Przejdź do treści

Ścięgno Achillesa – ćwiczenia, rozciąganie. Jak je wzmocnić?

Kobieta wykonująca ćwiczenia rozciągające
Jak rozciągnąć ścięgno Achillesa? Fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
laboratorium, badanie próbki małpiej ospy
Małpia ospa w Europie – potwierdzone przypadki. Czy jest groźna i jakie daje objawy?
para w łóżku
Fellatio, czyli oswajanie penisa. 7 najważniejszych zasad!
Pocałunek to samo zdrowie / istock
Całowanie się jest zdrowe. Jakie plusy dla organizmu za sobą niesie?
Tampon z jogurtem na infekcje intymne? Ginekolog mówi nam, czy skorzystanie z rady krążącej w internecie może przynieść ulgę
Tampon z jogurtem na infekcje intymne? Ginekolog wyjaśnia, czy skorzystanie z rady krążącej w internecie może przynieść ulgę
Tomasz Dzieciątkowski: obawy dotyczące szczepionek przeciw COVID-19 i chorób powodujących bezpłodność kobiet są bezpodstawne

Bezpieczny sport dla każdego? Tylko jeśli uprawiamy go z głową. Każda aktywność niesie ze sobą ryzyko urazów. Jednym z najczęściej pojawiających się problemów są kontuzje związane z takim ścięgnem, jak ścięgno Achillesa. Ćwiczenia, oczywiście odpowiednio dobrane, pomogą o nie zadbać, jednak należy pamiętać także o rozgrzewce oraz właściwie dopasowanym obuwiu.

Czym jest ścięgno Achillesa?

Ścięgno Achillesa (ścięgno piętowe) to największe i najmocniejsze ścięgno w ciele człowieka – ma 15 centymetrów i łączy mięsień brzuchaty łydki z piątą. Ścięgno Achillesa pracuje podczas chodzenia, biegania, skakania. To dzięki niemu możliwe jest odrywanie pięty od podłoża i przenoszenie ciężaru ciała na palce. Niestety z racji tego, że każdego dnia odwala kawał naprawdę niezłej roboty, łatwo ulega przeciążeniom. Zwłaszcza u sportowców. Dlatego właśnie tak istotne są ćwiczenia na ścięgno Achillesa.

„Wiele kobiet zaczyna trenować, rzucając się na głęboką wodę. Ich psychika nie jest na to przygotowana”.

Ćwiczenia na ścięgno Achillesa – o czym warto pamiętać?

Jak przeciwdziałać kontuzjom ścięgna Achillesa? Należy pilnować kilku bardzo ważnych zasad!

  1. Przed każdym treningiem należy bardzo dobrze się rozgrzewać.
  2. Trenując w chłodne dni, trzeba zabezpieczać kostki przed zimnem.
  3. Należy również regularnie i mądrze się rozciągać.

Ćwiczenia na ścięgno Achillesa – przykłady

Oto kilka nieoczywistych, choć przydatnych ćwiczeń rozciągających ścięgno Achillesa w wykorzystaniem klocka do jogi. Przed wykonaniem ćwiczeń pamiętaj, by bardzo dobrze rozgrzać nogi. Prócz części ogólnej rozgrzewającej całe ciało warto postawić na wykroki i przysiady.

Ćwiczenie nr 1 – rozciąganie ścięgna Achillesa

Jak wzmocnić ścięgno Achillesa? Postaw stopę na klocku, jednocześnie kierując piętę w stronę podłoża. Oparta o klocek noga powinna być prosta w kolanie. Pochyl się do przodu i oprzyj ręce o klocek. Jeśli nie jesteś w stanie dosięgnąć klocka, oprzyj ręce na przykład o ścianę, pochylając się do przodu na tyle, na ile pozwala twoje ciało. Rozciągając ścięgno, jednocześnie delikatnie napinaj całą tylną taśmę nogi. Wytrzymaj tak przez około 15-20 sekund i zmień nogę. Ćwiczenie na rozciąganie ścięgna Achillesa powtórz trzykrotnie.


Ćwiczenie nr 2 – ćwiczenie ścięgna Achillesa na siedząco

jak dbać o ścięgna achillesa

Czy istnieją ćwiczenia rozciągające ścięgno Achillesa, które można wykonywać na podłodze? Jak najbardziej! Usiądź w siadzie prostym i oprzyj pięty o klocek (nogi są proste w kolanach). Następnie, pochylając ciało do przodu, staraj się dociskać doły kolanowe do podłoża. Utrzymaj napięcie przez około 10 sekund i rozluźnij się na moment. Powtórz ćwiczenie pięciokrotnie.


Ćwiczenie nr 3 – rozciąganie ścięgna Achillesa na stojąco

jak unikać urazów ścięgna achillesa

Ćwiczenia na ścięgno Achillesa mogą być bardzo proste. Przykład? Stań na klocku. Powinna się na nim znaleźć tylko połowa stopy. Piętę w tym samym czasie skieruj w stronę podłoża – znów generując delikatne napięcie łydki. Utrzymaj przez około 15 sekund i zejdź z klocka. Ćwiczenie wykonaj pięciokrotnie.


Ćwiczenie nr 4 – ćwiczenie dla osób rozciągniętych

ścięgna achillesa_urazy

Oto ćwiczenie na rozciąganie ścięgna Achullesa, przeznaczone głównie dla osób już dobrze rozciągniętych, na które„nie działają” standardowe ćwiczenia. Postaw piętę prawej nogi na klocku, jednocześnie zadzierając stopę w górę. Połowa lewej stopy także jest na klocku, a pięta dociska do podłoża. Ciało w tym samym czasie pochylone jest do przodu. Utrzymaj pozycję (mięśnie są napięte) przez około 10 sekund i zmień strony. Powtórz trzykrotnie na każdą stronę.

 

Ćwiczenie nr 4 –  na zapalenie ścięgna Achillesa

Szukasz ćwiczenia na zapalenie ścięgna Achillesa? Usiądź na podłodze. Wyprostuj nogi i plecy. Stopę z naciągniętym ścięgnem obejmij ręcznikiem i trzymaj go, ciągnąc go do siebie w dłoniach przez 15-30 sekund. Nie zginaj nogi. Po upływie tego czasu daj nodze odpocząć przez drugie tyle i powtórz ćwiczenie od trzech do pięciu razy.

Ćwiczenie nr 5 – na przykurcz ścięgna Achillesa

Jeśli szukasz ćwiczenia na przykurcz ścięgna Achillesa, dobrze trafiłeś. Usiądź na krześle. Następnie zacznij poruszać nogą z uszkodzonym ścięgnem w powietrzu, próbując „napisać” różne litery. Złóż ręcznik i spróbuj go chwycić palcami u nóg. Wykonuj to ćwiczenie przez 15-20 sekund, a po kilkusekundowym odpoczynku powtórz je 10-20 razy.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

ćwiczenia rozciągające

Ćwiczenia rozciągające – stretching dla początkujących i dzieci

Rozciąganie pleców na sportowo

Regeneracja – zatrzymaj się na moment!

Regeneracja – zatrzymaj się na moment!

Usuwanie kamienia nazębnego – przebieg i cena zabiegu

Szczepienia a mutacje koronawirusa

Czy wyłączenie z obowiązujących limitów będzie dotyczyło także ozdrowieńców? Wiemy, jak to będzie kontrolowane

Ile utrzymują się przeciwciała po COVID-19, ile po szczepionce?

Szczepionka Johnson&Johnson – najważniejsze informacje

Pierwszy i drugi ton serca – czym są tony sercowe?

Kasia Dziurska

Największe mity na temat treningu na siłowni. Rozprawia się z nimi Kasia Dziurska [WIDEO]

Dlaczego nie wolno patrzeć „gołym okiem” na Słońce? Wyjaśnia optometrystka

szczepionka na COVID-19

Szczepienie preparatem firmy AstraZeneca wstrzymane? Priorytetem mają być drugie dawki

COVID-19 a podróże – tłumaczenie wyników badań

Kobieta

„Obrzęki twarzy mogą zniknąć, gdy rozprawisz się z tymi napięciami” – pisze o napięciowym bólu głowy Pani Fizjotrener

Odporność stadna – kiedy ją osiągniemy w przypadku COVID-19?

Olejek kamforowy – właściwości, stosowanie, cena

Szczepionka Pfizera – najważniejsze informacje. Jak działa?

Test marszowy – przebieg i zastosowanie badania

Czy można zaszczepić się różnymi szczepionkami na COVID-19?

Potwierdzenie szczepienia na COVID-19 – jak je uzyskać?

Przygniecenie i wstrząs – pierwsza pomoc poszkodowanemu

leki a alkohol

Przyjmujesz leki na alergię i zamierzasz wypić lampkę wina? Sprawdź, co uważa na ten temat alergolog

Czwarta fala pandemii przed nami? Dr Paweł Grzesiowski nie ma złudzeń. Podano możliwą datę

Twoja przyjaciółka się kaleczy

Samookaleczanie – jak pomóc osobie z problemem?

Najpopularniejsze

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

matka z dorosłą córką

„Przez całe życie była toksyczną osobą, w każdej roli: pracownika, koleżanki, siostry, córki. I toksyczną mamą” – opowiada 35-letnia Ada o swojej matce

Kobieta

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

Badanie krwi AST - co to jest i jak interpretować wyniki?

Badanie krwi AST – co to jest i jak interpretować wyniki?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

laboratorium

D-dimery – co to jest? Jak obniżyć zbyt wysoki poziom?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

żyły na nogach

Zapalenie żył – jakie objawy wskazują na stan zapalny w żyłach powierzchownych i głębokich?