Przejdź do treści

Zła strona soli. Dietetyk Powszechny tłumaczy, co sól robi z organizmem

istockphoto.com
istockphoto.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
kapsułki
Witaminy – kiedy, które i dla kogo?
Psychologiczny problem… zaparć
istockphoto.com
Jak mają się twoje biodra, gdy ty masz 20, 30, 40… lat?
istockphoto.com
„Czy podoba mi się moje ciało poporodowe? Nieszczególnie, ale jestem z niego bardzo dumna”. Kobiety pokazały, jak wyglądały po porodzie
Nike
Kończy się świat, w którym nie podejmujemy trudnych tematów. Nowa kampania Nike walczy z depresją i próbami samobójczymi

Jemy zbyt dużo soli. I nie chodzi tutaj tylko o solenie potraw. Białe, słone kryształki są w większości przetworzonych produktów, po które tak często sięgamy. Duże ilości soli używa się też w kuchniach restauracji i barów. A według WHO, maksymalna dzienna dawka to tylko 1 łyżeczka. 

Znasz konto Dietetyka Powszechnego na Instagramie ? Obserwuje go już ponad 20 tys. osób. I nic dziwnego – dietetyk kliniczny inspiruje do tworzenia zdrowych potraw i opisuje ciekawostki dietetyczne, a wszystko to w bardzo przyjemny i łatwy sposób.

Dietetyk Powszechne bierze także pod lupę różnego rodzaju produkty spożywcze – bada skład chipsów, parówek, chleba tostowego czy lodów. Tym razem opublikował post o soli, ulubionej przyprawie Polaków.

 

Co warto wiedzieć o soli?

Według Dietetyka Powszechnego:

  • Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca, by dorośli spożywali dziennie maksymalnie 1 łyżeczkę soli dziennie (5 g).
  • Sól w optymalnej ilości jest zdrowa – bierze udział w procesach wodno-elektrolitowych, jest potrzebna dla równowagi kwasowo-zasadowej oraz w funkcjonowaniu układu nerwowego i mięśniowego.
  • Długotrwałe nadmierne spożywanie sodu może powodować wiele niepożądanych dolegliwości, m. in. nadciśnienia tętniczego.
  • Niektóre doniesienia wskazują na to, że spożycie sodu w ilościach mniejszych niż 700 mg może niekorzystnie oddziaływać na insulinooporność i stężenie lipidów.

Jak ograniczyć sól w diecie?

Zbyt dużo soli w twojej diecie? Spróbuj ją ograniczyć. Słone kryształki zastąp ziołami – bazylią, estragonem czy tymiankiem. Zrezygnuj też z chipsów, paluszków czy produktów gotowych – zup czy konserw.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Twoja mama ma nadciśnienie? Zobacz, co możesz dla niej zrobić!

Nadciśnienie ‒ ważne pytania i odpowiedzi

Nadciśnienie ‒ ważne pytania i odpowiedzi

5 rodzajów soli rozsypanych na czarnym tle i ułożonych w grube paski obok siebie.

Co zrobić, gdy zjesz za dużo soli?

Co na zły nastrój, PMS i bóle głowy? Szafran!

Co na zły nastrój, PMS i bóle głowy? Szafran! O jego cennych właściwościach rozmawiamy z ekspertem

Zadbaj o swoje serce. Sprawdź, jakie badania należy zrobić i czy twoje wyniki są w normie

Domowa „jarzynka”

Przepis na domową przyprawę z warzyw typu „jarzynka” lub „vegeta”

6 chorób, które nie dają objawów. Sprawdź, czy któraś nie dotyczy właśnie ciebie

Kurkuma – królowa alternatywnej medycyny indyjskiej. Spróbuj jej w połączeniu z polskimi warzywami

Lubisz potrawy dobrze przyprawione? Uważaj, nadmiar przypraw może ci zaszkodzić

5 powodów, by pokochać cynamon

Szczotkowanie zębów może zapobiec nadciśnieniu

kubek herbaty trzymany w dłoniach

Herbata dobra na choroby serca

kobieta myjąca zęby

Dbaj o zęby! Higiena jamy ustnej wpływa też na ciśnienie krwi

Jak ćwiczyć, by mieć dobre ciśnienie?

Jak ćwiczyć, by mieć dobre ciśnienie?

Gdy ciśnienie rośnie od temperatury

Czy to już choroba?

DASH – czyli dieta dla nadciśnieniowców

DASH – czyli dieta dla nadciśnieniowców

Nadciśnienie u dziecka?

Jak dożyć stu lat?

Jak dożyć stu lat?

Nadciśnienie

Chris Slupski / Unsplash

Rybia łuska nie musi być dziedziczona po rodzicach. Może też pojawić się przy nowotworze i chorobach przewlekłych

Szczepienia noworodka w szpitalu – dlaczego tak wcześnie? Odpowiada immunolożka

Jak wygląda człowiek po porażeniu piorunem? Co zrobić, by mu pomóc?

Kręgosłup kocha siłownię, ale…