Przejdź do treści

Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!

Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!
Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz! Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
„Ta decyzja zaprzecza dorobkowi ostatnich 40 lat polskiej medycyny rozrodu, neonatologii i pediatrii”. NIL i PTP o wyroku Trybunału Konstytucyjnego
dziewczyna, ból
„Czy wiesz, czym jest ból?”. Dr Paweł Kabata w mocnych słowach o tym, że nikt nie ma prawa do decydowania o cierpieniu innych
Przeziębienie w ciąży? Lekarka radzi, jak sobie z nim poradzić
Przeziębienie w ciąży? Lekarka podpowiada, jak sobie z nim poradzić
Personel medyczny z własnych środków stworzył „śluzę antycovidową”. Folia szklarniowa i czarne worki na śmieci mają chronić przed wirusem
Jak rozmawiać z dziećmi o sytuacji po wyroku Trybunału Konstytucyjnego ws. aborcji? Podpowiadają autorki profilu "Jak wychować dziewczynki"
Jak rozmawiać z dziećmi o protestach po wyroku Trybunału Konstytucyjnego ws. aborcji? Podpowiadają autorki profilu „Jak wychować dziewczynki”

Czereśnie są zdrowe. Jednak żywienie się samymi czereśniami zdrowe nie jest. Podobnie jest z aktywnością fizyczną. Dobrze jest regularnie ćwiczyć, ale zbyt częsty i za bardzo intensywny trening szkodzi, nie tylko ciału.

Większość ludzi ma problem z utrzymaniem regularności ćwiczeń. Są i tacy, którzy mają kłopot z przeciwnego bieguna motywacji: nie potrafią sobie odpuścić i po prostu zamęczają się aktywnością fizyczną. I choć jest ich niewielu, to problemu „przedawkowania” treningów nie wolno bagatelizować. Dlaczego? Bo jest to niebezpieczne dla zdrowia.

Jak odróżnić zdrowe przyzwyczajenie do ćwiczeń od uzależnienia od nich? Wystarczy przeczytać poniższe stwierdzenia. Jeśli większość pasuje jak ulał do twojego sposobu myślenia i postępowania, masz problem.

Zdrowe przyzwyczajenie do ćwiczeń

  1. Dobry dzień to ten, w którym solidnie poćwiczyłeś, a zły dzień to taki, gdy nie udało ci się potrenować albo nie dałeś z siebie wystarczająco dużo podczas ćwiczeń.
  2. Czujesz się fatalnie, jeśli musisz zrezygnować z treningu.
  3. Ćwiczysz nawet wtedy, gdy jesteś chory lub źle się czujesz.
  4. Twoja samoocena i pewność siebie zależą od tego, ile ćwiczysz.
  5. Wściekasz się, gdy cokolwiek koliduje z zaplanowanym treningiem.
  6. Umawiasz się na spotkania służbowe i prywatne zawsze tak, by nie wpływały na twój plan ćwiczeń.
  7. Zdarza ci się odwoływać spotkania, by pójść na trening.
  8. Trenujesz w samotności, bo towarzystwo cię spowalnia lub utrudnia wykonanie solidnego treningu.
  9. Ćwiczysz, bo musisz spalić to, co zjadasz.
  10. Twoje samopoczucie po treningu pogarsza się, zamiast się poprawić.
  11. Często się irytujesz, jesteś rozdrażniony.
  12. Masz kłopoty z koncentracją.
Monika Prześlakowska

Wsłuchaj się w ciało

Jeśli nie potrafisz szczerze przyznać się do tego, że przesadzasz z ilością ćwiczeń, posłuchaj swojego ciała. Ono nie kłamie. Jeśli stwierdzisz, że masz kilka z poniższych objawów, nie pozostaje ci nic innego, jak przyznać się do uzależnienia od ćwiczeń.

  1. Twoje tętno spoczynkowe jest wyraźnie wyższe, niż było dawniej.
  2. Ciągle chce ci się pić i masz wrażenie, że żaden napój nie gasi pragnienia.
  3. Osłabienie twoich mięśni trwa po treningu dłużej niż 72 godziny.
  4. Masz kłopoty z zasypianiem, a jak szczęśliwie gładko zaśniesz, budzisz się niewyspany.
  5. Masz obniżone samopoczucie psychiczne – jakoś nic cię nie cieszy, nie bawi, nic ci się nie chce poza pójściem na trening.
  6. Często chorujesz, a wygrzebanie się z zaziębienia zajmuje ci wiele dni.
  7. Od jakiegoś czasu nękają cię kontuzje.
  8. Trenujesz, ale twoja forma nie rośnie.

Mamy nadzieję, że jesteś w pełni sił i nie stwierdzasz u siebie niepokojących objawów przedawkowania aktywności fizycznej. Mylimy się? Nie panikuj. Wszystko jest do naprawienia! Oto kilka rad, jak zacząć wychodzić z fitnessowego nałogu.

  1. Zrób sobie dwa tygodnie urlopu od treningów. Poważnie! Odpocznij, pochodź na długie spacery, poczytaj książki. Niech twoje ciało ma szansę się zregenerować.
  2. Zamień terror ćwiczeń w przyjemność. Zamiast się zastanawiać, co zrobić, by spalić dopiero co zjedzony obiad, wybierz aktywność, która sprawi ci autentyczną przyjemność.
  3. Kompletnie zmień swój program ćwiczeń. Zacznij uprawiać sporty, których do tej pory nie było w twoim planie treningowym.
  4. Zmień powód, dla którego ćwiczysz. Trenujesz, by osiągnąć idealną sylwetkę? A pomyślałeś o tym, że możesz nigdy z niej nie być zadowolony, nawet jeśli schudniesz, zbudujesz mięśnie itp.? Trenuj dla zdrowia, dobrego samopoczucia i większej ilości energii.

Walka z nałogiem jest trudna – tym fitnessowym także. Ale im szybciej zdasz sobie sprawę, że pora tę walkę rozpocząć, tym szybciej znowu zaczniesz czerpać prawdziwą satysfakcję z aktywności – takiej w sam raz dla ciebie i twojego zdrowia.

 

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Cubii – trenowanie przy biurku. Czy warto ćwiczyć z Cubii?

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki/Pexels

Przysiady bułgarskie – ćwiczenie na zgrabne uda i pośladki

szczupła dziewczyna

Chudnięcie – ile można zdrowo chudnąć? Jem i chudnę – przyczyny

Dziewczyna ćwicząca pilates

„Pilates wpływa na funkcjonowanie całego ciała, naprawia je, zarówno w takim wymiarze zewnętrznym widocznym, jak i wewnętrznym” – mówi Alicja Rukowicz, trenerka pilatesu terapeutycznego

Kobieta robi szpagat

Jak zrobić szpagat? Ćwiczenia rozciągające do szpagatu

Trening obwodowy – na czym polega i dlaczego jest skuteczny?

Przygotowanie do nart - ćwiczenia. Bądź gotowy do jazdy

Przygotowanie do nart – ćwiczenia. Bądź gotowy do jazdy

Ćwicz na plaży! Sprawdź, jaki trening proponuje Kasia Bigos

Treningowe mity dotyczące odchudzania

Jumping fitness a mięśnie dna miednicy. Fizjoterapeutka ostrzega

Kobieta ćwiczy na macie

Ćwiczenia na brzuch po ciąży i podczas ciąży

Wieczorne treningi górą! To idealna opcja dla tych, którzy nie są w stanie zerwać się rano z łóżka

Ćwiczenia na plecy na siłowni, w domu – jak rozciągnąć plecy?

Bolące mięśnie - co robić?

Ból mięśni – przyczyny, zapobieganie, leczenie i dieta

CrossFit - co to jest? Jak zacząć ćwiczyć CrossFit?

Crossfit – co to, ćwiczenia, efekty. Dla kogo jest crossfit?

Hantle - jak ćwiczyć z hantlami w domu?

Hantle – ćwiczenia z hantlami w domu. Jakie hantle kupić?

Trening ABS na brzuch – ćwiczenia z hantlami, efekty

Pompek nigdy dość! Poznaj różne warianty tego ćwiczenia

Trening na świeżym powietrzu

Kiedy trenować: rano czy wieczorem? Na czczo czy po posiłku?

Kalistenika – tak zbudujesz prawdziwą siłę! Dlaczego warto ją trenować?

Rozgrzewka przed bieganiem i treningiem. Jak się rozgrzać?

Rozgrzewka przed bieganiem i treningiem. Jak się rozgrzać?

5 minut na… pole dance. Taniec na rurze dla początkujących!

Brak efektów ćwiczeń? Postaw na zróżnicowanie treningu

Zróżnicowanie treningu – zmiany, gdy brakuje efektów ćwiczeń

taekwondo

„Taekwondo jest sztuką, więc musi być piękne”. Zasady, układy i stopnie taekwondo

Najpopularniejsze

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Łóżkowy savoir-vivre. Kilka przykładów fajnych zachowań w sypialni

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku