Przejdź do treści

Muesli – szczęście w proszku

Zdjęcie: Ania Włodarczyk | Strawberries from Poland
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Zdarzyło ci się płakać po seksie? Nie ty jedna. Skąd to się bierze? Wyjaśnia ekspert
Freepik.com
Dzielisz albo kruszysz tabletki? Nie wszystkie wolno! Farmaceutka Anna Wyrwas tłumaczy, dlaczego to takie ważne
www.istockphoto.com
Twoje dziecko lubi bawić się nad wodą? Uważaj! „Utopić się można w talerzu zupy!” – przypomina lekarka Marta Bik-Tavares
kobieta opala się
Przyłóż plasterek pomidora na poparzone miejsce. Oparzenia słoneczne – jak możemy sobie pomóc?
„Odłącz się”, nie wszystko jest online. Mądra kampania we wrocławskim MPK

Święta tuż za rogiem, w domach zaczynają lśnić choinki, w sklepach handlowych tłok jak w mrowisku. Jeśli nie macie jeszcze prezentów i na samą myśl o ich kupnie robi się wam słabo, zostańcie w domu i przygotujcie słoiczki domowych specjałów. Wcale nie kolejnych pierniczków, tylko zdrowych mieszanek muesli!

Pomysł na własnoręcznie zrobione (a właściwie zmiksowane) muesli w proszku podpatrzyłam u Jamiego Olivera w książce „Superfood na co dzień” (wyd. Insignis). Zaimponował mi wielki słój proszku składającego się z płatków owsianych, orzechów, wszelkiej maści nasion i suszonych owoców. Nie do końca byłam jednak pewna, czy efekt finalny przekona mnie smakowo, więc podeszłam do tematu ostrożnie i na początek zmiksowałam sobie jeden słoiczek. Okazało się, że taki proszek to świetna sprawa i nadaje się do wykorzystania przy wielu okazjach. Jak sugerował Jamie Oliver, można dorzucać go do koktajli, jogurtów, potraktować jako bazę do placuszków, zrobić z nich owsiankę albo posypać nimi jogurt. Pomysłów jest wiele, gwarantuję wam, że gdy zmiksujecie swój pierwszy zestaw, inspiracje będą pojawiać się same.

Istnieje również nieskończona liczba kombinacji smakowych. Wymyślając coraz to nowsze połączenia, trzymam się schematu, by w każdej porcji było 200-250 g płatków owsianych (można je mieszać z innymi), 80-100 g różnych nasion i pestek (np. len, słonecznik, dynia, sezam, chia, mak, płatki kokosowe), orzechów (np. włoskie, laskowe, nerkowca) i 80-100 g suszonych owoców (np. morwa, morele, rodzynki, mango, żurawina). Bardzo fajnie nadają się do niego owoce liofilizowane, z których można zrobić idealny pyłek.

Dzisiaj proponuję wam trzy wersje smakowe słoiczków. Muesli dla brzucha zadba o wasze trawienie – znajdziecie w nim suszone śliwki (wspomagają procesy trawienne), len (wzmacnia śluzówkę żołądka), otręby owsiane i mielony ostropest (który jest zbawieniem dla wątroby). Muesli superfoods to coś dla lubiących modne produkty – są tu chia, owoce goi, czarna morwa, młody jęczmień i spirulina. Muesli świąteczne to z kolei kombinacja migdałów, suszonej żurawiny, kandyzowanego imbiru i przyprawy korzennej. Pachnie i smakuje jak Boże Narodzenie. Wybierajcie i miksujcie!

Muesli dla brzucha

muesli w proszku_przepis

Zdjęcie: Ania Włodarczyk | Strawberries from Poland

– 250 g płatków owsianych
– 60 g lnu

– 30 g zarodków pszennych
– 80 g suszonych śliwek


Muesli superfoods

jak zrobić sproszkowane muesli

Zdjęcie: Ania Włodarczyk | Strawberries from Poland

– 250 g płatków owsianych
– 50 g nasion chia
– 60 g owoców goi
– 40 g suszonej morwy (czarnej lub białej)

– 3 łyżki mieszanki spiruliny i młodego jęczmienia


Muesli świąteczne

przepis na muesli w proszku

Zdjęcie: Ania Włodarczyk | Strawberries from Poland

– 250 g płatków owsianych
– 80 g migdałów
– 80 g suszonej żurawiny
– 20 g kandyzowanego imbiru

– 1 łyżeczka przyprawy korzennej


Każde muesli przygotowujemy następująco: na blachę wysypujemy płatki owsiane i orzechy oraz nasiona. Mieszamy i podprażamy w 170 st. C przez 30 minut (po kwadransie mieszamy). Po tym czasie odstawiamy do całkowitego ostygnięcia. Przesypujemy do miksera, dodajemy pozostałe składniki i miksujemy na pyłek. Muesli przesypujemy do dużych, szczelnie zamykanych słojów albo do małych słoiczków (na prezent).

Przykłady wykorzystania:

– 3 łyżki dosypujemy do jogurtu z owocami
– robimy owsiankę z 4 łyżek muesli i 200-250 ml ulubionego mleka
– dodajemy do smoothie lub koktajlu
– podczas pieczenia chlebka bananowego zamieniamy 3 łyżki mąki pszennej na 3 łyżki muesli (podobny zabieg można stosować m.in. przy przygotowywaniu naleśników, placuszków, racuchów, kruchego ciasta).

Ania Włodarczyk – na co dzień prowadzi bloga Strawberries from Poland, na którym łączy swoje trzy największe pasje: pisanie, fotografię i kulinaria. I robi to po mistrzowsku.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

barbara pasek

„Gdybym po kolejnym ataku przestała szukać odpowiedzi, to skończyłoby się to śmiercią” – Barbara Pasek o swoich zmaganiach z boreliozą

„Pary homoseksualne są rodzicami bardzo odpowiedzialnymi. Ich miłość jest taka sama jak heteroseksualnych rodziców. Ale mają więcej niepokoju” – mówi psychoterapeutka Agnieszka Gudzowaty

„Nie powinny odkładać ciąży kobiety ze schorzeniami ginekologicznymi – endometriozą, zaburzeniami endokrynologicznymi, na przykład zespołem policystycznych jajników” – mówi prof. Marzena Dębska

„Zajęcia jogi śmiechu działają jak masaż twarzy, a przecież śmiech prostuje opadające kąciki ust. Po co myśleć o zmarszczkach? Ważniejsze jest życie pełne radości” – mówi Piotr Bielski, jogin śmiechu

Zainteresują cię również:

Czarny bez – sprawdź jakie pyszne rzeczy możesz z niego zrobić

Chia fresca - lemoniada z nasionami chia

Chia fresca – lemoniada z nasionami chia. Na upały idealna!

Bruschetta z brzoskwiniami

Bruschetta z brzoskwiniami

Sezon na truskawki w pełni. Oto przepis na pyszne bułeczki z tymi owocami

Wegetariańskie leczo - papryka górą!

Przepis na wegetariańskie leczo z papryką

Mrożone batony z malinami

Idealny na upał: napój herbaciany. Nawilży, schłodzi ciało i nasyci

Sałatka z pomidorów z melasą z granatów

Kisiel brzoskwiniowy z ksylitolem. Idealny na letnie wieczory

Pieczone brzoskwinie z marcepanem. Doskonałe na upały

Bruschetta z bobem i suszonymi pomidorami

Bruschetta z bobem i suszonymi pomidorami. Idealna przekąska na letni wieczór

Wegański jaglany sernik z malinami

Wegański jaglany sernik z malinami

Idealny na upał: koktajl brzoskwiniowy

Czas na desery w zimnej odsłonie. Wegański sernik na zimno z owocami to idealna propozycja na upalny dzień

Idealny na upał: napój arbuzowy

Lody zamiast… śniadania! Pogoda dopisuje, więc czemu nie

Mrożone tartaletki z awokado

Wegański chłodnik z botwinką. Bez mleka i jajek ale z zaskakującymi dodatkami

Krakersy – chrupnij sobie!

Przepis na domowe krakersy ziołowe. Chrupnij sobie na zdrowie!

Truskawkowo-malinowe smoothie bowl. Zafunduj sobie moc witamin na śniadanie!

Bruschetta z truskawkami

Bruschetta z truskawkami. Idealny sposób, aby dobrze zakończyć dzień!

Tajska zupa rybna z łososiem. Alternatywa dla rosołu

Przewodnik dla kawoszy: aeropress

Aeropress – zdrowa metoda parzenia kawy. Doskonale sprawdzi się i w domu, i w plenerze!

Pieczona młoda kapusta z sosem curry. W takiej wersji smakuje obłędnie!