Przejdź do treści

Witamina A

Witamina A
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
„Nasz organizm nie przeżyje bez tkanki tłuszczowej”. Nie przejmuj się wystającym brzuchem! Fizjoterapeutka tłumaczy, dlaczego to jest zdrowe
istockphoto.com
Chcesz schudnąć? Poznaj 6 zaskakujących trików
Adidas
Adidas Originals wraz z Pharrellem Williamsem i znanymi w środowisku feministycznym działaczkami walczą o prawa kobiet
pexels.com
Często kłócisz się z partnerem? Sprawdź 6 sposobów na to, by wymiana zdań wyszła wam na dobre
Fitness dla oczu. Wypróbuj tych ćwiczeń i ciesz się dobrym wzrokiem przez lata

Zapotrzebowanie dobowe: kobiety 1-1,25 mg, mężczyźni 1,25-1,60 mg.

Rola: produkcja białek, tłuszczów i hormonów, m.in. tarczycy, prawidłowe widzenie, m.in. po zmroku, rozwój kości, regeneracja komórek, procesy odpornościowe.

Zwiększone zapotrzebowanie: zanieczyszczenie środowiska, stres, intensywny wysiłek fizyczny, zwłaszcza w niskich temperaturach, niektóre leki, m.in. neutralizujące kwas żołądkowy i obniżające poziom cholesterolu, przesadne dawki preparatów błonnikowych, choroby tarczycy.

Objawy niedoboru: kurza ślepota (upośledzone widzenie po zmroku), suchość i nadmierne rogowacenie skóry, wysychanie i schorzenia błon śluzowych, m.in. zespół suchego oka, upośledzenie gojenia ran, nerwobóle, zmęczenie, częste infekcje.

Skutki nadmiaru: stany zapalne i wysuszenie skóry, nudności, powiększenie wątroby i inne skutki zatrucia.

Interakcje: niedoborom wit. A sprzyja zbyt niskie spożycie wit. E. Nadmiar wit. A jest bardziej toksyczny przy zażywaniu pigułek antykoncepcyjnych.

Źródła: wątróbki, zwłaszcza ryb (polecane rzadko ze względu na nadmierne ilości witamin i toksyn), tłuste ryby i tran, masło, sery, żółtka jaj. Prekursor witaminy A (prowitamina A w postaci beta-karotenu): czerwonopomarańczowe i ciemnozielone warzywa i owoce: marchew, dynia, czerwona papryka, mango, melon kantalupa, morele, brzoskwinie, kiwi, kapusta włoska, sałata rzymska, szpinak.

Witamina A, choć niezbyt wrażliwa na ogrzewanie, łatwo ulega rozkładowi pod wpływem światła i tlenu. Dlatego bogaty w nią nabiał, a także soki, np. marchwiowe, powinny być chronione przed jego działaniem.

Witamina A jest rozpuszczalna w tłuszczu, więc dla optymalnego jej przyswajania z warzyw i owoców potrzebny jest chociaż niewielki jego dodatek, np. sałatki i surówki najlepiej łączyć z dressingiem z oliwy czy oleju, a owoce – np. z orzechami, nieodtłuszczonym jogurtem lub mlekiem.

Chcesz lepszej ochrony organizmu?

Dobre bakterie są naszymi małymi sojusznikami. Sprawdź jak WIMIN może wesprzeć ochronę Twojego organizmu.

Sprawdź

Zainteresował Cię WIMIN?

Zobacz więcej

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

miód

5 najlepszych zamienników cukru

Mleko – pić czy nie pić? Rozwiewamy wątpliwości

Trzy kobiey tańczą na plaży. Przed nimi koc a na nim owoce i drink

„Jesteśmy rozpitym narodem i doskonale widać to w gabinetach lekarskich” – mówi dr Małgorzata Ponikowska. Nie wiesz, dlaczego tyjesz? Zajrzyj do swojego kieliszka!

Dieta na urlopie. Jak uniknąć niezdrowych pułapek?

Chcesz mieć piękną i zdrową skórę? Oto produkty, które powinny lądować na twoim talerzu

„Hormony działają na podstawie tego, co jemy. Jeśli nie jemy zgodnie ze swoim metabolicznym IQ, brak nam energii, koncentracji i mamy kłopoty z układem pokarmowym” – mówi health coach Agnieszka Pająk

dieta pcos

Jaka powinna być dieta przy PCOS? Objaśnia dietetyczka z profilu „Niekoniecznie dietetycznie”

lewandowska

„Jeżeli ktoś twierdzi, że się wyleczył z Hashimoto, bo zmienił coś w diecie, to jest to tylko dowód anegdotyczny” – mówi Agata Lewandowska, dietetyk i autorka książki „Hashimoto. Dieta i styl życia w chorobie”

pms

„O PMS lubi się żartować, bo to przecież tylko gorsze dni kobiety. Tymczasem u podłoża PMS leży nierównowaga hormonalna”. Jak na nią wpłynąć, tłumaczy dietetyczka i naturopatka Monika Skuza

Pexels.com

Dr Lifestyle: Owocowe smoothie może być mniej wartościowe niż te same owoce zjedzone w całości

Dwie dziewczyny trzymają arbuzy przy twarzy

Wiesz, czego nie powinnaś jeść, jeśli jesteś uczulona na trawy? O alergiach krzyżowych pisze lekarka Joanna Jamroz-Brzeska

Fot. Pexels.com

Witaminy i suplementy – jakich potrzebujemy latem?

„W dniu swoich urodzin dowiedziałam się, że mam cukrzycę. Dostałam przepiękny prezent w postaci skierowania do natychmiastowego stawienia się w szpitalu” – mówi Sandra Kaczmarska, młoda diabetyczka typu 1

Zdrowe pary na talerzu. Zobacz, co korzystnie jest łączyć w swoim menu

kosz warzyw

„Ruszaj się tak, jak robiły to nasze babcie”. O czym należy pamiętać przy insulinooporności, pisze dietetyk Kamila Urbaniak

Słabe paznokcie. Jak sobie pomóc dietą?

Chcesz mieć piękne włosy? Zmień dietę!

Trenujesz jak szalona i wciąż nie widzisz efektów? Diabeł tkwi w szczegółach!

Gdy jelita stają się leniwe. Jak je rozruszać, by poczuć się dobrze?

dziewczyna trzyma blistry z witaminami

11 witamin i minerałów, których potrzebujesz, gdy masz 20, 30, 40, 50 lat

Wegański obiad? Czarna soczewica z pomidorami

jedzenie w torebkach

Co każdy dietetyk chciałby, żebyś wiedziała o zdrowym odżywianiu

Weekendowy cheatmeal

Weekendowy cheatmeal. Jak się przygotować?

mleko

Mleko bez laktozy – nietolerancja czy trend żywieniowy? O tym, dla kogo są produkty bez laktozy, mówi dietetyk