Przejdź do treści

Tłuszcz cię usypia

Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kolory migreny. Jakie światło zmniejsza ból głowy?
Zimnem czy ciepłem – jak pokonać częste dolegliwości?
Chcesz obniżyć poziom złego cholesterolu? Pokochaj białe owoce i warzywa!
kot w kuchni
10 rzeczy, których lepiej pozbyć się z kuchni
Zerwij z „Czy zasługuję?” i ciesz się życiem. Jesteś tego warta!

W ciągu dnia chodzisz nieprzytomny i masz problemy z koncentracją? Przyjrzyj się swojej diecie. Zwłaszcza temu, czy nie za dużo w niej tłustego. Wbrew pozorom to nie węglowodany spośród składników jedzenia najbardziej nas przytłumiają, a tłuszcze.

Wiemy, że niektóre produkty takie jak banany czy kurczak przez zawarte w nich związki (np. tryptofan) mogą mieć na nas wpływ uspokajający, a tym samym delikatnie nasenny. Wieczorem to super opcja. Wtedy działanie nasenne jest przez nas pożądane. W ciągu dnia – nie bardzo. Naukowcy sprawdzili, bardziej ogólnie – porównując główne składniki, jak białka, tłuszcze i węglowodany – co powoduje naszą ospałość w ciągu dnia i dlaczego.

Choć po solidnej bułce z szynką, czytaj – węglowodany, można nieco odpłynąć, to jednak badania pokazują, że na naszą czujność i sen gorzej działają tłuszcze. Ich nadmiar powoduje, że w ciągu dnia możemy być ospali, a w nocy nieefektywnie odpoczywać.

Australijscy naukowcy sprawdzili u 1 800 uczestników występowanie bezdechu sennego. Osoby, które jadły więcej tłuszczu były o 78 proc. bardziej narażone na odczuwanie senności w ciągu dnia w porównaniu z grupą jedzącą lżejsze posiłki. I o ile bezdech senny częściej związany był z wyższą wagą, to zwiększoną senność zauważono niezależnie od masy ciała.

Dzieje się tak, gdyż trawienie tłuszczu jest znacznie dłuższe i bardziej wymagające niż innych składników jedzenia, jak węglowodany czy białka. Ten proces pochłania naszą energię na tyle intensywnie, że odczuwamy zmęczenie. Również w nocy organizm przytłoczony tłustym jedzeniem będzie miał problem z trawieniem, co w rezultacie na pewno nie podziała dobrze na sen. W konsekwencji, kolejnego dnia czeka nas pogorszenie koncentracji i uczucie senności.

Jeśli więc mamy chęć sięgnąć po kolejną kawę na pobudzenie, zastanówmy się, czy nie lepszym sposobem będzie zastąpienie tłustego mięsiwa czymś lżejszym.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

Laurie Penny

Laurie Penny: bez odwagi nasze pokolenie jest skazane na kolejną dekadę politycznego wykluczenia i gównianej muzyki

„Hormony działają na podstawie tego, co jemy. Jeśli nie jemy zgodnie ze swoim metabolicznym IQ, brak nam energii, koncentracji i mamy kłopoty z układem pokarmowym” – mówi dietetyczka Agnieszka Pająk

„Zdarzyło mi się już dyskutować z 14-latką o tym, czy seks analny jest wystarczającym zabezpieczeniem przed ciążą” – mówi Milena Maria Sęp, lekarz rezydent ginekologii i położnictwa

„W Chinach medycyna chińska przygotowuje przyszłych rodziców już rok przed planowaną ciążą. Dzięki temu depresja poporodowa nie zdarza się tam często” – mówi Aneta Rosłon, terapeutka medycyny chińskiej

Zainteresują cię również:

Unsplash

Dlaczego warto jeść tłuste ryby? Specjaliści z „Czytamy etykiety” wyjaśniają

insulinooporność

5 faktów o insulinooporności, które powinnaś znać

Dieta Dukana. Zdrowa czy nie?

Dieta Dukana. Zdrowa? Niekoniecznie. Co o niej mówi dietetyczka?

Dieta ketogeniczna – czy jest bezpieczna? Wyjaśnia dietetyczka

Dieta odchudzająca – węglowodany vs. tłuszcze

Tłuszcze: zła transformacja

Gotowanie: temperatura najzdrowsza dla serca

Na jakim tłuszczu smażyć?

Na jakim tłuszczu smażyć?

Tłuszcze czy węglowodany – co nas usypia?

Dieta, która daje moc

Dieta, która daje moc

7 rzeczy, które rujnują nasz intelekt

7 rzeczy, które rujnują nasz intelekt

Olej kokosowy - zdrowy tłuszcz

Olej kokosowy – zdrowy tłuszcz

Tłuszcze trans zakazane!

Tłuszcze trans zakazane!

Niska temperatura sprzyja chudnięciu

Niska temperatura sprzyja chudnięciu

Kalorie odstaw na bok

Kalorie odstaw na bok

Tłusta karkówka czy słodki batonik – co gorsze dla zdrowia?

Tłusta karkówka czy słodki batonik – co gorsze dla zdrowia?

Płukanie ust olejem – po co to robić?

Płukanie ust olejem – po co to robić?

Gruszki mają lepiej

Gruszki mają lepiej

Tłuszcze – nie takie złe jak je malują

Tłuszcze – nie takie złe jak je malują

Fot: Unsplash

9 zalet chleba, których nie doceniamy

Kobieta trzyma tacę z orzechami

Migdały czy fistaszki – które orzechy są zdrowsze?

Detoks? Naturalnie! Zobacz, jak zrobiła to Kasia Bem

Dopadł cię energetyczny zjazd? Poznaj 6 produktów, z którymi wygrasz ze zmęczeniem

Wiosenne tagliatelle ze szparagów