Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy konkret

Ile cukru ma Twój ulubiony napój?

Ile cukru ma Twój ulubiony napój?
Ile cukru ma Twój ulubiony napój? Zdjęcie: shutterstock

Nawet dziecko wie, że napoje typu cola mają dużo cukru i są niezdrowe. Ale cukier sypany jest także do wielu, wydawałoby się, zdrowych napojów i, co gorsze, także tych przeznaczonych dla dzieci! Sprawdźcie więc, ile jest cukru w waszym ulubionym napoju.

Gdy na Hello Zdrowie ukazał się wpis o zawartości cukru w jogurtach, okazało się, że wiele osób nie ma pojęcia, jak bardzo są one dosładzane. Niektóre mają nawet 9 łyżeczek cukru w butelce! Badania są dość niepokojące. Osoby, które regularnie spożywają 1-2 szklanki słodzonych napojów dziennie, mają o 26 proc. większe ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2 niż osoby pijące je rzadko. Częściej grożą im również choroby serca i otyłość.

Dlatego mam dla Was mały przegląd popularnych napojów pod kątem zawartości cukru w objętości równej szklance (250 ml):

Napoje izotoniczne – przeznaczone dla osób aktywnych fizycznie. Mają uzupełniać wodę, elektrolity i cukier...

OSHEE - 2,5 łyżeczki cukru
4move – 2 łyżeczki cukru 

Woda smakowa – niech nie zwiedzie was fakt, że to przecież „tylko” woda. Szklanka ma 2,5 łyżeczki słodkiego dodatku. Litr zawiera ok. 40 g cukru, czyli 10 łyżeczek!

Napoje gazowane – najgorsze dla zdrowia słodzone napoje. Zawierają konserwanty, zero wartościowych składników i sporą dawkę cukru:

Coca-cola – ok. 6, 5 łyżeczki cukru
Pepsi – ok. 6,5 łyżeczki cukru
Mirinda – 8 łyżeczek cukru
Mountain Dew - 8 łyżeczek cukru 

Napoje energetyzujące – to nie tylko kofeina, ale i zastrzyk z czystym cukrem:

Red Bull – prawie 7 łyżeczek cukru
Black Energy – ok. 6,5 łyżeczki cukru

Mrożona herbata – najlepiej zrobić sobie samemu, bo czy wsypalibyście do szklanki 3 łyżeczki cukru?!

Lipton Ice Tea – ponad 3 łyżeczki cukru
Nestea - ponad 3 łyżeczki cukru
Lipton Green Ice Tea – prawie 3 łyżeczki cukru w szklance

Soki 100 % - zawierają cukier, ale jak deklarują producenci pochodzi on wyłącznie z owoców:

Hortex Sok pomarańczowy 100 % - 6,5 łyżeczki cukru
Tymbark Sok pomarańczowy 100 % – 6,5 łyżeczki cukru

Soki pomidorowe – możemy naciąć się na takie z dodatkiem cukru lub wyprodukowane wyłącznie z przecieru pomidorowego:

Fortuna Pomidor Sok 100 %  - 1,5 łyżeczki cukru w szklance (producent zaznacza, że są to cukry pochodzenia naturalnego)
Dawtona Sok pomidorowy – niemal 2 łyżeczki cukru (producent dodaje cukier)

Napoje – o tym, że to najgorszy wybór między sokiem, nektarem a rzeczonym napojem, pisaliśmy tutaj. Jeśli na opakowaniu widnieje słowo „napój”, to prawdziwego soku owocowego jest w nim jak na lekarstwo. W przeciwieństwie do soków, słodki smak to w tym przypadku głównie zasługa dosypanego na etapie produkcji cukru.

Hortex napój – 5,5 łyżeczki cukru w szklance
Kubuś Play! - prawie 7 łyżeczek cukru w szklance (!)
Frugo – 6 łyżeczek cukru w szklance

Ach, osładzają nam życie producenci napojów. Mimo to prawda jest gorzka - jeśli szukamy czegoś do picia bez cukru, to zostaje nam tylko woda...


Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane wpisy

Co pić po treningu? Koktajl!

Katarzyna Karus-Wysocka

Najpopularniejsze wpisy