Przejdź do treści

Co daje wolniejsze jedzenie?

Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Tort cytrusowo-szpinakowy
Tort cytrusowo-szpinakowy. Smak, którego nie sposób zapomnieć!
Twój kręgosłup potrzebuje rozluźnienia? Oto kilka pomocnych ćwiczeń, skorzystaj
Ciało bogini za nic się nie wini. Dzięki akcji Aleksandry Domańskiej tysiące kobiet pokochało swoje ciało
Czerniak – 8 rzeczy, których możesz o nim nie wiedzieć
Malinowo – morelowa pyszność pod owsianą kruszonką

Czy często jesz w pośpiechu? W stresie? Jesz byle jak, myśląc o zupełnie innych rzeczach niż czynność, którą wykonujesz? Jeśli tak, ten tekst jest dla ciebie.

Jedzenie, jak choćby sen, stanowi jedną z najważniejszych potrzeb człowieka. Jest niezbędne do życia, ma wpływ na nasze zdrowie fizyczne i stan umysłu. Jednak o ile ważne są dla nas zasady higieny snu (używamy czystej pościeli, wietrzymy pokój, ustawiamy odpowiednią temperaturę oraz oświetlenie), o tyle wydaje się, że często mało myślimy o higienie jedzenia… Jemy w pośpiechu, byle jak, zestresowani.  A warto przede wszystkim zwolnić – podpowiadają naukowcy. Dlaczego? Według różnych badań jedzenie bez pośpiechu to:

1. Więcej spalonych kalorii i szybsze trawienie – Przeznaczając więcej czasu na zjadanie posiłków, możemy spalić ok. 2 000 kalorii dodatkowo każdego miesiąca. Jak przeliczył Yuka Hamada z Instytutu Technologii w Tokio, dokładne przeżuwanie jedzenia to 10 spalonych kalorii więcej na każde 300 kalorii. Jeśli jemy dokładniej i wolniej, więcej krwi dociera do żołądka i jelit, a układ trawienny skuteczniej pracuje. Z kolei Meena Shah, profesor żywienia z Texas Christian University, sprawdzała, jak się ma szybkość jedzenia do wielkości poszczególnych posiłków. Dowiodła, że jedząc wolniej, zjadamy mniejsze posiłki, zatem mniej obciążamy nasz układ trawienny.

2. Lepsze doznania smakowe – znane są badania, które dowodzą, że przeznaczając na jedzenie co najmniej dwa razy więcej czasu niż zwykle, osiągniemy więcej przyjemności. Wolniejsze jedzenie to lepsze wyczuwanie smaków i konsystencji dań.

3. Skuteczniejsza kontrola wagi – Nie udowodniono, by wolniejsze jedzenie spowodowało chudnięcie, ale na pewno pomaga lepiej kontrolować wagę. Dotarcie do mózgu sygnału o najedzeniu zajmuje ok. 20 minut od rozpoczęcia jedzenia, dlatego konsumujmy leniwie. W ten sposób nie zapchamy się jedzeniem do przesady. Przynajmniej tak wynika z analiz naukowców. To nie wszystko. Jedno z badań, w którym śledzono nawyki żywieniowe grupy osób przez osiem lat, wskazało, że ci, którzy jedzą wolniej, nie przybierają na wadze tak szybko jak jedzący prędko. W innym badaniu  jedzenie w pośpiechu podwyższało o 35 proc. ryzyko tzw. zespołu metabolicznego, czyli grupy zależnych czynników, które mogą spowodować rozwój cukrzycy i chorób układu krążenia (np. otyłość brzuszna, nadciśnienie, wysoki cukier). Jeśli chcemy temu zapobiec, jedzmy wolniej.

4. Mniej podjadania w ciągu dnia – Zwolnienie tempa to jedno, ważne jest też to, byśmy się na jedzeniu koncentrowali. Gdy tego nie robimy, mózg nie otrzymuje pełnej informacji o zaspokojeniu głodu. Prof. Jane Ogden z Uniwersytetu w Surrey przeprowadziła eksperyment, w którym dowiodła, że koncentrowanie się na posiłku, a nie innych zajęciach podczas jedzenia, powoduje, że w ciągu dnia mniej podjadamy. – Jeśli nie skupiamy się tylko na konsumpcji, wpadamy w pułapkę bezmyślnego jedzenia, w której nie śledzimy lub nie rozpoznajemy pokarmu, jaki dopiero co trafił do naszego żołądka – mówi prof. Ogden.

Jeśli chcemy ulżyć swojemu organizmowi i żyć zdrowiej, sprawmy, by spożywanie posiłków było czymś ważnym w ciągu dnia. Więcej o tym, dlaczego koncentracja w czasie jedzenia jest istotna, przeczytacie tutaj: Kontempluj każdy kęs

Chcesz mieć szybszy metabolizm?

Ciało kobiety cały czas się zmienia. Czasem chcemy mieć więcej przemiany, a mniej materii. Sprawdź jak WIMIN może Ci w tym pomóc

Sprawdź

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

Laurie Penny

Laurie Penny: bez odwagi nasze pokolenie jest skazane na kolejną dekadę politycznego wykluczenia i gównianej muzyki

„Hormony działają na podstawie tego, co jemy. Jeśli nie jemy zgodnie ze swoim metabolicznym IQ, brak nam energii, koncentracji i mamy kłopoty z układem pokarmowym” – mówi dietetyczka Agnieszka Pająk

„Zdarzyło mi się już dyskutować z 14-latką o tym, czy seks analny jest wystarczającym zabezpieczeniem przed ciążą” – mówi Milena Maria Sęp, lekarz rezydent ginekologii i położnictwa

„W Chinach medycyna chińska przygotowuje przyszłych rodziców już rok przed planowaną ciążą. Dzięki temu depresja poporodowa nie zdarza się tam często” – mówi Aneta Rosłon, terapeutka medycyny chińskiej

Zainteresują cię również:

odchudzanie

„Odchudzanie powinnyśmy zacząć od ustabilizowania emocji, a dopiero później od jedzenia”. Nie stresuj się! To ma wpływ na naszą wagę, przekonuje dietetyczka

https://www.istockphoto.com

To, co wydalamy, wiele mówi o stanie naszego zdrowia. Sprawdź, co trzeba wiedzieć o… kupie

Jak ekstrakt z zielonej herbaty wpływa na metabolizm?

Dieta Dukana. Zdrowa czy nie?

Dieta Dukana. Zdrowa? Niekoniecznie. Co o niej mówi dietetyczka?

Jak schudnąć, gdy masz 20, 30, 40 lat?

Jak bezpiecznie i skutecznie się odchudzać, gdy masz 20, 30, 40 lat?

„Przecież wiadomo, że gruba dziewucha nie może mieć przystojnego faceta. A jak ma, to na bank jest feedersem!” – mówi Ewa Zakrzewska, modelka plus size

Najczęstsze błędy żywieniowe wg trenerki Kasi Bigos

Po co urozmaicać dietę?

Po co urozmaicać dietę?

anorektyczka

„Dzisiaj uświadamiam kobiety, że mogą o siebie dbać, ale żeby robiły to z głową, bo jeśli tylko odłożą ją na półkę, a w zamian wybiorą ciało, to już po nich”. Rozmawiamy z Martą Kieniuk-Mędrala o zaburzeniach odżywiania

Metabolizm – czym właściwie jest i co na niego wpływa?

Nie wstydź się puszczania gazów! Poinformują cię o twoim stanie zdrowia

Jak przyspieszyć metabolizm?

Jak przyspieszyć metabolizm? Poznaj 5 skutecznych produktów

8 superfoods dla zdrowia układu trawiennego

Dziewczyna nakłada jedzenie

5 prostych patentów na poprawę trawienia

wielkanoc rodzina

Jak uniknąć przejedzenia w Wielkanoc? 7 sposobów na święta bez problemów trawiennych

Ćwiczenia oddechowe na trawienie

Ćwiczenia oddechowe na trawienie. Kasia Bem pokazuje, jak dobrze je wykonać

Wielkanocne obżarstwo i co potem? Jak uniknąć kłopotów z niestrawnością?

Jesteś ciągle zmęczona? Być może to kwestia diety. Przyjrzyj się swoim nawykom

Domowy chrzan – na poprawę trawienia

Przepis na domowy chrzan na lepsze trawienie. W sam raz na Wielkanoc!

wielkanocne jedzenie

10 sprawdzonych sposobów na lepsze trawienie. Przydadzą się nie tylko w Wielkanoc

O jakiej porze dnia najlepiej trenować? Podpowiadamy

Da się zdrowo przeżyć święta?

Jak zdrowo i bez uczucia ciężkości przeżyć święta wielkanocne?

Najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

6 rzeczy, które spowalniają metabolizm

Martwi cię słaba przemiana materii? Oto, co może być przyczyną