Przejdź do treści

Co daje wolniejsze jedzenie?

Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Skóra sucha u kobiety / unsplash.com
Odwodniona skóra – jak ją pielęgnować? Ekspert Kosmetyczny: po pierwsze – z głową!
Kasztanowe moelleux z pieczonymi gruszkami
Kasztanowe moelleux z pieczonymi gruszkami. To deserowe mistrzostwo!
Dysmorfofobia / istockphoto.com
Dysmorfofobia. Gdy wygląd staje się obsesją
męska depresja
Męska depresja. Inna niż kobieca?
Muniek Staszczyk przed studiem "Dzień Dobry TVN"
Muniek Staszczyk o życiu po wylewie: choroba zmienia punkt widzenia i uczy pokory

Czy często jesz w pośpiechu? W stresie? Jesz byle jak, myśląc o zupełnie innych rzeczach niż czynność, którą wykonujesz? Jeśli tak, ten tekst jest dla ciebie.

Jedzenie, jak choćby sen, stanowi jedną z najważniejszych potrzeb człowieka. Jest niezbędne do życia, ma wpływ na nasze zdrowie fizyczne i stan umysłu. Jednak o ile ważne są dla nas zasady higieny snu (używamy czystej pościeli, wietrzymy pokój, ustawiamy odpowiednią temperaturę oraz oświetlenie), o tyle wydaje się, że często mało myślimy o higienie jedzenia… Jemy w pośpiechu, byle jak, zestresowani.  A warto przede wszystkim zwolnić – podpowiadają naukowcy. Dlaczego? Według różnych badań jedzenie bez pośpiechu to:

1. Więcej spalonych kalorii i szybsze trawienie – Przeznaczając więcej czasu na zjadanie posiłków, możemy spalić ok. 2 000 kalorii dodatkowo każdego miesiąca. Jak przeliczył Yuka Hamada z Instytutu Technologii w Tokio, dokładne przeżuwanie jedzenia to 10 spalonych kalorii więcej na każde 300 kalorii. Jeśli jemy dokładniej i wolniej, więcej krwi dociera do żołądka i jelit, a układ trawienny skuteczniej pracuje. Z kolei Meena Shah, profesor żywienia z Texas Christian University, sprawdzała, jak się ma szybkość jedzenia do wielkości poszczególnych posiłków. Dowiodła, że jedząc wolniej, zjadamy mniejsze posiłki, zatem mniej obciążamy nasz układ trawienny.

2. Lepsze doznania smakowe – znane są badania, które dowodzą, że przeznaczając na jedzenie co najmniej dwa razy więcej czasu niż zwykle, osiągniemy więcej przyjemności. Wolniejsze jedzenie to lepsze wyczuwanie smaków i konsystencji dań.

3. Skuteczniejsza kontrola wagi – Nie udowodniono, by wolniejsze jedzenie spowodowało chudnięcie, ale na pewno pomaga lepiej kontrolować wagę. Dotarcie do mózgu sygnału o najedzeniu zajmuje ok. 20 minut od rozpoczęcia jedzenia, dlatego konsumujmy leniwie. W ten sposób nie zapchamy się jedzeniem do przesady. Przynajmniej tak wynika z analiz naukowców. To nie wszystko. Jedno z badań, w którym śledzono nawyki żywieniowe grupy osób przez osiem lat, wskazało, że ci, którzy jedzą wolniej, nie przybierają na wadze tak szybko jak jedzący prędko. W innym badaniu  jedzenie w pośpiechu podwyższało o 35 proc. ryzyko tzw. zespołu metabolicznego, czyli grupy zależnych czynników, które mogą spowodować rozwój cukrzycy i chorób układu krążenia (np. otyłość brzuszna, nadciśnienie, wysoki cukier). Jeśli chcemy temu zapobiec, jedzmy wolniej.

4. Mniej podjadania w ciągu dnia – Zwolnienie tempa to jedno, ważne jest też to, byśmy się na jedzeniu koncentrowali. Gdy tego nie robimy, mózg nie otrzymuje pełnej informacji o zaspokojeniu głodu. Prof. Jane Ogden z Uniwersytetu w Surrey przeprowadziła eksperyment, w którym dowiodła, że koncentrowanie się na posiłku, a nie innych zajęciach podczas jedzenia, powoduje, że w ciągu dnia mniej podjadamy. – Jeśli nie skupiamy się tylko na konsumpcji, wpadamy w pułapkę bezmyślnego jedzenia, w której nie śledzimy lub nie rozpoznajemy pokarmu, jaki dopiero co trafił do naszego żołądka – mówi prof. Ogden.

Jeśli chcemy ulżyć swojemu organizmowi i żyć zdrowiej, sprawmy, by spożywanie posiłków było czymś ważnym w ciągu dnia. Więcej o tym, dlaczego koncentracja w czasie jedzenia jest istotna, przeczytacie tutaj: Kontempluj każdy kęs

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Dziewczyny jedzą słodycze i owoce na łóżku

Masz wrażenie, że jesteś więźniem zachcianek? Psychodietetyczka podpowiada, jak możesz to zmienić

Balon

Masz brzuch jak balon? Sprawdź, jak możesz zapobiec wzdęciom

Pudełko z tabletkami widziane od góry. Wieko do opakowania jest otwarte, w srodku widać tabletki

Kolejny lek na zgagę wycofany. Może zawierać substancje rakotwórcze

żurawina

Polskie superfoods: nie gorsze, a często tańsze niż ich egotyczne odpowiedniki

„Oprócz dbałości o to, by dieta była sycąca, zachęcam, by była smaczna i swobodna, a przy tym oczywiście skuteczna w osiąganiu celów” – mówi psycholog żywienia, dr Anna Januszewicz

7 suplementów stworzonych z myślą o kobietach

Suplementy dla kobiet – sprawdź, czy twój organizm ich nie potrzebuje

„Trzustka to mały śpiący tygrys. Kiedy go obudzimy, może doprowadzić do katastrofy” – mówi prof. Mikołaj Spodaryk

Prowadzisz batalię o otwarte okna w pracy? Nic dziwnego! Kobietom jest zimniej!

20. urodziny za tobą? Zobacz, co czeka ciebie i twoje ciało

Przeziębienie – jak długo zarażamy?

awokado

Chorujesz na astmę? Dietetyczka wymienia składniki, które mogą zaostrzać objawy

Zwracasz uwagę na to, co je twoje dziecko? Te zdjęcia pokazują, co jedzą dzieci z całego świata. Różnorodność jest niesamowita!

6 rzeczy, które dzieją się z twoim organizmem, gdy w kółko chudniesz i tyjesz

6 rzeczy, które dzieją się z twoim organizmem, gdy w kółko chudniesz i tyjesz

Zanim podasz dziecku zamiennik cukru

Zanim podasz dziecku zamiennik cukru… Dietetyczka ostrzega, by uważać z substancjami słodzącymi, które pozornie uważane są za zdrowsze

Way of Blonde

„Potrzebuję treningu, żeby rozsądnie myśleć i wyładować nadmiar energii”. Way of Blonde o sile kobiecej motywacji

Składniki dla aktywnych

Kamienie nerkowe – pamiątka z wakacji

Komu owoce mogą szkodzić?

probiotyki brzuch

Jak wybrać dobry probiotyk?

chleb

Jedzenie, które udaje zdrowe. Poznaj listę 10 spożywczych kameleonów

istockphoto.com

Chcesz schudnąć? Poznaj 6 zaskakujących trików

istockphoto.com

Masz trądzik? Wszystkiemu winne może być to, co jesz!

istockphoto.com

Domowa piekarnia – dwa przepisy na chleb, który zrobisz sama w domu!

rzucenie palenia

Jak rzucenie palenia naprawdę wpływa na wagę?

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

dziewczyna trzyma blistry z witaminami

11 witamin i minerałów, których potrzebujesz, gdy masz 20, 30, 40, 50 lat

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

pms

„O PMS lubi się żartować, bo to przecież tylko gorsze dni kobiety. Tymczasem u podłoża PMS leży nierównowaga hormonalna”. Jak na nią wpłynąć, tłumaczy dietetyczka i naturopatka Monika Skuza

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

„Życie człowieka, którym się zajmuję, nie może zależeć od tego czy mi smutno, czy jestem zły, czy się boję” – mówi Mateusz Sieradzan, znany na FB jako Pan Pielęgniarka