Przejdź do treści

Zamiast świeżych wybierasz mrożone warzywa? Sprawdź, czy to zdrowe

Zamiast świeżych wybierasz mrożone warzywa? Sprawdź, czy to zdrowe foodism360/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
plaża we Władysławowie, lato 2020
Wakacje w czasie pandemii. Tak (nie)wygląda reżim sanitarny na plaży we Władysławowie
koronawirus, sklep w Polsce
Koronawirus w Polsce. Ruszą kontrole policji i służb sanitarnych w sklepach, będzie rejestracja wesel
Alfabet intymny – punkty i punkciki w kobiecym ciele
W Irlandii wycofano reklamę tamponów. Powód może zdziwić
W Irlandii wycofano reklamę tamponów. Powód może zdziwić
Polska na „czerwonej liście” resortu zdrowia Ukrainy. Co to oznacza?
Polska na „czerwonej liście” resortu zdrowia Ukrainy. Co to oznacza?

Mrożone warzywa są dostępne przez cały rok, możemy sięgać po te ulubione nawet, jeśli aktualnie nie ma na nie sezonu. Czy mrożonki są jednak zdrową alternatywą dla świeżych warzyw? W końcu jemy je nie tylko dla smaku, ale i dla ich cennych właściwości.

W sklepach znajdziemy mnóstwo mrożonych warzyw w różnych wariantach. Dostępne są w wersji solo, połączone w różne mieszanki, czy też – sprzedawane z różnymi przyprawami czy sosami – jako gotowe do podania danie. Możemy dodawać je do zup, koktajli, robić na ich bazie sosy. Może nie schrupiemy ich tak, jak świeżych warzyw, ale możliwości wykorzystania mrożonek jest naprawdę wiele. Nie dziwi więc, że tak chętnie po nie sięgamy. Są łatwo dostępne, stosunkowo tanie i mają długą datę ważności. Możemy zawsze mieć w zamrażalniku zapas tych ulubionych. Właśnie – to ważna przewaga mrożonek nad świeżymi warzywami. Ich smakiem możemy cieszyć się przez cały rok, nie martwiąc się, czy właśnie trwa sezon na nasze ulubione warzywo. Ale to nie tylko smak, ale i składniki odżywcze. Znajdziemy je w mrożonkach?

Mrożone warzywa a cenne składniki

Warzywa najczęściej są mrożone od razu po zbiorach – są myte, blanszowane, zamrażane i pakowane w ciągu kilku godzin od zebrania. Chociaż blanszowanie powoduje utratę przeciwutleniaczy, witamin z grupy B i witaminy C, to poziom składników odżywczych po zamrożeniu znacząco się nie zmienia. Zauważono pewne rozbieżności między mrożonymi warzywami, a tymi świeżymi, jednak zazwyczaj różnice są niewielkie.

Przykłady? W jednym z badań porównano zblanszowane i zamrożone warzywa z ich świeżymi odpowiednikami. Odkryto, że poziom składników odżywczych niekiedy jest różny. Na przykład mrożone brokuły zawierają więcej ryboflawiny (witaminy B2) niż świeże, z kolei w świeżym groszku jej poziom jest wyższy, niż w mrożonym. W czasie badań zauważono także, że mrożony groszek, marchew czy szpinak mają niższy poziom beta-karotenu niż ich świeże odpowiedniki, natomiast poziom tego składnika był taki sam w przypadku mrożonych i świeżych wersji zielonej fasoli i szpinaku. W mrożonym jarmużu znaleziono więcej przeciwutleniaczy niż w świeżym warzywie.

Mrożonki nie różnią się znacząco od swoich świeżych odpowiedników. Są dobrym wyborem np. zimą, gdy mamy ograniczony dostęp do świeżych warzyw, a nie chcemy z nich rezygnować. W końcu są one czymś, co warto włączyć do diety.

Kobieta kupująca mrożonki / istockphoto.com

Wiele korzyści

Warzywa są nie tylko smaczną przekąską, zawierają wiele ważnych składników odżywczych, jakimi są m.in. błonnik, witaminy, minerały czy przeciwutleniacze. Obecne w naszej diecie pozytywnie wpływają na nasz organizm, zmniejszają ryzyko wielu schorzeń m.in. chorób serca czy cukrzycy typu 2.

Mrożone są wygodną alternatywą dla świeżych warzyw, można je szybko przygotować, są zawsze pod ręką. Pamiętajmy tylko, aby kupować rzeczywiście mrożone warzywa, a nie kota w worku.

Zwracaj uwagę na to, co kupujesz

Większość gotowych mrożonek nie zawiera dodatkowych składników, ale czasem dodawany jest do nich cukier lub sól. Dlatego ważne jest, aby dokładnie czytać, co jest napisane na opakowaniu. Zwracaj na to uwagę także wtedy, gdy kupujesz gotowe dania bazujące na warzywach. Pamiętaj także, że chociaż mrożone warzywa nie różnią się znacząco od tych świeżych, wiele cennych składników możemy stracić także w czasie ich przygotowywania – gotowania czy smażenia (dzieje się tak niezależnie od tego, którą – świeżą czy mrożoną – wersję wybierzmy).

Jedz sezonowe warzywa od lokalnego dostawcy, sięgaj po mrożonki pełne tych ulubionych. To, którą wersję wybierzesz nie ma większego znaczenia. Ważne jest to, że w twoim jadłospisie warzywa w ogóle się znajdują.

 

Źródło: Healthline

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Lubisz skakać na skakance? Sprawdź, jak osiągnąć najwięcej korzyści

Zajadasz stres? Zobacz, jak to kontrolować

Wiesz, które pomieszczenie w twoim mieszkaniu jest najbrudniejsze? Możesz być zaskoczona

Lubisz słone jedzenie? Sprawdź, co może się stać, gdy zjesz za dużo soli

Masz wzdęcia? 10 produktów, które pomogą ci z nimi walczyć

Pocisz się nocą? 9 możliwych przyczyn (i jak im zaradzić)

Jedzenie powoduje zmarszczki? Tych produktów lepiej unikaj

8 produktów, które możesz zastąpić innymi. Wiedziałaś o wszystkich?

Czy można jeść surowe brokuły? Może warto przekonać się do ich smaku?

Sen jest ważny, to jasne. Ale czy wiesz dlaczego?

Co może się stać, gdy zjesz spleśniałe jedzenie?

Jeśli masz te objawy, to najprawdopodobniej jesz za dużo śmieciowego jedzenia

Gorąco? Czujesz się odwodniona? Zrezygnuj z tych potraw

Kupujesz rozdrobniony ser, bo szybciej się topi? Możesz się zdziwić

Chcesz schudnąć? Najpierw zrezygnuj z tych nawyków

8 niskokalorycznych potraw, które powinnaś wprowadzić do swojego jadłospisu

Martwisz się o przyszłość? Oto 7 sposobów, przy pomocy których ze zmartwieniami radzą sobie specjaliści

Im starsze, tym lepsze? Uwaga, wino też ma datę ważności

Wszystkie produkty w twoim domu mają dobrą datę ważności? Sprawdź, które warto wymienić

Problem z zaparciami? Zobacz, co twój organizm chce ci powiedzieć

Gorąco? Potrzebujesz kawy? Przygotuj japońską mrożoną kawę, nie pożałujesz

5 warzyw, które muszą znaleźć się w twojej diecie. Polecają dietetycy

Błędy podczas przygotowywania jedzenia, które wszyscy popełniamy

Nie tylko pieprz cayenne. 7 produktów, które pomagają spalić tłuszcz

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Objawy odstawienia alkoholu. Jakie są korzyści z niepicia alkoholu?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Wegański chłodnik z botwinką. Bez mleka i jajek, ale z zaskakującymi dodatkami