Przejdź do treści

Jak kręcić hula hop? Najlepiej wcale! Ostrzega fizjoterapeutka Gosia Włodarczyk

Kobieta ćwiczy z hula hop
Jak kręcić hula hop? Najlepiej wcale! Ostrzega Pani Fizjotrener/ iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Podoba Ci
się ten artykuł?

Przyjęło się, że kręcenie hula hop to przepis na płaski brzuch i węższą talię. Niestety, to ćwiczenie może mieć negatywne konsekwencje dla większości kobiet. Jak naprawdę działa na organizm hula hop? Odchudzająco, wzmacnia mięśnie i postawę czy może jednak przeciąża niektóre mięśnie? Jak kręcić hula hop, jeśli po nie sięgasz i kto mimo zalet koła nie powinien tego robić? Wyjaśnia fizjoterapeutka Gosia Włodarczyk. 

Ćwiczenia z hula hop – kilka faktów

Ćwiczenia z hula hop kuszą obiecywanymi efektami. Szybka utrata centymetrów w talii, mocne mięśnie brzucha oraz poprawa postawy i to już po dwóch tygodniach regularnych treningów. Niestety, ćwiczenia z kołem mogą mieć więcej negatywnych niż pozytywnych konsekwencji. Na problemy, jakie możemy sobie sprawić przez hula hop, zwróciła uwagę na swoim profilu na Instagramie Gosia Włodarczyk, znana w sieci jako Pani Fizjotrener. Ekspertka opisała, jak działa na nasz organizm taka aktywność i jak kręcić hula hop prawidłowo.

Fakty o ćwiczeniach z pomocą hula hop:

  • Główny nacisk ćwiczeń z hula hop jest na mięśnie brzucha, a szczególnie na mięsień poprzeczny brzucha. Wyćwiczony mięsień poprzeczny brzucha powoduje, że nasza talia robi się węższa.
  • Poprawa sylwetki: musicie ćwiczyć wyprostowane, więc wszystkie mięśnie odpowiedzialne za wyprostowaną sylwetkę się wzmacniają (core, mięśnie pośladków).
  • Ten rodzaj aktywności wymusza stałe napięcie mięśni brzucha, zaburza się wzorzec pracy mięśni głębokich, mięśnie nie mają możliwości się rozluźniać podczas tych ćwiczeń.
  • Siniaki – to zostawię bez komentarza, jeśli lubicie taki rodzaj przemocy wobec swojego ciała, to mi nic do tego.

– tłumaczy fizjoterapeutka.

Kobieta siedzi na toalecie. Widać jedynie jej nogi i opuszczone spodenki

Hula hop – przeciwwskazania

Ćwiczenia z hula hop w szczególności powinny sobie odpuścić kobiety, które mają problemy z mięśniami dna miednicy. Jak zaznacza Włodarczyk, ćwiczenie to będzie bezpieczne raczej dla mniejszości niż większości kobiet. Kto powinien uważać?

Kręcenie z hula hop może być groźne dla kobiet:

– wymienia specjalistka.

Kręcenie hula hop a mięśnie dna miednicy

Mięśnie dna miednicy to jedne z najważniejszych mięśni dla kobiet. Podtrzymują narządy jamy brzusznej, pęcherz, narządy rozrodcze oraz pełnią funkcję podporową dla całego ciała. Wpływają na prawidłowe funkcjonowanie niemalże całego organizmu, zapewniając odpowiednie ciśnienie śródbrzuszne, stabilizację kompleksu biodrowo-lędźwiowo-miedniczego i podtrzymanie pęcherza moczowego, odbytu i narządów rodnych. Jak działa na nie ćwiczenie z hula hop?

„Im dłużej kręcisz, tym bardziej przeciążasz np. dno miednicy (wzmożone napięcie mięśni brzucha powoduje wzrost ciśnienia w jamie brzucha, co doprowadza do przeciążenia dna miednicy)” – wyjaśnia ekspertka i dodaje, że w ten sposób zaburza się również wzorzec oddechowy.

Jakie są konsekwencje osłabienia tych mięśni? Może dojść do obniżenia szyjki macicy i macicy, ścian pochwy, pęcherza i cewki czy odbytu u odbytnicy, co prowadzi do przykrych konsekwencji takich jak: niemożność wypróżnienia do końca, uczucie pełności w pochwie czy ból podczas stosunku.

Czy uprawiasz jakąś formę aktywności fizycznej przez min. 30 minut dziennie?

Tak!
Nie...
Zobacz wyniki ankiety

Co wybrać zamiast hula hop?

Fizjoterapeutka wyjaśnia, że wyszczuplenie ciała polega na wzmocnieniu mięśnia poprzecznego brzucha. Potrzebna do tego jest także regularna aktywność fizyczna przez minimum 30 minut dziennie.

„Każda aktywność, którą będziesz uprawiać regularnie i z przyjemnością 30 minut dziennie, i która będzie aktywować do pracy mięśnie głębokie przyniesie pożądane rezultaty” – tłumaczy Włodarczyk. 

Zatem nie jak kręcić hula hop, ale co zamiast tego wybrać?

Jeśli jesteś w grupie osób z problemami, które wymieniam wyżej, wybierz taki ruch, który będzie dawał mięśniom możliwość pacy w prawidłowy sposób, np. przysiadymartwe ciągi, planki, ćwiczenia o charakterze tlenowym bądź interwałowym – wyjaśnia Pani Fizjotrener.

Pani Fizjotrener

Za profilem Pani Fizjotrener kryje się Gosia Włodarczyk, która jest fizjoterapeutką i trenerką personalną. W mediach społecznościowych chętnie dzieli się wiedzą medyczną. Specjalistka w ciekawy i przystępny sposób przekazuje rzeczy, o których głośno się nie mówi. W swojej praktyce w szczególności zajmuje się terapią mięśni dna miednicy, blizn oraz rozejścia mięśnia prostego brzucha

Do wyświetlenia tego materiału z zewnętrznego serwisu (Instagram, Facebook, YouTube, itp.) wymagana jest zgoda na pliki cookie.Zmień ustawieniaRozwiń

Artykuł rozbudowany przez Zuzannę Kowalewską

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy:

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.