Przejdź do treści

3 patenty na batata

3 patenty na batata
Zdjęcie: Małgorzata Dzięgielewska | www.pieprzczywanilia.blogspot.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
uśmiechnięta dziewczyna
Pesymizm nie opłaca się. Podpowiadamy jak być optymistą!
Pierogi orkiszowe z kiszoną kapustą
Masz ochotę na pierogi? Spróbuj w zdrowszej wersji: orkiszowe z kiszoną kapustą
Kobieta siedząca z termoforem
„Zbyt dużo seksu, za mało soku z żurawiny”. Obalamy mity o zapaleniu pęcherza
„Żyję w ciągłym strachu” Jak przestać się bać? Pytamy psychologów
Marchewka to prawdziwy skarbiec zdrowia. Sprawdź, na co pozytywnie wpływa

Przerobimy batata na kremową zupę, przyrządzimy z jarmużem i krewetkami, z orzechami zrobimy na słodko. Gotowi?

Bulwy wilca ziemniaczanego, czyli innymi słowy słodkiego ziemniaka – coraz większym przebojem wdzierają się na polskie stoły. Na pierwszy rzut oka mogą kojarzyć się z rodzimym kartoflem – z wyglądu trochę przypominają jego czerwoną odmianę. Podobnie zawierają sporo skrobi, a w wyniku poddania wysokim temperaturom ich miąższ staje się delikatny, miękki i sypki. Nawet zawartość mikro- i makroelementów wydaje się zbliżona do ziemniaków. Tutaj jednak podobieństwa powoli zaczynają się kończyć. Co ciekawe, bataty zawierają odrobinę więcej kalorii (surowe 86 kcal/100 g), mają sporo błonnika i niski indeks glikemiczny. Dzięki sporej zawartości pomarańczowego barwnika są dobrym źródłem beta-karotenu. Ten, jak wiadomo, jest nieoceniony dla organizmu, dość wspomnieć, że jest przeciwutleniaczem zmniejszającym ryzyko wystąpienia nowotworów, obniża poziom złego cholesterolu, ale również przekształcony w witaminę A dba o prawidłowe funkcjonowanie wzroku. Aż chciałoby się powiedzieć: jedzmy bataty!

Ich smak jest przyjemny, słodki, czasem lekko orzechowy, trochę przypominający niektóre (zwłaszcza te suche) odmiany dyni. Świetnie sprawdzają się w potrawach wytrawnych, jak i w deserach. Można gotować je w całości (najlepiej ze skórką, aby nie tracić cennych składników), przyrządzać na parze albo piec. Zwłaszcza ostatnia opcja wydobywa z bulw wilca całą pełnię smaku. Pieczone batatowe frytki (oprószone świeżym tymiankiem czy rozmarynem) albo domowe chipsy to prawdziwy przysmak i śmiało mogą stawać w szranki w konkursie na zdrowy fast food.

Świetnie nadają się do potraw typu curry, warzywnych i mięsnych gulaszy czy aromatycznych zup. Dodatek purée z batatów sprawdzi się w przygotowaniu pysznych, wilgotnych i delikatnych ciast (np. brownie).

Moje dzisiejsze propozycje z wykorzystaniem słodkich ziemniaków sterują powoli ku jesiennym smakom. Jest więc aromatyczna zupa krem, potrawa na kształt ciepłej sałatki z karmelizowanych batatów, jarmużu i krewetek, a na deser keks z orzechami i pyszną kruszonką.

Mnie pozostaje już tylko zachęcić do korzystania z inspiracji i życzyć udanych batatowych eksperymentów.

Zupa krem z batatów

Zdjęcie: Małgorzata Dzięgielewska | www.pieprzczywanilia.blogspot.com

Składniki (na 3‒4 porcje):

– 2 bataty (ok. 600 g)
– 1 marchewka
– 1 por (tylko biała część)
– 2 ząbki czosnku
– 2-3 łyżki masła klarowanego lub oleju/oliwy
– kilka gałązek tymianku
– 1-2 listki laurowe
– 1-1,2 l bulionu warzywnego lub drobiowego (najlepszy domowy)
– 1 łyżeczka zaataru*
– 2-4 łyżeczki oliwy extra vergine

*zaatar to bliskowschodnia mieszanka przypraw, w skład której wchodzą suszony hyzop (a czasem tymianek lub oregano), mielony sumak i uprażone ziarna sezamu.

Umyj i osusz warzywa. Pora pokrój w piórka, a bataty i marchewkę w kostkę średniej wielkości.

Rozpuść w garnku masło klarowane (lub rozgrzej olej), wrzuć pora i zeszklij na niewielkim płomieniu. Włóż bataty, marchewkę i listki tymianku – smaż kilka minut. Wmieszaj drobno utarty czosnek i jeszcze króciutko przesmaż (tak aby czosnek nie zbrązowiał, ok. 1 min). Zalej całość bulionem (na początek wystarczy 1 l), dodaj listki laurowe i gotuj pod przykryciem przez mniej więcej 20 min, aż warzywa całkowicie zmiękną. Teraz wyjmij listki laurowe i zmiksuj zupę na gładko. W razie potrzeby (jeśli uznasz, że jest zbyt gęsta) rozcieńcz pozostałą porcją gorącego bulionu. Dopraw do smaku solą i pieprzem.

Każdą porcję zupy skrop odrobiną oliwy extra vergine i oprósz szczyptą zaataru.

Karmelizowane bataty z krewetkami i jarmużem

3 patenty na batata

Składniki (na 2 porcje):

– 2 bataty (ok. 300 g)
– 16-20 szt. krewetek królewskich (surowych)
– 2 liście jarmużu
– 3-4 łyżki masła klarowanego
– kilka gałązek świeżego tymianku
– 2 ząbki czosnku
– papryczka chili (ilość do smaku)
– 1 łyżka soku z cytryny
– 2 łyżki pestek z dyni

Oczyść krewetki (usuń pancerzyki, wyjmij jelito), opłucz pod bieżącą wodą.

Bataty obierz, pokrój w kostkę (ok. 1,5×1,5 cm). Liście jarmużu dokładnie umyj, potnij na kawałki, pozbywając się twardszych, łykowatych części. Dokładnie osusz.

Pestki dyni upraż na suchej patelni. Rozetrzyj czosnek, a papryczkę chili drobno posiekaj (usuń pesteczki, jeśli wolisz mniej pikantną potrawę).

Na dużej, głębokiej patelni rozgrzej masło klarowane. Wrzuć listki tymianku i bataty ‒ smaż na średnim płomieniu przez kilka minut, aż zmiękną i delikatnie się zezłocą.

Wmieszaj kawałki jarmużu – smaż 2‒3 min. Zmniejsz nieco płomień i zgarnij warzywa na jedną stronę patelni. Na wolną część wrzuć krewetki, czosnek i chili, a po chwili (czosnek nie może zbrązowieć) skrop sokiem z cytryny. Teraz całą zawartość patelni wymieszaj i często mieszając, smaż ponowne 2‒3 min, aż krewetki całkowicie nabiorą różowej barwy. Zdejmij z płomienia i posyp pestkami dyni. Podawaj ciepłe.

Keks z batatami, orzechami włoskimi i kruszonką

3 patenty na batata

Kruszonka:

– 30 g mąki pełnoziarnistej (typ 1850)
– 30 g zimnego masła
– 20 g płatków owsianych
– 30 g orzechów włoskich (wyłuskanych)
– 30 g cukru trzcinowego jasnego

Mąkę i masło posiekaj nożem do uzyskania grudek. Następnie dodaj płatki owsiane, drobno posiekane orzechy i cukier – zagnieć kruszonkę. Chłódź w lodówce co najmniej 30 min.

 

Ciasto:

– 230 g batatów
– 100 g orzechów włoskich (wyłuskanych)
– 280 g mąki pszennej (np. orkiszowa jasna typ 550)
– 1½ łyżeczki proszku do pieczenia
– 2 łyżeczki cynamonu
– 1/8 łyżeczki gałki muszkatołowej
– szczypta soli
– 5 jaj
– 50 g miodu
– 50 g cukru trzcinowego jasnego
– 150 ml oleju roślinnego

Piekarnik rozgrzej do temp. 180 st. C. Kwadratową foremkę 21x21cm wyłóż papierem do pieczenia lub wysmaruj tłuszczem (np. olejem lub masłem) i oprósz odrobiną mąki.

Batata obierz i utrzyj na grubych oczkach tarki. Orzechy włoskie z grubsza posiekaj.

Przesiej mąkę i wymieszaj z proszkiem do pieczenia, cynamonem, utartą gałką muszkatołową i solą.

Jaja ubij z cukrem na gładko. Nie przerywając ucierania, dodaj olej, a następnie mąkę. Na koniec wmieszaj bataty i orzechy. Przelej masę do formy i z wierzchu posyp schłodzoną kruszonką.

Piecz w 180 st. C 45‒50 min. Porządnie ostudź przed pokrojeniem.

 
Małgorzata Dzięgielewska – zakochana w swoim mieście gdańszczanka, miłośniczka lodów, kaszubskiej truskawki, toskańskich wzgórz i pięknych książek. Gotuje sezonowo. Z zawodu architekt, z zamiłowania fotograf kulinarny. Współpracuje z magazynami kulinarnymi. Jej blog Pieprz czy Wanilia odzwierciedla pasję i drobne (słodkie i wytrawne) przyjemności życia. 

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Nie kąp dziecka codziennie, bo będzie miało za cienką skórę”, „Nie obcinaj mu włosów, bo szybko wyłysieje”. Jak młode mamy powinny reagować na takie porady, wyjaśnia socjolożka

„Jak to możliwe, że nie mam rąk i nogi, a mam chłopaka i pracę, kiedy ona jest zdrowa i ładna, a tego nie ma” – mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Aldona Plewińska, modelka inna niż wszystkie

„Miednica to nasze kobiece centrum dowodzenia”. Mięśnie Kegla potrzebują treningu, fizjoterapeutka wyjaśnia jak to robić i w jaki sposób ciało nam się odwdzięczy

„Nie bójmy się negatywnych emocji, nie ukrywajmy ich, pokażmy dziecku, że one też są w porządku”. Psycholog Ewa Sękowska-Molga o depresji wśród dzieci

Zainteresują cię również:

Pomysł na małże

Masz ochotę na makaron? Spróbuj małży w towarzystwie koperku i białego wina

Bananowy sernik na zimno

Bananowy nie-sernik na zimno. Pyszny deser bez pieczenia

Mocno czekoladowe brownie z batatów i awokado – moc witamin i składników mineralnych

ryż i mango deser

Ryż kokosowy z mango. Pomysł na śniadanie idealne

Pasztet z czarnej fasoli. Jest o wiele mniej kaloryczny niż klasyczny mięsny

Gulasz vege to jest to!

Wegański gulasz na trzy sposoby. Wypróbuj przepisy od Kasi Bem

zupa rzodkiewkowa

Wiosenna zupa rzodkiewkowa. Róż na talerzu? Brzmi przepysznie

Wegańska sałatka z papają

Wegańska sałatka z papają. Orient na wyciągnięcie ręki!

Słodkie i zdrowe: pancakes z herbatą matcha

Sałatka z pieczoną rzodkiewką i orkiszem

Sałatka z pieczoną rzodkiewką i orkiszem. Pomysł na proste i smaczne śniadanie do pracy

Pieczone awokado z ostrą nutą. Wsadź do piekarnika dalekiego kuzyna popularnej gruszki!

Wiosenna pasta kanapkowa

Przepis na wiosenną pastę kanapkową. W roli głównej zielona nowalijka!

Miksujemy: koktajl na dobry sen

Cierpisz na bezsenność? Zmiksuj koktajl na dobry sen

Skorzystaj z mocy polskich jabłek. Oto przepis na gryczane galette z jabłkami i kozim serem

Bruschetta z pieczonymi warzywami

Bruschetta z pieczonymi warzywami. Aromatyczna przekąska, którą zrobisz w mig!

Zupa szczawiowa z jajkiem przepiórczym

Zupa szczawiowa z jajkiem przepiórczym w towarzystwie chipsa z szynki. Masz ochotę?

Sałatka owsiana z gruszką, kurczakiem i awokado – idealna na koniec zimy

Kurkuma – królowa alternatywnej medycyny indyjskiej. Spróbuj jej w połączeniu z polskimi warzywami

Superduet: topinambur z komosą ryżową

Superduet: topinambur z komosą ryżową. Skomplikowanie tylko brzmi

Makrela – tym razem pieczona

Skuś się na królową wśród ryb! Pieczona makrela z ziołowym aromatycznym kuskusem

W marcu króluje cebula dymka. Poznaj przepis na świetną zupę z dymką w roli głównej

pęczek rzodkiewki

Rzodkiewka – nie tylko do kanapki. Propozycja na obiad z tym warzywem w roli głównej

Waniliowy budyń z pietruszki

Słodka wariacja na deser – waniliowy budyń z pietruszki. Zdrowy, bo domowy!

Masz ochotę na burgera? Spróbuj pieczarkowego