Przejdź do treści

Szukasz pomysłu na tani obiad? Mamy coś dla Was

Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kręgosłup kocha siłownię, ale…
Owocowe chutneye – lato zamknięte w słoiku
„Nasz organizm nie przeżyje bez tkanki tłuszczowej”. Nie przejmuj się wystającym brzuchem! Fizjoterapeutka tłumaczy, dlaczego to jest zdrowe
istockphoto.com
Chcesz schudnąć? Poznaj 6 zaskakujących trików
Adidas
Adidas Originals wraz z Pharrellem Williamsem i znanymi w środowisku feministycznym działaczkami walczą o prawa kobiet

Za 20 zł można kupić 5 sieciówkowych hamburgerów. Ale można także postawić na zdrowe produkty i ugotować dla siebie i bliskich. Polenta z cukinią i kurczakiem albo makaron z polskim pesto brzmi dobrze?

Z reguły łatwiej przychodzi mi stworzyć tani, zdrowy przepis na danie bezmięsne. Wynika to z tego, że w moim domu króluje kuchnia jarska, ale też z tego, że mięso samo w sobie jest drogim składnikiem (bo tego taniego nie biorę pod uwagę!). Chcąc ugotować niedrogi obiad, mamy wiec dwa wyjścia: zrezygnować z mięsa albo przyrządzić obiad z jego niewielką ilością. Jeśli potraktujemy je jako dodatek, a nie główny składnik potrawy, nasz portfel wyjdzie na tym zdecydowanie lepiej, o zdrowiu nie wspominając.

Kierując się tą zasadą, proponuję wam na obiad pyszną, gęstą polentę z grillowaną czosnkową cukinią z dodatkiem plastrów z piersi kurczaka, a w wersji bezmięsnej razowy makaron z polskim pesto, jak nazywam sos bazyliowy ze słonecznikiem. Ten ostatni z dodatkiem suszonych pomidorów w oleju, gdyż fundusze pozwalają nam dzisiaj na małe szaleństwo w postaci zakupu słoiczka tego specjału.

Zdrowy obiad za dwie dychy

Polenta z grillowaną cukinią i piersią kurczaka. Zdjęcie: Ania Włodarczyk | Strawberries from Poland

Polenta z grillowaną cukinią i piersią kurczaka

– 1 cukinia
– 1 ząbek czosnku
– 4 łyżki oliwy
– ½ szklanki polenty
– ok. 2 szklanek wody
– sól i pieprz do smaku
– ½ piersi z kurczaka
– 1 łyżka oliwy
– 1 ząbek czosnku
– sól i pieprz do smaku

Rano przygotowujemy mięso: umytą pierś kurczaka solimy, pieprzymy, nacieramy 1 ząbkiem zmiażdżonego czosnku zmieszanym z 1 łyżką oliwy i chowamy do lodówki (w szczelnie zamkniętym pojemniku).

Umytą cukinię kroimy w 1-cm plastry i lekko solimy. Na patelni grillowej rozgrzewamy 1 łyżkę oliwy, po czym układamy na niej cukinię. Podsmażamy z dwóch stron. W pojemniku mieszamy 3 łyżki oliwy z wyciśniętym ząbkiem czosnku, dodajemy przestudzoną cukinię, mieszamy, zamykamy pojemnik i odstawiamy do przegryzienia.

Następnie na rozgrzanej patelni smażymy na złoto pierś kurczaka. W tym samym czasie gotujemy polentę: do wysokiego garnka o grubym dnie wlewamy wodę. Gdy zacznie się gotować, dodajemy kaszkę, solimy całość i mieszamy. Zmniejszamy gaz i, mieszając co jakiś czas, gotujemy do zgęstnienia kaszy (trwa to kilka minut). Polenta powinna być dosyć gęsta i przyklejać się do łyżki.

Gotową polentę doprawiamy solą i świeżo zmielonym pieprzem, przekładamy na talerze, układamy na niej plastry cukinii (warzywo można podgrzać przed podaniem), a następnie pokrojoną w plastry pierś kurczaka. Przed podaniem można skropić jeszcze odrobiną oliwy.

Makaron razowy z polskim pesto i suszonymi pomidorami

Zdrowy obiad za dwie dychy

– 4 garści razowego makaronu
– 1 pęczek bazylii
– 6 łyżek ziaren słonecznika
– 10 suszonych pomidorów w oleju
– ¼ szklanki oleju z pomidorów
sól i pieprz do smaku

Makaron gotujemy zgodnie z instrukcją. W tym czasie prażymy na patelni słonecznik – gdy się zezłoci, zdejmujemy z patelni i studzimy.

W blenderze umieszczamy bazylię, 4 łyżki ostudzonego słonecznika i olej. Miksujemy do uzyskania gładkiego sosu, który solimy i pieprzymy wedle uznania. Sos mieszamy z gorącym odcedzonym makaronem, dodajemy pokrojone w paski pomidory i posypujemy pozostałymi ziarnami słonecznika.

Uwaga: sos bazyliowy można przyrządzić z dodatkiem 1 ząbka czosnku.

Ania Włodarczyk – na co dzień prowadzi bloga Strawberries from Poland, na którym łączy swoje trzy największe pasje: pisanie, fotografię i kulinaria. I robi to po mistrzowsku.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Woda smakowa – zrób ją sama!

bananowe ciasteczka owsiane

Bananowe ciasteczka owsiane. Pyszności na drugie śniadanie

Ciasto na pizzę – zdrowe, bo razowe

Ciasto na pizzę – zdrowe, bo razowe

istockphoto.com

Domowa piekarnia – dwa przepisy na chleb, który zrobisz sama w domu!

Tagliatelle z porem i łososiem

Tagliatelle z porem i łososiem

borowiki

Sezon na borowiki trwa! Wypróbuj ten przepis

Razowe gofry z pomarańczami

Razowe gofry z pomarańczami

Domowe wypieki dla początkujących

Domowe wypieki dla początkujących. Wypróbuj nasze przepisy i przekonaj się, jakie to proste

kiszone ogórki

3 przepisy na kiszone ogórki. Dla początkujących, nieco wtajemniczonych i kiszonkowych wymiataczy

marmolada

Zrób sobie marmoladę z twistem

Przepis na domowe suszone pomidory. Świetne do kanapek, sałatek i jako przekąska

Ciastka z sezonowymi owocami. Zrobisz je w kilka minut

istockphoto

Szpinak w super sałatce

Śliwki z kremem kokosowym. Wykwintny smak z zapachem lata

Przepis na jaglany koktajl z malinami. Prawdziwa bomba witaminowa

Piekę… kaszę ze śliwkami. Obłędnie pyszna i zdrowa

Smoothie bowl ze śliwkami. Porcja energii na cały dzień

Ciastka jagodowe bez cukru. Nadają się na wycieczkę, plażę i do pracy!

owsianka

Przepis na owsiankę według White Plate. Pyszne i zdrowe śniadanie

Złota owsianka z kurkumą

Złota owsianka z kurkumą

Razowe grzanki z malinami

Razowe grzanki z malinami. Zrób sobie królewskie śniadanie!

Szakszuka z botwiny, sera koziego i jajka. To jest pyszne, proste, tanie i zdrowe

Sałatka z komosą ryżową i winogronami

Sałatka z komosą ryżową i winogronami. W sam raz na wzmocnienie odporności!

„Żonom zawsze powtarzam, że smacznie przyrządzony obiad jest podstawą szczęścia domowego i dobrego humoru męża”. Lucyna Ćwierczakiewiczowa i jej „365 obiadów”