Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowa aktywność

Izotonik? Proszę z miodem

Izotonik? Proszę z miodem
Izotonik to napój, którego stężenie jest takie samo jak stężenie płynów w organizmie człowieka. Zdjęcie: shutterstock

Napoje izotoniczne robią imponującą karierę. Faktycznie – przydają się sportowcom. Ale czy każdy powinien je pić? Kiedy warto po nie sięgać? I wreszcie – jak przygotować najzdrowszy, naturalny izotonik?

Izotonik – pij go z głową

Izotonik to napój, którego stężenie jest takie samo jak stężenie płynów w organizmie człowieka. Dzięki temu nie zalega w żołądku i wchłania się szybko, nawadniając organizm i uzupełniając utracone w czasie wysiłku fizycznego witaminy i minerały. Wszystko to brzmi jak samo dobro, ale to nie powód, by popijać napoje izotoniczne jak wodę. Izotonik potrzebny jest organizmowi tylko wtedy, kiedy wykonujemy intensywny wysiłek trwający ponad 60 minut. Dopiero długotrwały wysiłek naraża nas między innymi na odwodnienie, któremu izotonik skutecznie zapobiega. Jeśli chodzimy na aerobik, pływamy, jeździmy na rowerze czy też biegamy, a wysiłek zajmuje nam nie więcej niż 60 minut – wystarczy pić wodę. Dobrze o tej zasadzie pamiętać, szczególnie jeśli naszym celem jest zrzucenie zbędnych kilogramów. Trenując tylko godzinę i sięgając od razu po izotonik, sprawiamy, że organizm czerpie energię z węglowodanów dostarczonych w napoju. A przecież chodzi o to, by czerpał jak najwięcej energii z tkanki tłuszczowej. I jeszcze jedna zasada: izotonik najlepiej wypić dopiero po 20–30 minutach od rozpoczęcia treningu.

Co izotonik ma w sobie?

Kupując izotonik w sklepie, trzeba koniecznie przeczytać jego skład, by nie pomylić go na przykład z napojem energetyzującym. Ważna jest ilość cukru. Dodatek węglowodanów powinien wahać się w granicach 6–8 mg/100 ml. Jeśli cukrów jest za dużo, płyny wolniej się wchłaniają i zmniejsza się szybkość nawadniania organizmu.

Izotoniki wzbogacane są także w sód i potas, bo to właśnie te minerały „uciekają” z naszego organizmu razem z potem. Sód podczas wysiłku fizycznego reguluje odpowiednio temperaturę naszego ciała. Jego niedobór prowadzi do odwodnienia organizmu. Potas zaś odpowiedzialny jest za równowagę wodno-elektrolitową organizmu i bierze udział w wielu procesach niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania układu mięśniowego i nerwowego. 

Izotonik – zrób go sam!

Najbezpieczniejszy, równie skuteczny co sklepowy i zupełnie bezpieczny będzie izotonik domowej roboty. Najprościej zmieszać sok z wodą w równych proporcjach – i gotowe. Oczywiście najlepiej, by był to sok wyciskany ze świeżych owoców. Ewentualnie możemy pozwolić sobie na zakup soku ze sklepowej półki, ale tylko pod warunkiem, że będzie to sok świeży, jednodniowy. Jednak domowym izotonikiem numer jeden jest napój przygotowany na bazie miodu. Zawiera wszystko, co potrzeba, i daje pewność, że nie ma w nim szczypty niezdrowych dodatków.

Przepis na izotonik:
(na 1 litr wody mineralnej)

- 2 łyżki miodu (około 40 g)
- 1 g soli (1/5 łyżeczki)
- sok wyciśnięty z cytryny lub grejpfruta

Z takim izotonikiem nie ma mowy o miganiu się przed intensywnym treningiem!

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij
Pytania zadane przez innych użytkowników
healthy.girl zapytał(a) 5 stycznia 2014
Pytanie dotyczy artykułu Izotonik? Proszę z miodem
Czy można pić napój izotoniczny codziennie i nie tylko przy wysiłku fizycznym? I zastanawiam się, czy jest on wysokokaloryczny, ponieważ miód...kojarzy mi się z bombą kaloryczną, więc?
karina.kowalczyk.752 odpowiedział(a) 9 stycznia 2014
Przede wszystkim wszystko jest dla ludzi ale z umiarem!
shemother odpowiedział(a) 5 stycznia 2014
Wydaje mi się, ze bez wysiłku nie ma potrzeby go pic codziennie, ale tez chetnie sie dowiem.
qba_02 odpowiedział(a) 9 stycznia 2014
Moim zdaniem napoje izotoniczne dają wyłącznie efekt placebo. Polecam przeczytanie tego artykuły: http://www.iwoman.pl/zdrowie/zyj-zdrowo/banany;lepsze;od;napojow;izotonicznych,154,0,1100186.html i obejrzenie pewnej sceny z "Kosmicznego Meczu" http://www.youtube.com/watch?v=kbaKze622Kg
guzik odpowiedział(a) 6 stycznia 2014
Ja uważam picie takich napoi za kompletną bzdurę , sama chemia jest tam ;) Nie lepiej zrobić sobie koktajl owocowy ? Który nie dość że doda nam energii to jeszcze jest zdrowy ? ;))
marlena.szafraniec.1 odpowiedział(a) 5 stycznia 2014
Napoje izotoniczne to przede wszystkim minerały i inne witaminy. Pijemy je po to, aby uzypełnić mikro i makroelementy utracone podczas ćwiczeń. Moim zdaniem nadmierne picie tego typu napoji nie będzie korzystne, bo pamiętajmy, że za dużo to też niezdrowo. Pozdrawiam.
kejszi odpowiedział(a) 5 stycznia 2014
Wydaję mi się, że nie należy przesadzać i picie napoju codziennie chyba nie jest najlepszym pomysłem.

Polecane Kroki do zdrowia

Przeżyj zdrowy tydzień

Długość trwania: 1 tydzień

Polecane artykuły

Woda czy izotonik?

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Interwały – fitnessowy must have

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Sezon na melona

Katarzyna Karus-Wysocka

Top w kategorii