Przejdź do treści

Przepis na owsiano-kokosowe muffinki otrębowe

Zdjęcie: Marta Winiarska | www.eateasy.pl
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Czym jest wysiłkowe nietrzymanie moczu? Rozmowa z osteopatką Eweliną Tyszko-Bury
Wysiłkowe nietrzymanie moczu. Rozmowa z osteopatką Eweliną Tyszko-Bury
Kobieta w maseczce ochronnej
Nie wierzysz, że maseczki ochronne zabezpieczają przed wirusem? Zobacz ten filmik
Mleka roślinne
W jakich produktach szukać wapnia przy diecie bezmlecznej? Wyjaśnia naturopatka
Coraz młodsze kobiety mają zakrzepicę. Jak nie zachorować?
Kuchnia azjatycka
Syndrom chińskiej restauracji – jakie są objawy? Wyjaśnia alergolożka Joanna Jamroz-Brzeska

Nie oszukujmy się – otręby, choć są bardzo zdrowe, nie dostarczą naszym podniebieniom wyrafinowanych doznań smakowych. Ale jeśli muffinki z otrębami podkręcimy kokosem i bananem, zaś dopełnimy wanilią – wtedy zaczyna się rozmowa o nie tylko zdrowej, ale i przepysznej przekąsce.

Nigdzie indziej nie znajdziecie tak wielkich pokładów naturalnego, taniego i niezawodnego wspomagacza metabolizmu – błonnika – jak w otrębach.  Po co nam błonnik? Wydawać by się mogło, że skoro nie jest trawiony przez nasze enzymy, jego obecność w diecie jest całkowicie zbędna. Nic bardziej mylnego! Jako że pochłania duże ilości wody, pęcznieje w żołądku, dając uczucie sytości, oraz zmusza jelita do szybszej pracy. Jest dosyć egoistyczny, co działa na naszą korzyść, bo poza wodą wchłania też zły cholesterol, trójglicerydy oraz substancje toksyczne i zbędne dla organizmu. Najwięcej błonnika mają otręby pszenne (aż 43 na 100 g). Nieco mniej, choć nadal sporo (ok. 39 g) błonnika zawierają otręby żytnie. Otręby owsiane dostarczają go najmniej, gdyż „jedynie” 10 g w 100 g. Mimo to właśnie one uważane są za najzdrowsze. Dlaczego? Błonnik owsiany różni się od pozostałych – zaliczamy go do beta-glukanów, włókien rozpuszczalnych w wodzie. Tworzy lepkie żele oblepiające błony śluzowe naszych jelit, a więc jest naturalną barierą zmniejszającą wchłanianie toksyn i złego cholesterolu. Jest też naturalnym prebiotykiem – karmi pożyteczne bakterie zamieszkujące nasze jelita.

Czy otręby można przedawkować? Niestety tak. Zbyt duża ilość błonnika może zatkać jelito i (paradoksalnie) doprowadzić do wzdęć i zaparć. Pamiętaj, by otręby wprowadzać do diety stopniowo. Dosypuj je ukradkiem (nie przekraczając dziennej maksymalnej ilości 3 łyżek dziennie) do jogurtu, porannej owsianki, sosów… albo upiecz pyszne muffinki!

 

Owsiano-kokosowe muffinki otrębowe

przepis-na-otrebowe-muffiny

Zdjęcie: Marta Winiarska | www.eateasy.pl

Składniki (na ok. 10 muffinek):

– 1 i 1/2 szklanki zmielonych na mąkę płatków owsianych
– 1/2 szklanki wiórków kokosowych
– 1/3 szklanki otrębów owsianych
– 1 rozgnieciony widelcem banan
– 2 jajka
– 2/3 szklanki drobnego cukru brązowego lub ksylitolu
– 1/2 szklanki gęstego mleka kokosowego
– 1/3 szklanki roztopionego oleju kokosowego lub masła
– 1 łyżeczka sody oczyszczonej
– 1 i 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
– szczypta soli

Nadzienie:

– 150 g serka mascarpone
– 1/3 szklanki mleka kokosowego lub jogurtu greckiego
– kilka kropel ekstraktu waniliowego
– cukier waniliowy / ksylitol, do smaku

Przygotowanie:

Piekarnik nagrzewamy do 180 st. C. W jednej misce łączymy składniki suche: mąkę, wiórki kokosowe, otręby, cukier, proszek do pieczenia, sodę, sól. W drugiej misce łączymy jajka z bananem, mlekiem kokosowym i olejem kokosowym.

Składniki mokre przelewamy do suchych i mieszamy delikatnie dużą łyżką lub silikonową szpatułką tylko do połączenia składników (otrzymane ciasto będzie dość gęste – jeśli jest zbyt gęste możemy dodać więcej jogurtu lub np. mleko). Ciasto przekładamy do papilotek lub silikonowych foremek (do 3/4 wysokości). Posypujemy dodatkową ilością wiórków kokosowych. Pieczemy przez około 20-25 minut (ważne by ich nie przepiec – wyjdą wtedy suche w środku!).

W miseczce łączymy mascarpone z jogurtem, dosładzamy do smaku. Upieczone muffiny kroimy na pół i przekładamy kremem. Gotowe!

 

Marta Winiarska – pasjonatka zdrowego jedzenia i alternatywnych smaków. Gotuje, fotografuje, ćwiczy, podróżuje, narzeka. Przyszła Pani Doktor, a może przy okazji i szefowa kuchni? Od kilkunastu miesięcy – najszczęśliwsza na świecie mama bloga kulinarnego eateasy.pl.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

3 przepisy na wrapy. Dla tych, którym znudziły się kanapki

Czarna soczewica to samo zdrowie. Wypróbuj przepis z pomidorami

Ogórki kiszone - właściwości zdrowotne i 3 niezawodne przepisy

Ogórki kiszone – właściwości zdrowotne i 3 niezawodne przepisy

3 desery z awokado

Carpaccio, trufle, pudding. Przepisy na 3 desery z awokado

Guacamole

Guacamole – poznaj 3 proste przepisy na pastę z awokado

3 nowe pomysły na kalafiora / fot. Agata Deja

Kalafior – przepisy na potrawy. Stek, sałatka i inne pomysły

Mleko roślinne z kartonu vs. mleko roślinne domowe

Mleko roślinne z kartonu vs. mleko roślinne domowe

Rzeżucha: życie po życiu

Rzeżucha: życie po życiu

Jajka faszerowane aioli i chorizo. Tradycja doprawiona szczyptą nowoczesności

Jaglany mazurek lekko tropikalny

Wielkanocny mazurek z kokosem, mango i limonką

Wielkanoc dla dzieciaków – ciasteczkowe jajeczka dla zabawy

Wielkanocna baba orkiszowa. Znacznie zdrowsza niż klasyczna

Wielkanocna baba orkiszowa. Znacznie zdrowsza niż klasyczna

Trzy razy jajka! Sprawdzone przepisy na jajeczne przysmaki

Trzy razy jajka! Sprawdzone przepisy na jajeczne przysmaki

Pasta bezjajeczna na kanapce

Wegańska pasta bezjajeczna. Zdrowe urozmaicenie wielkanocnego jadłospisu

Wegańskie foie gras. Wielkanoc pod znakiem roślinnych potraw

Przepisy na wegańskie pasztety wielkanocne. Mięsożercy też się w nich zakochają!

Przepisy na wegańskie pasztety wielkanocne. Mięsożercy też się w nich zakochają!

Wielkanocne pisanki: zdrowe i pysznie czekoladowe

Domowy chrzan – na poprawę trawienia

Przepis na domowy chrzan na lepsze trawienie. W sam raz na Wielkanoc!

Zakwas – guru wielkanocnego żuru

Zakwas na żurek – guru Wielkanocy. Jak go dobrze zrobić?

Orkiszowy mazurek pistacjowy

Orkiszowy mazurek pistacjowy. Zdrowy deser na Wielkanoc

Śniadaniowe ciastka jaglane

Złote mleko (z kurkumą)

Złote mleko – sprawdź przepisy na mleko z kurkumą i ich właściwości

Miksujemy superfoods! Koktajl z guaraną

Miksujemy superfoods! Koktajl z guaraną

Przepisy z dżemem w roli głównej. Wykorzystajcie zapasy!

Najpopularniejsze

Kortyzol – jak go obniżyć? Objawy i przyczyny podwyższonego poziomu kortyzolu

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko. Czym objawia się ta tajemnicza choroba?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Rak kości – objawy i przyczyny

Rak kości – przyczyny i objawy. Jak je szybko rozpoznać?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę