Przejdź do treści

Co daje wolniejsze jedzenie?

Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kuchnia
Jaki związek mają zwiędnięte kwiaty z popsutymi owocami?
Spalacze tłuszczu – które są najbardziej skuteczne? Podpowiada Arkadiusz Matras z Dietetyki #NieNaŻarty
Spalacze tłuszczu – które są najbardziej skuteczne? Podpowiada dietetyk Arkadiusz Matras
Niemowle
Rak piersi nie przekreśla marzeń o macierzyństwie! Ola „Kobieta rakieta” jest tego przykładem
Kobieta ćwiczy pierwszą pomoc na modelu niemowlaka
Policjant okrzyknięty bohaterem! Uratował życie 3-tygodniowego dziecka, które zadławiło się mlekiem
Tai chi - czym jest? / istock
Tai chi – co to jest, co daje i jak ćwiczyć? Jak wygląda trening tai chi dla początkujących?

Czy często jesz w pośpiechu? W stresie? Jesz byle jak, myśląc o zupełnie innych rzeczach niż czynność, którą wykonujesz? Jeśli tak, ten tekst jest dla ciebie.

Jedzenie, jak choćby sen, stanowi jedną z najważniejszych potrzeb człowieka. Jest niezbędne do życia, ma wpływ na nasze zdrowie fizyczne i stan umysłu. Jednak o ile ważne są dla nas zasady higieny snu (używamy czystej pościeli, wietrzymy pokój, ustawiamy odpowiednią temperaturę oraz oświetlenie), o tyle wydaje się, że często mało myślimy o higienie jedzenia… Jemy w pośpiechu, byle jak, zestresowani.  A warto przede wszystkim zwolnić – podpowiadają naukowcy. Dlaczego? Według różnych badań jedzenie bez pośpiechu to…

Więcej spalonych kalorii i szybsze trawienie

Przeznaczając więcej czasu na zjadanie posiłków, możemy spalić ok. 2 000 kalorii dodatkowo każdego miesiąca. Jak przeliczył Yuka Hamada z Instytutu Technologii w Tokio, dokładne przeżuwanie jedzenia to 10 spalonych kalorii więcej na każde 300 kalorii. Jeśli jemy dokładniej i wolniej, więcej krwi dociera do żołądka i jelit, a układ trawienny skuteczniej pracuje. Z kolei Meena Shah, profesor żywienia z Texas Christian University, sprawdzała, jak się ma szybkość jedzenia do wielkości poszczególnych posiłków. Dowiodła, że jedząc wolniej, zjadamy mniejsze posiłki, zatem mniej obciążamy nasz układ trawienny.

Lepsze doznania smakowe

Znane są badania, które dowodzą, że przeznaczając na jedzenie co najmniej dwa razy więcej czasu niż zwykle, osiągniemy więcej przyjemności. Wolniejsze jedzenie to lepsze wyczuwanie smaków i konsystencji dań.

Skuteczniejsza kontrola wagi

Nie udowodniono, by wolniejsze jedzenie spowodowało chudnięcie, ale na pewno pomaga lepiej kontrolować wagę. Dotarcie do mózgu sygnału o najedzeniu zajmuje ok. 20 minut od rozpoczęcia jedzenia, dlatego konsumujmy leniwie. W ten sposób nie zapchamy się jedzeniem do przesady. Przynajmniej tak wynika z analiz naukowców. To nie wszystko.

Jedno z badań, w którym śledzono nawyki żywieniowe grupy osób przez osiem lat, wskazało, że ci, którzy jedzą wolniej, nie przybierają na wadze tak szybko jak jedzący prędko. W innym badaniu  jedzenie w pośpiechu podwyższało o 35 proc. ryzyko tzw. zespołu metabolicznego, czyli grupy zależnych czynników, które mogą spowodować rozwój cukrzycy i chorób układu krążenia (np. otyłość brzuszna, nadciśnienie, wysoki cukier). Jeśli chcemy temu zapobiec, jedzmy wolniej.

Kobieta jedząca pizzę / istockphoto.com

Mniej podjadania w ciągu dnia

Zwolnienie tempa to jedno, ważne jest też to, byśmy się na jedzeniu koncentrowali. Gdy tego nie robimy, mózg nie otrzymuje pełnej informacji o zaspokojeniu głodu. Prof. Jane Ogden z Uniwersytetu w Surrey przeprowadziła eksperyment, w którym dowiodła, że koncentrowanie się na posiłku, a nie innych zajęciach podczas jedzenia, powoduje, że w ciągu dnia mniej podjadamy.

Jeśli nie skupiamy się tylko na konsumpcji, wpadamy w pułapkę bezmyślnego jedzenia, w której nie śledzimy lub nie rozpoznajemy pokarmu, jaki dopiero co trafił do naszego żołądka – mówi prof. Ogden.

Jeśli chcemy ulżyć swojemu organizmowi i żyć zdrowiej, sprawmy, by spożywanie posiłków było czymś ważnym w ciągu dnia.

Bibliografia:

  1. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/oby.20715/full
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24388483
  3. https://www.nutrition.org.uk/healthyliving/fuller/understanding-satiety-feeling-full-after-a-meal.html
  4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21565235
  5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4375288/

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

mrożonki

Jesz mrożonki? 6 błędów, które możesz popełniać przy ich przyrządzaniu

Resztki z obiadu? Za dużo sałatki? Sprawdź, jak długo możesz je bezpiecznie zjeść

Jak czyścić drewnianą deskę do krojenia? Sprawdź, czy nie robisz tego źle

Jak długo makaron może leżeć w lodówce? Kiedy możemy go bezpiecznie zjeść?

Te potrawy dostarczą twojemu organizmowi dawkę witaminy D. Po co sięgnąć?

Zbrodnie, które popełniamy na serach

Zbrodnie, które popełniamy na… serach. Z tych zachowań lepiej zrezygnować

Sałatka to nie posiłek? Sprawdź, co zrobić, aby nie była jedynie dodatkiem do dania

Korzystanie z lodówki też odbywa się według pewnych zasad.

Wiesz, jak dobrze korzystać z lodówki? Banalne pytanie? Okazuje się, że niekoniecznie

Śniadanie na stole

Masz zachcianki na konkretne produkty? Zobacz, czego może domagać się twój organizm

Ile trzeba odczekać po jedzeniu, aby iść pływać? I czy to naprawdę konieczne?

Cynk to niedoceniany pierwiastek, warto włączyć go do diety. W czym go szukać?

Superfoods na cenzurowanym. Na te pięć produktów powinnaś uważać

Sześć skutków ubocznych słonego jedzenia. Czas na zmianę przyzwyczajeń

Chcesz zostać wegetarianinem? Siedem typowych błędów, które możesz popełnić

Trzymasz pomidory w lodówce? Sprawdź, czy robisz to dobrze

O tych produktach mogłaś słyszeć wiele złego, ale naprawdę warto włączyć je do diety

Zmień dietę na zdrowszą. Tych 9 powodów powinno cię do tego przekonać

Jak nie popełniać błędów dotyczących porcji jedzenia? Podpowiadamy

Kobieta z koktajlem owocowym

Chcesz schudnąć? Te produkty pomogą ci stłumić apetyt

Dopiero co zjadłaś, a już czujesz się głodna? Oto możliwe przyczyny

Czy można jeść przeterminowane jedzenie? Specjaliści wyjaśniają

Czy można mrozić jajka?

Czy można mrozić jajka? Wszystko zależy od tego, jak to robimy

Cytryny

W lodówce czy w temperaturze pokojowej? Jak przechowywać owoce i warzywa, by zachowały świeżość?

Arbuz, pomarańcze i spółka. Jedzenie, które koniecznie musisz umyć

Najpopularniejsze

Kortyzol – jak go obniżyć? Objawy i przyczyny podwyższonego poziomu kortyzolu

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko. Czym objawia się ta tajemnicza choroba?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Policzek kobiety z włókniakiem miękkim

Włókniak miękki ‒ jakie są jego przyczyny i jak się pozbyć takich zmian?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

czereśnie

Zjadłaś robaczywe czereśnie i zastanawiasz się, czy to mogło ci zaszkodzić? Sprawdź, co mówi dietetyczka w tej sprawie