Przejdź do treści

Życie bez cukru – sposoby na odwyk cukrowy i zdrowsze życie!

cukier
Fot. adrian_ilie825/AdobeStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
„Nasz organizm nie przeżyje bez tkanki tłuszczowej”. Nie przejmuj się wystającym brzuchem! Fizjoterapeutka tłumaczy, dlaczego to jest zdrowe
istockphoto.com
Chcesz schudnąć? Poznaj 6 zaskakujących trików
Adidas
Adidas Originals wraz z Pharrellem Williamsem i znanymi w środowisku feministycznym działaczkami walczą o prawa kobiet
pexels.com
Często kłócisz się z partnerem? Sprawdź 6 sposobów na to, by wymiana zdań wyszła wam na dobre
Fitness dla oczu. Wypróbuj tych ćwiczeń i ciesz się dobrym wzrokiem przez lata

Współcześnie dieta wielu osób jest daleka od doskonałości – niezdrowe produkty, takie jak szybkie przekąski czy słodycze, sprawiają, że organizm nie radzi sobie z nadmiarem cukru. Skutkiem tego jest nie tylko nadwaga, ale też pogorszone samopoczucie czy nieatrakcyjna cera. Warto usunąć cukier z diety, aby cieszyć się doskonałą formą.

Nasze teksty zawsze konsultujemy z najlepszymi specjalistami

lek. Marta Dąbrowska
Marta Dąbrowska
lekarz

Cukrowy detoks wydaje się ogromnym wyzwaniem, jednak życie bez cukru wcale nie jest trudne. Co prawda osoby, które każdego dnia spożywają duże ilości cukru, mogą mieć problem z jego wyeliminowaniem, jednak wystarczy zastosowanie kilku sprawdzonych sposobów, aby nadać swojej diecie zupełnie nową jakość. W większości przypadków wystarczą 2 tygodnie, aby całkowicie zmienić sposób odżywiania i rozpocząć nowe życie bez cukru.

Odstawienie cukru – dlaczego warto?

Nadmierna ilość cukru ma wyjątkowo negatywny wpływ na organizm. Cukier w najbardziej popularnej formie, czyli biały, produkowany jest z trzciny cukrowej lub z buraków cukrowych. Na samym początku ma on dużo składników odżywczych, jednak złożony proces oczyszczania sprawia, że biały cukier, a właściwie dwucukier sacharoza, jest całkowicie pozbawiony jakichkolwiek wartości odżywczych. Sok, pozyskiwany z trzciny lub buraków, poddawany jest skomplikowanym procesom chemicznym, podczas których stosuje się m.in. dwutlenek siarki, siarczan sodu czy ultramarynę. Już sama świadomość tego, jak długą drogę przeszedł krystaliczny, biały słodzik, sprawia, że odstawienie cukru wydaje się o wiele łatwiejsze. Cukier ma bardzo wysoki indeks glikemiczny. Jest co prawda źródłem energii, ale tylko na chwilę. Po jego spożyciu poziom glukozy we krwi gwałtownie wzrasta, przez co aktywuje się trzustka – musi ona wytworzyć dużą ilość insuliny, dzięki której poziom cukru zostanie uregulowany. W efekcie poziom cukru gwałtownie spada, powodując silną ochotę na coś słodkiego – ten prosty mechanizm wyjaśnia sekret, dlaczego tak wiele osób przynajmniej kilka razy dziennie ma ochotę zjeść coś słodkiego. Dieta bogata w cukier to nie tylko sposób na wprowadzenie organizmu w stan hipoglikemii, ale też ogromne zagrożenie nadwagą. Inne negatywne skutki spożywania cukru to: próchnica, podrażnienie śluzówki żołądka, niszczenie błony śluzowej jelit, a nawet niedobory magnezu, który jest w nadmiarze zużywany podczas trawienia cukru. Biorąc pod uwagę, jak szkodliwa może być dieta bogata w słodkości, odwyk cukrowy wydaje się doskonałym pomysłem.

Jak odstawić cukier?

Cukrowy detoks to najlepszy sposób na rozpoczęcie życia bez cukru. Organizm przyzwyczaja się do dużych ilości cukru w diecie – z tego powodu im więcej słodyczy pojawia się w menu, tym większa jest ochota na produkty bogate w cukier. Na szczęście ten mechanizm działa również w drugą stronę – im mniej cukru w diecie, tym mniejsza jest na niego ochota. W wielu przypadkach wystarczy odstawienie cukru na 4 dni, aby pozbyć się ochoty na słodycze. Warto pamiętać, że sama rezygnacja ze słodyczy nie wystarczy – niezbędne jest całkowite odstawienie cukru. Nie każdy jednak wie, jak usunąć cukier z diety. Należy zwrócić uwagę na wszystkie produkty, które mogą go zawierać – jogurt, dania błyskawiczne, gotowe sosy czy napoje. Należy także unikać jedzenia poza domem, przynajmniej przez kilka dni. Dzięki temu można o wiele łatwiej kontrolować, czy w którymś ze spożywanych produktów nie pojawił się cukier. Chociaż brak cukru w diecie może wydawać się wyzwaniem, już kilka dni wystarczy, aby poczuć się o wiele lepiej. Osoby, które są przyzwyczajone do spożywania dużych ilości słodyczy, w pierwszych dniach mogą narzekać na kiepskie samopoczucie – z reguły są to objawy odstawienia cukru. Warto wykazać się silną wolą i przeczekać ten okres, aby detoks cukrowy skończył się pełnym sukcesem. Osoby, które zdecydowały się na detoks cukrowy, nie powinny planować żadnych wydarzeń towarzyskich. Dzięki temu łatwiej uniknąć dodatkowego stresu, jakim będzie konieczność zrezygnowania ze słodkiej przekąski, np. z ulubionego ciasta w kawiarni. Silne postanowienie, aby rozpocząć nowe życie bez cukru, to najlepszy sposób na przetrwanie cukrowego detoksu. Warto myśleć o celu – szczuplejszej sylwetce, świetlistej cerze czy lepszym samopoczuciu.

Zobacz także

Życie bez cukru – podsumowanie

Odstawianie cukru jest dużym wyzwaniem, jednak warto poświęcić na nie kilka dni. Niezależnie od siły przyzwyczajenia do słodkich produktów, odpowiedni plan działania i silna wola są najlepszym sposobem na osiągnięcie sukcesu, czyli na zdrowe życie bez cukru.

Najnowsze w naszym serwisie

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

kobieta przed komputerem

„Im bardziej napinasz szyję, tym mocniej „ciągniesz” również za nerwy, które przechodzą przez nadgarstek”. Fizjoterapeuta o syndromie biurowego nadgarstka

istockphoto.com

5 codziennych zagrożeń dla kręgosłupa

Katarzyna Błażejewska Stuhr / fot. Wojtek Olszanka

„Zmiana w kuchni powinna polegać na wprowadzeniu nowych dań – a nie na zmianie na te light”- mówi dietetyczka Katarzyna Błażejewska-Stuhr

klimatyzacja

Klimatyzacja – poznaj jej plusy i minusy

swędząca skóra

Dlaczego skóra swędzi? Sprawdź, jaka może być przyczyna problemu

paznokcie

Paznokcie mówią wiele o twoim zdrowiu. Sprawdź, jakie ostrzeżenia mogą ci wysyłać

kobieta ucząca się reanimacji

Reanimacja a resuscytacja. Jaka jest różnica? Jak je przeprowadzić?

Migrena na talerzu. Czego nie jeść, by uniknąć bólu głowy?

„W pierwszej kolejności pobiera się serce, następnie płuca, wątrobę, trzustkę i na końcu nerki”. Panna Chirurg, czyli dziewczyna przy stole operacyjnym, opowiada jak wygląda procedura przeszczepiania

kobieta w stanie lękowym

Stany lękowe – jak i dlaczego powstają? Pokonywanie lęku

Jak pomóc, gdy ktoś się zadławi?

Biegacz ze zdjętymi butami sportowymi i skręconą kostką siedzi na ziemi

Objawy i sposoby leczenia skręconej kostki

kobieta na ćwiczeniach

Tiki nerwowe – jakie są przyczyny, rodzaje i objawy powtarzalnych ruchów mięśni?

Dziewczyna z długimi włosami, uśmiecha się i pokazuje język

Co można wyczytać z języka? Kolor, nalot i faktura mówią dużo o twoim stanie zdrowia

ilustracja przedstawiająca neuroprzekaźniki

Rola neuroprzekaźników w poprawnym funkcjonowaniu organizmu

ilustracja ukazująca leukocyty

Co to są leukocyty? Funkcje białych krwinek oraz przyczyny ich nieprawidłowych wyników

kobieta cierpiąca na leukoplakię otwiera usta

Leukoplakia – jakie czynniki predysponują do jej powstania? Czym jest stan przedrakowy?

lekarz przeprowadzający badania genetyczne

Jak przebiegają badania genetyczne i jakie choroby pozwalają wykryć?

Neurolog omawia z pacjentką wyniki badań

Neurolog, czyli specjalista od schorzeń i chorób układu nerwowego. Jakie dokładnie leczy choroby?

różne rodzaje opatrunków w postaci plastrów i bandaża

Opatrunki – rodzaje, wskazania oraz sposób doboru odpowiedniego środka

Wykonywanie badania elektromiograficznego

Badanie EMG – elektromiografia. Jak wygląda badanie i jakie są wskazania?

Zabieg wstrzykiwania toksyny botulinowej

Toksyna botulinowa w praktyce neurologicznej oraz kosmetologii

Pływające bakterie na odporność

Co to jest immunologia i jakie są jej rodzaje? Badania immunologiczne w diagnostyce

kobieta leży na stole do masażu i korzysta z talasoterapii

Talasoterapia – co to jest i jak działa? Czy zabiegi talasoterapii są skuteczne?