Przejdź do treści

Pad thai – zdrowy tajski fast food. Zrób sobie kulinarną wyprawę do Tajlandii

Pad thai – zdrowy tajski fast food
Zdjęcie: masz.talerz | www.masztalerz.tumblr.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Nie nudź się treningiem – wykorzystaj gumy
Lato z klimą. Jak przetrwać i nie zachorować?
Fot: Unsplash
PCOS a spożywanie węglowodanów. Dietetyczka „Keep Fit In Style” objaśnia, jak powinna wyglądać dieta
Kobiecość to dla mnie… Kaja Szulczewska, założycielka „Ciałopozytyw” i jej definicja kobiecości
Komar azjatycki dotrze do Polski? Już jedno ukłucie tego owada może zabić. Entomolog wyjaśnia, jak go rozpoznać

Pad thai to typowe tajskie danie uliczne. Przygotowywane jest w krótkim czasie, spożywa się je od razu. Łatwiej i szybciej jest je zrobić w woku. Istnieje kilka wersji tego dania – poznajcie naszą, a z łatwością przygotujecie pad thai sami!

Do naszej wersji pad thai dodamy fasolkę szparagową, ponieważ świetnie tutaj pasuje, jest zdrowa i właśnie zaczyna się na nią sezon. Fasolka jest bogata w błonnik, wspomaga układ trawienny, ma niski indeks glikemiczny. Dzięki zawartości witaminy C wzmacnia układ odpornościowy, chroni przed zawałem serca i ma mnóstwo białka.

W pad thai niezwykle ważny jest wybór makaronu. Nie może to być każdy makaron. Polecamy gruby makaron ryżowy, który po ugotowaniu staje się biały i elastyczny. Warto po niego sięgać, bo jest lekkostrawny, niskokaloryczny i bezglutenowy. Możesz również wybrać nudle ryżowe. Mają różne długości i grubości.

Aby przygotować sos do pad thai, musisz zaopatrzyć się w kilka niezbędnych składników. Pierwszy z nich to sos rybny ‒ tłoczy się go ze sfermentowanych ryb i z krewetek. Oprócz sosu sojowego jest to jedna z najczęściej używanych przypraw w kuchni azjatyckiej.

Sos sojowy także będzie potrzebny ‒ powstaje on w procesie fermentacji ziarna soi, ziarna pszenicy, wody i soli. Sos ten nie tylko poprawia smak potraw, ale ma też walory zdrowotne. Dostarcza naszemu organizmowi białka, jest źródłem błonnika oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych. Sos sojowy zawiera witaminy z grupy B i może być stosowany w diecie odchudzającej.

Kolejny ważny składnik to pasta z tamaryndowca. Wykonuje się ją z ze sfermentowanego tamaryndu, ma słodko-kwaśny smak. Klasyczny pad thai zawiera kiełki, szalotkę i orzeszki ziemne. My do naszego dodamy jeszcze świeżą kolendrę.

Dlaczego warto zrobić pad thai w domu? Po pierwsze – bo jest pyszny! Poza tym bardzo szybko się go przygotowuje i można do woli eksperymentować z dodatkami. Sprawdzi się w wersji mięsnej z wieprzowiną, wegetariańskiej z jajkiem i wegańskiej z warzywami (przy przygotowywaniu wersji wegetariańskiej albo wegańskiej możesz pominąć sos rybny i dać trochę więcej sosu sojowego).

To co, gotowe na kulinarną wyprawę do Tajlandii?

Domowy pad thai

Zdjęcie: masz.talerz | www.masztalerz.tumblr.com

Składniki (przepis dla 2‒3 osób):

– jedno opakowanie makaronu ryżowego
– 2 garście świeżej fasolki szparagowej
– 2 szalotki
– pół opakowania kiełków
– 2 ząbki czosnku
– 4 łyżki sosu rybnego
– 3 łyżki cukru trzcinowego
– 5 łyżek pasty z tamaryndowca
– 3 łyżki sosu sojowego
– garść orzeszków ziemnych (niesolonych)
– 2-3 łyżki oleju ryżowego do smażenia
– pół pęczka kolendry
– wok (jeśli nie masz woka, wystarczy głęboka patelnia) 

Przygotowanie:

Podpraż orzeszki. Posiekaj drobno szalotkę, czosnek, dymkę i kolendrę. W dużym garnku zagotuj wodę. Wrzuć do niego fasolkę i gotuj 5‒8 minut. Po tym czasie dodaj do garnka makaron i gotuj, aż zmięknie. Potem całość odcedź. Postaw wok na ogniu i wlej olej. Na rozgrzany tłuszcz wrzuć szalotkę i czosnek, smaż, aż szalotka się zeszkli. Wlej sos rybny, sos sojowy, pastę z tamaryndowca, dodaj cukier, całość zamieszaj. Do woka wrzuć fasolkę i makaron, mieszaj, aż sos go pokryje. Na koniec dodaj orzeszki, kolendrę i kiełki, delikatnie zamieszaj. Podawaj w głębokich miskach i jedz od razu.

Zdjęcie: masz.talerz | www.masztalerz.tumblr.com


masz.talerz – duet fotografów, na co dzień współpracujących z organizacją Slow Food Youth Warsaw, z magazynem Zwykłe Życie, różnymi restauracjami i szefami kuchni. Po więcej zdjęć sięgnijcie na www.masztalerz.tumblr.com

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Nie powinny odkładać ciąży kobiety ze schorzeniami ginekologicznymi – endometriozą, zaburzeniami endokrynologicznymi, na przykład zespołem policystycznych jajników” – mówi prof. Marzena Dębska

„Zajęcia jogi śmiechu działają jak masaż twarzy, a przecież śmiech prostuje opadające kąciki ust. Po co myśleć o zmarszczkach? Ważniejsze jest życie pełne radości” – mówi Piotr Bielski, jogin śmiechu

„Ja nie lubię swojego brzucha. Mam sobie wmawiać, że jest zajebisty, jak nie jest? Ale nie jest tak słaby, żebym miała się go bardzo wstydzić i nie wychodzić na plażę” – mówi Ewa Zakrzewska, modelka plus size

„Jesteśmy w światowej czołówce, jeśli chodzi o spożywanie cukru. Jesteśmy jedną z najszybciej tyjących narodowości na świecie!” – mówi Agnieszka Wiśniewska, założycielka Fundacji Szczęśliwi Bez Cukru

Zainteresują cię również:

Bruschetta z brzoskwiniami

Bruschetta z brzoskwiniami

Sezon na truskawki w pełni. Oto przepis na pyszne bułeczki z tymi owocami

Wegetariańskie leczo - papryka górą!

Przepis na wegetariańskie leczo z papryką

Mrożone batony z malinami

Idealny na upał: napój herbaciany. Nawilży, schłodzi ciało i nasyci

Sałatka z pomidorów z melasą z granatów

Kisiel brzoskwiniowy z ksylitolem. Idealny na letnie wieczory

Pieczone brzoskwinie z marcepanem. Doskonałe na upały

Bruschetta z bobem i suszonymi pomidorami

Bruschetta z bobem i suszonymi pomidorami. Idealna przekąska na letni wieczór

Wegański jaglany sernik z malinami

Wegański jaglany sernik z malinami

Idealny na upał: koktajl brzoskwiniowy

Czas na desery w zimnej odsłonie. Wegański sernik na zimno z owocami to idealna propozycja na upalny dzień

Idealny na upał: napój arbuzowy

Lody zamiast… śniadania! Pogoda dopisuje, więc czemu nie

Mrożone tartaletki z awokado

Wegański chłodnik z botwinką. Bez mleka i jajek ale z zaskakującymi dodatkami

Krakersy – chrupnij sobie!

Przepis na domowe krakersy ziołowe. Chrupnij sobie na zdrowie!

Truskawkowo-malinowe smoothie bowl. Zafunduj sobie moc witamin na śniadanie!

Bruschetta z truskawkami

Bruschetta z truskawkami. Idealny sposób, aby dobrze zakończyć dzień!

Tajska zupa rybna z łososiem. Alternatywa dla rosołu

Przewodnik dla kawoszy: aeropress

Aeropress – zdrowa metoda parzenia kawy. Doskonale sprawdzi się i w domu, i w plenerze!

Pieczona młoda kapusta z sosem curry. W takiej wersji smakuje obłędnie!

Malinowe batony z kwaskową nutą. Przekąska idealna na śniadanie, na deser czy przejażdżkę rowerową

Poczuj miętę do surowej gryczanki! Jest idealna jako danie na wynos