Przejdź do treści

Muffiny gryczane z ricottą i czekoladą. Idealne dla osób z nietolerancją glutenu

Zdjęcie: Marta Winiarska | www.eateasy.pl
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Joga na dobranoc
Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!
Koniec zakochania: teraz pustka i rozstanie czy dojrzała miłość?
przeziębiona kobieta
8 rzeczy, które pogarszają objawy przeziębienia. Wyeliminuj, by nie chorować dłużej
Ty i telefon to nieodłączny duet? Zobacz 5 dolegliwości, które może wywołać smartfon
Azjatyckie smaki na talerzu. Przepis na bibimbap – ryż po koreańsku

W naszych garnkach coraz częściej lądują nowe rodzaje kasz i poczciwa gryczana wciąż zdaje się daleko w tyle za koleżankami. Oddajemy jej zatem należne miejsce! Pora na gryczane muffiny pachnące czekoladą.

Tłumy zajadają się jaglanymi sernikami i pęczakowym kaszotto. Wielbiciele nowości sięgają po komosę ryżową czy amarantus. A kasza gryczana? Niby tania, lokalna, prosta w przygotowaniu, ale… Ona nie brzmi dumnie. Pozostaje w pamięci tylko jako niezbyt wyrafinowany dodatek do zrazów na babcinym obiedzie. Niesłusznie!

W sprzedaży dostępne są dwie wersje kaszy gryczanej. Zdecydowana większość kojarzy jedynie tę paloną – ma dość intensywny smak i aromat, który rzeczywiście nie każdemu musi odpowiadać. Ale istnieje też jej niezastąpiona biała siostra, i to właśnie ona króluje w mojej kuchni!

Jej Wysokość Gryczana Niepalona. Zwanie jej potocznie kaszą jest nieco niefortunne, sugeruje bowiem przynależność do zbóż. A tak naprawdę gryka to nie zboże, lecz ziele, i bliżej jej do rabarbaru niż pszenicy czy jęczmienia. Nie wymaga wiele. Świetnie rośnie na ubogich w substancje odżywce glebach, a nawet na kamienistych pagórkach. Co za tym idzie – do jej uprawy nie jest konieczne stosowanie całej gamy chemicznych pestycydów.

Gryką powinny się zainteresować szczególnie osoby z nietolerancją glutenu oraz ci, którzy cierpią na choroby układu sercowo-naczyniowego. Jedzona regularnie pomaga w walce z nadciśnieniem. Jest jedyną kaszą zawierającą spore ilości rutyny, silnego antyoksydantu poprawiającego krążenie i obniżającego w naczyniach poziom szkodliwego cholesterolu LDL. Dzięki dużej zawartości soli mineralnych i witamin (głównie B1, B2, P i PP) gryka korzystnie wpływa na nasz układ nerwowy. Wysoka zawartość błonnika sprawia, że syci na długo i usprawnia pracę jelit. Jest też idealna dla osób na diecie bezmięsnej – stanowi świetne źródło roślinnego, dobrze przyswajalnego białka. Zawiera też egzogenny tryptofan niezbędny do produkcji serotoniny, hormonu szczęścia.

Nieprażona kasza jest delikatniejsza w smaku, ma więcej substancji odżywczych niż palona, a zmielona na mąkę (najlepiej samodzielnie w młynku!) idealnie sprawdza się jako składnik pieczywa, naleśników, pankejków, ciast i muffinek. Nie do wiary? W Indiach już od setek lat z gryki produkuje się chleb, w Chinach i Japonii – makarony, we Francji – słynne bretońskie galettes. A ja… mam nadzieję, że przekonam was do niej moim ulubionym przepisem na przepyszne gryczane muffiny!

Muffinki gryczane z gorzką czekoladą, nadziewane ricottą (bezglutenowe)

przepis na czekoladowe muffiny z kasza gryczana

Zdjęcie: Marta Winiarska

Muffinki gryczane z gorzką czekoladą, nadziewane ricottą – składniki (na 12 sztuk):

– 1 szklanka mąki gryczanej (lub zmielonej kaszy gryczanej niepalonej)
– 1 szklanka mąki kokosowej (lub zmielonych wiórków kokosowych)
– 1/3 szklanki mąki migdałowej (lub zmielonych płatków migdałowych)
– 1/3 szklanki kakao
– 1/2 szklanki cukru kokosowego lub brązowego
– 3 jajka zerówki
– 150 g serka ricotta
– 2/3 szklanki jogurtu greckiego lub gęstego jogurtu naturalnego
– 50 g roztopionego masła lub oleju kokosowego
– 10 posiekanych daktyli
– 50 g posiekanej gorzkiej czekolady
– 1,5 łyżeczki proszku do pieczenia
– 1 płaska łyżeczka sody oczyszczonej
– 1 płaska łyżeczka cynamonu
– 0,5 łyżeczki soli

 

Muffinki gryczane z gorzką czekoladą, nadziewane ricottą – przygotowanie:

Piekarnik nagrzewamy do 190 st. C. W jednym naczyniu łączymy składniki suche: mąki, kakao, cukier, proszek do pieczenia, sodę, cynamon i sól. W drugim naczyniu łączymy jajka z jogurtem i roztopionym masłem (lub olejem kokosowym). Delikatnie (najlepiej przy użyciu drewnianej lub sylikonowej szpatułki) mieszamy ze sobą zawartość obu naczyń. Jeśli ciasto jest zbyt gęste, dodajemy do niego nieco więcej jogurtu. Na koniec łączymy z posiekaną czekoladą i daktylami.

Foremki do muffinek (polecam sylikonowe) napełniamy ciastem do ok. 1/3 ich wysokości. Następnie na środek nakładamy po łyżeczce serka ricotta i przykrywamy resztą masy czekoladowej. Pieczemy 16-18 minut (lub do momentu, gdy patyczek włożony w muffinkę będzie wilgotny, ale nieoblepiony ciastem). Po upieczeniu posypujemy kakao lub cukrem kokosowym.

Marta Winiarska – pasjonatka zdrowego jedzenia i alternatywnych smaków. Gotuje, fotografuje, ćwiczy, podróżuje, narzeka. Przyszła Pani Doktor, a może przy okazji i szefowa kuchni ? Od kilkunastu miesięcy – najszczęśliwsza na świecie mama bloga kulinarnego eateasy.pl.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

Barbara Falenta z książką "Mamy dla Mamy"

„Nie musisz gotować trzydaniowych obiadów, ani chodzić po domu w sukience i w szpilkach”. Barbara Falenta o macierzyństwie z dystansem i książce „Mamy dla Mamy”

„Nie kąp dziecka codziennie, bo będzie miało za cienką skórę”, „Nie obcinaj mu włosów, bo szybko wyłysieje”. Jak młode mamy powinny reagować na takie porady, wyjaśnia socjolożka

„Jak to możliwe, że nie mam rąk i nogi, a mam chłopaka i pracę, kiedy ona jest zdrowa i ładna, a tego nie ma” – mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Aldona Plewińska, modelka inna niż wszystkie

„Miednica to nasze kobiece centrum dowodzenia”. Mięśnie Kegla potrzebują treningu, fizjoterapeutka wyjaśnia jak to robić i w jaki sposób ciało nam się odwdzięczy

Zainteresują cię również:

Chrup, chrup pora!

Zdrowe śniadanie do szkoły: orkiszowy omlet plus sok marchwiowy

Pomysł na małże

Masz ochotę na makaron? Spróbuj małży w towarzystwie koperku i białego wina

Bananowy sernik na zimno

Bananowy nie-sernik na zimno. Pyszny deser bez pieczenia

Mocno czekoladowe brownie z batatów i awokado – moc witamin i składników mineralnych

ryż i mango deser

Ryż kokosowy z mango. Pomysł na śniadanie idealne

Pasztet z czarnej fasoli. Jest o wiele mniej kaloryczny niż klasyczny mięsny

Gulasz vege to jest to!

Wegański gulasz na trzy sposoby. Wypróbuj przepisy od Kasi Bem

zupa rzodkiewkowa

Wiosenna zupa rzodkiewkowa. Róż na talerzu? Brzmi przepysznie

Wegańska sałatka z papają

Wegańska sałatka z papają. Orient na wyciągnięcie ręki!

Słodkie i zdrowe: pancakes z herbatą matcha

Sałatka z pieczoną rzodkiewką i orkiszem

Sałatka z pieczoną rzodkiewką i orkiszem. Pomysł na proste i smaczne śniadanie do pracy

Pieczone awokado z ostrą nutą. Wsadź do piekarnika dalekiego kuzyna popularnej gruszki!

Wiosenna pasta kanapkowa

Przepis na wiosenną pastę kanapkową. W roli głównej zielona nowalijka!

Miksujemy: koktajl na dobry sen

Cierpisz na bezsenność? Zmiksuj koktajl na dobry sen

Skorzystaj z mocy polskich jabłek. Oto przepis na gryczane galette z jabłkami i kozim serem

Bruschetta z pieczonymi warzywami

Bruschetta z pieczonymi warzywami. Aromatyczna przekąska, którą zrobisz w mig!

Zupa szczawiowa z jajkiem przepiórczym

Zupa szczawiowa z jajkiem przepiórczym w towarzystwie chipsa z szynki. Masz ochotę?

Sałatka owsiana z gruszką, kurczakiem i awokado – idealna na koniec zimy

Kurkuma – królowa alternatywnej medycyny indyjskiej. Spróbuj jej w połączeniu z polskimi warzywami

Superduet: topinambur z komosą ryżową

Superduet: topinambur z komosą ryżową. Skomplikowanie tylko brzmi

Makrela – tym razem pieczona

Skuś się na królową wśród ryb! Pieczona makrela z ziołowym aromatycznym kuskusem

W marcu króluje cebula dymka. Poznaj przepis na świetną zupę z dymką w roli głównej

pęczek rzodkiewki

Rzodkiewka – nie tylko do kanapki. Propozycja na obiad z tym warzywem w roli głównej