Przejdź do treści

Zmiana czasu – w weekend przestawiamy zegarki. Czy wpłynie to na nasz organizm? Tłumaczy psycholożka

Zmiana czasu na zimowy / unsplash
Zmiana czasu na zimowy / unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Czy operacje plastyczne są refundowane?
Operacje plastyczne. Ile kosztują operacje plastyczne?
Człowiek w masce siedzi na kanapie, na stole ma rolki papieru toaletowego
Koronawirus. WHO obala najpopularniejsze mity, które krążą wokół SARS-CoV-2
Choroby serca a koronawirus / freepik
„Miejmy świadomość, że koronawirus uszkadza serce” – mówi prof. Adam Witkowski, kardiolog. Kto jest najbardziej narażony?
Mężczyzna na wózku
Czy osoba na wózku może uprawiać seks i czerpać z niego przyjemność? Odpowiada Łukasz Wala z kanału „Keep Wheel”
Tyrozyna – jakie ma działanie? Czy odpowiednie dawkowanie zmniejsza stres?
Tyrozyna – jakie ma działanie? Czy odpowiednie dawkowanie zmniejsza stres?

W nocy z 26 na 27 października 2019 roku cofamy zegarki o godzinę. Co to oznacza? Śpimy dłużej! Nie radziłabym się jednak z tego cieszyć. Chociaż każdej z nas przyda się dłuższy sen, dodatkowa godzina snu w październiku może być dla nas groźna. Dlaczego? Już wyjaśniam.

Zmiana czasu – 26/27 października 2019 r.

Chociaż w Unii Europejskiej nadal trwają prace nad nowymi propozycjami regulacji dot. zmiany czasu, do tej pory nie uzyskano żadnej akceptacji. Nic się więc nie zmieniło. Efekt? W nocy z 26 na 27 października (czyli z soboty na niedzielę) cofamy zegarki o godzinę. To tzw. zmiana czasu z letniego na zimowy. Właśnie dlatego w sobotę o godzinie 3.00 należy przestawić wskazówki zegara na godzinę 2.00. Co to znaczy dla nas?

 

Jak kontrolować stres?

Zmiana czasu i jej wpływ na organizm

Zacznijmy od początku. Po co nam zmiana czasu? Głównie chodzi tu o względy ekonomiczne. A jak wyglądają skutki zdrowotne?

– Z reguły potrzebujemy kilku dni, by dostosować swój zegar biologiczny do nowych warunków – analogicznie jak przy podróżach między strefami czasowymi. Badacze zgodnie oceniają, iż w szczególności zmiana z czasu zimowego na letni powoduje większe trudności ze snem.

Niewyspanie obniża produktywność, bardziej narażeni jesteśmy na wypadki i absencje w pracy. Nie oznacza to jednak, że dodatkowa godzina snu w październiku jest dla nas niegroźna – wyjaśnia Paulina Mikołajczyk, psycholożka z CM Damiana.

Zmiana czasu na zimowy – dlaczego może nam zaszkodzić?

Psycholożka dodaje, że poza rozregulowanym snem szybsze zapadanie zmroku w czasie zimowym sprzyja także rozwojowi depresji.

– Skrócony dzień oraz niekorzystna pogoda powodują rozdrażnienie. Związany z tym stres wpływa na jakość naszego życia. Zmianie ulega poczucie czasu, a przede wszystkim nasz rytm okołodobowy, czyli wewnętrzny zegar. Wskutek tego przez kolejne dni możemy mieć problemy z zasypianiem lub odwrotnie – w ciągu dnia może doskwierać nam zmęczenie i apatia.

U osób wrażliwych bardziej odczuwalne mogą być również bóle głowy. Brytyjscy naukowcy obserwując stan zdrowia osób z problemami układu krążenia wykazali, że ryzyko zawału serca wzrasta w momencie zmiany czasu z letniego na zimowy, a maleje jesienią, gdy przesuwamy wskazówki zegara o godzinę do tyłu.

Ma to związek z ciśnieniem krwi, które rośnie w ciągu nocy oraz nad ranem. Osoby starsze trudniej dostosowują się do nowego czasu, który dodaje lub odejmuje jedną godzinę w ciągu dnia – wyjaśnia specjalistka z Centrum Medycznego Damiana.

Zmiana czasu – przygotuj się!

Czy możemy się jakoś przygotować do zachodzących w weekend zmian? Spróbuj zrezygnować z popołudniowej drzemki czy weekendowego odsypiania. Możesz też spróbować kłaść się spać o 10 minut wcześniej każdego dnia. Do soboty masz jeszcze trochę czasu!

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Jak szybko zasnąć? 10 porad na szybki sen

Jak szybko zasnąć? 10 porad na szybki sen

Bezsenność / pexels.com

Nie możesz zasnąć? Poznaj receptę na dobry sen według Kasi Bem

sen

Ćwicz i… śpij dobrze!

10 niezdrowych wieczornych nawyków

kobieta pracująca w domu

Chcesz być zdrowsza? Poznaj 8 sekretów ludzi, którzy nie chorują

7 rzeczy, które ułatwią poranne wstawanie

Kobieta w łóżku

Długo zasypiasz, a rano ledwo otwierasz oczy? Naturoterapeutka tłumaczy, co może ci pomóc

jedzenie nocą

Jedzenie na noc – fatalny nawyk

Ile śpi noworodek?

Ile śpi noworodek?

młoda kobieta

Oreksyna – tajemniczy hormon

Zmiana czasu / istockphoto.com

Zmiana czasu już w tę sobotę! Jak przygotować do tego organizm?

turkusowe zegary na turkusowym tle

Zmiana czasu – jak to wpływa na nasz organizm? Jak ograniczyć negatywny wpływ?

5 zdrowotnych „prawd”, które trzeba wysłać na emeryturę

Melatonina

Melatonina a sen – skutki niedoboru i przedawkowania

Bezsenność – rozpracuj wroga

Świadomy sen – nocna kontrola

Unsplash

Kawa i drzemka – genialny duet!

Koszmar senny koszmarem dla organizmu

Koszmary senne negatywnie wpływają na nasz organizm. Jak im zapobiegać?

Zadbaj o efektywny sen. Jakie dolegliwości mogą przeszkadzać w spaniu i jak je wyeliminować?

Chcesz mieć udany dzień? Nie wstawaj lewą nogą!

zmęczona dziewczyna

Wychodzisz dziś na imprezę? Sprawdź, co się dzieje z twoim mózgiem, kiedy zarywasz nockę

Masz kłopoty z zaśnięciem, jesteś ciągle niewyspana? Oto wakacyjny sposób na bezsenność

sen

5 rzeczy, które dzieją się z tobą, kiedy bardzo mało śpisz

kobieta w łóżku

„Spanie na plecach jest jak uprawianie jogi”. O tym, jak pozycja snu wpływa na nasze ciało, mówi fizjoterapeuta

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

cynk w migdałach

Cynk – gdzie go szukać? Poznaj 5 naturalnych źródeł cynku

Kobieta z grypą hiszpanką leży w łóżku

Grypa hiszpanka – przyczyny i objawy. Historia największej pandemii na świecie.

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

kobieta trzymająca się obiema rękami z okolice mostka

Co oznacza ból w mostku? Charakter i różne przyczyny dolegliwości