Przejdź do treści

Trzy razy jajka!

Trzy razy jajka!
Zdjęcie: Marianna | Coutellerie
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Joga na dobranoc
Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!
Koniec zakochania: teraz pustka i rozstanie czy dojrzała miłość?
przeziębiona kobieta
8 rzeczy, które pogarszają objawy przeziębienia. Wyeliminuj, by nie chorować dłużej
Ty i telefon to nieodłączny duet? Zobacz 5 dolegliwości, które może wywołać smartfon
Azjatyckie smaki na talerzu. Przepis na bibimbap – ryż po koreańsku

Wielkimi krokami zbliża się Wielkanoc, dlatego najwyższa pora odkopać ulubione receptury z jajkami w roli głównej! W czasie świąt pojawiają się one na niemal każdym polskim stole. I choć obowiązkowe są przecież nie mniej niż żurek, ćwikła i mazurki, coraz częściej zdarza się, że z bólem serca ich sobie odmawiamy.

Przyczyną rezygnowania z jajek może być towarzystwo ciężkiego majonezu, w którym zazwyczaj lubią występować. Okazuje się, że jego dodatek nie jest ani trochę konieczny do stworzenia udanego jajecznego przysmaku! Warto odważyć się na eksperymenty – wymieszać jajka z pełnym zdrowych tłuszczów awokado lub puszystym purée z pieczonych buraków czy też nafaszerować je na modłę japońską, zamiast majonezu wykorzystując w nadzieniu gęsty jogurt. Każda z tych niecodziennych propozycji kusić będzie z wielkanocnego stołu nie tylko intrygującym smakiem, ale też lekkością i pożywnością. We wszystkich przepisach jajka gotujemy na półtwardo, dzięki czemu wartości odżywcze zawarte w żółtkach nie ulegają zniszczeniu.

Pamiętajmy, by sięgać po jajka z hodowli ekologicznych (z oznaczeniem „0”). Musimy zapłacić za nie trochę więcej, tym samym jednak sponsorujemy kurom odpowiednie warunki hodowli, wolny wybieg i naturalną, organiczną karmę. Dzięki temu ich jajka pełne są wartości odżywczych, a nie chemii i sztucznych hormonów. Ja kupuję wiejskie jajka od znajomego rolnika. One są bardzo duże – jeśli używacie mniejszych (rozmiar M), warto w przepisach dodać o 1 jajko więcej.

Wesołych Świąt!

Faszerowane jajka po japońsku

Składniki na marynowane jajka:

– 2/3 szklanki sosu sojowego jasnego
– 2 łyżki octu ryżowego
– 1 łyżka cukru trzcinowego
– 1/3 szklanki ciepłej wody
– 5 jajek

Nadzienie:

– 1 łyżka z górką jasnej pasty miso
– 1 łyżka oleju sezamowego
– 1 płaska łyżeczka wasabi (lub więcej do smaku)
– 1 łyżka gęstego jogurtu greckiego
– ½–1 łyżka octu ryżowego
– do posypania: nasiona sezamu, szczypior, posiekane arkusze nori

Jajka wkładamy do rondelka odpowiedniej wielkości (powinny mieć trochę luzu) i zalewamy zimną wodą. Podgrzewamy na średnim ogniu, co jakiś czas mieszając, aby ciepło rozchodziło się równomiernie. Od momentu zawrzenia wody włączamy stoper i gotujemy dokładnie 4 minuty na najmniejszym ogniu. Po tym czasie zdejmujemy garnek z ognia i na minutę umieszczamy pod strumieniem lodowatej wody. Przestudzone jajka obieramy (aby zrobić to bez uszczerbku na ich powierzchni, delikatnie tłuczemy całą skorupkę i obieramy jajko pod wodą). Usuwamy dokładnie błonkę, aby jajka równomiernie nam zafarbowały.

W szerokim słoiku lub głębokim naczyniu łączymy składniki marynaty. Mieszamy dokładnie, aż rozpuści się cukier. Umieszczamy w marynacie jajka i upewniamy się, że każde z nich zanurzone jest w całości, w razie potrzeby od góry przyciskając je np. talerzykiem). Odstawiamy na 1,5–2 godziny (to maksimum, aby nie wyszły zbyt słone).

Zamarynowane jajka kroimy na połówki i delikatnie wyciągamy łyżeczką żółtka. Łączymy je z pozostałymi składnikami farszu – pastą miso, olejem sezamowym, wasabi, jogurtem greckim i octem ryżowym. Ucieramy całość na gładkie nadzienie, doprawiając ewentualnie którymś ze składników wedle własnych upodobań. Nakładamy farsz do wgłębień w białkach, posypujemy jajka sezamem, szczypiorkiem oraz posiekanymi wodorostami i serwujemy. 

Trzy razy jajka!

Zdjęcie: Marianna | Coutellerie

Zielona pasta jajeczna

Składniki (na 3–6 porcji):

– 3 jajka ugotowane na półtwardo*
– ½ szklanki ugotowanego zielonego groszku (zanim pojawi się świeży, idealnie sprawdzi się mrożony)
– 1 dojrzałe awokado hass
– ½ pęczka natki pietruszki
– sok z ½ cytryny
– 2 łyżki musztardy francuskiej
– 1 łyżka oliwy z pierwszego tłoczenia
– sól, pieprz czarny do smaku

*Instrukcja bezproblemowego gotowania na półtwardo znajduje się w przepisie na faszerowane jajka po japońsku.

Jajka, groszek i awokado rozgniatamy w dużej misce widelcem. Kawałki zostawiamy tak duże, jak mamy ochotę – ja wolę jajeczne pasty raczej gładkie, ale nie całkowicie zmielone. Natkę pietruszki siekamy najdrobniej, jak potrafimy. Łączymy składniki sosu – sok z cytryny, musztardę i oliwę – dorzucamy pietruszkę i mieszamy z rozgniecionymi jajkami, groszkiem i awokado. Doprawiamy solą morską i świeżo mielonym czarnym pieprzem. Ta pasta jest kremowa i subtelna, świetnie współgra z wyrazistym pieczywem takim jak pumpernikiel. 

Trzy razy jajka!

Zdjęcie: Marianna | Coutellerie

Różowa pasta jajeczna

Składniki (na 3–6 porcji):

– 3 jajka ugotowane na półtwardo*
– 200 g pieczonych lub ugotowanych buraków (waga po obraniu)
– 60 g fety
– 2 łyżeczki tartego chrzanu
– sok i skórka z 1 cytryny (niewoskowanej)
– sól, pieprz czarny do smaku

*Instrukcja bezproblemowego gotowania na półtwardo znajduje się w przepisie na faszerowane jajka po japońsku.

Buraki kroimy na mniejsze kawałki i blendujemy na gładkie purée. W zależności od upodobań możemy też posiekać je na małe kawałeczki nożem. Rozdrobnione w taki czy inny sposób mieszamy z pokruszoną na małe kawałeczki fetą, dodajemy chrzan, skórkę oraz sok z cytryny i rozgniecione widelcem jajka. Całość dokładnie mieszamy i doprawiamy do smaku solą i pieprzem.

Ta pasta ma wyrazisty charakter – pozwólmy jej grać pierwsze skrzypce, idealnie sprawdzi się w kanapce z delikatnego pieczywa wyłącznie w towarzystwie odrobiny masła i świeżego szczypiorku. Smacznego!

Marianna –  przyszła historyczka sztuki, kucharka na etacie i w czasie wolnym. Kocha jeść, ale oprócz zawartości talerza interesuje ją to, czego na nim nie widać – autor, historia, przepis, składnik, towarzystwo przy stole. Ma słabość do wszystkiego co francuskie. Wrażeniami dzieli się na blogu, który mógłby nazywać się Sztućce – ale że sprawy mają się tak, nie inaczej – jest Coutellerie

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

Barbara Falenta z książką "Mamy dla Mamy"

„Nie musisz gotować trzydaniowych obiadów, ani chodzić po domu w sukience i w szpilkach”. Barbara Falenta o macierzyństwie z dystansem i książce „Mamy dla Mamy”

„Nie kąp dziecka codziennie, bo będzie miało za cienką skórę”, „Nie obcinaj mu włosów, bo szybko wyłysieje”. Jak młode mamy powinny reagować na takie porady, wyjaśnia socjolożka

„Jak to możliwe, że nie mam rąk i nogi, a mam chłopaka i pracę, kiedy ona jest zdrowa i ładna, a tego nie ma” – mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Aldona Plewińska, modelka inna niż wszystkie

„Miednica to nasze kobiece centrum dowodzenia”. Mięśnie Kegla potrzebują treningu, fizjoterapeutka wyjaśnia jak to robić i w jaki sposób ciało nam się odwdzięczy

Zainteresują cię również:

Chrup, chrup pora!

Zdrowe śniadanie do szkoły: orkiszowy omlet plus sok marchwiowy

Pomysł na małże

Masz ochotę na makaron? Spróbuj małży w towarzystwie koperku i białego wina

Bananowy sernik na zimno

Bananowy nie-sernik na zimno. Pyszny deser bez pieczenia

Mocno czekoladowe brownie z batatów i awokado – moc witamin i składników mineralnych

ryż i mango deser

Ryż kokosowy z mango. Pomysł na śniadanie idealne

Pasztet z czarnej fasoli. Jest o wiele mniej kaloryczny niż klasyczny mięsny

Gulasz vege to jest to!

Wegański gulasz na trzy sposoby. Wypróbuj przepisy od Kasi Bem

zupa rzodkiewkowa

Wiosenna zupa rzodkiewkowa. Róż na talerzu? Brzmi przepysznie

Wegańska sałatka z papają

Wegańska sałatka z papają. Orient na wyciągnięcie ręki!

Słodkie i zdrowe: pancakes z herbatą matcha

Sałatka z pieczoną rzodkiewką i orkiszem

Sałatka z pieczoną rzodkiewką i orkiszem. Pomysł na proste i smaczne śniadanie do pracy

Pieczone awokado z ostrą nutą. Wsadź do piekarnika dalekiego kuzyna popularnej gruszki!

Wiosenna pasta kanapkowa

Przepis na wiosenną pastę kanapkową. W roli głównej zielona nowalijka!

Miksujemy: koktajl na dobry sen

Cierpisz na bezsenność? Zmiksuj koktajl na dobry sen

Skorzystaj z mocy polskich jabłek. Oto przepis na gryczane galette z jabłkami i kozim serem

Bruschetta z pieczonymi warzywami

Bruschetta z pieczonymi warzywami. Aromatyczna przekąska, którą zrobisz w mig!

Zupa szczawiowa z jajkiem przepiórczym

Zupa szczawiowa z jajkiem przepiórczym w towarzystwie chipsa z szynki. Masz ochotę?

Sałatka owsiana z gruszką, kurczakiem i awokado – idealna na koniec zimy

Kurkuma – królowa alternatywnej medycyny indyjskiej. Spróbuj jej w połączeniu z polskimi warzywami

Superduet: topinambur z komosą ryżową

Superduet: topinambur z komosą ryżową. Skomplikowanie tylko brzmi

Makrela – tym razem pieczona

Skuś się na królową wśród ryb! Pieczona makrela z ziołowym aromatycznym kuskusem

W marcu króluje cebula dymka. Poznaj przepis na świetną zupę z dymką w roli głównej

pęczek rzodkiewki

Rzodkiewka – nie tylko do kanapki. Propozycja na obiad z tym warzywem w roli głównej