Przejdź do treści

Przepis na zdrowy obiad do 10 złotych!

Zdrowy obiad za dychę
Pyszną sałatkę zrobicie z pęczaku, marchewki i boczku. Zdjęcie: Ania Włodarczyk | Strawberries from Poland
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Ćwicz kręgosłup - to proste!
Oto 7 ćwiczeń, za które twój kręgosłup ci podziękuje. Wystarczy niewiele, by poczuć znaczną różnicę
„Hashimoto nie jest wskazaniem do stosowania diety bezglutenowej”. O zależności pomiędzy hashimoto a dietą eliminacyjną, rozmawiamy z endokrynolożką i dietetyczką
Wiosenna pizza na zielonym spodzie
kobieta nurkująca w wodzie
Freediving – podwodna medytacja
lekarka Małgorzata Ponikowska
„Selen to czarny koń wśród suplementów w chorobie Hashimoto”. Lekarka Małgorzata Ponikowska o wspomaganiu chorób tarczycy selenem

Udowodnię wam, że za 10 złotych można przygotować pyszny, zdrowy i niebanalny posiłek. Jego przyrządzenie jest proste i szybkie. Oto dwie propozycje: sałatka i gulasz. To się nazywa dycha dobrze zainwestowana!

Najtańsze i zarazem najzdrowsze składniki spożywcze to te dobierane zgodnie z kluczem sezonowości. A więc latem korzystamy z tanich pomidorów i kupujemy truskawki, u schyłku lata zaopatrujemy się w paprykę czy bakłażany, a zimą stawiamy np. na brukselkę.

Istnieją również produkty, które bez względu na porę roku kosztują niewiele. Należą do nich wszelkie kasze, suszone warzywa strączkowe, a także wiele świeżych: marchewka, pietruszka, seler, buraki, ziemniaki, cebula czy kapusta.

Zamiast tanich, ale śmiertelnie nudnych (i tłustych!) placków ziemniaczanych czy naleśników polecam Wam dzisiaj gulasz z soczewicy oraz pyszną sałatkę z pęczaku z duszoną marchewką i boczkiem. Tanio, niebanalnie, zdrowo i smacznie? Da się!

Sałatka z pęczaku, marchewki i boczku

– 1 szklanka kaszy pęczak
– 2 szklanki wody
– 2 marchewki
– 1 cebula
– 4 cieniutkie plastry boczku wędzonego
– sól i pieprz do smaku

Pęczak gotujemy w lekko osolonej wodzie przez pół godziny. W tym czasie obieramy marchewki i kroimy je w plastry o grubości 2 cm. Cebulę kroimy w piórka, a boczek w paski. Rozgrzewamy patelnię i podsmażamy na niej cebulę z boczkiem. Zdejmujemy boczek z cebulą z patelni. Na patelnię przekładamy marchewkę, którą najpierw chwilę podsmażamy, a następnie zalewamy kilkoma łyżkami wody, przykrywamy pokrywką i dusimy, aż nieco zmięknie (powinna zachować jędrność).

Ugotowany pęczak mieszamy z boczkiem, cebulką i marchewką. Pieprzymy do smaku, ewentualnie dosalamy. Podajemy na ciepło.

Gulasz z soczewicy

Zdrowy obiad za dychę

– 1 szklanka zielonej soczewicy
– 1 ząbek czosnku
– 1 cebula
– 2 duże pomidory (w sezonie, a poza nim – 1 puszka pomidorów)
– 1 listek laurowy
– kilka ziarenek pieprzu
– sól do smaku
– 1 łyżka oleju słonecznikowego

W głębokim rondlu o grubym dnie rozgrzewamy olej i szklimy na nim pokrojoną w piórka cebulę oraz zmiażdżony ząbek czosnku. Wsypujemy soczewicę, zalewamy ją 1,5 szklanki osolonej wody i dodajemy listek laurowy i pieprz. Gotujemy na małym ogniu do miękkości.

Następnie sparzamy pomidory i obieramy je ze skórki, pozbawiamy szypułek, kroimy w kostkę i dodajemy do soczewicy (jeśli używamy pomidorów z puszki, po prostu dodajemy je do soczewicy). Gotujemy całość, aż pomidory rozpadną się na kawałki i utworzą sos. Próbujemy, ewentualnie dosalamy i pieprzymy. Podajemy z pajdą chleba. Można posypać świeżą pietruszką!
Ania Włodarczyk – na co dzień prowadzi bloga Strawberries from Poland, na którym łączy swoje trzy największe pasje: pisanie, fotografię i kulinaria. I robi to po mistrzowsku.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Syrop z rabarbaru. Zdrowa alternatywa dla sklepowych napojów

Rozpieść się smacznym śniadaniem. Bezglutenowy omlet cesarski sprawdzi się w tej roli idealnie

Na zielono - lody szpinakowe

Na zielono – pełne witamin lody szpinakowe

Sałatkowy dream team: łosoś i kurkuma

Sałatkowy dream team: łosoś i kurkuma. Podniebienie oszaleje!

Pad thai – zdrowy tajski fast food

Pad thai – zdrowy tajski fast food. Zrób sobie kulinarną wyprawę do Tajlandii

ryżowy pudding

Pudding z czarnego ryżu dla pięknej skóry. Idealny na późne, leniwe śniadanie

Wegański obiad? Czarna soczewica z pomidorami

Przepis na zdrowe brownie z superfoods

Kiszone… rzodkiewki! W tej wersji smakują wyśmienicie

Tacos z brzoskwiniami i krewetkami

Przepis na tacos z brzoskwiniami i krewetkami. Wypróbuj i daj się porwać w egzotyczną podróż

owsianka z rabarbarem

Rabarbarowa owsianka. Zdrowe i pyszne śniadanie, które przygotujesz w 15 minut!

Lodowa matcha – doda ci energii, zwiększy bystrość umysłu i jednocześnie zapewni wewnętrzny spokój

Szpinak – poznaj trzy przepisy z tym warzywem pełnym mocy

Przepis na trufle z quinoa. Taki deser to świetna przekąska w ciągu dnia

Ciasto jogurtowo-pistacjowe z rabarbarem. Idealny przepis na majowy weekend

Kiszone szparagi – prosto ze słoika przez cały rok!

Miksujemy superfoods! Koktajl z nasionami chia

Miksujemy superfoods! Koktajl z nasionami chia

Curry z botwinki. Zdrowy obiad w sam raz na wiosnę!

Burak to niezwykłe warzywo. Poznaj przepisy na zdrowe dania z buraka

Lnianki – „sezamki” z lnu. Zrób je, zanim najdzie cię ochota na coś słodkiego

Jajecznica w nowej odsłonie. Spróbujcie!

Wegańskie masło jaglane

Rozgotowałaś ryż? Zrób congee ze szparagami

Miksujemy: koktajl na dobrą pamięć

Miksujemy: koktajl na dobrą pamięć