Przejdź do treści

Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!

Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!
Ilustracja: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Zdrowe śniadanie do szkoły: orkiszowy omlet plus sok marchwiowy
Kobieta siedząca przy łóżku
Nie możesz zasnąć? Poznaj receptę na dobry sen według Kasi Bem
babcia i wnuczka
Jak kobiety funkcjonują po menopauzie? Rozmawiamy z genetyczką prof. Moniką Puzianowską-Kuźnicką
uśmiechnięta dziewczyna
Pesymizm nie opłaca się. Podpowiadamy jak być optymistą!
Pierogi orkiszowe z kiszoną kapustą
Masz ochotę na pierogi? Spróbuj w zdrowszej wersji: orkiszowe z kiszoną kapustą

Czereśnie są zdrowe. Jednak żywienie się samymi czereśniami zdrowe nie jest. Podobnie jest z aktywnością fizyczną. Dobrze jest regularnie ćwiczyć, ale zbyt częsty i za bardzo intensywny trening szkodzi, nie tylko ciału.

Większość ludzi ma problem z utrzymaniem regularności ćwiczeń. Są i tacy, którzy mają kłopot z przeciwnego bieguna motywacji: nie potrafią sobie odpuścić i po prostu zamęczają się aktywnością fizyczną. I choć jest ich niewielu, to problemu „przedawkowania” treningów nie wolno bagatelizować. Dlaczego? Bo jest to niebezpieczne dla zdrowia.

Jak odróżnić zdrowe przyzwyczajenie do ćwiczeń od uzależnienia od nich? Wystarczy przeczytać poniższe stwierdzenia. Jeśli większość pasuje jak ulał do twojego sposobu myślenia i postępowania, masz problem.

1. Dobry dzień to ten, w którym solidnie poćwiczyłeś, a zły dzień to taki, gdy nie udało ci się potrenować albo nie dałeś z siebie wystarczająco dużo podczas ćwiczeń.
2. Czujesz się fatalnie, jeśli musisz zrezygnować z treningu.
3. Ćwiczysz nawet wtedy, gdy jesteś chory lub źle się czujesz.
4. Twoja samoocena i pewność siebie zależą od tego, ile ćwiczysz.
5. Wściekasz się, gdy cokolwiek koliduje z zaplanowanym treningiem.
6. Umawiasz się na spotkania służbowe i prywatne zawsze tak, by nie wpływały na twój plan ćwiczeń.
7. Zdarza ci się odwoływać spotkania, by pójść na trening.
8. Trenujesz w samotności, bo towarzystwo cię spowalnia lub utrudnia wykonanie solidnego treningu.
9. Ćwiczysz, bo musisz spalić to, co zjadasz.
10. Twoje samopoczucie po treningu pogarsza się, zamiast się poprawić.
11. Często się irytujesz, jesteś rozdrażniony.
12. Masz kłopoty z koncentracją.

Wsłuchaj się w ciało

Jeśli nie potrafisz szczerze przyznać się do tego, że przesadzasz z ilością ćwiczeń, posłuchaj swojego ciała. Ono nie kłamie. Jeśli stwierdzisz, że masz kilka z poniższych objawów, nie pozostaje ci nic innego, jak przyznać się do uzależnienia od ćwiczeń.

1. Twoje tętno spoczynkowe jest wyraźnie wyższe, niż było dawniej.
2. Ciągle chce ci się pić i masz wrażenie, że żaden napój nie gasi pragnienia.
3. Osłabienie twoich mięśni trwa po treningu dłużej niż 72 godziny.
4. Masz kłopoty z zasypianiem, a jak szczęśliwie gładko zaśniesz, budzisz się niewyspany.
5. Masz obniżone samopoczucie psychiczne – jakoś nic cię nie cieszy, nie bawi, nic ci się nie chce poza pójściem na trening.
6. Często chorujesz, a wygrzebanie się z zaziębienia zajmuje ci wiele dni.
7. Od jakiegoś czasu nękają cię kontuzje.
8. Trenujesz, ale twoja forma nie rośnie.

Mamy nadzieję, że jesteś w pełni sił i nie stwierdzasz u siebie niepokojących objawów przedawkowania aktywności fizycznej. Mylimy się? Nie panikuj. Wszystko jest do naprawienia! Oto kilka rad, jak zacząć wychodzić z fitnessowego nałogu.

1. Zrób sobie dwa tygodnie urlopu od treningów. Poważnie! Odpocznij, pochodź na długie spacery, poczytaj książki. Niech twoje ciało ma szansę się zregenerować.
2. Zamień terror ćwiczeń w przyjemność. Zamiast się zastanawiać, co zrobić, by spalić dopiero co zjedzony obiad, wybierz aktywność, która sprawi ci autentyczną przyjemność.
3. Kompletnie zmień swój program ćwiczeń. Zacznij uprawiać sporty, których do tej pory nie było w twoim planie treningowym.
4. Zmień powód, dla którego ćwiczysz. Trenujesz, by osiągnąć idealną sylwetkę? A pomyślałeś o tym, że możesz nigdy z niej nie być zadowolony, nawet jeśli schudniesz, zbudujesz mięśnie itp.? Trenuj dla zdrowia, dobrego samopoczucia i większej ilości energii.

Walka z nałogiem jest trudna – tym fitnessowym także. Ale im szybciej zdasz sobie sprawę, że pora tę walkę rozpocząć, tym szybciej znowu zaczniesz czerpać prawdziwą satysfakcję z aktywności – takiej w sam raz dla ciebie i twojego zdrowia.

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Polecamy

„Nie kąp dziecka codziennie, bo będzie miało za cienką skórę”, „Nie obcinaj mu włosów, bo szybko wyłysieje”. Jak młode mamy powinny reagować na takie porady, wyjaśnia socjolożka

„Jak to możliwe, że nie mam rąk i nogi, a mam chłopaka i pracę, kiedy ona jest zdrowa i ładna, a tego nie ma” – mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Aldona Plewińska, modelka inna niż wszystkie

„Miednica to nasze kobiece centrum dowodzenia”. Mięśnie Kegla potrzebują treningu, fizjoterapeutka wyjaśnia jak to robić i w jaki sposób ciało nam się odwdzięczy

„Nie bójmy się negatywnych emocji, nie ukrywajmy ich, pokażmy dziecku, że one też są w porządku”. Psycholog Ewa Sękowska-Molga o depresji wśród dzieci

Zainteresują cię również:

Kobieta siedząca z termoforem

„Zbyt dużo seksu, za mało soku z żurawiny”. Obalamy mity o zapaleniu pęcherza

Dziewczyna hamak

5 patentów na wiosenne przemęczenie. Sprawdź, jak ustrzec się przed kacem po zimie

Zdrowy posiłek na stole

Odchudzanie a efekt jo-jo. O gubieniu kilogramów opowiada diabetolog prof. Leszek Czupryniak

10 sposobów na to, by nie zwariować. Radzi Kasia Bem

„Moja znajoma też miała takie objawy i nic jej nie było”, „Weź się w garść”, „Nie dzwoń do niego”. Zastanów się, zanim udzielisz komuś rady

Jurek Owsiak i Aleksander Baron

Polacy w walce z hejtem. Jurek Owsiak organizuje „grupę wsparcia”, Tomson i Baron ambasadorami kampanii społecznej #JestNasWięcej

Przesilenie wiosenne zmęczenie

Przesilenie wiosenne to nie fanaberia, tylko realny problem. Psycholog wyjaśnia, jak sobie z nim radzić

akcja jestem, badam się

„Jestem, badam się” – akcja, która ma przypominać kobietom o badaniach profilaktycznych

drzemka

Drzemka dobra na wszystko. Dlaczego warto ją sobie uciąć i ile powinna trwać?

kobieta i mężczyzna

Czy aseksualność to wolność od seksu? Tłumaczy edukatorka seksualna Alicja Długołęcka

Mówią na ciebie „kobieta guma”, bo jesteś wygimnastykowana od dziecka? Skonsultuj się z fizjoterapeutą, to może być hipermobilność

Jak ćwiczyć mięśnie brzucha w ciąży?

Kobieta jest w gabinecie lekarskim, widac jej plecy. Na przeciwko siedzi młoda lekarka, która słucha pacjentki.

„Niektórzy pacjenci w sposób celowy zatajają informacje. Może chcą się przedstawić w lepszym świetle”. Skąd lekarz wie, że pacjent kłamie? Tłumaczy psycholog Milena Marczak

„Wiele kobiet zaczyna trenować, rzucając się na głęboką wodę. Ich psychika nie jest na to przygotowana”.

„Wiele kobiet zaczyna trenować, rzucając się na głęboką wodę. Ich psychika nie jest na to przygotowana”. Rozmawiamy z fizjoterapeutką o kontuzjach

Książka "Feminist Fight Club"

Bądź fighterką, zawalcz o swoje miejsce w pracy! „Feminist Fight Club” – to książka dla każdej kobiety [RECENZJA]

Kobieta pracuje

Jak budować poczucie własnej wartości i nie być „tą gorszą” w korpo? Fragment książki „Feminist Fight Club”

Chcesz zacząć biegać? Oto 5 błędów, których powinnaś się wystrzegać

Ktoś cię skrzywdził i nie potrafisz o tym zapomnieć? Zamiast pielęgnować w sobie urazę, wybacz. Dla siebie!

Reklamy fast foodów mogą zostać zakazane w Wielkiej Brytanii. To plan walki z epidemią otyłości wśród dzieci. Brawo!

mama i córka

A ty, jako dorastająca dziewczyna, czego nie usłyszałaś od swojej mamy na temat cielesności, okresu czy seksu?

Jestem Niesamowita - Agnieszka Sienkiewicz, Ewelina Lisowska, Maxineczka

„Jestem niesamowita” – akcja pokazująca, że kobiety potrafią mówić o sobie w superlatywach

„Nie, nie spodziewasz się dziecka. To tylko ciąża spożywcza”. O dolegliwościach układu pokarmowego opowiada lekarka Małgorzata Ponikowska

Wyjdź ze swojej głowy! Ile razy myślałeś o osobie spotkanej w windzie, ale bałeś się odezwać? Spot reklamujący obuwie świetnie pokazuje, co tracimy będąc nieśmiałymi

Najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

Chcesz przyspieszyć trawienie? Oto najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu