Przejdź do treści

Słodka alternatywa

Słodka alternatywa
Zdjęcie: Dorota Kamińska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
5 ćwiczeń na wzmocnienie kręgosłupa
Twój kręgosłup potrzebuje wsparcia? Oto kilka ćwiczeń, które go wzmocnią
karmienie piersią
Urządzenie do karmienia piersią dla ojców. To nowatorska koncepcja japońskiej firmy
Kobiety na zajęciach fitness
Kiedy zajęcia fitness mogą być niebezpieczne? O tym, jaki trening będzie najlepszy na start, pozmawialiśmy z fizjoterapeutką i trenerem personalnym
Dlaczego przeziębiamy się od klimatyzacji?
Dlaczego przeziębiamy się od klimatyzacji?
Gosia Włodarczyk
„Presja, by jak najszybciej wrócić do formy, jest dla kobiet krzywdząca. Ciału trzeba dać czas na regenerację”. Rozmawiamy z fizjoterapeutką Gosią Włodarczyk

Słodkości… Małe słabości, które zdarzają się nawet najlepszym i najbardziej wytrwałym w zdrowym odżywianiu albo na diecie. Jesienią i zimą dostarczają mi odrobiny słońca i dobrego humoru, o których brak tak łatwo przy nieprzyjemnej pogodzie. Drobne przyjemności takie jak kawa lub gorąca czekolada w towarzystwie sernika i najlepszej przyjaciółki albo ciasteczka, które zagryzam, otulając się ciepłym kocem i oglądając ulubiony film. Jesienią i zimą łatwo się zapominam: andrzejki, święta, sylwester, a pomiędzy nimi wiele domowych spotkań w towarzystwie przyjaciół… i waga w łazience zaczyna pokazywać dodatkowe kilogramy. W tym roku postanawiam podjąć wyzwanie: białe pieczywo i makarony zastępuję razowymi, a zamiast białego ryżu w moim jadłospisie pojawia się ryż naturalny oraz dziki, ciemnobrązowy. A słodkości? Bez nich jesień czy zima zbyt mocno dadzą mi się we znaki. Kalorie spalę na ściance do wspinaczki, łyżwach i snowboardzie, ale w zaciszu mojej kuchni przyjrzę się z bliska deserom, które można przygotować w zdrowszych, lecz wciąż smacznych i kolorowych wersjach.

Muffiny razowe z jabłkami

Kto z nas choć raz nie skusił się w domu, kawiarni czy na przyjęciu na urocze muffiny? Można je przygotować na nieskończenie wiele sposobów. Upieczone w zdrowszej wersji, na pszennej mące razowej, posłodzone miodem, pięknie pachną pieczonymi jabłkami i cynamonem. 

Składniki:

– 2,5 szklanki mąki pszennej razowej
– 2/3 szklanki mleka
– 1/2 szklanki miodu rzepakowego
– 100 ml oleju
– 2 jabłka (obrane ze skórki, pokrojone w niewielką kostkę)
– 2 jajka
– 2,5 łyżeczki proszku do pieczenia
– 3 łyżeczki cynamonu

Do przygotowania bez miksera. Na 12 szt. muffinów.

Nastawiamy piekarnik na 180 st. C. Mąkę, proszek do pieczenia i cynamon mieszamy w misce. Jajka, olej, miód i mleko mieszamy w drugiej misce. Do suchych składników dodajemy jabłka, mieszamy łyżką, następnie dolewamy mokre składniki i mieszamy całość, aż wszystko się połączy.

Masę przekładamy za pomocą dwóch łyżek do foremek na muffiny wyłożonych papilotkami lub posmarowanych delikatnie olejem (masa powinna sięgać niewiele poniżej brzegu foremki – muffiny na mące razowej nie wyrastają tak mocno jak na zwykłej). Wstawiamy foremki do piekarnika i pieczemy przez 25–30 minut. Po upieczeniu od razu wyjmujemy z piekarnika i odstawiamy do wystudzenia. Papilotki zdejmujemy dopiero tuż przed zjedzeniem.

Ryż naturalny z melonem

Słodka alternatywa

Zdjęcie: Dorota Kamińska

Biały ryż warto zastąpić naturalnym lub dzikim – ciemnobrązowym. Są zdrowsze i zapewniają dłuższe uczucie sytości. Podobnie jak biały ryż, jego ciemniejszych braci można łączyć i z wytrawnymi, i ze słodkimi składnikami. W wersji z owocami będzie wyśmienitym deserem lub słodką kolacją.

Składniki (dla 4 osób):

– 400 g ryżu naturalnego lub dzikiego
– 80 g blanszowanych migdałów posiekanych w słupki lub 4 łyżki sezamu
– 250 ml mleka kokosowego
– 4 łyżki miodu (opcjonalnie)
– 1/4 łyżeczki soli
– 1 melon lub 2 mango (obrane, wypestkowane, pokrojone w półksiężyce), albo 2–3 jabłka, pokrojone w półksiężyce
– winogrona do dekoracji
– świeża mięta do dekoracji

Ryż gotujemy według przepisu na opakowaniu. Na suchej patelni prażymy sezam lub migdały, aż delikatnie się zrumienią. Zdejmujemy z ognia i przekładamy na talerz.

Mleko kokosowe podgrzewamy w małym rondlu z miodem, dokładnie mieszając.

Do ugotowanego ryżu dodajemy stopniowo mleko kokosowe, spulchniając całość widelcem. Układamy dekoracyjnie melona lub mango albo jabłka na talerzu, obok formujemy kopiec z ryżu. Posypujemy ryż prażonymi migdałami lub sezamem i dekorujemy winogronami i miętą.

Lody z kiwi

Słodka alternatywa

Zdjęcie: Dorota Kamińska

Chociaż królują latem, również zimą zdarza mi się sięgnąć po lody. Do ich przygotowania wykorzystuję owoce, które są łatwo dostępne przez cały rok: banany, brzoskwinie albo… kiwi. To prawdziwa witaminowa bomba! Moje lody z kiwi to jedna z prostszych receptur: miksuję obrane owoce w blenderze z dodatkiem mleka kokosowego i miodu lub brązowego cukru. Po 2 godzinach mrożenia są gotowe.

Składniki (na 1/2 l lodów):

– 5 sztuk kiwi
– 1/2 szklanki mleka kokosowego
– 2–4 łyżki miodu rzepakowego lub brązowego cukru, albo ½–1 łyżka syropu z agawy

Obrane kiwi i pozostałe składniki miksujemy na gładką masę w blenderze. Przekładamy do pudełka, zamykamy i wstawiamy do zamrażarki. Co 30–45 minut wyjmujemy pudełko i mieszamy masę łyżką, zapobiegając w ten sposób ewentualnej krystalizacji masy.

Dorota Kamińska to idealne połączenie kury domowej i podróżniczki, która nie może usiedzieć długo w jednym miejscu. Latem biega, zimą jeździ na desce i łyżwach, a od niedawna stawia pierwsze kroki na ściance do wspinaczki. Marzy o podróży dookoła świata i spróbowaniu potraw regionalnych w każdym zakątku, który wtedy odwiedzi. Lubi dobre jedzenie i ceni kolorową kuchnię o różnorodnych składnikach. Odkrywa na nowo dania kuchni polskiej i prezentuje swoim czytelnikom przepisy z filmami kulinarnymi na www.pozytywnakuchnia.pl.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Dbajmy o siebie całościowo. To jest najważniejsze. Maseczka na twarz nie wystarczy.” Ciało i zdrowo – warsztaty dla dziewczyn, które chcą dobrze i zdrowo żyć!

Barbara Falenta z książką "Mamy dla Mamy"

„Nie musisz gotować trzydaniowych obiadów, ani chodzić po domu w sukience i w szpilkach”. Barbara Falenta o macierzyństwie z dystansem i książce „Mamy dla Mamy”

„Nie kąp dziecka codziennie, bo będzie miało za cienką skórę”, „Nie obcinaj mu włosów, bo szybko wyłysieje”. Jak młode mamy powinny reagować na takie porady, wyjaśnia socjolożka

„Jak to możliwe, że nie mam rąk i nogi, a mam chłopaka i pracę, kiedy ona jest zdrowa i ładna, a tego nie ma” – mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Aldona Plewińska, modelka inna niż wszystkie

Zainteresują cię również:

Azjatyckie smaki na talerzu. Przepis na bibimbap – ryż po koreańsku

Chrup, chrup pora!

Zdrowe śniadanie do szkoły: orkiszowy omlet plus sok marchwiowy

Pomysł na małże

Masz ochotę na makaron? Spróbuj małży w towarzystwie koperku i białego wina

Bananowy sernik na zimno

Bananowy nie-sernik na zimno. Pyszny deser bez pieczenia

Mocno czekoladowe brownie z batatów i awokado – moc witamin i składników mineralnych

ryż i mango deser

Ryż kokosowy z mango. Pomysł na śniadanie idealne

Pasztet z czarnej fasoli. Jest o wiele mniej kaloryczny niż klasyczny mięsny

Gulasz vege to jest to!

Wegański gulasz na trzy sposoby. Wypróbuj przepisy od Kasi Bem

zupa rzodkiewkowa

Wiosenna zupa rzodkiewkowa. Róż na talerzu? Brzmi przepysznie

Wegańska sałatka z papają

Wegańska sałatka z papają. Orient na wyciągnięcie ręki!

Słodkie i zdrowe: pancakes z herbatą matcha

Sałatka z pieczoną rzodkiewką i orkiszem

Sałatka z pieczoną rzodkiewką i orkiszem. Pomysł na proste i smaczne śniadanie do pracy

Pieczone awokado z ostrą nutą. Wsadź do piekarnika dalekiego kuzyna popularnej gruszki!

Wiosenna pasta kanapkowa

Przepis na wiosenną pastę kanapkową. W roli głównej zielona nowalijka!

Miksujemy: koktajl na dobry sen

Cierpisz na bezsenność? Zmiksuj koktajl na dobry sen

Skorzystaj z mocy polskich jabłek. Oto przepis na gryczane galette z jabłkami i kozim serem

Bruschetta z pieczonymi warzywami

Bruschetta z pieczonymi warzywami. Aromatyczna przekąska, którą zrobisz w mig!

Zupa szczawiowa z jajkiem przepiórczym

Zupa szczawiowa z jajkiem przepiórczym w towarzystwie chipsa z szynki. Masz ochotę?

Sałatka owsiana z gruszką, kurczakiem i awokado – idealna na koniec zimy

Kurkuma – królowa alternatywnej medycyny indyjskiej. Spróbuj jej w połączeniu z polskimi warzywami

Superduet: topinambur z komosą ryżową

Superduet: topinambur z komosą ryżową. Skomplikowanie tylko brzmi

Makrela – tym razem pieczona

Skuś się na królową wśród ryb! Pieczona makrela z ziołowym aromatycznym kuskusem

W marcu króluje cebula dymka. Poznaj przepis na świetną zupę z dymką w roli głównej