Przejdź do treści

Zimowe tycie – jak sobie z nim poradzić?

Zimowe tycie powodowane jest zmniejszoną aktywnością fizyczną i nadmiarem jedzenia
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
czereśnie
Zjadłaś robaczywe czereśnie i zastanawiasz się, czy to mogło ci zaszkodzić? Sprawdź, co mówi dietetyczka w tej sprawie
Testy na nietolerancje pokarmowe IgG – marketing czy wiarygodna diagnostyka?
Testy na nietolerancje pokarmowe IgG – marketing czy wiarygodna diagnostyka?
Zatkany kanalik – kiedy może się pojawić taki problem i jak temu zaradzić? Odpowiada Hafija
Zatkany kanalik – kiedy może się pojawić taki problem i jak temu zaradzić? Odpowiada Hafija
"Czy naprawdę ryzyko zakażenia przewyższa ryzyko łamania praw rodziców?". Centrum Nauki o Laktacji apeluje o złagodzenie przepisów dotyczących izolowania dzieci od matek po porodzie
„Czy naprawdę ryzyko zakażenia przewyższa ryzyko łamania praw rodziców?”. Centrum Nauki o Laktacji apeluje o złagodzenie przepisów dotyczących izolowania dzieci od matek po porodzie
Noworodek ze spiralą w ręku / Facebook.com
„W Wietnamie urodził się chłopczyk ze spiralą w rączce” – piszą media. Czy to możliwe? Mamy odpowiedź ginekologa

Zimowe tycie – czy nie ma na to rady, bo natura w ten sposób zabezpiecza przed zimnem? Czy każdej zimy talia wypracowana latem musi zniknąć pod warstwą tłuszczu? Sprawdzamy, czy zimowe tycie jest nieuchronne i jak sobie z nim radzić.

Czy zimą musisz przytyć?

Powszechnie uważa się, że zimą tyje się i że nie ma na to rady – mówi się, że to skutek naturalnego gromadzenia zapasów na zimę. Ile jest w tym prawdy? Czy we współczesnych czasach, gdy żyjemy w ciepłych mieszkaniach, podróżujemy ogrzewanymi autami i mamy odzież dostosowaną do warunków atmosferycznych, rzeczywiście zimą musimy tyć?

Moim zdaniem rzekoma konieczność przytycia na zimę, to fałsz – stwierdza Katarzyna Trafisz, autorka marki Żywieniowy GPS, pasjonatka mikroflory jelitowej, suplementacji oraz psychodietetyki.

Czy zimowe tycie może być skutkiem zmniejszonej aktywności fizycznej, a może jeszcze inne czynniki są odpowiedzialne? Odpowiedź jest złożona.

Mniejsza aktywność fizyczna to jeden z wielu składników, prowadzących do przybierania na wadze – zauważa specjalistka. – Chętniej chodzimy wcześniej spać i mniej się ruszamy, gdyż aura nie sprzyja.

Kobieta zażywa tabletkę

Gdy po upalnym lecie zaczyna wcześniej robić się ciemno, a temperatura na zewnątrz spada, o wiele chętniej spędzamy czas w domowych pieleszach. Prawdą jest więc, że zimą można przytyć, ale nieprawdą jest obwinianie za to pory roku. Sami kształtujemy swoje ciało. Ruch zastępujemy siedzeniem, a gdy dodamy świąteczne objadanie – mamy przepis na zbędne kilogramy.

Czas świąt to kolejny pretekst, by sobie pofolgować przy stole. Tym sposobem nic dziwnego, że przed sylwestrem ze zgrozą zauważamy, że wybrana kreacja niekoniecznie leży tak, jak sobie tego życzymy.

Do tego dochodzi niewłaściwa suplementacja. Niedobory witamin i minerałów negatywnie spływają na zdrowie, sprawiają, że organizm instynktownie „szuka” w pożywieniu możliwości uzupełnienia braków, co skutkuje zwiększonym uczuciem głodu. Latem część niedoborów mogą zaspokoić owoce i warzywa, a przebywanie na słońcu dostarczy nam witaminę D.

Kobieta jedząca pizzę / istockphoto.com

Nosząc szereg warstw ubrań zimą, możemy również po prostu nie dostrzec, że tu i ówdzie przybywa tłuszczyku. Niedoskonałości ciała można umiejętnie maskować, a w efekcie – mniej się skupiać na tyciu i przynajmniej, do pewnego momentu, w ogóle nim nie przejmować. Działa tu czynnik psychologiczny – „czego oczy nie widzą, tego sercu nie żal”. Dopiero, gdy na wiosnę wskakujemy w bikini, łapiemy się za głowę, widząc boczki i fałdki. I kładziemy na karb zimy odpowiedzialność za nadmiar ciałka.

Kolejną złą wiadomością jest fakt, że ten dodatkowy kilogram czy dwa, realnie raczej nie będą chronić przed zimnem. Lepiej postawić na ciepłą kurtkę i racjonalną dietę, która praktykowana stale, a nie od święta, pozwoli cały rok cieszyć się ciałem zdrowym i smukłym.

cellulit

Co robić, żeby nie przytyć zimą

Jakie produkty powinny znaleźć się w zimowej diecie, żeby utrzymać optymalną masę ciała? Czy dieta zimą powinna różnić się od tej letniej?

Przede wszystkim, sekret sukcesu tkwi nie tylko w diecie – mówi Katarzyna Trafisz, przedstawiając swój przepis na zdrowy tryb życia. Specjalistka podpowiada, jak zwiększyć swoją codzienną aktywność: – Chodź po schodach, zamiast jeździć windą. Spaceruj, zamiast jeździć samochodem. Parkuj dalej albo wysiądź przystanek wcześniej. Jeśli jest zimno, po prostu ubierz się cieplej, ale nie rezygnuj ze spacerów.

Katarzyna Trafisz podpowiada, żeby średnio trzy do pięciu razy w tygodniu postawić na bardziej intensywną aktywność – szybki marsz, jogging, pływanie, gry zespołowe, które podczas zimna można uprawiać również w hali sportowej.

Zimą mamy również niepowtarzalną okazję do jeżdżenia na łyżwach lub nartach. Coraz częściej nawet w miastach oddalonych od gór obecnie dostępne są odpowiednio zaaranżowane stoki, na których można oddać się zimowemu szaleństwu.

Jessica Meinhard, autorka książki "Jak jeść słodycze i nie tyć"

Aktywność fizyczna to przepis nie tylko na piękną sylwetkę, ale i na zwiększenie odporności, z którą zimą wiele osób ma kłopot. Nękające nas infekcje dodatkowo zmniejszają energię, zniechęcają do aktywności. Wpadamy w błędne koło siedzenia w domu, zmęczenia i głodu.

Przede wszystkim, trzeba zmniejszyć czas przed telewizorem lub komputerem – zauważa Katarzyna Trafisz. Dla fanek seriali mamy podpowiedź: zamiast siedzieć przed ekranem, można ćwiczyć, jeździć na rowerku stacjonarnym, chodzić na orbitreku lub stepperze.

Dieta na zimę – co jeść, by nie przytyć

Dopiero gdy do aktywności fizycznej dodamy zbilansowaną dietę, to sposób na smukłą sylwetkę przez cały rok. Zdrowe żywienie nie powinno być więc wyzwaniem, jakie sobie stawiamy np. przed sylwestrem czy w związku z Nowym Rokiem. To powinien być nasz sposób życia każdego dnia.

Odchudzanie bez pomysłu i planu, najczęściej kończy się niepowodzeniem. Brak wiedzy na temat funkcjonowania organizmu, chęć pozbycia się nadwagi w kilka tygodni oraz ślepe podążanie za modą, mogą wyrządzić nam krzywdę. Lepiej na spokojnie przygotować się do odchudzania, stopniowo zmieniając nawyki i pozyskując wiedzę, która dotyczy zdrowego odżywiania i zdrowego trybu życia – apeluje Katarzyna Trafisz, która na stronie Żywieniowy GPS prezentuje żywienie prowadzące do redukcji masy ciała jako długofalową strategię.

W zasadzie 90 proc. sukcesu, zależy od chęci, nastawienia i determinacji pacjenta. To sposoby, by poprawić sobie jakość życia – zauważa Katarzyna Trafisz. Dodaje, że warto skierować swoje kroki do specjalisty, a nie działać po omacku, próbując się odchudzać. – Nie wiem wszystkiego, to oczywiste, ale dzięki wykształceniu, doświadczeniu, cierpliwości (choć czasem mi jej brakuje), jestem w stanie ukierunkować odżywianie na lepsze tory, by poprawił się komfort życia.

Źle dobrana dieta powoduje nie tylko tycie, ale może też pogłębiać niedobory ważnych elementów, skutkując utratą energii i zwiększeniem niechęci do aktywności. Dlatego dobre żywienie przez cały rok, a nie zryw noworoczny,  to przepis na zdrowie i zgrabną sylwetkę.

Way of Blonde

Czego nie powinno zabraknąć na zimowym stole? Owoców, warzyw i wody, bo niewłaściwe nawodnienie powoduje senność, zmęczenie, a nawet dalsze przybieranie na wadze. Zamiast pełnych dań, warto wybrać rozgrzewające zupy.

Jeśli optymalne żywienie będzie naszym przepisem na życie, w domu powinny znajdować się tylko zdrowe przekąski. Niedobór melatoniny i serotoniny mogą skutkować podjadaniem, dlatego należy zapewnić ich optymalny poziom, poprzez aktywność na powietrzu i suplementacja witaminy D. Choć świąteczne ciasta i słodycze mogą być bardzo kuszące, warto zrobić sobie swój wyjątkowy, osobisty i procentujący w przyszłości prezent pod choinkę, w postaci ograniczenia kalorycznych przekąsek.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Produkty, których nie należy jeść przed snem / istock

Produkty, których nie powinniśmy jeść przed snem

Kalorie a miesiączka / rawpixel

W drugiej połowie cyklu miesiączkowego można jeść więcej? Dietetyk Jakub Chwiłkowski odpowiada

Ciśnienie możesz obniżyć bez leków. Zobacz, jak to zrobić

Przyczyny wzdęć i zaparć / istock

Wzdęcia i zaparcia. Masz z nimi problem? Naturoterapeutka wyjaśnia możliwe przyczyny ich występowania

Nie masz pomysłu na ćwiczenia w domu? Spróbuj tych retro treningów – spalisz kalorie i poprawisz nastrój

Drożdże na desce kuchennej

Drożdżowe płatki nieaktywne – dlaczego warto je jeść? Tłumaczą ekspertki z Czytamy Etykiety

Muay thai - tajski boks / Istock

Muay thai, czyli tajski boks – jak wygląda trening i dla kogo jest?

Jak ćwiczyć, aby spalać tłuszcz? Naukowcy znają odpowiedź

Jesteś zmęczona, boli cię głowa? Być może czas zmienić dietę

Żywieniowcy z Dietetyki #NieNaŻarty: jedząc mięso, wzmagasz suszę. Nie namawiają do przejścia od razu na dietę roślinną, ale do wprowadzenia drobnych zmian

Żywieniowcy z Dietetyki #NieNaŻarty: jedząc mięso, wzmagasz suszę. Namawiają do zmian

Lubisz skakać na skakance? Sprawdź, jak osiągnąć najwięcej korzyści

Ćwiczenia zamiast porannej kawy? Czy to zadziała?

10 000 kroków – dacie radę?

10 000 kroków – dacie radę?

Surowa dieta – za i przeciw

Surowa dieta – za i przeciw. Co jedzą witarianie i czy to jest zdrowe?

Owies jako jeden ze sposób na obniżenie cholesterolu.

Chcesz obniżyć cholesterol? Sięgnij po te produkty

Kobieta ćwiczy

Rozpoczynasz aktywność fizyczną? Możesz łatwo doprowadzić do kontuzji. Jakich błędów nie popełniać?

Biegacz trzyma się za bolące z tyłu kolano

Ból kolana – co może być przyczyną i jak się go pozbyć?

Ziemniaki w diecie / rawpixel

Czy ziemniaki rzeczywiście tuczą? Trener personalny wyjaśnia to na dobrym przykładzie

Ćwiczenia relaksacyjne - sposób na walkę ze stresem dla osób w każdym wieku

Ćwiczenia relaksacyjne – sposób na walkę ze stresem dla osób w każdym wieku

Dieta na trądzik / pexels

Czym powodowane są problemy z trądzikiem? Dietetyczka Paulina Ihnatowicz ma dla nas odpowiedź

3 jogurty naturalne i wiśnie. Wszystko położone na obrusie

Chcesz być zdrowa i mieć piękną skórę? Jedz codziennie te produkty!

Dieta na piękne włosy

Dieta na piękne włosy. Są tkanką martwą, dlatego by były w dobrej kondycji, trzeba wzmacniać je od środka

Kiedy ćwiczenia wpędzają w smutek

Co za dużo to niezdrowo. Czyli kiedy ćwiczenia wpędzają w smutek

Jakim somatotypem jesteś?

Jakim somatotypem jesteś? Zrób krótki test i poznaj swoje predyspozycje

Najpopularniejsze

Kortyzol – jak go obniżyć? Objawy i przyczyny podwyższonego poziomu kortyzolu

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko. Czym objawia się ta tajemnicza choroba?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Policzek kobiety z włókniakiem miękkim

Włókniak miękki ‒ jakie są jego przyczyny i jak się pozbyć takich zmian?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę