Przejdź do treści

Odchudzanie – to nie tylko kalorie

Odchudzanie – to nie tylko kalorie
Odchudzanie/ Fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Witaminy i mikroelementy: sprawdź, jak powinno się je łączyć. Niewiedza może być niebezpieczna
Przesilenie wiosenne zmęczenie
Przesilenie wiosenne to nie fanaberia, tylko realny problem. Psycholog wyjaśnia, jak sobie z nim radzić
szklanka wody
Filtrujesz wodę? Pijesz niegazowaną czy tą z bąbelkami? A może „kranówkę”? O rodzajach wód porozmawialiśmy z lekarzem Krzysztofem Lachowskim
akcja jestem, badam się
„Jestem, badam się” – akcja, która ma przypominać kobietom o badaniach profilaktycznych
Jak wrócić do biegania po ciąży?
Jak wrócić do biegania po ciąży?

Zasady bilansu energetycznego są jasne – zjadacie mniej kalorii, niż spalacie – chudniecie, więcej – tyjecie. Czy oby rachunek jest tak oczywisty?

Według badań pod postacią kilograma tkanki tłuszczowej organizm gromadzi średnio 7000 kalorii. Wynikałoby z tego, że jeśli dostarczycie o 1000 kalorii dziennie mniej, to po tygodniu stracicie 1 kilogram. Realnie wiadomo jednak, że korzystając z tej samej metody, jeden schudnie w tym czasie więcej, inny mniej.
Kiedy początkowo ograniczycie kalorie, faktem jest, że zaczniecie chudnąć, ale po jakimś czasie spadek masy wyhamuje albo ustanie. Dlaczego się tak dzieje? Z naszego rachunku wychodziłoby na to, że deficyt 1000 kcal dziennie spowoduje w przeciągu 20 tygodni utratę 20 kilogramów. Odpowiedź jest prosta. W takim równaniu pojawiają się nowe zmienne.

Oznacza to, że liczba spalanych kalorii nie zawsze jest taka sama. Bilans energetyczny nigdy nie jest wartością stałą. Poza tym, kiedy wasze ciało chudnie, liczba kalorii potrzebnych do życia maleje. Należy tu pamiętać o wysiłku fizycznym, który będzie miał kolosalne znaczenie, jeśli chodzi o wydatkowanie energetyczne.

Problem pojawia się wtedy, kiedy nie potraficie dopasować poboru kalorii do zmienionego zapotrzebowania energetycznego. I tu także powraca problem braku treningu. W pogoni za szybkim efektem ogromna część osób decyduje się na głodówki, które przynoszą efekt tylko na początku, w rezultacie przyczyniając się do efektu jo-jo. Głodówka to stan, na który organizm wykształca mechanizmy obronne. Mają one chronić przed głodem i względnie stabilizować masę ciała lub w obawie przed kolejnym takim „numerem” szybko utratę uzupełnić.

Co zatem robić?
– Stawiajcie na produkty, które stabilizują poziom cukru we krwi,
– Kalorie się liczą i muszą zostać obniżone, ale nie poprzez głodówki,
– Obserwujcie swoje ciało, kiedy nadchodzi okres zatrzymania wagi, pora coś zmienić;
– Jeśli się odchudzacie – stawiajcie także na ćwiczenia. Najlepsze będzie łączenie kardio lub interwałów z ćwiczeniami siłowymi,
– Jedzcie regularnie o stałych porach,
– Eliminujcie potrawy z mąką i cukrem,
– Pilnujcie, by wasza dieta była zróżnicowana (nie może zabraknąć w niej białek, węglowodanów i zdrowych tłuszczy).

Więcej o zasadach odchudzania przeczytacie tu:

Głód – największy wróg redukujących wagę
Wiesz co jesz, czyli walka o lepsze ciało
Jak pozbyć się oponki z brzucha

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Nie kąp dziecka codziennie, bo będzie miało za cienką skórę”, „Nie obcinaj mu włosów, bo szybko wyłysieje”. Jak młode mamy powinny reagować na takie porady, wyjaśnia socjolożka

„Jak to możliwe, że nie mam rąk i nogi, a mam chłopaka i pracę, kiedy ona jest zdrowa i ładna, a tego nie ma” – mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Aldona Plewińska, modelka inna niż wszystkie

„Miednica to nasze kobiece centrum dowodzenia”. Mięśnie Kegla potrzebują treningu, fizjoterapeutka wyjaśnia jak to robić i w jaki sposób ciało nam się odwdzięczy

„Nie bójmy się negatywnych emocji, nie ukrywajmy ich, pokażmy dziecku, że one też są w porządku”. Psycholog Ewa Sękowska-Molga o depresji wśród dzieci

Zainteresują cię również:

Pofolgowałaś sobie w tłusty czwartek? Trzeba będzie coś zrobić z nadmiarem kalorii. Jakie ćwiczenia są najbardziej wydajne?

Gęstość energetyczna i odżywcza – jak jeść dużo, ale zdrowo?

Jej wysokość kaloria

Kalorie to nie wszystko

Zamiana cukrów – sposób na zdrowsze serce

Ćwiczysz, ćwiczysz i nic...

Ćwiczysz, ćwiczysz i nic…

Błędne koło przejadania

Błędne koło przejadania

Jak kupować mleko?

Jak kupować mleko?

5 powodów, by wyjść z domu zimą

5 powodów, by wyjść z domu zimą

Zdradliwe napoje

Zdradliwe napoje

Dieta Low Carb

Dieta Low Carb

Kalorie odstaw na bok

Kalorie odstaw na bok

500 kcal mniej każdego dnia

500 kcal mniej każdego dnia

Kalorie na miarę potrzeb

Kalorie na miarę potrzeb

ryż i mango deser

Ryż kokosowy z mango. Pomysł na śniadanie idealne

Pasztet z czarnej fasoli. Jest o wiele mniej kaloryczny niż klasyczny mięsny

Potrzebujesz wzmocnienia dla intelektu? Oto 6 produktów poprawiających pracę mózgu

kobieta pracuje

Chudnięcie ze stresu jest niebezpieczne! Rozmawiamy z internistą Arkadiuszem Millerem

Gulasz vege to jest to!

Wegański gulasz na trzy sposoby. Wypróbuj przepisy od Kasi Bem

zupa rzodkiewkowa

Wiosenna zupa rzodkiewkowa. Róż na talerzu? Brzmi przepysznie

Wegańska sałatka z papają

Wegańska sałatka z papają. Orient na wyciągnięcie ręki!

Sprawdź, co masz na talerzu. Źle dobrana dieta może być powodem irytacji

Słodkie i zdrowe: pancakes z herbatą matcha

Sałatka z pieczoną rzodkiewką i orkiszem

Sałatka z pieczoną rzodkiewką i orkiszem. Pomysł na proste i smaczne śniadanie do pracy