Przejdź do treści

Jedzenie przed pływaniem – co i kiedy jeść?

Jedzenie przed pływaniem – co i kiedy jeść?
Przed pływaniem zjedz lekki posiłek bogaty w węglowodany. Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Dziewczynka w różowymswetrze siedzi na podłodze w przedszkolu i bawi się klockami
Smog – oczyszczacze powietrza w poznańskich żłobkach
Mrożone jeżyny i maliny
Mrożonki – co można mrozić, a czego lepiej nie
Położna trzyma rękę na brzuchu ciężarnej kobiety
Nowe standardy opieki okołoporodowej już od stycznia
Czy odchudzanie do świąt ma sens? Dietetyk odpowiada
mierzenie obwodu brzucha
RFM – nowy sposób pomiaru tkanki tłuszczowej

Czy pływanie z pełnym żołądkiem faktycznie może być niebezpieczne, wywołać skurcz i utonięcie? Wychodzi na to, że więcej w tym stwierdzeniu jednak niepotrzebnego straszenia. Niemniej jednak rozsądek podpowiada, by nie napychać się zaraz przed wskoczeniem do wody. To co jeść i kiedy?

Niektórzy radzą, by odczekać 20 minut, a inni, że nawet 3 godziny od posiłku, aby bezpiecznie popływać. Co w takim razie z faktem, że trawienie nie zawsze przebiega w naszych organizmach jednakowo? Po zjedzeniu połowa pokarmu w naszym żołądku gości jeszcze średnio przez 2 h, po 4 h żołądek jest całkowicie pusty, zaś przez kolejne 2 pokarm przedziera się przez jelito cienkie, następnie zalega w jelicie grubym około 14 h. Cukry proste, takie jak zawarte w owocach, trawimy znacznie szybciej niż ciężkostrawne i tłuste jedzenie, jak choćby grillowaną karkówkę z bułką czy cheeseburgera.

Pozioma pozycja podczas pływania sprawia, że treść pokarmowa może cofać się do przełyku i prowokować refluks. Dlatego jedzenie jest lepiej tolerowane podczas energicznego spaceru lub jazdy na rowerze. Przed pływaniem wskazane są lekkie posiłki z naciskiem na węglowodany – to one dostarczają naszym mięśniom potrzebnego paliwa w celu wyprodukowania energii. Jeśli pływamy rano, zaserwujmy sobie na śniadanie węglowodany o większym indeksie glikemicznym, czyli takie, które trawimy szybciej (np. omlet z płatków owsianych z rodzynkami lub miodem, domowa granola). Dzięki temu unikniemy nadmiernych spadków cukru, zawrotów głowy i zmęczenia po wysiłku. Do 2 godzin przed pływaniem unikajmy wysokobłonnikowych produktów, tłustych dań, ale także kofeiny (może wywołać tachykardię – przyspieszenie akcji serca powyżej 100 uderzeń na minutę, złe samopoczucie i działa odwadniająco) i oczywiście… alkoholu.

Przewertowałam badania w poszukiwaniu jasnej odpowiedzi na pytanie: czy jedzenie bezpośrednio przed pływaniem jest bezpieczne? Niestety nie ma takich doniesień, które by ostatecznie to potwierdziły lub temu zaprzeczyły. Specjaliści z Harvard Medical School informują, że jedzenie nie ma większego wpływu na ryzyko utonięcia. Brakuje wystarczających podstaw naukowych, by sądzić, że napełnienie żołądka przed pływaniem podwyższa ryzyko skurczu. Centers for Disease Control opublikowało listę czynników ryzyka związanych z wypadkami w wodzie. Nie znalazło się na niej spożywanie pokarmów. W przypadku dzieci najbardziej niebezpieczne okazały się: brak odpowiednich zabezpieczeń i kontroli, zaś w przypadku dorosłych, jak można się domyślić, alkohol.

Rozsądek jednak podpowiada, że skoro niekomfortowo pływa się z ciężkim brzuchem, to raczej powinniśmy zrobić sobie, tak czy owak, krótką przerwę. Druga sprawa dotyczy mechanizmów związanych z trawieniem – gdy zjemy, układ krążenia „przestawia się” na tryb trawienia pokarmu i w te rejony wysyła więcej krwi, natomiast podczas wysiłku (pływania) serce pompuje krew przede wszystkim do mięśni, nóg i rąk. Dlatego powinniśmy dać swojej fabryce choć trochę czasu na wypuszczenie towaru dalej, zanim skierujemy energię w inne rejony pływającego ciała. Jeśli zjedliśmy lekką przekąskę, 30 minut przerwy będzie ok. Jeśli w naszym menu był ciężki i tłusty posiłek, organizm potrzebuje więcej czasu, ok. 1-3 godziny. A potem można się bezkarnie pluskać.

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Najnowsze w naszym serwisie

mężczyzna umiera

Rak płuc – objawy, przyczyny, leczenie

Kilka faktów o (nie)przytulaniu

„Przytulanie jest zdrowe”! Jest ważniejsze od seksu, zachwyca naukowców, a świat stawia je na piedestale. Lecz czasem nie chcemy przytulać się w związku. Czy to my powinniśmy się martwić, że coś z nami nie tak, czy może świat zachłysnął się kultem przytulania? Sprawdźmy.
Frytki z batatów z domowym sosem aioli

Zdrowa przekąska na wieczór! Frytki z batatów z domowym sosem aioli

Sezon zimowy nie rozpieszcza z wyborem warzyw. Na szczęście przestajemy się bać nowości i coraz częściej sięgamy po pyszne bataty. Jeśli chodzi o frytki, to spokojnie mogą konkurować z ziemniakami. Przekonajcie się!

9 oznak niedoboru żelaza

Brak siły, szybkie męczenie się, podenerwowanie, blada cera… To wcale nie musi być przesilenie jesienno-zimowe. Zamiast czekać, aż samo przejdzie, zrób badania krwi – może brakować ci żelaza. Zobacz, jakie jeszcze sygnały mogą o tym świadczyć.

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

ból brzucha nerwica

Nerwica żołądka – jakie są objawy choroby?

Produkty, które można jeść przy wrzodach

Wrzody żołądka – dieta. Co wolno jeść, a czego unikać?

Matka podaje leki synowi choremu na zapalenie krtani

Zapalenie krtani – leczenie u dzieci i dorosłych. Domowe sposoby kuracji

Lekarka bada kobietę, która ma objawy zapalenia krtani

Zapalenie krtani – objawy ostrego i przewlekłego zapalenia krtani

Kobieta z refluksem żołądkowo-przełykowym uciska klatkę piersiową

Refluks żołądkowo-przełykowy ‒ leczenie choroby za pomocą diety i ziół

Kobieta z objawami refluksu

Refluks ‒ objawy choroby u dzieci i dorosłych. Diagnostyka i leczenie choroby refluksowej

Niemowlak z refluksem w ramionach matki

Refluks u niemowlaka – co to jest? Objawy i leczenie refluksu

Mężczyzna z refluksem trzyma opakowanie z jedzeniem dietetycznym

Refluks – dieta. Co można jeść, stosując dietę refluksową?

Mężczyzna trzyma się za brzuch, bo ma refluks żołądka

Refluks żołądka – objawy, przyczyny, leczenie. Zioła i leki na refluks żołądka

5 właściwości kwasu hialuronowego, które powinieneś znać

7 sygnałów niedoboru witaminy B12

5 dolegliwości, które nie pozwalają się wyspać