Przejdź do treści

Ćwicz jak Jane Fonda. Fitness w atmosferze lat 80. to świetny pomysł na babski wieczór

Ćwicz jak Jane Fonda
Fot: Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Przeziębienie u kobiety / istockphoto.com
Czego nie powinnaś robić, gdy jesteś przeziębiona?
7 suplementów stworzonych z myślą o kobietach
Suplementy dla kobiet – sprawdź, czy twój organizm ich nie potrzebuje
Co osłabia mięśnie dna miednicy? Wymienia Pani Fizjotrener
Pacjentka w łóżku / istockphoto.com
Ginekologowi warto mówić o tym, że podczas seksu cię boli, że nie masz ochoty na czułości albo, że w ostatnim czasie spałaś z kilkoma facetami
Błędy pielęgnacyjne. Jakie popełniamy najczęściej? Wymieniają „Modne Farmaceutki”

Body i legginsy z lycry, kolorowe getry i opaski na głowę. No i na naszym polskim gruncie dodatkowo nieśmiertelne: „Aerobik, aerobik supergwiazdę z ciebie zrobi!”. Pamiętacie? Tak się to zaczęło… Przenosimy się w zapomniany świat początków fitnessu!

Fitness jest dziś tak mocno zakorzeniony w naszej kulturze, że większość z nas nawet się nie zastanawia, kiedy właściwie się w niej pojawił. A było to całkiem niedawno. W latach 80. – przesyconych bajecznym kiczem, który jednych przeraża, a innych pociąga i inspiruje ‒ na sportową scenę wkroczyła Jane Fonda. I dalej wszystko potoczyło się jak kula śnieżna! Aktorka po roli w filmie „Barbarella” uznana została za symbol kobiecości, a jej sylwetka budziła zachwyt nie tylko mężczyzn. Nic więc dziwnego, że fitness w aranżacji Fondy szybko stał się popularny. Dlaczego jednak znana aktorka nim się zajęła?

Jane Fonda

Jane zawsze miała obsesję na punkcie swojej wagi, imponowały jej idealne sylwetki baletnic (aktorka nawet uczyła się baletu). Od zawsze zmagała się z bulimią, którą ostatecznie pokonała dopiero w wielu 37 lat. Kiedy po złamaniu nogi nie mogła kontynuować lekcji baletu, postanowiła, że będzie ćwiczyć według planu opracowanego przez Leni Cazden. Trening Cazden szybko przerodził się w trening Fondy. W 1982 roku nagrała pierwsze wideo z zestawem ćwiczeń Jane Fonda’s Workout, który okazał się prawdziwym hitem i sprzedał się w ponad 17 milionach egzemplarzy.

Wkrótce aktorka otworzyła swoją własną firmę Jane Fonda Workout Inc. oraz własne studio w Beverly Hills. Po kilku miesiącach była już właścicielką dwóch kolejnych sal ćwiczeń ‒ w Encino i San Francisco. Kluby okazały się wielkim sukcesem, a sama Fonda fitnessowym autorytetem. W ciągu kilku lat biznes przyniósł jej dochód w wysokości 70 milionów dolarów. Co ciekawe, zysk został przekazany organizacji politycznej ‒ Kampanii na rzecz Demokracji Gospodarczej założonej przed jej ówczesnego męża Toma Haydena.

Fot: Katarzyna Milewska

Sama aktorka, mimo że nie uważała się za sportowy autorytet, chciała wykorzystać swoją popularność, by nakłonić kobiety do ćwiczeń i zdrowego trybu życia. Trzeba przyznać, że mocno przyczyniła się do uruchomienia ogromnej fitnessowej machiny. Machina nie zatrzymała się do dziś, a aerobik stał się klamrą kultury popularnej. Sama Jane Fonda nigdy ćwiczyć nie przestała. Dziś ma 81 lat i wciąż zadziwia świetną formą. Wydała też nową książkę i dwie płyty z ćwiczeniami.

Jane Fonda. Ćwicz, póki żyjesz.

Fitnessowe formuły wciąż ewoluują. Powstają nowe pomysły i systemy treningowe. Trzeba jednak przyznać, że żadna z nich nie cieszy się taką popularnością jak niegdyś treningi Jane Fondy. Nic nie stoi na przeszkodzie, by cofnąć się w czasie, przywdziać maksymalnie kolorowe lycrowe wdzianko i w atmosferze lat 80. poćwiczyć jak Jane. To naprawdę jest megafun! I może być świetnym pomysłem na babski wieczór inny niż wszystkie…

Każde z prezentowanych ćwiczeń wykonaj 10 razy w 3 seriach.

Przysiad

Ćwicz jak Jane Fonda

Mimo że przy przysiadach Jane Fonda często używała krzeseł, na szczęście technika pozostawała poprawna. Wówczas jednak nie schodziło się do głębokich przysiadów. Biodra opuszczało się maksymalnie do linii kolan. Reszta jednak pozostaje bez zmian.

Cofnij biodra, pięty przyklej do podłoża, plecy pozostają proste, a łopatki ściągnięte. Kolana lekko skierowane na zewnątrz (nie schodzą się do środka). Zejdź do przysiadu i napinając pośladki, wyprostuj się.

Odwodzenie nogi i wznosy ramion

Ćwicz jak Jane Fonda

Stań prosto, następnie ugnij ręce pod kątem prostym i unieś w górę (tylko do linii ramion). Dodaj do tego jednoczesne odwodzenie nogi w bok. Zwróć uwagę na ustawienie stopy – jest na flexie.

Ola Lendzion

Unoszenie nogi w tył

Ćwicz jak Jane Fonda

Stań prosto, napnij mięśnie brzucha, a dłonie połóż na biodra. Przenieś ciężar ciała na jedną nogę. Napinając mocno pośladek, unoś prostą nogę w tył (powtórz 10 razy). Następnie wykonaj ćwiczenie na drugą nogę.

Wykrok

Ćwicz jak Jane Fonda

Wykrok w przód, w bok lub tył? Nie z Jane Fondą. Jedyne, co masz robić podczas tego ćwiczenia, to stanąć szeroko i uginając nogi w kolanach, schodzić w dół i powracać do góry. Pilnuj jednak, aby korpus był prosty, nie pochylaj się zanadto w przód, napnij mięśnie brzucha, a podczas wykonywania ćwiczenia patrz na wprost.

Fot: Katarzyna Milewska

Paulina Buczek

Przyciąganie kolana

Ćwicz jak Jane Fonda

‒ Step Touch i trzy kolana! Takie hasła na zajęciach z aerobiku słyszymy do dziś. Było to jedno z ulubionych ćwiczeń Jane Fondy. Stań prosto, wyciągnij ręce przed siebie. Przenieś jedną nogę do tyłu. Przyciągając kolano, jednocześnie ściągnij ręce blisko ciała. Łokcie poprowadź blisko ciała.

Fot: Katarzyna Milewska

Hill Back

Ćwicz jak Jane Fonda

Klasyk. Stań szeroko i przenosząc ciężar ciała raz na jedną, raz na drugą nogę, uginaj nogę w kolanie. Obowiązkowo dodaj do tego ruch ramion. Ugnij je pod kątem prostym i unoś w górę do momentu, w którym łokieć znajdzie się na linii z ramionami.

Fot: Katarzyna Milewska

5 fit dziewczyn – 5 najlepszych ćwiczeń na pośladki

Skoczne odstawianie nogi w bok

Ćwicz jak Jane Fonda

W treningu Jane Fondy nie może także zabraknąć elementu kardio. Stań prosto i unieś ręce w górę. Następnie przeskakując z nogi na nogę, odstawiaj raz lewą, raz prawą nogę w bok.

Fot: Katarzyna Milewska

Wyskok na „cztery”

Ćwicz jak Jane Fonda

To krok, który nawiązuje do tańca. Dynamicznie idziesz trzy kroki do przodu. Na czwarty ‒ wyskocz, unosząc w górę kolano i przeciwną rękę.

Brzuszki

Ćwicz jak Jane Fonda

Połóż się na plecach i unieś jedną nogę prostą w górę. Przeciwną dłoń załóż za głowę i wykonuj spięcia skośne brzucha, zbliżając łokieć ugiętej ręki do kolana prostej nogi. Wykonaj ćwiczenie w dziesięciu powtórzeniach i zrób to samo na drugą stronę.

Unoszenie bioder

Ćwicz jak Jane Fonda

Połóż się na plecach. Proste ręce połóż wzdłuż ciała. Napinając mocno mięśnie pośladkowe, unieś biodra w górę. Zatrzymaj ruch na 3 sekundy i wróć do pozycji wyjściowej.

Unoszenie nogi w klęku podpartym

Ćwicz jak Jane Fonda

Ustaw się w pozycji klęku podpartego. Wyprostuj jedną nogę (stopa – flex). Napinając mocno mięśnie pośladkowe, unieś ją w górę. Zatrzymaj na sekundę za każdym razem, kiedy jesteś w górze. Zrób 10‒15 powtórzeń w trzech seriach na każdą nogę.

Fot: Katarzyna Milewska

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

kobieta trenuje jogę

Po treningu odczuwasz ból? Fizjoterapeutka wyjaśnia, co w takiej sytuacji powinnaś zrobić

Dlaczego warto zabrać całą rodzinę na rower? Oto kilka powodów

Way of Blonde

„Potrzebuję treningu, żeby rozsądnie myśleć i wyładować nadmiar energii”. Way of Blonde o sile kobiecej motywacji

Nie garb się

Nie garb się! Jak skutecznie gimnastykować kręgosłup?

Stresujesz się? Poćwicz!

Stresujesz się? Poćwicz! Propozycje ćwiczeń

„Dziękuję Bogu, że tak się to skończyło, że nie mam kawałka stopy. Inaczej pewnie bym się nie ogarnęła” – mówi Michalina Wesołowska. Pięć lat temu powiedzieli jej, że będzie miała problemy z chodzeniem, dziś… tańczy twerk

Ćwiczenia wszech czasów – wall ball shots

Które ćwiczenia na macie najlepiej wyrzeźbią twoje ciało? Odpowiada fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk

Jak rozpoznać przetrenowanie?

Twój kręgosłup potrzebuje rozluźnienia? Oto kilka pomocnych ćwiczeń, skorzystaj

Magdalena Mikołajczyk - fizjoterapeutka

Co się dzieje z twoim ciałem, gdy ćwiczysz bez przygotowania? Odpowiada fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk

Ćwiczenia wszech czasów – przysiad bułgarski

Ćwiczenia wszech czasów – przysiad bułgarski

Trening na schodach

Bieganie po schodach – zwiększa kondycję i wydajność organizmu

Przełam się, zrób mostek

Jak dbać o ścięgno Achillesa?

Siła bezruchu – trening izometryczny

Siła bezruchu – trening izometryczny

Kiedy bolą kolana

Bolą cię kolana podczas treningu? Oto kilka sposobów aby zapobiegać problemom

Jak NIE robić deski? Wyjaśnia trenerka, Kasia Bigos

Fit Matka Wariatka

Agresja i fałszywa troska na profilu znanej trenerki. Przyszedł czas na pato-fitness. Hello Zdrowie mówi temu nie!

kobiety na siłowni

„Nie jest prawdą, że dobry trening to taki, po którym człowiek nie może się ruszać na następny dzień”. Fizjoterapeutka tłumaczy, czym jest DOMS

Kasia Bigos trenerka

Trening z wykorzystaniem ściany. Propozycje ćwiczeń trenerki Kasi Bigos

Kasia Bigos trenerka

Hantle w dłoń – czas na wymodelowanie ramion

Kobieta podczas treningu

Ćwiczysz i czujesz ból? Koniecznie przerwij ćwiczenia. Nieleczona kontuzja jest niebezpieczna!

Treningi podczas upałów. O tym nie możesz zapomnieć!

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Kobieta trzyma w ręce miniaturę nienarodzonego dziecka

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

ucho kobiety

Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą? Skuteczne domowe sposoby na zatkane ucho

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

paznokcie

Paznokcie mówią wiele o twoim zdrowiu. Sprawdź, jakie ostrzeżenia mogą ci wysyłać

dłonie

Drętwienie palców u rąk – skąd się bierze i co oznacza?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

https://www.istockphoto.com

To, co wydalamy, wiele mówi o stanie naszego zdrowia. Sprawdź, co trzeba wiedzieć o… kupie

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.