Przejdź do treści

Jak obniżyć poziom cholesterolu całkowitego? Dieta, aktywność fizyczna, lekarstwa

cholesterol w 3D
Fot. 7activestudio / stock.adobe.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Musimy przestać wierzyć w te medyczne mity! Wraz z ekspertami obaliliśmy 10 z nich
Flower photo created by freepik - www.freepik.com
Zastanawiałaś się kiedyś, jak to jest wybierać między ciepłym posiłkiem a komfortem podczas okresu? One tak. I postanowiły coś z tym zrobić!
łóżko para nóg
Jak wywabić plamy po seksie z pościeli? Poznaj kilka przydatnych trików
Które ćwiczenia na macie najlepiej wyrzeźbią twoje ciało? Odpowiada fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk
Dieta a choroba tarczycy. O najczęściej popełnianych błędach pisze dietetyczka Anna Reguła

Cholesterol całkowity można podzielić na frakcję LDL, czyli cholesterol zły oraz HDL, czyli cholesterol dobry. Cholesterol to związek chemiczny, który jest potrzebny do syntezy hormonów sterydowych czy kwasów żółciowych. Kiedy cholesterolu  jest w organizmie za dużo, może dojść m. in. do schorzeń układu krążenia.

Nasze teksty zawsze konsultujemy z najlepszymi specjalistami

lek. Marta Dąbrowska
Marta Dąbrowska
lekarz

Badanie na poziom cholesterolu całkowitego powinno się przeprowadzać przynajmniej raz na pięć lat w przypadku osób powyżej 20. roku życia, raz na rok u mężczyzn powyżej 35. roku życia oraz raz na rok u kobiet po ukończeniu 45 lat. Jeśli wykaże ono podwyższony poziom cholesterolu całkowitego, trzeba podjąć odpowiednie kroki, aby go obniżyć.

Produkt zawierający cholesterol hdl

Normy cholesterolu całkowitego

Normy, które obowiązują w przypadku cholesterolu całkowitego:

  • prawidłowy wynik mieści się poniżej 190 mg/dl lub 5.17 mmo/l,
  • podwyższony cholesterol (hipercholesterolemia) wynosi więcej niż 190 mg/dl lub 5.17 mmo/l.

Poziom cholesterolu całkowitego należy mierzyć zwłaszcza przy:

  • chorobie wieńcowej,
  • cukrzycy,
  • nadciśnieniu tętniczym.

Dieta – najlepszy sposób na podwyższony cholesterol całkowity

Aby obniżyć poziom cholesterolu całkowitego w surowicy krwi, należy wprowadzić do diety dużą ilość warzyw i owoców. Są one bogate w antyoksydanty, które redukują utlenianie się złego cholesterolu, a jednocześnie zapobiegają niszczeniu się komórek.

Warto postawić również na produkty, które zawierają błonnik pokarmowy, czyli:

  • grube kasze,
  • siemię lniane,
  • pełnoziarniste pieczywo,
  • otręby,
  • płatki zbożowe.

Błonnik wpływa pozytywnie na pracę układu pokarmowego, przyspiesza wydalanie szkodliwych toksyn powstających w wyniku metabolizmu, a więc także cholesterolu. Dzięki temu usprawnia się praca wątroby, gdzie dochodzi do syntezy cholesterolu LDL. W wyniku działania błonnika poprawia się  również nastrój, co jest bardzo istotne, ponieważ stres źle wpływa na poziom cholesterolu.

Przy zbyt wysokim cholesterolu całkowitym doskonale sprawdzi się również błonnik rozpuszczalny, czyli pektyna. Sprawia ona, że mniej cholesterolu przenika z poszczególnych składników pokarmowych do jelit. Błonnik rozpuszczalny można znaleźć w:

  • fasolce szparagowej,
  • groszku,
  • kapuście,
  • pietruszce,
  • szpinaku,
  • marchwi,
  • selerze.

Co więcej, osoby z podwyższonym cholesterolem całkowitym powinny zrezygnować z tłustego mięsa na rzecz chudszego drobiu. Należy uważać na wszystkie produkty z dużą ilością nasyconych kwasów tłuszczowych, a więc: sery, nabiał, masło, smalec oraz jaja. Negatywny wpływ na cholesterol mają także tzw. tłuszcze trans, obecne w chipsach, słodyczach, fast foodach, mrożonkach oraz wielu gotowych daniach. W codziennym menu powinny znaleźć się z kolei tłuste ryby morskie, bogate w kwasy omega-3 (np. łosoś, makrela, śledź czy sardynka).

Zobacz także

Aktywność fizyczna jako metoda walki z wysokim cholesterolem

Na podwyższony cholesterol całkowity doskonale sprawdzi się również aktywność fizyczna. Usprawnia funkcjonowanie naczyń krwionośnych, które stają się przy okazji bardziej elastyczne. Ćwiczenia redukują poziom stresu oraz stanowią świetny sposób na walkę z nadwagą. Aby uzyskać pożądane efekty, należy jednak trenować minimum 5 razy w tygodniu przez około 30 minut.

Ważne, aby na samym początku się nie przeforsowywać. Dlatego też należy wybrać odpowiednią dla siebie dyscyplinę sportową, odpowiednią do własnych możliwości. Warto rozpocząć treningi np. od spacerów czy nordic walking i – wraz z upływem czasu – zwiększać tempo chodzenia. Można też np. chodzić na zajęcia taneczne, pływać na basenie czy też jeździć na rowerze. Przy uprawianiu różnych dyscyplin sportowych aktywizują się wszystkie mięśnie, co z kolei zwiększa wydolność organizmu.

Lekarstwa – skuteczny środek na cholesterol całkowity

Niekiedy, przy bardzo podwyższonym cholesterolu całkowitym, potrzebna jest farmakoterapia. Aby wybrać odpowiednie preparaty regulujące poziom cholesterolu (np. statyny czy fibraty), warto udać się do internisty. Ważne, aby nie przestać ich zażywać od razu, gdy zajdzie poprawa – jedynie regularne przyjmowanie leków powoduje podtrzymanie efektów terapii.

Warto zaznaczyć, że u pacjentów, u których występuje dziedziczne ryzyko chorób serca czy cukrzycy, poziom cholesterolu całkowitego powinien być poniżej normy.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

Dr Katarzyna Pogoda

„Wielką radość sprawia mi obserwowanie, jak kobiety po leczeniu świetnie się realizują, zmieniają podejście do życia, nabierają sił i energii do działania” – mówi dr Katarzyna Pogoda, onkolog kliniczny

„Nie polecam grup wsparcia, forów internetowych. Mam bardzo przykre doświadczenia z pacjentami, którzy zostali tam dotkliwie skrytykowani” – mówi Kamila Urbaniak, dietetyk i autorka bloga kreatorniazmian.pl

Laurie Penny

Laurie Penny: bez odwagi nasze pokolenie jest skazane na kolejną dekadę politycznego wykluczenia i gównianej muzyki

„Hormony działają na podstawie tego, co jemy. Jeśli nie jemy zgodnie ze swoim metabolicznym IQ, brak nam energii, koncentracji i mamy kłopoty z układem pokarmowym” – mówi health coach Agnieszka Pająk

Zainteresują cię również:

klimatyzacja

Klimatyzacja – poznaj jej plusy i minusy

Chcesz obniżyć poziom złego cholesterolu? Pokochaj białe owoce i warzywa!

swędząca skóra

Dlaczego skóra swędzi? Sprawdź, jaka może być przyczyna problemu

dieta pcos

Jaka powinna być dieta przy PCOS? Objaśnia dietetyczka z profilu „Niekoniecznie dietetycznie”

lewandowska

„Jeżeli ktoś twierdzi, że się wyleczył z Hashimoto, bo zmienił coś w diecie, to jest to tylko dowód anegdotyczny” – mówi Agata Lewandowska, dietetyk i autorka książki „Hashimoto. Dieta i styl życia w chorobie”

paznokcie

Paznokcie mówią wiele o twoim zdrowiu. Sprawdź, jakie ostrzeżenia mogą ci wysyłać

mama cholesterol

Twoja mama ma za wysoki cholesterol? Wraz z kardiologiem podpowiadamy, jak możesz jej pomóc

kobieta ucząca się reanimacji

Reanimacja a resuscytacja. Jaka jest różnica? Jak je przeprowadzić?

pms

„O PMS lubi się żartować, bo to przecież tylko gorsze dni kobiety. Tymczasem u podłoża PMS leży nierównowaga hormonalna”. Jak na nią wpłynąć, tłumaczy dietetyczka i naturopatka Monika Skuza

Unsplash

Podwyższony cholesterol? Włącz do diety te rośliny!

Dwie dziewczyny trzymają arbuzy przy twarzy

Wiesz, czego nie powinnaś jeść, jeśli jesteś uczulona na trawy? O alergiach krzyżowych pisze lekarka Joanna Jamroz-Brzeska

Migrena na talerzu. Czego nie jeść, by uniknąć bólu głowy?

„W pierwszej kolejności pobiera się serce, następnie płuca, wątrobę, trzustkę i na końcu nerki”. Panna Chirurg, czyli dziewczyna przy stole operacyjnym, opowiada jak wygląda procedura przeszczepiania

„W dniu swoich urodzin dowiedziałam się, że mam cukrzycę. Dostałam przepiękny prezent w postaci skierowania do natychmiastowego stawienia się w szpitalu” – mówi Sandra Kaczmarska, młoda diabetyczka typu 1

Zdrowe pary na talerzu. Zobacz, co korzystnie jest łączyć w swoim menu

kosz warzyw

„Ruszaj się tak, jak robiły to nasze babcie”. O czym należy pamiętać przy insulinooporności, pisze dietetyk Kamila Urbaniak

kobieta w stanie lękowym

Stany lękowe – jak i dlaczego powstają? Pokonywanie lęku

Jak pomóc, gdy ktoś się zadławi?

Słabe paznokcie. Jak sobie pomóc dietą?

Biegacz ze zdjętymi butami sportowymi i skręconą kostką siedzi na ziemi

Objawy i sposoby leczenia skręconej kostki

Chcesz mieć piękne włosy? Zmień dietę!

kobieta na ćwiczeniach

Tiki nerwowe – jakie są przyczyny, rodzaje i objawy powtarzalnych ruchów mięśni?

Dziewczyna z długimi włosami, uśmiecha się i pokazuje język

Co można wyczytać z języka? Kolor, nalot i faktura mówią dużo o twoim stanie zdrowia

ilustracja przedstawiająca neuroprzekaźniki

Rola neuroprzekaźników w poprawnym funkcjonowaniu organizmu