Przejdź do treści

Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!

Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!
Ilustracja: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Wielkanocna baba orkiszowa. Znacznie zdrowsza niż klasyczna
Wielkanocna baba orkiszowa. Znacznie zdrowsza niż klasyczna
Podstawowa przemiana materii (PPM) - od czego zależy i jak ją obliczyć?
Podstawowa przemiana materii (PPM) – od czego zależy i jak ją obliczyć?
Mateusz Morawiecki / MWMEDIA
Rząd przedłuża ograniczenia. Nadal nie możemy wychodzić z domów
wysypka na plecach
Dermatolodzy ostrzegają. Zmiany skórne mogą być objawem koronawirusa?
Smutna kobieta - GAD
Czym jest GAD i jakie są jego objawy? Tłumaczy psycholożka Anna Cyklińska

Czereśnie są zdrowe. Jednak żywienie się samymi czereśniami zdrowe nie jest. Podobnie jest z aktywnością fizyczną. Dobrze jest regularnie ćwiczyć, ale zbyt częsty i za bardzo intensywny trening szkodzi, nie tylko ciału.

Większość ludzi ma problem z utrzymaniem regularności ćwiczeń. Są i tacy, którzy mają kłopot z przeciwnego bieguna motywacji: nie potrafią sobie odpuścić i po prostu zamęczają się aktywnością fizyczną. I choć jest ich niewielu, to problemu „przedawkowania” treningów nie wolno bagatelizować. Dlaczego? Bo jest to niebezpieczne dla zdrowia.

Jak odróżnić zdrowe przyzwyczajenie do ćwiczeń od uzależnienia od nich? Wystarczy przeczytać poniższe stwierdzenia. Jeśli większość pasuje jak ulał do twojego sposobu myślenia i postępowania, masz problem.

1. Dobry dzień to ten, w którym solidnie poćwiczyłeś, a zły dzień to taki, gdy nie udało ci się potrenować albo nie dałeś z siebie wystarczająco dużo podczas ćwiczeń.
2. Czujesz się fatalnie, jeśli musisz zrezygnować z treningu.
3. Ćwiczysz nawet wtedy, gdy jesteś chory lub źle się czujesz.
4. Twoja samoocena i pewność siebie zależą od tego, ile ćwiczysz.
5. Wściekasz się, gdy cokolwiek koliduje z zaplanowanym treningiem.
6. Umawiasz się na spotkania służbowe i prywatne zawsze tak, by nie wpływały na twój plan ćwiczeń.
7. Zdarza ci się odwoływać spotkania, by pójść na trening.
8. Trenujesz w samotności, bo towarzystwo cię spowalnia lub utrudnia wykonanie solidnego treningu.
9. Ćwiczysz, bo musisz spalić to, co zjadasz.
10. Twoje samopoczucie po treningu pogarsza się, zamiast się poprawić.
11. Często się irytujesz, jesteś rozdrażniony.
12. Masz kłopoty z koncentracją.

Wsłuchaj się w ciało

Jeśli nie potrafisz szczerze przyznać się do tego, że przesadzasz z ilością ćwiczeń, posłuchaj swojego ciała. Ono nie kłamie. Jeśli stwierdzisz, że masz kilka z poniższych objawów, nie pozostaje ci nic innego, jak przyznać się do uzależnienia od ćwiczeń.

1. Twoje tętno spoczynkowe jest wyraźnie wyższe, niż było dawniej.
2. Ciągle chce ci się pić i masz wrażenie, że żaden napój nie gasi pragnienia.
3. Osłabienie twoich mięśni trwa po treningu dłużej niż 72 godziny.
4. Masz kłopoty z zasypianiem, a jak szczęśliwie gładko zaśniesz, budzisz się niewyspany.
5. Masz obniżone samopoczucie psychiczne – jakoś nic cię nie cieszy, nie bawi, nic ci się nie chce poza pójściem na trening.
6. Często chorujesz, a wygrzebanie się z zaziębienia zajmuje ci wiele dni.
7. Od jakiegoś czasu nękają cię kontuzje.
8. Trenujesz, ale twoja forma nie rośnie.

Mamy nadzieję, że jesteś w pełni sił i nie stwierdzasz u siebie niepokojących objawów przedawkowania aktywności fizycznej. Mylimy się? Nie panikuj. Wszystko jest do naprawienia! Oto kilka rad, jak zacząć wychodzić z fitnessowego nałogu.

1. Zrób sobie dwa tygodnie urlopu od treningów. Poważnie! Odpocznij, pochodź na długie spacery, poczytaj książki. Niech twoje ciało ma szansę się zregenerować.
2. Zamień terror ćwiczeń w przyjemność. Zamiast się zastanawiać, co zrobić, by spalić dopiero co zjedzony obiad, wybierz aktywność, która sprawi ci autentyczną przyjemność.
3. Kompletnie zmień swój program ćwiczeń. Zacznij uprawiać sporty, których do tej pory nie było w twoim planie treningowym.
4. Zmień powód, dla którego ćwiczysz. Trenujesz, by osiągnąć idealną sylwetkę? A pomyślałeś o tym, że możesz nigdy z niej nie być zadowolony, nawet jeśli schudniesz, zbudujesz mięśnie itp.? Trenuj dla zdrowia, dobrego samopoczucia i większej ilości energii.

Walka z nałogiem jest trudna – tym fitnessowym także. Ale im szybciej zdasz sobie sprawę, że pora tę walkę rozpocząć, tym szybciej znowu zaczniesz czerpać prawdziwą satysfakcję z aktywności – takiej w sam raz dla ciebie i twojego zdrowia.

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Przełam się

Nie daj się i przełam się! Co zrobić, kiedy nie widać efektów ćwiczeń i diety?

ćwiczenia w domu

Z powodu kwarantanny nie możesz wychodzić do siłowni albo na fitness? Mamy listę miejsc, gdzie wykonasz bezpłatny trening online!

Ćwiczenia w podporze: 5-minutowy trening

Ćwiczenia w podporze. To tylko 5-minutowy trening a twój kręgosłup poczuje znaczną różnicę!

„Staram się pokazać, że bycie fit może być proste i ludzkie – można jeść czekoladę i jednocześnie być w formie” – mówi trenerka Marta Hennig

owsianka

Co jeść przed i po treningu?

Trening a zdrowie / istock

Ćwiczenia na receptę. Można wyleczyć się dzięki sportowi?

Ćwiczenia wszech czasów – box jumps. Jak prawidłowo trenować?

Kobieta skacze na skakance

Skakanka na 3 sposoby. Jak trenować skutecznie?

Osoby trenujące

Trening na szóstkę z plusem! Jaki powinien być? Jak efektywnie ćwiczyć?

Kobieta rozciąga się

Jak rozciągać się po treningu? Kasia Bigos i Andrzej Bogdał wyjaśniają

Kobieta ćwiczy bosu

Trening z bosu. Wzmocnij mięśnie głębokie dzięki prostym ćwiczeniom z piłką bosu!

Postaw na wykroki

Postaw na wykroki i popraw swoją siłę, stabilność, giętkość i równowagę

Kobieta biegnie

Biegowe fakty i mity. Dementujemy najpopularniejsze

Ćwiczenia na siłowni / istock

Trening na siłowni może powodować wypadanie włosów? Co mówi trycholożka?

trx

Ćwiczenia złożone to podstawa treningu! Skuś się, nie pożałujesz!

trening

Trening funkcjonalny – przyda ci się na pewno!

kobieta w stroju sportowym

Mięśnie pamiętają wszystko. Ile potrzeba czasu, by wrócić do formy?

Anna Lewandowska o brzuszkach w ciąży

Anna Lewandowska o trenowaniu mięśni brzucha w ciąży. Czy w ciąży można robić brzuszki?

Kobieta trzyma w rękach piłkę do masażu

Bolące lub nadmiernie spięte mięśnie? Zastosuj piłkę do ich rozluźnienia. Jaką najlepiej wybrać? Wyjaśnia fizjoterapeutka

odpoczywająca kobieta

5 przypadków, w których trzeba odpuścić trening

kobieta na siłowni

Siłownia. 6 sposobów, jak oswoić się z siłownią

Dwie kobiety i jeden mężczyzna biegną ulicą wśród pól pokrytych śniegiem

Trenuj z nami w te święta!

Jak przetrwać święta i nie przytyć?

5 sytuacji, w których lepiej odpuścić trening. Wyjdzie ci to na zdrowie

Najpopularniejsze

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

Sandra Kubicka

Sandra Kubicka: nigdy już nie powiem, że jestem w stu procentach zdrowa, nawet jeśli kiedyś będę czuła się lepiej

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

cynk w migdałach

Cynk – gdzie go szukać? Poznaj 5 naturalnych źródeł cynku

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Archiwalne zdjęcie z czasów pandemii hiszpanki/Underwood Archives/Getty Images

Grypa hiszpanka. Historia największej pandemii na świecie

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta trzymająca się obiema rękami z okolice mostka

Co oznacza ból w mostku? Charakter i różne przyczyny dolegliwości

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.