Przejdź do treści

7 zdrowotnych właściwości imbiru

korzeń imbiru
źródło: iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
W jakiej pozycji spać, żeby się wyspać?
W jakiej pozycji spać, żeby się dobrze wyspać? Podpowiadamy
Dziewczyna przed komputerem
Myślami ciągle w pracy? O tym jak nie popaść w uzależnienie, porozmawialiśmy z psychologiem Pawłem Dukaczewskim
Wypadanie włosów: jakie są najważniejsze przyczyny?
wielkanoc rodzina
Jak uniknąć przejedzenia w Wielkanoc? 7 sposobów na święta bez problemów trawiennych
matka zmęczona dzieci
Jej deficyt może być przyczyną ciągłego zmęczenia. Poznaj 7 sygnałów niedoboru witaminy B12

Imbir należy do popularnych składników wielu potraw, szczególnie kuchni indyjskiej oraz azjatyckiej. Jego nazwa pochodzi z języka sanskryckiego i oznacza „ciało jak róg”, bo wyglądem przypomina poroże jelenia. Oprócz wyrazistego słodko-ostrego smaku, ma również wiele do zaoferowania w kwestii zdrowia. Poznajcie jego właściwości.

Imbir na nudności

Imbir pomaga w przypadku nudności spowodowanych chorobą lokomocyjną, leczeniem onkologicznym lub tych spowodowanych ciążą (w tym przypadku warto jednak skonsultować to z lekarzem). Wystarczy pożuć świeży imbir, wypić herbatę na jego bazie lub possać pastylki imbirowe. Żeglarze chętnie używają imbiru, aby złagodzić objawy choroby morskiej.

Imbir na trawienie

Zawarte w imbirze związki fenolowe łagodzą podrażnienie przewodu pokarmowego, stymulują wydzielanie śliny i żółci oraz hamują skurcze żołądka, gdy pokarm i płyny przemieszczają się przez przewód pokarmowy. Imbir ma również korzystne działanie na enzymy trypsynę i lipazę trzustkową oraz na zwiększenie ruchliwości w przewodzie pokarmowym, co może pomóc, w  zapobieganiu rakowi okrężnicy i zaparciom.

Imbir na zimno i grypę

Gdy przemarzniemy podczas zimowego spaceru, warto sięgnąć po herbatę imbirową, która działa rozgrzewająco za sprawą dużej ilości olejków eterycznych. Do tego przyspiesza krążenie, dzięki czemu rozgrzewa zimne stopy i dłonie. Przy grypie warto pamiętać, że imbir ma właściwości przeciwzapalne i przeciwgorączkowe, pomaga organizmowi zwalczać bakterie i wirusy. W przypadku bólu gardła należy płukać gardło ciepłą wodą z 2 łyżeczkami sproszkowanego imbiru.

 

 

Mandarynki całe i obrane na stole

Imbir na bóle menstruacyjne

Skurcze miesiączkowe to nic przyjemnego i wiele kobiet pierwszy dzień spędza w łóżku z termoforem, aby chociaż odrobinę sobie ulżyć w cierpieniu. Warto w tym przypadku sięgnąć po sproszkowany imbir i spożywać go przez te dni, gdy ból jest najbardziej dokuczliwy. Wówczas odczuwanie bólu powinno się zmniejszyć. Imbir działa tutaj porównywalnie do leków przeciwbólowych.

Imbir na stany zapalne

Imbir od stuleci jest używany w celu łagodzenia stanu zapalnych mięśni oraz stawów. Zawdzięcza tę właściwość związkowi gingerolu. Badania wykazują, że imbir hamuje cytokiny i chemokiny – związki prozapalne wytwarzane w wyściółce stawów, chrząstce stawowej i komórkach odpornościowych. W przypadku przewlekłych chorób stawów warto wpisać imbir w codzienne menu.

Imbir na układ krążenia

Imbir sprzyja obniżeniu poziomu cholesterolu i pomaga utrzymać prawidłowy poziom cukru we krwi. Sprzyja również obniżeniu ryzyka zmian miażdżycowych i działa pozytywnie na odporność organizmu.

Imbir na problem z koncentracją

Imbir jako dodatek do smoothie, kawy lub herbaty doskonale działa, gdy jesteśmy wystawieni na wzmożony wysiłek intelektualny. Znacznie poprawia wydajność umysłową, co docenią osoby, które miewają problemy z koncentracją.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Zainteresują cię również:

Zgaga? Refluks? Wzdęcia? Poznaj 5 produktów, których nie lubi twój żołądek

Ćwiczenia oddechowe na trawienie

Ćwiczenia oddechowe na trawienie. Kasia Bem pokazuje, jak dobrze je wykonać

Muffiny z rabarbarem i glazurą tahini

10 wegetariańskich źródeł żelaza

Chleb bez mąki. Wzbogać swoje wielkanocne menu o zdrowe pieczywo

Deser z matcha, czyli wegańska galaretka

Deser z matcha, czyli wegańska galaretka bez grama żelatyny

pesto

Znudziło ci się tradycyjne pesto? Zaszalej ze składnikami i odkryj jego smak na nowo!

Przepis na złotą owsiankę z migdałami i cytrusami

Jajka są zdrowe! Warto to sobie przypomnieć przed Wielkanocą

@lekarkanaroślinach

Czym zastąpić mięso w diecie? Czy dieta wegetariańska jest zupełnie bezpieczna? O wpływie czerwonego mięsa na zdrowie, pisze lekarka Magdalena Jutrzenka

Wielkanocne obżarstwo i co potem? Jak uniknąć kłopotów z niestrawnością?

Sernik lekki jak piórko

Przepis na sernik jogurtowy z malinami

Jesteś ciągle zmęczona? Być może to kwestia diety. Przyjrzyj się swoim nawykom

Co zrobić ze skorupkami jajek po Wielkanocy?

Przesilenie wiosenne. Jak sobie z tym poradzić?

Przepis na owsiano-kokosowe muffinki otrębowe

Sałatka z batatami i brokułem. Smakowita i oryginalna propozycja na kolację

Stół wielkanocny

„Nie wymagajmy od bliskich, by całkowicie zmieniali swoje przyzwyczajenia specjalnie dla nas”. Jak przeżyć Wielkanoc stosując dietę eliminacyjną?

jajko wielkanoc

Wielkanoc z jajami. Jak je wybierać, by nie dać się zrobić w jajo i ile to już naprawdę za dużo?

Wegańskie foie gras. Wielkanoc pod znakiem roślinnych potraw

Wielkanoc to survival dla wątroby. Jak przetrwać te święta?

Frittata ze szparagami

Frittata ze szparagami. Dasz się skusić?

Jajka faszerowane aioli i chorizo. Tradycja doprawiona szczyptą nowoczesności

bakłażan nadziewany

Bakłażan nieźle nadziany. Dyniowo-jarmużowy farsz to strzał w dziesiątkę!