Przejdź do treści

Nie bądź obojętny wobec przemocy – po prostu reaguj! Kampania przeciwko agresji wobec osób LGBT+

Zdjęcie: Youtube
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Co na śniadanie? Energetyczna granola z marchewką
Nie wstydź się puszczania gazów! Poinformują cię o twoim stanie zdrowia
Odgłosy, które doprowadzają do szału. Czy to mizofonia?
STOP Barierom. Ruszyła kampania zwracająca uwagę na problemy niepełnosprawnych
7 rzeczy, którymi nieświadomie pogarszasz chorobę lokomocyjną dziecka

Wiele osób LGBT+ w Polsce doświadcza przemocy ze względu na swoją orientację seksualną i tożsamość płciową. Kampania społeczna „Po prostu reaguj” skierowana jest do świadków takiej przemocy. Jej celem jest zachęcenie do reagowania i pomagania osobom pokrzywdzonym. Organizatorzy kampanii – stowarzyszenia Lambda Warszawa i Miłość Nie Wyklucza, zachęcają do wsparcia kampanii.

„Nie reaguję, bo mnie wyśmieją” – często tak myślimy, a wyniki ankiet to potwierdzają. 45 proc. badanych Polaków deklaruje, że czułoby empatię wobec pary homoseksualnej zaatakowanej na ulicy. Jednak tylko część osób, bo jedynie 26 proc. zareagowałaby na przemoc. Dodatkowo, co piąta osoba badana uważa, że agresja wobec osób LGBT+ nie jest poważnym problemem. Tak wynika z badań przeprowadzonych przez Kantar Polska w lipcu 2018 r.

Przemoc ze względu na orientację seksualną i tożsamość płciową dotyczy nie tylko pokrzywdzonych i sprawców, ale całego społeczeństwa.

Kina, restauracje, autobusy, uczelnie, siłownie, czy galerie handlowe to wszystko miejsca, gdzie może dochodzić do sytuacji przemocowych. Zatrudnieni tam pracownicy są zazwyczaj najbardziej odpowiednimi osobami do przeciwdziałania przemocy nie tylko doraźnie, ale i trwale. Swoją adekwatną reakcją mogą dać osobom LGBT poczucie, że przestrzeń publiczna jest dla nich bezpieczna.

wyjaśnia Piotr Godzisz, Lambda Warszawa

„Po prostu reaguj”

Bierną postawę ma zmienić kampania „Po prostu reaguj”, organizowana przez stowarzyszenia Lambda Warszawa i Miłość Nie Wyklucza. Akcja została zainaugurowana 13 maja podczas konferencji prasowej w biurze Rzecznika Praw Obywatelskich. Ma ona na celu wyeliminowanie zjawiska przemocy i zmniejszenia jego negatywnych skutków.

Inspiracją do podjęcia działań było badanie przeprowadzone przez organizację Kantar Polska, z którego wynika, że 66 proc. osób badanych uważa, że osoby homoseksualne unikają trzymania za rękę partnera/partnerki tej samej płci z obawy przed atakiem. Podobny odsetek, bo 68 proc. osób, zakłada, że osoby transpłciowe nie wyrażają swojej tożsamości płciowej poprzez wygląd i strój, żyjąc w strachu przed agresją. Połowa osób badanych przyznała również, że kiedy ludzie są atakowani z powodu czegoś, czego nie mogą zmienić, jak orientacja seksualna lub tożsamość płciowa, konsekwencje agresji są dla nich znacznie gorsze.

Jak reagować?

Organizatorzy zebrali wszystkie przydatne informacje na temat tego, jak reagować. Na stronie www.poprostureaguj.pl znalazły się porady, które pozwolą na śmielsze reakcje społeczeństwa.

• Skieruj uwagę sprawcy na siebie, jednocześnie odwracając ją od osoby atakowanej.
• Jak? Na przykład poprzez wskazanie, że nie zgadzasz się na tego rodzaju zachowanie w przestrzeni, w której przebywasz.
• Wskaż, że zachowanie to będzie miało konsekwencje dla sprawcy.
• Jeśli sprawca nie zaprzestanie ataku, zwróć się do osoby, która może zastosować inne środki - ochroniarza, kierowcy autobusu, sprzedawcy itp.
• Powiedz wprost, że wezwiesz Policję (jednocześnie pamiętaj, że nie masz obowiązku ostrzegać sprawcy, że to zrobisz).
• Wezwij Policję - zadzwoń na numer 112 lub 997 i powiedz, co się dzieje.

czytamy na stronie organizatora

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kampania Primark

Modelka bez zęba w kampanii marki Primark. „Każda z nas powinna czuć się dobrze z samą sobą”

Kampania H&M

Rozstępy, fałdki i blizny w kampanii kostiumów kąpielowych. H&M otwiera się na różnorodność!

Miley Cyrus: nie ma konfliktu między byciem feministką, a rozbieraniem się na scenie i dysponowaniem własną seksualnością

„Co miałaś na sobie?”. Wystawa, która prezentuje ubrania, jakie miały na sobie ofiary gwałtu w momencie napaści

Kampania Centrum Praw Kobiet

Trzymamy stronę kobiet! Wesprzyj Polki doświadczone przemocą. Trwa kampania Centrum Praw Kobiet

„Lesbijka u ginekologa jest jak jednorożec, który się urwał z choinki” – czyli LGBT u lekarza

„Autyzm może sprawić, że odkryjesz rzeczy niezwykłe”. Warto wiedzieć trochę więcej o autyzmie. Ta animacja ci w tym pomoże

kampanai rak'n'roll

„Nie ma nas bez procentów, nie ma Rak’n’Rolla bez procentów”. To kampania o pijanych życiem, którzy silniej czują jego smak

Przygotuj się na bieg w szczytnym celu. Już wkrótce jubileuszowa edycja Avon Kontra Przemoc

„Autyzm – wystarczy zrozumieć”. Ucz się tolerancji w najnowszej kampanii mówiącej o spektrum autyzmu

Screen z animacji kampanii Wciąż jestem tym, kim byłem

Mimo choroby „wciąż jestem tym, kim byłem”. Poruszająca kampania o dzieciach chorych na nowotwór

Weronika Rosati

„Przestańmy w końcu być sędziami w cudzych sprawach”. Psychoterapeutka o komentarzach pojawiających się po wyznaniu Weroniki Rosati

Kate i Helen Richardson-Walsh: Bycie innym jest dobre i powinno być celebrowane

„Mamy dość litowania się nad sprawcami przemocy”. Kampania „Alfabet Zgody. Bo tylko TAK znaczy TAK” w walce z cyberprzemocą

Pożegnaliśmy luty. Co się działo ważnego, na co zwróciliśmy uwagę, co nas poruszyło, czyli podsumowanie miesiąca

kampania nike

„Jeśli powiedzą, że zwariowałaś, w porządku. Pokaż im, do czego jesteś zdolna”. Zobacz świetny spot Nike, pokazujący siłę kobiet!

Kamala Harris: chciałam siedzieć przy stole, przy którym podejmowano decyzje

Studentka robiąca notatki

Niemal co druga polska studentka była molestowana seksualnie

Polonez Równości

Polonez Równości. Maturzyści z warszawskiego liceum wsparli osoby ze środowiska LGBT+.”Ten z zielonymi włosami to mój syn – Jerzy. Jestem z Ciebie dumny.”

Kobieta leży na łóżku i zakrywa twarz dłońmi

Nie bądźmy obojętni wobec treści, które publikują nasi znajomi. Instagram w walce z samookaleczaniem.

Janelle Monae – Ci, którzy ważą się nas uciszać, niech usłyszą tylko te trzy słowa: czas na was

„Miłość wygrywa”. Wzruszająca reklama, w której głos zabrali rodzice osób nieheteronormatywnych

Patrisse Cullors: poszukiwanie duchowości miało wiele wspólnego ze zrozumieniem warunków w jakich żyję i walką o moje życie

Lily Tomlin: kobiety przyjaźniące się z innymi kobietami żyją dłużej