Przejdź do treści

Wegańskie karmelki – idealne na święta

Zdjęcie: masz.talerz | www.fotografiamasztalerz.pl
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
5 dolegliwości, które nie pozwalają się wyspać
Pierwszy pokaz ciałopozytywności w Polsce! Na Starówce w Warszawie kobiety plus size chodziły w samej bieliźnie
Detoks? Naturalnie! Zobacz, jak zrobiła to Kasia Bem
Gdy jelita stają się leniwe. Jak je rozruszać, by poczuć się dobrze?
Kobieta siedzi w łózku pod pościelą i trzyma chusteczkę przy nosie
Krwotok z nosa – czy odchylać głowę do tyłu?

Kto lubi karmelki? Słodkie, ciągnące albo twarde. Przypominają nam beztroskie dzieciństwo. Te sklepowe zawierają jednak konserwanty, barwniki, polepszacze smaku, utwardzacze i inną chemię. A przecież taki deser możesz samodzielnie przygotować w domu.

Jest prosty w przygotowaniu. Zaangażuj do pomocy dzieci ‒ to będzie dla nich nie lada frajda. Uważaj tylko, aby nie zostawiać ich samych, bo karmel jest bardzo gorący! Takie karmelki możesz sprezentować bliskim na święta czy inną okazję. Nie tylko są smaczne, ale też mogą świetnie wyglądać jako ozdoba na choince. Zapakuj je w papier do pieczenia, przewiąż sznurkiem, daj się ponieść wyobraźni! Obdarowani na pewno docenią pracę włożoną w przygotowania. Nie będzie to najzdrowszy przepis, bo zawiera cukier. Niestety, karmelu nie uzyska się w inny sposób. Święta to taki czas, kiedy możemy sobie pozwolić na odrobinę luzu w diecie. Pamiętaj oczywiście, aby nie jeść karmelków bez opamiętania!

Nasz przepis jest wegański! Taki tradycyjny zazwyczaj zawiera tłustą śmietanę i masło. My użyliśmy mleczka kokosowego, dlatego nasze karmelki są nieco jaśniejsze od tych tradycyjnych. Dodaliśmy też rozmaryn i skórkę z cytryny, aby wzbogacić i urozmaicić smak cukierków.

Wegańskie karmelki – składniki:

– 1,5 szklanki mleczka kokosowego
– 0,5 łyżki drobno posiekanego rozmarynu
– 1 łyżeczkę startej skórki cytryny
– ok. 1 łyżeczki soli
– 1 łyżeczkę dobrej jakości ekstraktu z wanilii
– 200 g cukru kokosowego

Wegańskie karmelki – przygotowanie:

Do rondelka z grubym dnem wlej mleczko kokosowe.

jak zrobić w domu wegańskie karmelki

Zdjęcie: masz.talerz

Dodaj wszystkie pozostałe składniki.

przepis na wegańskie karmelki krok po kroku

Zdjęcie: masz.talerz

Doprowadź do wrzenia. Zmniejsz ogień, ale tak, aby delikatnie bulgotało. Gotuj przez 30‒40 minut. Cały czas mieszaj, aby karmel nie przypalił się na dnie. Naczynie o wymiarach 15 na 20 cm wyłóż papierem do pieczenia. Odrobinę karmelu wylej na zimny talerz. Jeśli szybko zastyga i jest gęsty, to oznacza, że jest gotowy. Jeśli tak się nie dzieje, gotuj go jeszcze przez chwilę. Jeśli wolisz bardziej twarde karmelki, to potrzymaj garnek o 10 minut dłużej na ogniu. Karmel wylej do naczynia wcześniej wyłożonego papierem do pieczenia.

przepis na wegańskie karmelki na święta

Zdjęcie: masz.talerz

Odstaw do wystygnięcia. Następnie posyp solą i odstaw do lodówki, aż masa się odpowiednio zetnie i będzie się nadawała do krojenia. Podczas krojenia nóż wkładaj do wrzątku ‒ to ułatwi ci krojenie ciągnącego się karmelu. Karmelki pokrój w kawałki dowolnej wielkości.

przepis na karmelki domowe

Zdjęcie: masz.talerz

Zawiń w papier do pieczenia. Jeśli podczas gotowania nie podjesz za dużo karmelu, to z przepisu uzyskasz ok. 30 cukierków.

masz.talerz – duet fotografów, na co dzień współpracującychz organizacją Slow Food Youth Warsaw, z magazynem Zwykłe Życie, różnymi restauracjami i szefami kuchni. 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Syrop z rabarbaru. Zdrowa alternatywa dla sklepowych napojów

Rozpieść się smacznym śniadaniem. Bezglutenowy omlet cesarski sprawdzi się w tej roli idealnie

Na zielono - lody szpinakowe

Na zielono – pełne witamin lody szpinakowe

Sałatkowy dream team: łosoś i kurkuma

Sałatkowy dream team: łosoś i kurkuma. Podniebienie oszaleje!

Pad thai – zdrowy tajski fast food

Pad thai – zdrowy tajski fast food. Zrób sobie kulinarną wyprawę do Tajlandii

ryżowy pudding

Pudding z czarnego ryżu dla pięknej skóry. Idealny na późne, leniwe śniadanie

Wegański obiad? Czarna soczewica z pomidorami

Przepis na zdrowe brownie z superfoods

Kiszone… rzodkiewki! W tej wersji smakują wyśmienicie

Tacos z brzoskwiniami i krewetkami

Przepis na tacos z brzoskwiniami i krewetkami. Wypróbuj i daj się porwać w egzotyczną podróż

owsianka z rabarbarem

Rabarbarowa owsianka. Zdrowe i pyszne śniadanie, które przygotujesz w 15 minut!

Lodowa matcha – doda ci energii, zwiększy bystrość umysłu i jednocześnie zapewni wewnętrzny spokój

Szpinak – poznaj trzy przepisy z tym warzywem pełnym mocy

Przepis na trufle z quinoa. Taki deser to świetna przekąska w ciągu dnia

Ciasto jogurtowo-pistacjowe z rabarbarem. Idealny przepis na majowy weekend

Kiszone szparagi – prosto ze słoika przez cały rok!

Miksujemy superfoods! Koktajl z nasionami chia

Miksujemy superfoods! Koktajl z nasionami chia

Curry z botwinki. Zdrowy obiad w sam raz na wiosnę!

Burak to niezwykłe warzywo. Poznaj przepisy na zdrowe dania z buraka

Lnianki – „sezamki” z lnu. Zrób je, zanim najdzie cię ochota na coś słodkiego

Jajecznica w nowej odsłonie. Spróbujcie!

Wegańskie masło jaglane

Rozgotowałaś ryż? Zrób congee ze szparagami

Miksujemy: koktajl na dobrą pamięć

Miksujemy: koktajl na dobrą pamięć