Przejdź do treści

Dyrektor Victoria’s Secret zrezygnował ze stanowiska. To początek końca ery seksualizacji modelek?

Ed Razek, dyrektor marketingu Victoria's Secret do sierpnia 2019 roku
Fot. Dia Dipasupil/Getty Images for Victoria's Secret
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
„Nasz organizm nie przeżyje bez tkanki tłuszczowej”. Nie przejmuj się wystającym brzuchem! Fizjoterapeutka tłumaczy, dlaczego to jest zdrowe
istockphoto.com
Chcesz schudnąć? Poznaj 6 zaskakujących trików
Adidas
Adidas Originals wraz z Pharrellem Williamsem i znanymi w środowisku feministycznym działaczkami walczą o prawa kobiet
pexels.com
Często kłócisz się z partnerem? Sprawdź 6 sposobów na to, by wymiana zdań wyszła wam na dobre
Fitness dla oczu. Wypróbuj tych ćwiczeń i ciesz się dobrym wzrokiem przez lata

Ed Razek złożył dymisję. Przez wiele lat pełnił w Victoria’s Secret funkcję dyrektora marketingu. To on odpowiadał za organizację słynnych pokazów i kreowanie wyidealizowanego obrazu Aniołków. Informacja o jego odejściu pojawiła się tego samego dnia, co doniesienia o zatrudnieniu transseksualnej modelki do nowej kampanii i zaledwie tydzień po komunikacie, że tegoroczny pokaz się nie odbędzie. Czy odejście Razeka położy kres seksualizacji modelek w kampaniach bieliźnianego giganta? Trzymamy za to mocno kciuki!

Ed Razek rezygnuje z funkcji dyrektora marketingu po ponad 30 latach pracy w szeregach Victoria’s Secret. Współpracę z firmą, zajmującą się sprzedażą bielizny na międzynarodową skalę, rozpoczął w 1983 roku. To on w dużej mierze był odpowiedzialny za promowanie odrealnionych kanonów piękna w kampaniach reklamowych i dorocznych pokazach. Razek od kilku lat był regularnie krytykowany za uprzedmiotowienie oraz nadmierną seksualizację modelek.

Modelki Victoria's Secret na wybiegu -Elsa Hosk, Adriana Lima, Behati Prinsloo, i Candice Swanepoel

Sporo kontrowersji wywołała jego wypowiedź w sprawie zatrudniania osób transpłciowych i modelek plus size w pokazach. W wywiadzie, którego udzielił w zeszłym roku dla amerykańskiego „Vogue’a” przyznał, że w gronie Aniołków Victoria’s Secret nie ma miejsca dla takich kobiet, bo ludzie nie chcą ich oglądać. Tłumaczył się tym, że „pokaz Victoria’s Secret to fantazja”. Za swoje słowa przeprosił, ale zamieszanie wokół tej sprawy mocno odbiło się na kondycji marki, a on sam został uznany za totalnego ignoranta dla trendu body positive, który zdominował branżę mody. Już wtedy wiele osób nawoływało do jego zwolnienia, ale Razek nie ustąpił ze stanowiska.

Chcesz mieć szybszy metabolizm?

Ciało kobiety cały czas się zmienia. Czasem chcemy mieć więcej przemiany, a mniej materii. Sprawdź jak WIMIN może Ci w tym pomóc

Sprawdź

Ed Razek odchodzi z Victoria’s Secret

Jak na ironię, dymisję złożył teraz, chwilę po tym, jak świat obiegła informacja o tym, że w kampanii Victoria’s Secret wystąpi transseksualna modelka, Valentina Sampaio. 22-latka będzie promowała linię Pink. Kampania z jej udziałem rozpocznie się w połowie sierpnia.

Oficjalnym powodem rezygnacji z funkcji dyrektora marketingu miała być chęć przejścia na emeryturę, ale odejście Eda Razeka może mieć też związek ze sprawą Jeffreya Epsteina, skazanego niedawno za handel nieletnimi prostytutkami. Epstein, otrzymując zielone światło od Lesliego Wexnera, dyrektora L. Brands, firmy matki Victoria’s Secret, miał mieć wpływ na ostateczny wybór modelek pracujących dla bieliźnianego giganta. Ponadto w ostatnich tygodniach wieloletni fotografowie marki – Timur Emek, David Bellemere i Greg Kadel – zostali oskarżeni o molestowanie seksualne modelek.

Instagram.com

Modelki wzywają Victoria’s Secret do zapewnienia ochrony pracującym dla marki dziewczynom

W związku z doniesieniami, Model Alliance (organizacja non-profit wspierająca kobiety pracujące w branży mody, założona w 2012 roku przez modelkę Sarę Ziff) razem z organizacją Time’s Up (wspierająca ofiary przemocy seksualnej w miejscach pracy) przygotowało petycję, w której wezwało markę do zapewnienia modelkom ochrony oraz wsparcia. Model Alliance w liście otwartym do dyrektora Victoria’s Secret Johna Mehasa domaga się stworzenia instytucji, której kobiety będą mogły zgłaszać niebezpieczne sytuacje takie jak mobbing, molestowanie czy inne przypadki nadużyć w pracy.

„Piszemy, aby wyrazić naszą troskę o bezpieczeństwo i dobre samopoczucie modelek i młodych kobiet, które aspirują do bycia modelkami w Victoria’s Secret. Na przestrzeni ostatnich kilku tygodni docierały do nas liczne zarzuty dotyczące napaści seksualnej, rzekomych gwałtów i handlu modelkami. Chociaż te zarzuty mogły nie dotyczyć bezpośrednio Victoria’s Secret, jasne jest, że Twoja firma ma do odegrania kluczową rolę w naprawie sytuacji. Od doniesień na temat bliskiego przyjaciela i współpracownika CEO L Brands, Leslie Wexnera, Jeffreya Epsteina, po zarzuty o niewłaściwe zachowanie seksualne ze strony fotografów Timura Emka, Davida Bellemere’a i Grega Kadela, głęboko niepokoi fakt, że ci mężczyźni wydają się wykorzystywać swoje relacje zawodowe w Victoria’s Secret, aby zwabić i wykorzystać wrażliwe dziewczyny” – czytamy w liście.

Pod petycją podpisało się ponad sto kobiet. Wśród nich znane modelki: Christy Turlington, Edie Campbell, Karen Elson, Milla Jovovich, Doutzen Kroes i Gemma Ward.

Pokaz Victoria’s Secret nie będzie transmitowany w telewizji

DNA marki Victoria’s Secret już dawno przestało być spójne z obecnymi trendami. Nadmiernie wyretuszowane zdjęcia reklamowe, promowanie jedynie szczupłych, długonogich kobiet, organizacja pokazów zorientowanych głównie na zadowolenie mężczyzn – to wszystko nie dość, że już dawno jest passe, to także coraz bardziej budzi niesmak i oburzenie. Między innymi dlatego z roku na rok spadała popularność show Victoria’s Secret: pokaz z z 2014 roku obejrzało 9,28 mln widzów, z 2015 – 6,59 mln, z 2016 – 6,67 mln, a z 2017 zaledwie 4,98 mln. W zeszłym roku były to zaledwie 3 mln, co dla wydarzenia na tak ogromną skalę, było wyjątkowo słabym wynikiem.

Pogarszające się wyniki oglądalności skłoniły kierownictwo Victoria’s Secret do rezygnacji z obecności show na antenie. Informacja o tym, że pokazy Victoria’s Secret nie będą transmitowane w telewizji, pojawiła się w maju tego roku. Leslie Wexner, CEO Victoria’s Secret, wydał oficjalne oświadczenie, w którym tłumaczył, że „moda to biznes zmian”. „Musimy się rozwijać i zmieniać, aby rosnąć. Mając to na uwadze, postanowiliśmy przemyśleć tradycyjny show Victoria’s Secret” – stwierdził i dodał, że telewizja nie jest już odpowiednim miejscem dla tego typu wydarzenia.

Modelka plus size pozuje w bieliźńie oraz skrzydłami, jak z pokazów Victoria`s Secret

Nie będzie pokazu Victoria’s Secret?

Kilka dni temu jedna z modelek, Shaniny Shaik w rozmowie z australijskim „Daily Telegraph” poinformowała, że w tym roku pokaz Victoria’s Secret się nie odbędzie.

– W tym roku nie obejrzycie pokazu Victoria’s Secret – powiedziała Shaik. – Powinniśmy już zaczynać pierwsze próby, a żadna z dziewczyn nie została do nich zaproszona. Mam jednak nadzieję, że pokaz wróci, kiedy szefowie znajdą sposób na to, aby ponownie przyciągnąć widzów przed telewizory – dodała.

Przedstawiciele marki jeszcze nie odnieśli się do tych doniesień, ale nie jest tajemnicą, że ostatnie zarzuty o braku różnorodności i krytyka wobec promowania wyidealizowanego typu sylwetki, skądinąd kompletnie oderwanego od kształtów przeciętnej kobiety, skłoniły do rebrandingu marki. Kobiety nie chcą być postrzegane jako stereotypowe, seksowne supermodelki, które kupują bieliznę tylko po to, aby zaimponować mężczyznom. Nie interesują je wysadzane kryształkami Swarovskiego komplety bielizny. Stawiają na wygodę, doceniają szeroką gamę rozmiarów, szukają marek, które rezygnują z retuszowania zdjęć, a w swoich kampaniach stawiają na promowanie różnych typów sylwetek.

Koniec z seksualizacją modelek?

Ed Razek ma ustąpić ze stanowiska dyrektora marketingu jeszcze w sierpniu. W kuluarach nieśmiało mówi się, że jego obowiązki tymczasowo mają przejąć Ed Wolf oraz Bob Campbell, dotychczasowi wiceprezesi Victoria’s Secret.

Odejście Razeka z szeregów marki napawa optymizmem zwolenników ciałopozytywnego przekazu w branży mody. Mamy nadzieję, że jego następcy wyciągną odpowiednie wnioski z dotychczasowej działalności brandu i zmienią zarówno kierunek, jak i formę swojego przekazu. Wierzymy, że w Victoria’s Secret znajdzie się miejsce na różnorodność, a zabraknie przestrzeni na seksizm i uprzedmiotowienie kobiet.

Zainteresował Cię WIMIN?

Zobacz więcej

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

https://limebands.pl/

Boisz się, że ktoś na imprezie dosypie ci czegoś do drinka? Bransoletka LimeBands może pomóc w wykryciu GHB

Ashley Graham

Ashley Graham jest w ciąży. „Nasza rodzina się powiększa”

Instagram.com

Pierwsza transpłciowa modelka w Victoria’s Secret. Kim jest Valentina Sampaio?

„Jest jedną z najbardziej wzruszających rzeczy, jakich doświadczyłam” – mówi Anna Natasza Górecka w cyklu HZ: „Kobiecość to dla mnie…”

„Kobiecość to nie tylko wewnętrzna siła, chęć życia, dążenie do celu, ale i momentami łzy, które sprawiają, że jesteśmy silniejsze”. „Życie po raku” w cyklu HZ: „Kobiecość to dla mnie…”

„Kiedy szłam z kimś do łóżka, zasłaniałam swoje rozstępy. Dopiero po długim czasie zrozumiałam, że moi partnerzy i partnerki nie zwracają na to żadnej uwagi” – mówi Katarzyna, która polubiła swoje niedoskonałości

„Tancerz musi ocenić, czy jest na tyle silny i przygotowany, by zatańczyć 10 spektakli czy zakręcić 32 wymyślne piruety podczas jednej wariacji baletowej” – mówi Paulina Mira, fizjoterapeutka tancerzy klasycznych

„Mądre, piękne, zabawne, dobre i odważne. Takie są dziewczynki. Nie jednowymiarowe” – mówi Barbara Pietruszczak, jedna z twórczyń magazynu „Kosmos dla dziewczynek”

Po czterdziestce seks jest najlepszy! Poznaj 5 niezwykłych faktów dotyczących kobiecego ciała

„Bycie atrakcyjnym lub pociągającym ma bardzo niewiele wspólnego z rozmiarem ubrań, zaś z naszym stosunkiem do ciała i akceptacją”

Pochwica

„Panuje u nas przekazywane z babki na matkę i z matki na córkę przyzwolenie na takie traktowanie seksualności kobiet: ma boleć” – dr Beata Wróbel o pochwicy

„Podnieść piersi? Ale dla kogo? Mi się podoba i tylko to się liczy” – pisze piosenkarka Tanerélle na Twitterze

Bodymaps SS19 fot. Zuza Krajewska

Ukłon w stronę naturalności i możliwości kobiecego ciała. Zobaczcie fantastyczną kampanię polskiej marki Bodymaps

Paulina Kitlas-Śliwińska: kluczem jest docenienie tego, co kobiece, a to oznacza kompletne przewartościowanie i przebudowanie systemu

Babska solidarność istnieje! Zobacz profile na Instagramie, które przeczą teorii, że kobiety się nie wspierają

Pierwsza transpłciowa, niepełnosprawna modelka z porażeniem mózgowym na wybiegu. Kolejny przełom w świecie mody!

W ciąży mózg kobiety się… kurczy. Poznaj 5 zaskakujących faktów dotyczących kobiecego ciała

„Kobieta może być silna, dzika i nieokrzesana”. Kaja Szulczewska, założycielka „Ciałopozytyw” i jej definicja kobiecości w nowym cyklu HZ: „Kobiecość to dla mnie…”

Agata Wrońska, fotografka

5 pytań do fotografki Agaty Wrońskiej o sesję WIMIN

mama dziecko

Kobiety też miewają przedwczesne orgazmy. Poznaj 5 niesamowitych faktów dotyczących kobiecego ciała

Nike prezentuje manekiny w większych rozmiarach, promując różnorodoność. Co na to kobiety?

Kobiety też mają jabłko Adama! Poznaj 5 fascynujących faktów dotyczących kobiecego ciała

Paulina Kitlas-Śliwińska: nie ma powodu, by nie uważać grubych ciał za piękne

Zastanawiasz się czy zacząć ćwiczyć Pilates? Poznaj 10 powodów, dla których warto