Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Jest moc!

Jej wysokość kaloria

Jej wysokość kaloria
Co warto wiedzieć o kaloriach?
Słowo „kaloria” używane jest w zasadzie wszędzie. Zwłaszcza w kontekście odchudzania. Co właściwie oznacza ten termin, w jaki sposób wiąże się ze zdrowiem oraz wagą i co dokładnie powinniście o niej wiedzieć?

Kaloria jest jednostką energii służącą do wyrażania wartości energetycznej pokarmu. Zapotrzebowanie kaloryczne zależy od szeregu czynników, do których należą między innymi: masa ciała, wiek, płeć, wzrost, aktywność fizyczna oraz stany takie jak ciąża. U kobiet zapotrzebowanie to wynosi od 1600 do 2400 kcal dziennie i jest mniejsze niż u mężczyzn, u których zakres ten waha się między 2000 a 3000 kcal dziennie. Oczywiście są to jedynie wartości orientacyjne, mogą być one mniejsze lub większe w zależności od wyżej wymienionych czynników.

Co to dla nas oznacza? Że niekoniecznie musimy liczyć kalorie z uporem maniaka – wielu ekspertów żywieniowych radzi po prostu słuchać swojego organizmu, który informuje o głodzie czy poczuciu sytości. Za to sens ma zbilansowanie swojej diety tak, aby zawierała pełnowartościowe produkty o dużej zawartości białka, dobroczynnych tłuszczów i błonnika. Spożywając sycące pokarmy, w naturalny sposób zmniejszycie ilość dostarczanych kalorii w postaci niezdrowych przekąsek.

Jednakże ważniejszy od kaloryczności produktów spożywczych jest ich skład jakościowy – produkty o takiej samej kaloryczności mogą mieć zupełnie inny udział substancji odżywczych. Możecie jeść niewiele kalorii w ciągu dnia, ale w mało wartościowych produktach, i nie chudnąć, a jeść więcej kalorii w postaci dobrze zbilansowanej diety i tracić na wadze. Dlatego wybierajcie produkty bogate w białko, błonnik, witaminy i minerały oraz antyoksydanty.

Utrata wagi sprowadza się do czegoś więcej niż napływ/spalanie kalorii. Jednak jedno jest pewne – żeby schudnąć, musicie spalać ich więcej, niż przyjmujecie. Należy uważać także, żeby ilość kalorii nie była zbyt mała – wprowadzenie organizmu w stan głodówki spowolni metabolizm. Większość diet o bardzo zaniżonej kaloryczności (typu oczyszczanie czy detoks) prowadzi głównie do utraty wody, a także sprzyja powstawaniu efektu jo-jo. 

 

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane artykuły

Ćwiczysz, ćwiczysz i nic...

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Odchudzanie – to nie tylko kalorie

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Zdradliwe napoje

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Najpopularniejsze na blogu

Zgrabna pupa – ćwiczenia na pośladki

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Jak pozbyć się oponki z brzucha?

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Ćwiczenia na ból pleców i szyi

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał