Przejdź do treści

Odchudzanie – to nie tylko kalorie

Odchudzanie – to nie tylko kalorie
Odchudzanie/ Fot. Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kampania Fundacji Arena i Świat
Wspaniałe bohaterki w kampanii „Badaj się i żyj pełną piersią. Nie daj się rakowi”
Agnieszka Hyży o macierzyństwie: wszystkie jedziemy na tym samym wózku!
Michał Lipa o dodatkowych kilogramach w ciąży. Ile może przytyć ciężarna?
Fryzjerka znalazła dziwną plamkę na jej głowie. Okazało się, że po 13 latach ma nawrót raka
szczepionka
Grypa – dlaczego się szczepimy?

Zasady bilansu energetycznego są jasne – zjadacie mniej kalorii, niż spalacie – chudniecie, więcej – tyjecie. Czy oby rachunek jest tak oczywisty?

Według badań pod postacią kilograma tkanki tłuszczowej organizm gromadzi średnio 7000 kalorii. Wynikałoby z tego, że jeśli dostarczycie o 1000 kalorii dziennie mniej, to po tygodniu stracicie 1 kilogram. Realnie wiadomo jednak, że korzystając z tej samej metody, jeden schudnie w tym czasie więcej, inny mniej.
Kiedy początkowo ograniczycie kalorie, faktem jest, że zaczniecie chudnąć, ale po jakimś czasie spadek masy wyhamuje albo ustanie. Dlaczego się tak dzieje? Z naszego rachunku wychodziłoby na to, że deficyt 1000 kcal dziennie spowoduje w przeciągu 20 tygodni utratę 20 kilogramów. Odpowiedź jest prosta. W takim równaniu pojawiają się nowe zmienne.

Oznacza to, że liczba spalanych kalorii nie zawsze jest taka sama. Bilans energetyczny nigdy nie jest wartością stałą. Poza tym, kiedy wasze ciało chudnie, liczba kalorii potrzebnych do życia maleje. Należy tu pamiętać o wysiłku fizycznym, który będzie miał kolosalne znaczenie, jeśli chodzi o wydatkowanie energetyczne.

Problem pojawia się wtedy, kiedy nie potraficie dopasować poboru kalorii do zmienionego zapotrzebowania energetycznego. I tu także powraca problem braku treningu. W pogoni za szybkim efektem ogromna część osób decyduje się na głodówki, które przynoszą efekt tylko na początku, w rezultacie przyczyniając się do efektu jo-jo. Głodówka to stan, na który organizm wykształca mechanizmy obronne. Mają one chronić przed głodem i względnie stabilizować masę ciała lub w obawie przed kolejnym takim „numerem” szybko utratę uzupełnić.

Co zatem robić?
– Stawiajcie na produkty, które stabilizują poziom cukru we krwi,
– Kalorie się liczą i muszą zostać obniżone, ale nie poprzez głodówki,
– Obserwujcie swoje ciało, kiedy nadchodzi okres zatrzymania wagi, pora coś zmienić;
– Jeśli się odchudzacie – stawiajcie także na ćwiczenia. Najlepsze będzie łączenie kardio lub interwałów z ćwiczeniami siłowymi,
– Jedzcie regularnie o stałych porach,
– Eliminujcie potrawy z mąką i cukrem,
– Pilnujcie, by wasza dieta była zróżnicowana (nie może zabraknąć w niej białek, węglowodanów i zdrowych tłuszczy).

Więcej o zasadach odchudzania przeczytacie tu:

Głód – największy wróg redukujących wagę
Wiesz co jesz, czyli walka o lepsze ciało
Jak pozbyć się oponki z brzucha

 

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Jedzenie dla kształtów

Trenować przed czy po posiłku?

Obsesja na punkcie wagi?

Magia naturalnego oddechu

Odchudzanie – o czym musisz pamiętać?

Podejmij się wyzwania – Fitness challenge

Metabolizm – czym jest i co na niego wpływa

Otwórz klatkę – weź oddech cz. 2

Otwórz klatkę – weź oddech cz. 1

Mocny brzuch od A do Z – propozycja ćwiczeń

Fit na co dzień

Ashtanga da ci kopa!