Przejdź do treści

Muesli – szczęście w proszku

Zdjęcie: Ania Włodarczyk | Strawberries from Poland
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Jak ubierać dziecko, by go nie przegrzewać? Odpowiada pediatra
Zdjęcia, które poruszają – historie, które chwytają za serce. Ogłoszono nominacje do World Press Photo 2019
Kobieta w ciąży
Czy wywoływanie porodu jest bezpieczne dla dziecka? Rozmawiamy z położną
Zamiast drinków z palemką sączysz syrop przeciwgorączkowy? Dowiedz się, dlaczego chorujesz podczas urlopu
Domowa chemia. Jak zrobić proszek do prania czy płyn do podłóg, by uniknąć szkodliwej chemii sklepowej

Święta tuż za rogiem, w domach zaczynają lśnić choinki, w sklepach handlowych tłok jak w mrowisku. Jeśli nie macie jeszcze prezentów i na samą myśl o ich kupnie robi się wam słabo, zostańcie w domu i przygotujcie słoiczki domowych specjałów. Wcale nie kolejnych pierniczków, tylko zdrowych mieszanek muesli!

Pomysł na własnoręcznie zrobione (a właściwie zmiksowane) muesli w proszku podpatrzyłam u Jamiego Olivera w książce „Superfood na co dzień” (wyd. Insignis). Zaimponował mi wielki słój proszku składającego się z płatków owsianych, orzechów, wszelkiej maści nasion i suszonych owoców. Nie do końca byłam jednak pewna, czy efekt finalny przekona mnie smakowo, więc podeszłam do tematu ostrożnie i na początek zmiksowałam sobie jeden słoiczek. Okazało się, że taki proszek to świetna sprawa i nadaje się do wykorzystania przy wielu okazjach. Jak sugerował Jamie Oliver, można dorzucać go do koktajli, jogurtów, potraktować jako bazę do placuszków, zrobić z nich owsiankę albo posypać nimi jogurt. Pomysłów jest wiele, gwarantuję wam, że gdy zmiksujecie swój pierwszy zestaw, inspiracje będą pojawiać się same.

Istnieje również nieskończona liczba kombinacji smakowych. Wymyślając coraz to nowsze połączenia, trzymam się schematu, by w każdej porcji było 200-250 g płatków owsianych (można je mieszać z innymi), 80-100 g różnych nasion i pestek (np. len, słonecznik, dynia, sezam, chia, mak, płatki kokosowe), orzechów (np. włoskie, laskowe, nerkowca) i 80-100 g suszonych owoców (np. morwa, morele, rodzynki, mango, żurawina). Bardzo fajnie nadają się do niego owoce liofilizowane, z których można zrobić idealny pyłek.

Dzisiaj proponuję wam trzy wersje smakowe słoiczków. Muesli dla brzucha zadba o wasze trawienie – znajdziecie w nim suszone śliwki (wspomagają procesy trawienne), len (wzmacnia śluzówkę żołądka), otręby owsiane i mielony ostropest (który jest zbawieniem dla wątroby). Muesli superfoods to coś dla lubiących modne produkty – są tu chia, owoce goi, czarna morwa, młody jęczmień i spirulina. Muesli świąteczne to z kolei kombinacja migdałów, suszonej żurawiny, kandyzowanego imbiru i przyprawy korzennej. Pachnie i smakuje jak Boże Narodzenie. Wybierajcie i miksujcie!

Muesli dla brzucha

muesli w proszku_przepis

Zdjęcie: Ania Włodarczyk | Strawberries from Poland

– 250 g płatków owsianych
– 60 g lnu

– 30 g zarodków pszennych
– 80 g suszonych śliwek


Muesli superfoods

jak zrobić sproszkowane muesli

Zdjęcie: Ania Włodarczyk | Strawberries from Poland

– 250 g płatków owsianych
– 50 g nasion chia
– 60 g owoców goi
– 40 g suszonej morwy (czarnej lub białej)

– 3 łyżki mieszanki spiruliny i młodego jęczmienia


Muesli świąteczne

przepis na muesli w proszku

Zdjęcie: Ania Włodarczyk | Strawberries from Poland

– 250 g płatków owsianych
– 80 g migdałów
– 80 g suszonej żurawiny
– 20 g kandyzowanego imbiru

– 1 łyżeczka przyprawy korzennej


Każde muesli przygotowujemy następująco: na blachę wysypujemy płatki owsiane i orzechy oraz nasiona. Mieszamy i podprażamy w 170 st. C przez 30 minut (po kwadransie mieszamy). Po tym czasie odstawiamy do całkowitego ostygnięcia. Przesypujemy do miksera, dodajemy pozostałe składniki i miksujemy na pyłek. Muesli przesypujemy do dużych, szczelnie zamykanych słojów albo do małych słoiczków (na prezent).

Przykłady wykorzystania:

– 3 łyżki dosypujemy do jogurtu z owocami
– robimy owsiankę z 4 łyżek muesli i 200-250 ml ulubionego mleka
– dodajemy do smoothie lub koktajlu
– podczas pieczenia chlebka bananowego zamieniamy 3 łyżki mąki pszennej na 3 łyżki muesli (podobny zabieg można stosować m.in. przy przygotowywaniu naleśników, placuszków, racuchów, kruchego ciasta).

Ania Włodarczyk – na co dzień prowadzi bloga Strawberries from Poland, na którym łączy swoje trzy największe pasje: pisanie, fotografię i kulinaria. I robi to po mistrzowsku.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Kochamy krupnik! Wybrałyśmy najlepsze przepisy na pyszną zupę w nowej odsłonie

Batatowe ciastka z pomarańczową nutą – przygotujesz je błyskawicznie

Tarta kokosowo-ananasowa – trochę egzotyki zimową porą

Serniczki na zimno z awokado

Seler to samo dobro. Sprawdźcie zatem przepis na selerowy krem z czarnuszką

Detoksowa zupa miso z warzywami – Japończycy wiedzą co dobre. Spróbuj i ty!

Przepis na pieczone gruszki słodko-słone. Sprawdzą się o każdej porze dnia!

Miksujemy: koktajl na przyrost wagi

Chcesz przytyć skutecznie i zdrowo? Wypróbuj nasz koktajl

Wek na rozgrzanie: mus imbirowy

Mus imbirowy – działa przeciwzapalnie i obłędnie smakuje. Skorzystaj z naszego przepisu

Bombonierka na walentynki – brzmi banalnie? Nie wtedy, gdy zrobicie ją sami

Prezent na walentynki? Czekolada!

Prezent na walentynki? Dlaczego nie czekolada? Zróbcie ją wspólnie!

Zamiast mielonego

Kotlety mielone w wersji wege – mamy trzy doskonałe propozycje