Przejdź do treści

Szukasz pomysłu na tani obiad? Mamy coś dla Was

źródło Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
kobieta myje twarz
Seks dobry na wszystko, nawet na trądzik? HZ kontra mity #10 Trądzik
Kobieta dekoruje pierniki
8 sposobów na spędzenie świąt bez wyrzutów sumienia
Dobra wiadomość dla chorych na rdzeniowy zanik mięśni – lek na SMA będzie refundowany w Polsce
stół świąteczny
Racjonalne podejście do jedzenia podczas świąt. Dietetyk radzi, jak znaleźć złoty środek
Magiczne portrety chorych dzieci w szpitalach. Zobacz zdjęcia z projektu „Heart Project”

Za 20 zł można kupić 5 sieciówkowych hamburgerów. Ale można także postawić na zdrowe produkty i ugotować dla siebie i bliskich. Polenta z cukinią i kurczakiem albo makaron z polskim pesto brzmi dobrze?

Z reguły łatwiej przychodzi mi stworzyć tani, zdrowy przepis na danie bezmięsne. Wynika to z tego, że w moim domu króluje kuchnia jarska, ale też z tego, że mięso samo w sobie jest drogim składnikiem (bo tego taniego nie biorę pod uwagę!). Chcąc ugotować niedrogi obiad, mamy wiec dwa wyjścia: zrezygnować z mięsa albo przyrządzić obiad z jego niewielką ilością. Jeśli potraktujemy je jako dodatek, a nie główny składnik potrawy, nasz portfel wyjdzie na tym zdecydowanie lepiej, o zdrowiu nie wspominając.

Kierując się tą zasadą, proponuję wam na obiad pyszną, gęstą polentę z grillowaną czosnkową cukinią z dodatkiem plastrów z piersi kurczaka, a w wersji bezmięsnej razowy makaron z polskim pesto, jak nazywam sos bazyliowy ze słonecznikiem. Ten ostatni z dodatkiem suszonych pomidorów w oleju, gdyż fundusze pozwalają nam dzisiaj na małe szaleństwo w postaci zakupu słoiczka tego specjału.

Zdrowy obiad za dwie dychy

Polenta z grillowaną cukinią i piersią kurczaka. Zdjęcie: Ania Włodarczyk | Strawberries from Poland

Polenta z grillowaną cukinią i piersią kurczaka

– 1 cukinia
– 1 ząbek czosnku
– 4 łyżki oliwy
– ½ szklanki polenty
– ok. 2 szklanek wody
– sól i pieprz do smaku
– ½ piersi z kurczaka
– 1 łyżka oliwy
– 1 ząbek czosnku
– sól i pieprz do smaku

Rano przygotowujemy mięso: umytą pierś kurczaka solimy, pieprzymy, nacieramy 1 ząbkiem zmiażdżonego czosnku zmieszanym z 1 łyżką oliwy i chowamy do lodówki (w szczelnie zamkniętym pojemniku).

Umytą cukinię kroimy w 1-cm plastry i lekko solimy. Na patelni grillowej rozgrzewamy 1 łyżkę oliwy, po czym układamy na niej cukinię. Podsmażamy z dwóch stron. W pojemniku mieszamy 3 łyżki oliwy z wyciśniętym ząbkiem czosnku, dodajemy przestudzoną cukinię, mieszamy, zamykamy pojemnik i odstawiamy do przegryzienia.

Następnie na rozgrzanej patelni smażymy na złoto pierś kurczaka. W tym samym czasie gotujemy polentę: do wysokiego garnka o grubym dnie wlewamy wodę. Gdy zacznie się gotować, dodajemy kaszkę, solimy całość i mieszamy. Zmniejszamy gaz i, mieszając co jakiś czas, gotujemy do zgęstnienia kaszy (trwa to kilka minut). Polenta powinna być dosyć gęsta i przyklejać się do łyżki.

Gotową polentę doprawiamy solą i świeżo zmielonym pieprzem, przekładamy na talerze, układamy na niej plastry cukinii (warzywo można podgrzać przed podaniem), a następnie pokrojoną w plastry pierś kurczaka. Przed podaniem można skropić jeszcze odrobiną oliwy.

Makaron razowy z polskim pesto i suszonymi pomidorami

Zdrowy obiad za dwie dychy

– 4 garści razowego makaronu
– 1 pęczek bazylii
– 6 łyżek ziaren słonecznika
– 10 suszonych pomidorów w oleju
– ¼ szklanki oleju z pomidorów
sól i pieprz do smaku

Makaron gotujemy zgodnie z instrukcją. W tym czasie prażymy na patelni słonecznik – gdy się zezłoci, zdejmujemy z patelni i studzimy.

W blenderze umieszczamy bazylię, 4 łyżki ostudzonego słonecznika i olej. Miksujemy do uzyskania gładkiego sosu, który solimy i pieprzymy wedle uznania. Sos mieszamy z gorącym odcedzonym makaronem, dodajemy pokrojone w paski pomidory i posypujemy pozostałymi ziarnami słonecznika.

Uwaga: sos bazyliowy można przyrządzić z dodatkiem 1 ząbka czosnku.

Ania Włodarczyk – na co dzień prowadzi bloga Strawberries from Poland, na którym łączy swoje trzy największe pasje: pisanie, fotografię i kulinaria. I robi to po mistrzowsku.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Migdały z czekoladą i miodem – połączenie nieziemsko dobre i zdrowe

Przepis na sernik dyniowy z orzechami pecan

garnek z owocami na kompot z suszu

Kompot z suszu – dlaczego warto go pić?

Kolorowe naleśniki – dzieci je pokochają

Masło czekoladowe – zdrowe, bo domowe!

Masło czekoladowe – zdrowe, bo domowe!

Rozwałkowane ciasto na pierniki

5 przepisów na pierniczki. Upiecz i poczuj magię świąt

Kotlety jaglane z pieczarkami

Jabłka w cieście naleśnikowym

Jadalne prezenty: ciasteczka owsiane od Śnieżynki

Jadalne prezenty: ciasteczka owsiane od Śnieżynki

Przepis na fit omlet z bananem – śniadanie mistrzów

Wigilijny makowiec dla wybrednych

Wigilijny makowiec dla wybrednych

Świąteczny piernik – bez glutenu, bez cukru!

Świąteczny piernik – bez glutenu, bez cukru!