Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Jest moc!

Po co robić przysiady?

Po co robić przysiady?
Przysiady/ fot. Katarzyna Milewska
To nie jest kolejny tekst w stylu „rób przysiady, a będziesz mieć spoko poślady”. Nie chodzi tylko o estetykę. To ćwiczenie ma zdecydowanie głębszy sens, bo wpływa na prawidłowe funkcjonowanie całego ciała.

Techniki przysiadu chyba nie musimy tłumaczyć. Była opisywana w wielu naszych tekstach. Prawidłowy głęboki przysiad oznacza sprawnie funkcjonujące biodra, kostki, odcinek piersiowy kręgosłupa. Taki przysiad  to jeden z podstawowych ruchów, którym rozpoczynacie swoją przygodę z aktywnością fizyczną i który towarzyszy wam cały czas tylko w różnych modyfikacjach. To fundament dobrych nawyków ruchowych, które nie tylko budują siłę całej grupy mięśni nóg (dwugłowy uda, czworogłowy uda, pośladkowy), ale także chronią przed kontuzjami.

Przysiad to bardzo fajne narzędzie, dzięki któremu możecie sprawdzić swoje ograniczenia i sprawdzić nad czym należy popracować, by być jeszcze lepszym sportowcem.

Ale uwaga! Mało kto jest jest w stanie wykonać ten przysiad tak jak należy. Uciekające kolana i kostki do środka, ściągnięte barki, brak niskiego zejścia to tylko kilka błędów, które mogą towarzyszyć podczas wykonywania tego ćwiczenia. Często jest tak, że problem nie tkwi w pracującym podczas tego ruchu stawie lecz w sąsiadującym. Niekiedy to inna grupa mięśniowa jest odpowiedzialna za to, że nie możecie wykonać prawidłowego przysiadu. Przykład? Problem może być np.w Achillesach czy w odcinku piersiowym.

Często mawiamy podczas treningów:
- Pokaż mi swój przysiad, a powiem ci jakie masz dysfunkcje. 

Jeżeli nie wiecie czy wasz przysiad jest dobry, poproście partnera treningowego o nagranie wam filmiku do własnej analizy. Musicie  poznać i poczuć wszystkie stawy i mięsnie, które są zangażowane do wykonania tego ruchu.

Zadanie domowe:

Znacie Tabatę? Dla przypomnienia - to 4 minutowy trening podczas którego 20 sekund ćwiczycie, 10 odpoczywacie i tak cały czas przez 4 minuty. Wykorzystajcie ten najkrótszy trening świata, by popracować nad swoim przysiadem. W każdej rundzie starajcie się wykonać minimum 10 przysiadów i dążyć do coraz to lepszego wyniku. Przed takim testem zawsze dobrze się rozgrzejcie i załóżcie ubranie, które nie ogranicza ruchów.



Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij

Polecane wpisy

Zgrabna pupa – ćwiczenia na pośladki

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Najpopularniejsze wpisy

Jak pozbyć się oponki z brzucha?

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Kiedy bolą lędźwie

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Stopy są ważne!

Kasia Bigos i Andrzej Bogdał