Przejdź do treści

Tłuszcz cię usypia

Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Refluks żołądkowo-przełykowy: objawy i dieta
Refluks żołądkowo-przełykowy: jakie są objawy? Czego powinnaś unikać?
Jak biegać, żeby schudnąć?
Po wielkanocnym biesiadowaniu trzeba spalić nadmiar kalorii. Podpowiadamy, jak biegać, aby chudnąć
Dziewczyna „chłopięca” czy”dziewczęca”? Po co w ogóle wybierać?! Zobacz świetne zdjęcia, które przełamują ten stereotypowy podział
Miksujemy: koktajl na odchudzanie
Chcesz zgubić poświąteczne kilogramy? Wypróbuj przepis na warzywny koktajl odchudzający
Masaż – jak wybrać najlepszy?
Masz ochotę na masaż? Sprawdź, który będzie odpowiedni dla ciebie

W ciągu dnia chodzisz nieprzytomny i masz problemy z koncentracją? Przyjrzyj się swojej diecie. Zwłaszcza temu, czy nie za dużo w niej tłustego. Wbrew pozorom to nie węglowodany spośród składników jedzenia najbardziej nas przytłumiają, a tłuszcze.

Wiemy, że niektóre produkty takie jak banany czy kurczak przez zawarte w nich związki (np. tryptofan) mogą mieć na nas wpływ uspokajający, a tym samym delikatnie nasenny. Wieczorem to super opcja. Wtedy działanie nasenne jest przez nas pożądane. W ciągu dnia – nie bardzo. Naukowcy sprawdzili, bardziej ogólnie – porównując główne składniki, jak białka, tłuszcze i węglowodany – co powoduje naszą ospałość w ciągu dnia i dlaczego.

Choć po solidnej bułce z szynką, czytaj – węglowodany, można nieco odpłynąć, to jednak badania pokazują, że na naszą czujność i sen gorzej działają tłuszcze. Ich nadmiar powoduje, że w ciągu dnia możemy być ospali, a w nocy nieefektywnie odpoczywać.

Australijscy naukowcy sprawdzili u 1 800 uczestników występowanie bezdechu sennego. Osoby, które jadły więcej tłuszczu były o 78 proc. bardziej narażone na odczuwanie senności w ciągu dnia w porównaniu z grupą jedzącą lżejsze posiłki. I o ile bezdech senny częściej związany był z wyższą wagą, to zwiększoną senność zauważono niezależnie od masy ciała.

Dzieje się tak, gdyż trawienie tłuszczu jest znacznie dłuższe i bardziej wymagające niż innych składników jedzenia, jak węglowodany czy białka. Ten proces pochłania naszą energię na tyle intensywnie, że odczuwamy zmęczenie. Również w nocy organizm przytłoczony tłustym jedzeniem będzie miał problem z trawieniem, co w rezultacie na pewno nie podziała dobrze na sen. W konsekwencji, kolejnego dnia czeka nas pogorszenie koncentracji i uczucie senności.

Jeśli więc mamy chęć sięgnąć po kolejną kawę na pobudzenie, zastanówmy się, czy nie lepszym sposobem będzie zastąpienie tłustego mięsiwa czymś lżejszym.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Dieta odchudzająca – węglowodany vs. tłuszcze

Tłuszcze: zła transformacja

Gotowanie: temperatura najzdrowsza dla serca

Na jakim tłuszczu smażyć?

Na jakim tłuszczu smażyć?

Tłuszcze czy węglowodany – co nas usypia?

Dieta, która daje moc

Dieta, która daje moc

7 rzeczy, które rujnują nasz intelekt

7 rzeczy, które rujnują nasz intelekt

Olej kokosowy - zdrowy tłuszcz

Olej kokosowy – zdrowy tłuszcz

Tłuszcze trans zakazane!

Tłuszcze trans zakazane!

Niska temperatura sprzyja chudnięciu

Niska temperatura sprzyja chudnięciu

Kalorie odstaw na bok

Kalorie odstaw na bok

Tłusta karkówka czy słodki batonik – co gorsze dla zdrowia?

Tłusta karkówka czy słodki batonik – co gorsze dla zdrowia?

Płukanie ust olejem – po co to robić?

Płukanie ust olejem – po co to robić?

Gruszki mają lepiej

Gruszki mają lepiej

Tłuszcze – nie takie złe jak je malują

Tłuszcze – nie takie złe jak je malują

Zdrowe panierki – chrupiąca przyjemność

Domowa ricotta – jak ją zrobić? Potrzeba naprawdę niewiele

Śniadaniowa miska zdrowia

Śniadaniowa miska zdrowia – bogactwo witamin na początek dnia

Wegański zamiennik jajka zrobiony z fasoli podbił USA. Teraz pojawi się w Europie. Spróbujesz?

Jak zrobić tofu w domu

Kokosowe ciasto jaglane

Jedzenie dla kształtów

Risotto z dyni i szałwii

Wegański jogurt kokosowy z figami