Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowy organizm

Co robić, gdy się przejesz. 5, 10, 15 minut po

Co robić, gdy się przejesz. 5, 10, 15 minut po
Ilustracja: shutterstock
W czasie świątecznych spotkań rodzinnych każdy dochodzi do punktu, w którym łapie się za brzuch i przysięga, że już dzisiaj nic nie zje. To moment, w którym twój żołądek jest maksymalnie powiększony i napięty. Jak sobie najszybciej ulżyć?

Po 5 minutach

Ludzie dzielą się na dwie grupy. Jedni mówią, że już absolutnie nic nie zmieszczą, i rzeczywiście kończą ucztowanie. Drudzy po upływie kilku minut od złożenia takiej deklaracji zaczynają znowu podkradać ze stołu.

Jeżeli czujesz się wypchany jak eksponat zwierzęcy w leśniczówce, istnieją trzy rzeczy, które możesz zrobić natychmiast. Po pierwsze – bezwzględnie zakończyć jedzenie. Po drugie – poluzować spodnie, rozpiąć guziki albo przebrać się w coś, co luźno opina pas. Dodatkowy dyskomfort związany z ubraniem pogorszy tylko sprawę. Ostatni punkt – możesz sobie pomóc, pijąc napary ziołowe, np. z mięty, lukrecji, kolendry czy dzikiej róży albo gotowe mieszanki ułatwiające trawienie. O ich zbawiennym działaniu już pisaliśmy.

Po 15 minutach

Zaczynasz rozglądać się za kanapą lub uciekasz do pokoju swoich dzieci, żeby chociaż chwilę odsapnąć. Nic dziwnego – powieki się zamykają i straciłeś ochotę na jakiekolwiek interakcje. Kanapa to najgorszy wybór. Leżenie w takim momencie wywoła ucisk na żołądku, co może spowodować cofnięcie się soku żołądkowego do przełyku i nieprzyjemne pieczenie, zwane zgagą (link). Musisz ze sobą walczyć. Wstań od stołu, idź się pobawić z dziećmi lub posprzątaj zalegające na stole naczynia.

Po 30 minutach

Nadal czujesz się nieprzyzwoicie wypełniony i zmęczony? Czas na spacer! To najlepsza aktywność po przejedzeniu, ponieważ pobudza układ trawienny i sprawia, że to, co zjadłeś, szybciej przemieści się przez układ trawienny. Gdy siedzisz i nic nie robisz, twój brzuch też leniuchuje. O tym, dlaczego aktywność fizyczna pobudza trawienie, pisaliśmy tutaj.

Po 2 godzinach

Twój brzuch wciąż nie daje ci wytchnienia? Jak ognia unikaj pozycji, w których głowa znajduje się poniżej brzucha. Całkiem możliwe, że po sutym posiłku twoje jelita wypełniły się bąbelkami powietrza, które sprawiają, że czujesz się jak kobieta w szóstym miesiącu ciąży. Masz dwa wyjścia. Możesz wykonać kilka prostych ćwiczeń przynoszących ulgę. Na przykład połóż się na ziemi i przyciągnij nogi do klatki piersiowej lub połóż się w pozycji prenatalnej. Jeżeli jesteś w gościach, takie zachowanie zostanie uznane za co najmniej dziwne. Wtedy skorzystaj z pomocy leków zmniejszających uczucie wzdęcia.

Po 3 godzinach

Wróciłeś do domu i nie marzysz o niczym innym, jak tylko o leżeniu na kanapie. Śmiało! Teraz już możesz.

Po 6 godzinach

Po tym czasie powinieneś się czuć znacznie lepiej. Dlatego musisz być potrójnie czujny. Jeżeli wcześniejszy posiłek składał się głównie ze słodkości – prawdopodobnie po tych kilku godzinach ponownie poczujesz głód. To wina nagłego spadku glikogenu. Na pytanie, dlaczego tłuste jest lepsze od słodkiego, odpowiadaliśmy tutaj. Kiedy w lodówce czekają pyszne mazurki i makowce, trudno sobie odmówić. Jeżeli ulegniesz, zaprzepaścisz wszystkie swoje starania o dobre samopoczucie, a koło obżarstwa zacznie się kręcić od nowa.

 

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij