Przejdź do treści

Co jeść w podróży? Prowiant na piątkę

Co jeść w podróży? Prowiant na piątkę
Zdjęcie: Katarzyna Karus-Wysocka | www.cookitlean.pl
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Dziewczyna hamak
5 patentów na wiosenne przemęczenie. Sprawdź, jak ustrzec się przed kacem po zimie
Zdrowy posiłek na stole
Odchudzanie a efekt jo-jo. O gubieniu kilogramów opowiada diabetolog prof. Leszek Czupryniak
Pomysł na małże
Masz ochotę na makaron? Spróbuj małży w towarzystwie koperku i białego wina
Kobieta siedzi na podłodze i je
Znów spóźnia ci się okres? Trenujesz? Odchudzasz się? Poznaj możliwe przyczyny zaburzonego cyklu miesiączkowego
10 sposobów na to, by nie zwariować. Radzi Kasia Bem

Wakacje jeszcze się nie skończyły! Walizki spakowane? Pora przygotować coś na ząb na drogę, żeby nie skończyło się na hot dogu na stacji benzynowej. Oto nasz autorski podróżniczy lunch box. To, co w środku, świetnie wygląda i świetnie smakuje.

Gdy podróżuję samochodem, nie chcę pod przymusem nagłego ataku głodu trafić ani do baru przy stacji benzynowej, ani do „staropolskiej” karczmy o menu dłuższym niż scenariusz telenoweli. Ani tam smacznie, ani zdrowo. Dlatego właśnie, kiedy już spakuję wszystkie walizki, zabieram się do opracowania wyjazdowego menu. Warto takie przygotowanie oprzeć na kilku zasadach.

Żeby uniknąć falstartu i szybkiej wizyty na stacji benzynowej po kawę czy batona (lub, co gorsza, oba naraz), zjadam obfite śniadanie. W moim wykonaniu składa się ono z minimum trzech jaj i sporej porcji warzyw z dodatkiem zdrowego tłuszczu (olej lniany, oliwa lub połówka awokado). Zapewniam, energii starcza co najmniej na cztery godziny!

Kolejne posiłki staram się przyrządzić według zasady „lekko i smakowicie”. Nie oszukujmy się, nawet kilkugodzinna podróż za kółkiem nie jest zadaniem wymagającym energetycznie, zwłaszcza dla pasażera. Nie potrzebujemy stosu kanapek z szynką i serem ani burgera z frytkami. Wystarczy więc przygotować kilka niezbyt obfitych posiłków bogatych w pełnowartościowe dostępne białko i warzywa ‒ źródło witamin i minerałów. Co więcej, mając na uwadze monotonię podróży i trudności w utrzymaniu koncentracji (która jest kluczowa dla bezpiecznego podróżowania), unikam produktów i posiłków bogatych w węglowodany. Gwałtowne wahania poziomu cukru we krwi, które te produkty powodują, sprawiają, że stajemy się senni.

Poniżej znajdziecie kilka propozycji z podróżnego menu dla dwóch osób. Dwa lekkie dania na słono, orzeźwiający smoothie i przekąska na słodko, do obrony przed batonową pokusą czającą się na stacji benzynowej. 

co jesc w podrozy

Zdjęcie: Katarzyna Karus-Wysocka | www.cookitlean.pl

Sałatka z wędzonym łososiem i awokado

Składniki:

– 2 garści liści młodego szpinaku
– 200 g łososia wędzonego
– 2 pomidory lima
– ½ dojrzałego, ale niezbyt miękkiego awokado
– 2 łyżki oliwy z oliwek
– sok z ½ cytryny
– ½ łyżeczki miodu
– pieprz

Pomidory pozbawiamy gniazd i kroimy na niewielkie kawałki tak jak awokado. Plastry łososia rwiemy na kawałki. Składniki umieszczamy w pudełku warstwowo: szpinak, pomidory, awokado, ryba. Oliwę z oliwek, sok z cytryny, miód i pieprz umieszczamy w małym słoiczku. Zakręcamy i potrząsamy. Sałatkę zalewamy sosem tuż przed podaniem.

Kokosowe wrapy z krewetkami

Składniki: ciasto (6 wrapów)

– 2 jajka
– 3 łyżki mąki kokosowej
– 1 łyżka mąki ziemniaczanej
– 200 ml mleka kokosowego
– sól

Składniki: nadzienie

– 12 krewetek tygrysich (surowych)
– 1 łyżeczka oleju kokosowego
– 2 szczypty płatków chili
– 1 marchewka
– 1 ogórek
– ½ pęczka świeżej kolendry
– ½ awokado

Składniki ciasta dokładnie miksujemy i smażymy na mocno rozgrzanej patelni jak naleśniki. Krewetki doprawiamy chili i smażymy na oleju kokosowym do różowości. Marchewkę obieramy i za pomocą obieraczki kroimy w tasiemki. Tak samo postępujemy z ogórkiem. Rozłożone placki smarujemy z jednej strony awokado, nakładamy krewetki, warzywa i kolendrę. Zawijamy. 

Pomidorowo-arbuzowy smoothie

Składniki:

– ⅛ małego arbuza
– 3 mięsiste pomidory
– garść świeżych liści bazylii
– sok z ½ cytryny

Z miąższu arbuza usuwamy pestki, kroimy go w kostkę. Pomidory obieramy ze skóry, usuwamy gniazda i pestki.

Wszystkie składniki wrzucamy do kielicha blendera, dodajemy sok z cytryny (uwaga na pestki!) i miksujemy na gładki koktajl.

Bakaliowe kąski

Składniki (na 14 kąsków):

– 2 garści migdałów
– 2 garści orzechów nerkowca
– 1 garść orzechów włoskich
– 1 garść daktyli
– 2 garści suszonej żurawiny
– 6 suszonych fig
– 1 łyżka jagód goi
– 1 łyżka nasion chia

Wszystkie składniki wrzucamy do miski i zalewamy ciepłą wodą. Odstawiamy na 20 minut, a następnie odciskamy dokładnie z wody i wrzucamy do pojemnika malaksera. Miksujemy pulsacyjnie, aż do otrzymania lepkiej, ale niezbyt gładkiej masy. Masę dzielimy na porcje (1 łyżka ‒ 1 porcja) i lepimy z niej kulki. Zostawiamy na papierze do wyschnięcia (10‒20 minut).

Katarzyna Karus-Wysocka – entuzjastka koncepcji paleo i powrotu do naturalnej żywności. Prowadzi bloga Cook it Lean, rozwijając swoje kulinarne i fotograficzne pasje. Kocha tworzyć nowe, smakowe i wizualne, kompozycje potraw. Na co dzień kreuje interaktywną rzeczywistość, pracując jako projektantka UX. Dużo czasu spędza w siłowni, trenując do zawodów w trójboju siłowym i wyciskaniu leżąc.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Nie kąp dziecka codziennie, bo będzie miało za cienką skórę”, „Nie obcinaj mu włosów, bo szybko wyłysieje”. Jak młode mamy powinny reagować na takie porady, wyjaśnia socjolożka

„Jak to możliwe, że nie mam rąk i nogi, a mam chłopaka i pracę, kiedy ona jest zdrowa i ładna, a tego nie ma” – mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Aldona Plewińska, modelka inna niż wszystkie

„Miednica to nasze kobiece centrum dowodzenia”. Mięśnie Kegla potrzebują treningu, fizjoterapeutka wyjaśnia jak to robić i w jaki sposób ciało nam się odwdzięczy

„Nie bójmy się negatywnych emocji, nie ukrywajmy ich, pokażmy dziecku, że one też są w porządku”. Psycholog Ewa Sękowska-Molga o depresji wśród dzieci

Zainteresują cię również:

Bananowy sernik na zimno

Bananowy nie-sernik na zimno. Pyszny deser bez pieczenia

Mocno czekoladowe brownie z batatów i awokado – moc witamin i składników mineralnych

ryż i mango deser

Ryż kokosowy z mango. Pomysł na śniadanie idealne

Pasztet z czarnej fasoli. Jest o wiele mniej kaloryczny niż klasyczny mięsny

Gulasz vege to jest to!

Wegański gulasz na trzy sposoby. Wypróbuj przepisy od Kasi Bem

zupa rzodkiewkowa

Wiosenna zupa rzodkiewkowa. Róż na talerzu? Brzmi przepysznie

Wegańska sałatka z papają

Wegańska sałatka z papają. Orient na wyciągnięcie ręki!

Słodkie i zdrowe: pancakes z herbatą matcha

Sałatka z pieczoną rzodkiewką i orkiszem

Sałatka z pieczoną rzodkiewką i orkiszem. Pomysł na proste i smaczne śniadanie do pracy

Pieczone awokado z ostrą nutą. Wsadź do piekarnika dalekiego kuzyna popularnej gruszki!

Wiosenna pasta kanapkowa

Przepis na wiosenną pastę kanapkową. W roli głównej zielona nowalijka!

Miksujemy: koktajl na dobry sen

Cierpisz na bezsenność? Zmiksuj koktajl na dobry sen

Skorzystaj z mocy polskich jabłek. Oto przepis na gryczane galette z jabłkami i kozim serem

Bruschetta z pieczonymi warzywami

Bruschetta z pieczonymi warzywami. Aromatyczna przekąska, którą zrobisz w mig!

Zupa szczawiowa z jajkiem przepiórczym

Zupa szczawiowa z jajkiem przepiórczym w towarzystwie chipsa z szynki. Masz ochotę?

Sałatka owsiana z gruszką, kurczakiem i awokado – idealna na koniec zimy

Kurkuma – królowa alternatywnej medycyny indyjskiej. Spróbuj jej w połączeniu z polskimi warzywami

Superduet: topinambur z komosą ryżową

Superduet: topinambur z komosą ryżową. Skomplikowanie tylko brzmi

Makrela – tym razem pieczona

Skuś się na królową wśród ryb! Pieczona makrela z ziołowym aromatycznym kuskusem

W marcu króluje cebula dymka. Poznaj przepis na świetną zupę z dymką w roli głównej

pęczek rzodkiewki

Rzodkiewka – nie tylko do kanapki. Propozycja na obiad z tym warzywem w roli głównej

Waniliowy budyń z pietruszki

Słodka wariacja na deser – waniliowy budyń z pietruszki. Zdrowy, bo domowy!

Masz ochotę na burgera? Spróbuj pieczarkowego

Kasza jaglana z granatem

Potrzebujesz pełnej miski energii? Mamy na to sposób – pyszną jaglankę z granatem