Przejdź do treści

6 sposobów, jak zapobiegać problemom z kolanami

Kiedy bolą kolana
Przyczyn bolących kolan może być wiele. Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
para leżąca w łóku, on ją całuje w czoło
Innowacyjne prezerwatywy zabezpieczą przed infekcjami
Agnieszka Hyży
Agnieszka Hyży: nie oszukujmy siebie i całego świata słodkimi historyjkami jak z reklamy o pięknym bobasku
Joanna Kurowska o żałobie i wsparciu terapeutycznym. „To żaden wstyd, gdy człowiek szuka pomocy”
Meghan Markle i książe Harry
Meghan Markle podróżuje samolotem. Nasz ekspert odpowiada, czy latanie jest bezpieczne dla ciąży?
Główny Inspektor Sanitarny: teorie przeciwników szczepień to szarlataneria

Problemy z kolanami to jedna z najczęstszych kontuzji wśród osób aktywnych. Przeskakiwanie, trzaskanie i obrzęki bólowe są bardzo często lekceważone w początkowej fazie, a leczone dopiero kiedy dolegliwości się nasilają. Warto pamiętać o rozgrzewce, odpowiednim obuwiu i dopasowaniu treningu do predyspozycji.

Przyczyn bólowych może być wiele: począwszy od wad postawy (płaskostopie, krzywo ułożona miednica) po otyłość, skręcenia czy mocne przeciążenia. W każdym z tych przypadków trzeba podchodzić do tego problemu poważnie, bo uraz może was wyeliminować nie tylko z aktywności sportowej, ale także z codziennego funkcjonowania. Staw kolanowy jest stawem złożonym, który łączy kość udową z piszczelową. Pracę, którą wykonuje, zawdzięcza więzadłom, które go otaczają: podkolanowym, krzyżowym i pobocznym. Niestety, u osób aktywnych to właśnie więzadła okazują się często najsłabszym ogniwem.

Najważniejsze to przeciwdziałać. Poniżej kilka wskazówek dotyczących tego, jak zapobiegać problemom z kolanami:

1. Trening rozpoczynajcie od rozgrzewki i przygotowujcie się stopniowo do jej części głównej. Nigdy nie zaczynajcie od wysokich skoków, przyśpieszeń oraz nagłych zmian kierunku!

2. Wzmacniajcie mięśnie wokół stawu kolanowego, głównie mięsień dwugłowy i czworogłowy uda, które stabilizują kolano i zmniejszają ryzyko wystąpienia kontuzji.

3. Jeżeli trenujecie na siłowni, opanujcie do perfekcji techniki wykonywania ćwiczeń takich jak przysiady i wykroki. Zapomnijcie o mitach związanych z niezdrowymi przysiadami. To nie ćwiczenie jest złe, tylko jego beznadziejne wykonywanie. Jeżeli opanujecie prawidłowy ruch podstawowy, możecie zacząć pracować z obciążeniem zewnętrznym.

4. Jeżeli biegacie lub jeździcie na rowerze, zaczynajcie od małych dystansów, które stopniowo możecie zwiększać. Wówczas wasze mięśnie, stawy i więzadła nie doświadczą szoku związanego ze zbyt dużym obciążeniem, do którego nie są przyzwyczajone.

5. Starajcie się biegać po miękkim podłożu (to większa amortyzacja dla stawów) w odpowiednio dostosowanym obuwiu.

6. Zawsze pamiętajcie o rozciąganiu po treningu i rozluźnieniu mięśni. Dzięki temu zapobiegniecie przykurczom i zwiększycie swój zakres ruchomości w stawach.

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Jedzenie dla kształtów

Trenować przed czy po posiłku?

Obsesja na punkcie wagi?

Magia naturalnego oddechu

Jak rozpocząć przygodę z bieganiem?

Odchudzanie – o czym musisz pamiętać?

5 sposobów na zdrowe stawy

5 sposobów na zdrowe stawy

Podejmij się wyzwania – Fitness challenge

Domowy trening z kettlebells

Metabolizm – czym jest i co na niego wpływa

Otwórz klatkę – weź oddech cz. 2

Otwórz klatkę – weź oddech cz. 1