Przejdź do treści

Wegański gulasz na trzy sposoby. Wypróbuj przepisy od Kasi Bem

Gulasz vege to jest to!
Gulasz rodem z Węgier czyli warzywne leczo. Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Stopy i kwiatki
Masz uczucie ciężkich nóg? Zobacz, co najczęściej jest tego przyczyną i jak sobie pomóc. Wyjaśnia flebolog
Kobieta w czasie okresu
Co piątej Polsce brakuje pieniędzy na podpaski. 30 proc. wierzy, że w trakcie okresu nie zajdzie w ciążę. Pierwsze takie badanie w naszym kraju
Antyoksydanty – produktów w których znajdziesz ich najwięcej
Antyoksydanty – oto lista produktów, w których znajdziesz ich najwięcej
Anna Lewandowska
Anna Lewandowska pokazała brzuch 17 dni po porodzie. „Ciało kobiety może wiele” – pisze trenerka
Kobieta ćwiczy jogę w ciąży
Joga w ciąży. Nauczycielka jogi odpowiada na najczęściej zadawane pytania

Gulasz wege niejedno ma imię. W Azji będzie to warzywne curry lub sabji, w Meksyku wegetariańska odmiana chilli con carne, we Francji ratatouille, w Maroku tagin, a na Węgrzech oczywiście leczo w wersji bezmięsnej. Gulasz, tradycyjnie przygotowywany z mięsa przez węgierskich pasterzy w kociołku nad ogniskiem, jest klasycznym daniem jednogarnkowym, w którym mieszają się, wzajemnie się wzbogacając, aromaty różnych składników.

Nas kręci gulasz w wersji wegetariańskiej, bo jest pyszny, lekki, zdrowy i niebanalny. Aby przygotować domowy gulasz, najpierw trzeba wybrać się na stragany po dorodne pomidory, jędrne cukinie, chrupkie jabłka, amarantowe bakłażany, kolorowe papryki i słodkie cebule. Wąchaj, dotykaj i pytaj o pochodzenie warzyw i owoców, które wylądują w twoim koszyku, a później garnku. Jeśli to możliwe, kupuj składniki ekologiczne, z małych gospodarstw lub przynajmniej wyhodowane w Polsce. Krok drugi – upewnij się, że masz wystarczająco dużo przypraw, bo kuchnia wegetariańska to przede wszystkim przyprawy! A gulasz bez nich nie istnieje. Gdy już wszystko zgromadzisz, pomyśl, jak to warzywno-przyprawowe towarzystwo ze sobą pożenić, by mariaż wyszedł nadzwyczajnie, a przy stole zapanowało ożywienie i wszystkim trzęsły się uszy.

My proponujemy kilka sprawdzonych przepisów na gulasz wszech czasów: delikatne żółte curry z cukinii i jabłek, aromatyczne hinduskie sabji z bakłażanów i ziemniaków oraz pyszne kolorowe leczo prosto z kraju gulaszu. Do dzieła! Obierać, siekać, mieszać, doprawiać, podawać. No i jeść oczywiście!

Gulasz rodem z Węgier: leczo warzywne

Gulasz vege to jest to!

Gulasz rodem z Węgier czyli warzywne leczo. Zdjęcie: shutterstock

Klasyczne leczo to trzy podstawowe składniki w proporcji 1:1:1 – jeśli dodasz cukinii, kabaczka czy innych dyniowatych, to skręcisz w stronę tradycji śródziemnomorskich. To samo dotyczy przypraw. Do leczo używa się praktycznie tylko papryki słodkiej i ostrej, soli oraz pieprzu.

Porcja na 4 osoby:
– 3 cebule
– 3 papryki (zielona, czerwona i żółta)
– 3 duże pomidory bez skórki lub puszka krojonych bez skórki
– sól, pieprz, papryka suszona słodka i ostra
– 4 łyżki oliwy z oliwek

Opcjonalnie:
kostka wędzonego tofu (wzbogaci potrawę o białko)
– 1 łyżka przecieru pomidorowego
– 3 pokrojone ząbki czosnku

Cebulę pokrój w piórka i zeszklij na oliwie, uważając, by się nie zrumieniła. Paprykę oczyść z gniazd nasiennych i pokrój w paski. Dodaj do zeszklonej cebuli. Dolej odrobinę wody na spód garnka i duś pod przykryciem około 30 minut na małym ogniu, od czasu do czasu mieszając. Dodaj pomidory i, jeśli chcesz, łyżkę przecieru pomidorowego oraz tofu. Następnie dorzuć paprykę w proszku i duś kolejne 30 minut. Posól i popieprz. Na koniec wlej dodatkową łyżkę oliwy. Podawaj z ryżem lub bagietką.

Gulasz po hindusku: sabji z bakłażanów i ziemniaków

Gulasz vege to jest to!

W tym przepisie kluczowa jest mieszanka przypraw – możesz je łączyć wedle upodobania. Niech nic nie ogranicza twojej inwencji. Gotowanie to zabawa!

Porcja na 4 osoby:
– 2 łyżki oleju roślinnego
– 1 łyżeczka nasion kminku
– 1 łyżeczka nasion musztardowca
– 1 łyżeczka zmielonej kolendry
– ½ łyżeczki zmielonej kurkumy
– ¼ łyżeczki zmielonej papryczki chilli
– ½ łyżki przeciśniętego przez praskę czosnku
– ½ łyżki przeciśniętego przez praskę imbiru
– 1 łyżeczka soli
– garść posiekanej świeżej kolendry
– ½  kilo ziemniaków
– 1 duży bakłażan

 

Bakłażana pokrój w plastry, posyp solą i odłóż na 30 minut, by puścił gorzki sok. Potem go opłucz, wysusz i pokrój w kostkę. Przesmaż na rozgrzanym oleju lub sklarowanym maśle glee wszystkie suche przyprawy przez pół minuty. Dodaj czosnek i imbir i smaż przez minutę, ciągle mieszając. Pokrojone w kostkę ziemniaki wrzuć na patelnię i smaż przez 5 minut. Dodaj bakłażana. Całość wymieszaj starannie z przyprawami, podlej wodą, by warzywa nie przywierały, i duś jeszcze 15-20 minut pod przykryciem. Na koniec posól i dodaj kolendrę. Podawaj z ryżem lub plackami naan. Mieszankę przypraw do sabji można też kupić gotową, ale to nie to samo co przyrządzona samodzielnie.

Gulasz fusion: curry z jabłek i cukinii

Gulasz vege to jest to!

Porcja dla 4 osób:
– 75 dkg cukinii
– 1 łyżka masła
– 1 cebula
– 2 jabłka
– 2 pomidory
– garść posiekanej natki
– łyżeczka curry
– sól, pieprz

Zagotuj garnek wody. Cukinię pokrój w cienkie plasterki i wrzuć do wrzącej wody na pół minuty. Cebulę pokrój w piórka i zeszklij na patelni. Dodaj jabłka pokrojone w kostkę, cukinię oraz curry. Zamieszaj i gotuj na małym ogniu, aż cukinia będzie miękka – około 8 minut. Posól, popieprz. Wmieszaj natkę i pogotuj jeszcze przez 2 minuty. Pyszne z ryżem rodzynkowym – namoczone wcześniej rodzynki łączysz z ryżem.

Kasia Bem – nauczycielka jogi, oddechu i medytacji w systemach Sivananda Jogi (tytuł Master of Yoga, II stopień specjalizacji), Ashtangi Jogi i Sri Sri Jogi, RYT 500. Autorka programów: Joga dla Twarzy, Potęga Ciszy, Happy Detoks z jogą naturalnie! Autorka książki „Happy Detoks”. 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Ciasta z... warzywami

Ciasta z… warzywami. Poznaj trzy proste przepisy!

Jak przejść na wegetarianizm?

Diety. Jak przejść na wegetarianizm?

Guacamole

Guacamole – poznaj 3 proste przepisy na pastę z awokado

Stella McCartney: wierzę, że robienie małych zmian jest znacznie ważniejsze niż nierobienie absolutnie niczego

Mleko roślinne z kartonu vs. mleko roślinne domowe

Mleko roślinne z kartonu vs. mleko roślinne domowe

Rzeżucha: życie po życiu

Rzeżucha: życie po życiu

Jajka faszerowane aioli i chorizo. Tradycja doprawiona szczyptą nowoczesności

Wielkanoc dla dzieciaków – ciasteczkowe jajeczka dla zabawy

Wielkanocna baba orkiszowa. Znacznie zdrowsza niż klasyczna

Wielkanocna baba orkiszowa. Znacznie zdrowsza niż klasyczna

Trzy razy jajka! Sprawdzone przepisy na jajeczne przysmaki

Trzy razy jajka! Sprawdzone przepisy na jajeczne przysmaki

Pasta bezjajeczna na kanapce

Wegańska pasta bezjajeczna. Zdrowe urozmaicenie wielkanocnego jadłospisu

Wegańskie foie gras. Wielkanoc pod znakiem roślinnych potraw

Przepisy na wegańskie pasztety wielkanocne. Mięsożercy też się w nich zakochają!

Przepisy na wegańskie pasztety wielkanocne. Mięsożercy też się w nich zakochają!

Wielkanocne pisanki: zdrowe i pysznie czekoladowe

Domowy chrzan – na poprawę trawienia

Przepis na domowy chrzan na lepsze trawienie. W sam raz na Wielkanoc!

Zakwas – guru wielkanocnego żuru

Zakwas na żurek – guru Wielkanocy. Jak go dobrze zrobić?

Orkiszowy mazurek pistacjowy

Orkiszowy mazurek pistacjowy. Zdrowy deser na Wielkanoc

Śniadaniowe ciastka jaglane

Weganizm a wegetarianizm - na czym polegają różnice?

Weganizm a wegetarianizm – na czym polegają różnice?

Złote mleko (z kurkumą)

Złote mleko – sprawdź przepisy na mleko z kurkumą i ich właściwości

Miksujemy superfoods! Koktajl z guaraną

Miksujemy superfoods! Koktajl z guaraną

Przepisy z dżemem w roli głównej. Wykorzystajcie zapasy!

Co zjeść przed treningiem? Makaron gryczany z indykiem

Co zjeść przed treningiem? Makaron gryczany z indykiem dostarczy ci wszystko, czego potrzebujesz

Domowa musztarda na lepsze trawienie

Przepis na domową musztardę na lepsze trawienie

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Policzek kobiety z włókniakiem miękkim

Włókniak miękki ‒ jakie są jego przyczyny i jak się pozbyć takich zmian?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?