Przejdź do treści

Ścięgno Achillesa – ćwiczenia, rozciąganie. Jak je wzmocnić?

Kobieta wykonująca ćwiczenia rozciągające
Jak rozciągnąć ścięgno Achillesa? Fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
pandemia koronawirusa, kobieta w masce
Wystarczy jedna dawka szczepionki przeciw COVID-19? „To poruszanie się na ślepo” – oceniają naukowcy
koronawirus na Węgrzech
Na Węgrzech szczepią pięcioma preparatami przeciw COVID-19. Właśnie padł rekord zakażeń
Koncert Mary Komasa
Mary Komasa choruje na endometriozę. „Poziom bólu, z jakim się zmagamy, jest nie do opisania”
covid-19, szpital, leczenie
Europejska Agencja Leków zatwierdziła do użytku nowy lek na COVID-19. „Przynosi nadzieję”
Dlaczego szczytujemy? I czy orgazmy mają znaczenie? Mamy fragment książki „Dużo orgazmów proszę”

Bezpieczny sport dla każdego? Tylko jeśli uprawiamy go z głową. Każda aktywność niesie ze sobą ryzyko urazów. Jednym z najczęściej pojawiających się problemów są kontuzje związane z takim ścięgnem, jak ścięgno Achillesa. Ćwiczenia, oczywiście odpowiednio dobrane, pomogą o nie zadbać, jednak należy pamiętać także o rozgrzewce oraz właściwie dopasowanym obuwiu.

Czym jest ścięgno Achillesa?

Ścięgno Achillesa (ścięgno piętowe) to największe i najmocniejsze ścięgno w ciele człowieka – ma 15 centymetrów i łączy mięsień brzuchaty łydki z piątą. Ścięgno Achillesa pracuje podczas chodzenia, biegania, skakania. To dzięki niemu możliwe jest odrywanie pięty od podłoża i przenoszenie ciężaru ciała na palce. Niestety z racji tego, że każdego dnia odwala kawał naprawdę niezłej roboty, łatwo ulega przeciążeniom. Zwłaszcza u sportowców. Dlatego właśnie tak istotne są ćwiczenia na ścięgno Achillesa.

„Wiele kobiet zaczyna trenować, rzucając się na głęboką wodę. Ich psychika nie jest na to przygotowana”.

Ćwiczenia na ścięgno Achillesa – o czym warto pamiętać?

Jak przeciwdziałać kontuzjom ścięgna Achillesa? Należy pilnować kilku bardzo ważnych zasad!

  1. Przed każdym treningiem należy bardzo dobrze się rozgrzewać.
  2. Trenując w chłodne dni, trzeba zabezpieczać kostki przed zimnem.
  3. Należy również regularnie i mądrze się rozciągać.

Ćwiczenia na ścięgno Achillesa – przykłady

Oto kilka nieoczywistych, choć przydatnych ćwiczeń rozciągających ścięgno Achillesa w wykorzystaniem klocka do jogi. Przed wykonaniem ćwiczeń pamiętaj, by bardzo dobrze rozgrzać nogi. Prócz części ogólnej rozgrzewającej całe ciało warto postawić na wykroki i przysiady.

Ćwiczenie nr 1 – rozciąganie ścięgna Achillesa

ściegna achillesa_urazy_jak przeciwdziałać

Jak wzmocnić ścięgno Achillesa? Postaw stopę na klocku, jednocześnie kierując piętę w stronę podłoża. Oparta o klocek noga powinna być prosta w kolanie. Pochyl się do przodu i oprzyj ręce o klocek. Jeśli nie jesteś w stanie dosięgnąć klocka, oprzyj ręce na przykład o ścianę, pochylając się do przodu na tyle, na ile pozwala twoje ciało. Rozciągając ścięgno, jednocześnie delikatnie napinaj całą tylną taśmę nogi. Wytrzymaj tak przez około 15-20 sekund i zmień nogę. Ćwiczenie na rozciąganie ścięgna Achillesa powtórz trzykrotnie.


Ćwiczenie nr 2 – ćwiczenie ścięgna Achillesa na siedząco

jak dbać o ścięgna achillesa

Czy istnieją ćwiczenia rozciągające ścięgno Achillesa, które można wykonywać na podłodze? Jak najbardziej! Usiądź w siadzie prostym i oprzyj pięty o klocek (nogi są proste w kolanach). Następnie, pochylając ciało do przodu, staraj się dociskać doły kolanowe do podłoża. Utrzymaj napięcie przez około 10 sekund i rozluźnij się na moment. Powtórz ćwiczenie pięciokrotnie.


Ćwiczenie nr 3 – rozciąganie ścięgna Achillesa na stojąco

jak unikać urazów ścięgna achillesa

Ćwiczenia na ścięgno Achillesa mogą być bardzo proste. Przykład? Stań na klocku. Powinna się na nim znaleźć tylko połowa stopy. Piętę w tym samym czasie skieruj w stronę podłoża – znów generując delikatne napięcie łydki. Utrzymaj przez około 15 sekund i zejdź z klocka. Ćwiczenie wykonaj pięciokrotnie.


Ćwiczenie nr 4 – ćwiczenie dla osób rozciągniętych

ścięgna achillesa_urazy

Oto ćwiczenie na rozciąganie ścięgna Achullesa, przeznaczone głównie dla osób już dobrze rozciągniętych, na które„nie działają” standardowe ćwiczenia. Postaw piętę prawej nogi na klocku, jednocześnie zadzierając stopę w górę. Połowa lewej stopy także jest na klocku, a pięta dociska do podłoża. Ciało w tym samym czasie pochylone jest do przodu. Utrzymaj pozycję (mięśnie są napięte) przez około 10 sekund i zmień strony. Powtórz trzykrotnie na każdą stronę.

 

Ćwiczenie nr 4 –  na zapalenie ścięgna Achillesa

Szukasz ćwiczenia na zapalenie ścięgna Achillesa? Usiądź na podłodze. Wyprostuj nogi i plecy. Stopę z naciągniętym ścięgnem obejmij ręcznikiem i trzymaj go, ciągnąc go do siebie w dłoniach przez 15-30 sekund. Nie zginaj nogi. Po upływie tego czasu daj nodze odpocząć przez drugie tyle i powtórz ćwiczenie od trzech do pięciu razy.

Ćwiczenie nr 5 – na przykurcz ścięgna Achillesa

Jeśli szukasz ćwiczenia na przykurcz ścięgna Achillesa, dobrze trafiłeś. Usiądź na krześle. Następnie zacznij poruszać nogą z uszkodzonym ścięgnem w powietrzu, próbując „napisać” różne litery. Złóż ręcznik i spróbuj go chwycić palcami u nóg. Wykonuj to ćwiczenie przez 15-20 sekund, a po kilkusekundowym odpoczynku powtórz je 10-20 razy.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

ćwiczenia rozciągające

Ćwiczenia rozciągające – stretching dla początkujących i dzieci

Rozciąganie pleców na sportowo

Regeneracja – zatrzymaj się na moment!

Regeneracja – zatrzymaj się na moment!

Adaptogeny w obliczu czynników stresogennych

5 zaskakujących spowalniaczy metabolizmu

Jak przetrwać wiosenne przesilenie?

Tech-neck, czyli jak telefon komórkowy sprawia, że bolą cię plecy i rośnie drugi podbródek

Sposób na długie życie? Zabić komórki „zombie”

Lockdown w kolejnym województwie

Lockdown w kolejnym województwie. „Zamknięte będą hotele, ograniczona działalność galerii handlowych, kin, teatrów” – ogłosił minister zdrowia

Propriocepcja – czym jest, zaburzenia, ćwiczenia

Niemcy. Jeśli chcesz iść do sklepu, wcześniej musisz zapisać się online albo telefonicznie

Zmieni się czas pomiędzy podaniem pierwszej i drugiej dawki szczepionek przeciw COVID-19. Nowe przepisy dotyczą też ozdrowieńców

Wydłuży się odstęp między podaniem pierwszej i drugiej dawki szczepionki przeciw COVID-19. Nowe przepisy dotyczą też ozdrowieńców

szczepionki AstraZeneca/ Getty

AstraZeneca odwołała dostawę szczepionek do Polski. „To sytuacja absolutnie skandaliczna”

Kubek termiczny

Zwróć uwagę na oznaczenia plastikowych opakowań. Niektóre mogą wydzielać toksyny!

Covaxin

Pierwsza indyjska szczepionka przeciw COVID-19 skuteczna w 81 proc.

Dolly Parton

Dolly Parton śpiewająco szczepi się na COVID-19. „Błagam cię, nie wahaj się”

O złych przeżyciach najlepiej zapomnieć. Podpowiadamy, jak przestać rozpamiętywać

Rzeczy, na których jest najwięcej brudu

6 najbrudniejszych rzeczy w twoim domu

Paulina Młynarska poddała się podwójnej mastektomii. „Na tym etapie miałam jeszcze wybór”

chińska szczepionka w Polsce?

Polski rząd rozważa zakup chińskich szczepionek przeciwko COVID-19. Nie będzie to jednak proste

Kobieta

Co musisz wiedzieć o zwolnieniu lekarskim od psychiatry? Wyjaśnia lek. Joanna Adamiak

Kąpiel kwasowęglowa – rodzaje, wskazania, działanie, cena

Endometrioza a ciąża. Jak zostać mamą przy endometriozie?

Rehabilitacja kardiologiczna – czym jest i jak przebiega?

Najpopularniejsze

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

MCH – co to, podwyższone i poniżej normy. MCH w morfologii

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Torbiel - twarz kobiety z widocznymi krostkami

Torbiel – czym jest, gdzie występuje i czy jest groźna dla zdrowia?

para w łóżku

Pozycje seksualne, czyli jak urozmaicić seks. Najlepsze pozycje

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

insulinooporność

Dieta w insulinooporności

test ciążowy

Brak okresu, test negatywny. Kiedy wykonać test ciążowy?