Przejdź do treści

Nie bądź obojętny wobec przemocy – po prostu reaguj! Kampania przeciwko agresji wobec osób LGBT+

Zdjęcie: Youtube
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Chcesz obniżyć poziom złego cholesterolu? Pokochaj białe owoce i warzywa!
Unsplash
Ocet spirytusowy czy jabłkowy? Sprawdź, czym się od siebie różnią
Tort cytrusowo-szpinakowy
Tort cytrusowo-szpinakowy. Smak, którego nie sposób zapomnieć!
Twój kręgosłup potrzebuje rozluźnienia? Oto kilka pomocnych ćwiczeń, skorzystaj
Ciało bogini za nic się nie wini. Dzięki akcji Aleksandry Domańskiej tysiące kobiet pokochało swoje ciało

Wiele osób LGBT+ w Polsce doświadcza przemocy ze względu na swoją orientację seksualną i tożsamość płciową. Kampania społeczna „Po prostu reaguj” skierowana jest do świadków takiej przemocy. Jej celem jest zachęcenie do reagowania i pomagania osobom pokrzywdzonym. Organizatorzy kampanii – stowarzyszenia Lambda Warszawa i Miłość Nie Wyklucza, zachęcają do wsparcia kampanii.

„Nie reaguję, bo mnie wyśmieją” – często tak myślimy, a wyniki ankiet to potwierdzają. 45 proc. badanych Polaków deklaruje, że czułoby empatię wobec pary homoseksualnej zaatakowanej na ulicy. Jednak tylko część osób, bo jedynie 26 proc. zareagowałaby na przemoc. Dodatkowo, co piąta osoba badana uważa, że agresja wobec osób LGBT+ nie jest poważnym problemem. Tak wynika z badań przeprowadzonych przez Kantar Polska w lipcu 2018 r.

Przemoc ze względu na orientację seksualną i tożsamość płciową dotyczy nie tylko pokrzywdzonych i sprawców, ale całego społeczeństwa.

Kina, restauracje, autobusy, uczelnie, siłownie, czy galerie handlowe to wszystko miejsca, gdzie może dochodzić do sytuacji przemocowych. Zatrudnieni tam pracownicy są zazwyczaj najbardziej odpowiednimi osobami do przeciwdziałania przemocy nie tylko doraźnie, ale i trwale. Swoją adekwatną reakcją mogą dać osobom LGBT poczucie, że przestrzeń publiczna jest dla nich bezpieczna.

wyjaśnia Piotr Godzisz, Lambda Warszawa

„Po prostu reaguj”

Bierną postawę ma zmienić kampania „Po prostu reaguj”, organizowana przez stowarzyszenia Lambda Warszawa i Miłość Nie Wyklucza. Akcja została zainaugurowana 13 maja podczas konferencji prasowej w biurze Rzecznika Praw Obywatelskich. Ma ona na celu wyeliminowanie zjawiska przemocy i zmniejszenia jego negatywnych skutków.

Inspiracją do podjęcia działań było badanie przeprowadzone przez organizację Kantar Polska, z którego wynika, że 66 proc. osób badanych uważa, że osoby homoseksualne unikają trzymania za rękę partnera/partnerki tej samej płci z obawy przed atakiem. Podobny odsetek, bo 68 proc. osób, zakłada, że osoby transpłciowe nie wyrażają swojej tożsamości płciowej poprzez wygląd i strój, żyjąc w strachu przed agresją. Połowa osób badanych przyznała również, że kiedy ludzie są atakowani z powodu czegoś, czego nie mogą zmienić, jak orientacja seksualna lub tożsamość płciowa, konsekwencje agresji są dla nich znacznie gorsze.

Jak reagować?

Organizatorzy zebrali wszystkie przydatne informacje na temat tego, jak reagować. Na stronie www.poprostureaguj.pl znalazły się porady, które pozwolą na śmielsze reakcje społeczeństwa.

• Skieruj uwagę sprawcy na siebie, jednocześnie odwracając ją od osoby atakowanej.
• Jak? Na przykład poprzez wskazanie, że nie zgadzasz się na tego rodzaju zachowanie w przestrzeni, w której przebywasz.
• Wskaż, że zachowanie to będzie miało konsekwencje dla sprawcy.
• Jeśli sprawca nie zaprzestanie ataku, zwróć się do osoby, która może zastosować inne środki - ochroniarza, kierowcy autobusu, sprzedawcy itp.
• Powiedz wprost, że wezwiesz Policję (jednocześnie pamiętaj, że nie masz obowiązku ostrzegać sprawcy, że to zrobisz).
• Wezwij Policję - zadzwoń na numer 112 lub 997 i powiedz, co się dzieje.

czytamy na stronie organizatora

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

Laurie Penny

Laurie Penny: bez odwagi nasze pokolenie jest skazane na kolejną dekadę politycznego wykluczenia i gównianej muzyki

„Hormony działają na podstawie tego, co jemy. Jeśli nie jemy zgodnie ze swoim metabolicznym IQ, brak nam energii, koncentracji i mamy kłopoty z układem pokarmowym” – mówi dietetyczka Agnieszka Pająk

„Zdarzyło mi się już dyskutować z 14-latką o tym, czy seks analny jest wystarczającym zabezpieczeniem przed ciążą” – mówi Milena Maria Sęp, lekarz rezydent ginekologii i położnictwa

„W Chinach medycyna chińska przygotowuje przyszłych rodziców już rok przed planowaną ciążą. Dzięki temu depresja poporodowa nie zdarza się tam często” – mówi Aneta Rosłon, terapeutka medycyny chińskiej

Zainteresują cię również:

Judith Butler

Judith Butler: słowo „lesbijka” pojawiło się w mojej głowie w wieku 14 lat, gdy zakochałam się w dziewczynie

Dostałam nagie zdjęcie swojego kolegi. Jak mam zareagować? O tym, jak walczyć z cyber-ekshibicjonizmem, mówi seksuolog Adam Lewanowicz

„Przez uwarunkowania kulturowe, społeczne i religijne kobiety zgwałcone przez męża często nie wiedzą, że są ofiarami przestępstwa” – mówią Kamila Ferenc i Adam Kuczyński z Fundacji Przeciw Kulturze Gwałtu

„Odłącz się”, nie wszystko jest online. Mądra kampania we wrocławskim MPK

Pierwsza transpłciowa, niepełnosprawna modelka z porażeniem mózgowym na wybiegu. Kolejny przełom w świecie mody!

„Pary homoseksualne są rodzicami bardzo odpowiedzialnymi. Ich miłość jest taka sama jak heteroseksualnych rodziców. Ale mają więcej niepokoju” – mówi psychoterapeutka Agnieszka Gudzowaty

Nieważne, jak zaczął się twój sport

Ratując komuś życie, możesz uratować także swoje. Nieszablonowe spojrzenie na aktywność fizyczną w spocie „Nieważne, jak zaczął się twój sport”

Agata Wrońska, fotografka

5 pytań do fotografki Agaty Wrońskiej o sesję WIMIN

kampania dopalacze to nie zabawa

„Na górze róże, na dole trup. Do ceny dopów, wliczą ci grób”. Na ulicach Poznania ruszyła kontrowersyjna kampania

Bez spiny jem rośliny kampania

„Bez spiny jem rośliny” – kampania dla tych, którzy chcą jeść roślinnie

STOP Barierom. Ruszyła kampania zwracająca uwagę na problemy niepełnosprawnych

Kampania Primark

Modelka bez zęba w kampanii marki Primark. „Każda z nas powinna czuć się dobrze z samą sobą”

Kampania H&M

Rozstępy, fałdki i blizny w kampanii kostiumów kąpielowych. H&M otwiera się na różnorodność!

Miley Cyrus: nie ma konfliktu między byciem feministką, a rozbieraniem się na scenie i dysponowaniem własną seksualnością

„Co miałaś na sobie?”. Wystawa, która prezentuje ubrania, jakie miały na sobie ofiary gwałtu w momencie napaści

Kampania Centrum Praw Kobiet

Trzymamy stronę kobiet! Wesprzyj Polki doświadczone przemocą. Trwa kampania Centrum Praw Kobiet

„Lesbijka u ginekologa jest jak jednorożec, który się urwał z choinki” – czyli LGBT u lekarza

„Autyzm może sprawić, że odkryjesz rzeczy niezwykłe”. Warto wiedzieć trochę więcej o autyzmie. Ta animacja ci w tym pomoże

kampanai rak'n'roll

„Nie ma nas bez procentów, nie ma Rak’n’Rolla bez procentów”. To kampania o pijanych życiem, którzy silniej czują jego smak

Przygotuj się na bieg w szczytnym celu. Już wkrótce jubileuszowa edycja Avon Kontra Przemoc

„Autyzm – wystarczy zrozumieć”. Ucz się tolerancji w najnowszej kampanii mówiącej o spektrum autyzmu

Screen z animacji kampanii Wciąż jestem tym, kim byłem

Mimo choroby „wciąż jestem tym, kim byłem”. Poruszająca kampania o dzieciach chorych na nowotwór

Weronika Rosati

„Przestańmy w końcu być sędziami w cudzych sprawach”. Psychoterapeutka o komentarzach pojawiających się po wyznaniu Weroniki Rosati

Kate i Helen Richardson-Walsh: Bycie innym jest dobre i powinno być celebrowane