Przejdź do treści

TRX, czyli trening w zawieszeniu

TRX, czyli trening w zawieszeniu
TRX czyli dwie liny, ciężar twojego ciała i siła grawitacji. Zdjęcie: Fitness Tribe
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Amy Schumer
Amy Schumer jest w ciąży. Zdradziła to w niecodzienny sposób
Marta Lech-Maciejewska: kto rozsiewa mit o tym, że macierzyństwo to bułka z masłem?
Krwawią, pocą się i mają próchnicę. Fantomy pacjentów pomagają w nauce medycyny
kobieta myjąca zęby
Dbaj o zęby! Higiena jamy ustnej wpływa też na ciśnienie krwi
Tabletki
Dobre wiadomości dla chorych na szpiczaka, nadciśnienie płucne i łuszczycę

Dwie liny, ciężar twojego ciała i siła grawitacji. To wystarczy, by wzmocnić i rozciągnąć mięśnie, wysmuklić sylwetkę, poprawić elastyczność i równowagę, a przy tym świetnie się bawić. O to chodzi w TRX!

Przypomnij sobie z dzieciństwa szalone ewolucje na trzepaku i przyjemne kołysanie się na huśtawce. Ach, było miło… Podczas treningu TRX możesz przeżyć podobne emocje. A przy okazji uruchomić mięśnie całego ciała. Na podwieszonych do sufitu specjalnych nylonowych taśmach zakończonych gumowym uchwytem na dłonie i stopy wykonasz dowolne ćwiczenie: przysiady na dwóch lub jednej nodze, pompki ze stopami albo dłońmi opartymi o przymocowane do taśm uchwyty, podciągania w pozycji stojącej lub leżącej, podskoki… Wszystko zależy od twoich możliwości i sprawności. Teoretycznie możesz zrobić ponad 700 różnych ewolucji. W praktyce liczba ćwiczeń jest nieograniczona. Wszystko zależy od kreatywności trenera. Na przykład Małgorzata Wolniewicz-Feder, właścicielka klubu Fitness Tribe i pierwszy w Polsce szkoleniowiec TRX, do ćwiczeń na linach wprowadziła ostatnio elementy jogi. W ramach urozmaicenia można też ćwiczyć w różnych okolicznościach przyrody. We wszystkich większych miastach treningi TRX organizowane są w parkach, lasach lub ogrodach. Bo taśmy bez problemu można zamontować niemal wszędzie – np. na drzewie…

TRX – jak w wojsku

TRX, czyli trening w zawieszeniu

Od tego właśnie wszystko się zaczęło. Trening w zawieszeniu wymyślono w plenerze. Żołnierze elitarnej amerykańskiej jednostki wojskowej Navy Seals, wyjeżdżając na misję do Afganistanu, nie mogli zabrać ze sobą dużych i ciężkich przyrządów do ćwiczeń. A przecież nawet na pustyni musieli dbać o formę. Zaczęli więc trenować na… linach do spadochronów. Efekty były lepsze niż po regularnych ćwiczeniach na siłowni. Dlaczego? Podczas treningu na linach przyjmujemy bardzo niestabilne pozycje: mocno pochylamy się w przód lub w tył, balansujemy na jednej nodze albo obie stopy mamy przymocowane do taśm… By utrzymać równowagę podczas takich figur, trzeba napiąć mięśnie całego ciała. Dzięki temu trening działa wszechstronnie. A szczególnie intensywnie pracują mięśnie brzucha, które stabilizują tułów.

TRX – to uzależnia

Czy trzeba długo ćwiczyć, żeby zobaczyć rezultaty? Jak podczas każdego treningu wszystko zależy od tego, w jakiej jesteś kondycji, rozpoczynając przygodę z TRX, i co chcesz osiągnąć. Małgorzata Wolniewicz-Feder przyznaje, że nawet eksperci mają problem z ustaleniem, ile czasu w ogóle powinniśmy trenować. Kiedyś mówiło się, że wystarczy ćwiczyć trzy razy w tygodniu przez 30 minut. Ale według najnowszych badań 200 minut treningu tygodniowo zapewnia utrzymanie aktualnej sylwetki. Jeśli chcesz schudnąć, musisz więc ćwiczyć minimum 300 minut, czyli godzinę przez pięć dni w tygodniu. W przypadku TRX to nie problem. Bo gimnastyka w zawieszeniu może uzależnić. I raczej szybko ci się nie znudzi. Ćwiczeń jest przecież tyle, że każdy trening może wyglądać zupełnie inaczej.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Fitness trendy 2016

Fitness trendy 2016

Lepszy wskok w Nowy Rok

Lepszy wskok w Nowy Rok

Trenując, oszukasz czas!

Trenując, oszukasz czas!

Indoor zamiast outdoor?

Indoor zamiast outdoor?

Kobieta guma

Kobieta guma

Sposób na jesienną deprechę

Sposób na jesienną deprechę

Jak zrobić szpagat?

Jak zrobić szpagat?

Gdy złapiesz kontuzję

Gdy złapiesz kontuzję

Etykieta na siłowni

Etykieta na siłowni

7 ćwiczeń, które odmienią twój trening

7 ćwiczeń, które odmienią twój trening

5 fit dziewczyn – 5 najlepszych ćwiczeń na uda

5 najlepszych ćwiczeń na uda – poleca 5 fit dziewczyn

Kardio vs. ciężary - co lepiej spala tłuszcz?

Kardio vs. ciężary – co lepiej spala tłuszcz?