Przejdź do treści

Ćwicz jak Jane Fonda. Fitness w atmosferze lat 80. to świetny pomysł na babski wieczór

Ćwicz jak Jane Fonda
Fot: Katarzyna Milewska
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Ludzie w kinie
Od 6 czerwca pójdziemy do kin na nowych zasadach. Jakie warunki trzeba spełnić, by udać się na seans?
Witaminę D3 znajdziemy m.in. w rybach
Te potrawy dostarczą twojemu organizmowi dawkę witaminy D. Po co sięgnąć?
Kobieta bierze leki
Wycofano z obrotu popularne leki dla kobiet. Pacjentki powinny zgłosić się do lekarza
Zbrodnie, które popełniamy na serach
Zbrodnie, które popełniamy na… serach. Z tych zachowań lepiej zrezygnować
Jak przygotować wartościową sałatkę?
Sałatka to nie posiłek? Sprawdź, co zrobić, aby nie była jedynie dodatkiem do dania

Body i legginsy z lycry, kolorowe getry i opaski na głowę. No i na naszym polskim gruncie dodatkowo nieśmiertelne: „Aerobik, aerobik supergwiazdę z ciebie zrobi!”. Pamiętacie? Tak się to zaczęło… Przenosimy się w zapomniany świat początków fitnessu!

Fitness jest dziś tak mocno zakorzeniony w naszej kulturze, że większość z nas nawet się nie zastanawia, kiedy właściwie się w niej pojawił. A było to całkiem niedawno. W latach 80. – przesyconych bajecznym kiczem, który jednych przeraża, a innych pociąga i inspiruje ‒ na sportową scenę wkroczyła Jane Fonda. I dalej wszystko potoczyło się jak kula śnieżna! Aktorka po roli w filmie „Barbarella” uznana została za symbol kobiecości, a jej sylwetka budziła zachwyt nie tylko mężczyzn. Nic więc dziwnego, że fitness w aranżacji Fondy szybko stał się popularny. Dlaczego jednak znana aktorka nim się zajęła?

Jane Fonda

Jane zawsze miała obsesję na punkcie swojej wagi, imponowały jej idealne sylwetki baletnic (aktorka nawet uczyła się baletu). Od zawsze zmagała się z bulimią, którą ostatecznie pokonała dopiero w wielu 37 lat. Kiedy po złamaniu nogi nie mogła kontynuować lekcji baletu, postanowiła, że będzie ćwiczyć według planu opracowanego przez Leni Cazden. Trening Cazden szybko przerodził się w trening Fondy. W 1982 roku nagrała pierwsze wideo z zestawem ćwiczeń Jane Fonda’s Workout, który okazał się prawdziwym hitem i sprzedał się w ponad 17 milionach egzemplarzy.

Wkrótce aktorka otworzyła swoją własną firmę Jane Fonda Workout Inc. oraz własne studio w Beverly Hills. Po kilku miesiącach była już właścicielką dwóch kolejnych sal ćwiczeń ‒ w Encino i San Francisco. Kluby okazały się wielkim sukcesem, a sama Fonda fitnessowym autorytetem. W ciągu kilku lat biznes przyniósł jej dochód w wysokości 70 milionów dolarów. Co ciekawe, zysk został przekazany organizacji politycznej ‒ Kampanii na rzecz Demokracji Gospodarczej założonej przed jej ówczesnego męża Toma Haydena.

Fot: Katarzyna Milewska

Sama aktorka, mimo że nie uważała się za sportowy autorytet, chciała wykorzystać swoją popularność, by nakłonić kobiety do ćwiczeń i zdrowego trybu życia. Trzeba przyznać, że mocno przyczyniła się do uruchomienia ogromnej fitnessowej machiny. Machina nie zatrzymała się do dziś, a aerobik stał się klamrą kultury popularnej. Sama Jane Fonda nigdy ćwiczyć nie przestała. Dziś ma 81 lat i wciąż zadziwia świetną formą. Wydała też nową książkę i dwie płyty z ćwiczeniami.

Jane Fonda. Ćwicz, póki żyjesz.

Fitnessowe formuły wciąż ewoluują. Powstają nowe pomysły i systemy treningowe. Trzeba jednak przyznać, że żadna z nich nie cieszy się taką popularnością jak niegdyś treningi Jane Fondy. Nic nie stoi na przeszkodzie, by cofnąć się w czasie, przywdziać maksymalnie kolorowe lycrowe wdzianko i w atmosferze lat 80. poćwiczyć jak Jane. To naprawdę jest megafun! I może być świetnym pomysłem na babski wieczór inny niż wszystkie…

Każde z prezentowanych ćwiczeń wykonaj 10 razy w 3 seriach.

Przysiad

Ćwicz jak Jane Fonda

Mimo że przy przysiadach Jane Fonda często używała krzeseł, na szczęście technika pozostawała poprawna. Wówczas jednak nie schodziło się do głębokich przysiadów. Biodra opuszczało się maksymalnie do linii kolan. Reszta jednak pozostaje bez zmian.

Cofnij biodra, pięty przyklej do podłoża, plecy pozostają proste, a łopatki ściągnięte. Kolana lekko skierowane na zewnątrz (nie schodzą się do środka). Zejdź do przysiadu i napinając pośladki, wyprostuj się.

Odwodzenie nogi i wznosy ramion

Ćwicz jak Jane Fonda

Stań prosto, następnie ugnij ręce pod kątem prostym i unieś w górę (tylko do linii ramion). Dodaj do tego jednoczesne odwodzenie nogi w bok. Zwróć uwagę na ustawienie stopy – jest na flexie.

Ola Lendzion

Unoszenie nogi w tył

Ćwicz jak Jane Fonda

Stań prosto, napnij mięśnie brzucha, a dłonie połóż na biodra. Przenieś ciężar ciała na jedną nogę. Napinając mocno pośladek, unoś prostą nogę w tył (powtórz 10 razy). Następnie wykonaj ćwiczenie na drugą nogę.

Wykrok

Ćwicz jak Jane Fonda

Wykrok w przód, w bok lub tył? Nie z Jane Fondą. Jedyne, co masz robić podczas tego ćwiczenia, to stanąć szeroko i uginając nogi w kolanach, schodzić w dół i powracać do góry. Pilnuj jednak, aby korpus był prosty, nie pochylaj się zanadto w przód, napnij mięśnie brzucha, a podczas wykonywania ćwiczenia patrz na wprost.

Fot: Katarzyna Milewska

Paulina Buczek

Przyciąganie kolana

Ćwicz jak Jane Fonda

‒ Step Touch i trzy kolana! Takie hasła na zajęciach z aerobiku słyszymy do dziś. Było to jedno z ulubionych ćwiczeń Jane Fondy. Stań prosto, wyciągnij ręce przed siebie. Przenieś jedną nogę do tyłu. Przyciągając kolano, jednocześnie ściągnij ręce blisko ciała. Łokcie poprowadź blisko ciała.

Fot: Katarzyna Milewska

Hill Back

Ćwicz jak Jane Fonda

Klasyk. Stań szeroko i przenosząc ciężar ciała raz na jedną, raz na drugą nogę, uginaj nogę w kolanie. Obowiązkowo dodaj do tego ruch ramion. Ugnij je pod kątem prostym i unoś w górę do momentu, w którym łokieć znajdzie się na linii z ramionami.

Fot: Katarzyna Milewska

5 fit dziewczyn – 5 najlepszych ćwiczeń na pośladki

Skoczne odstawianie nogi w bok

Ćwicz jak Jane Fonda

W treningu Jane Fondy nie może także zabraknąć elementu kardio. Stań prosto i unieś ręce w górę. Następnie przeskakując z nogi na nogę, odstawiaj raz lewą, raz prawą nogę w bok.

Fot: Katarzyna Milewska

Wyskok na „cztery”

Ćwicz jak Jane Fonda

To krok, który nawiązuje do tańca. Dynamicznie idziesz trzy kroki do przodu. Na czwarty ‒ wyskocz, unosząc w górę kolano i przeciwną rękę.

Brzuszki

Ćwicz jak Jane Fonda

Połóż się na plecach i unieś jedną nogę prostą w górę. Przeciwną dłoń załóż za głowę i wykonuj spięcia skośne brzucha, zbliżając łokieć ugiętej ręki do kolana prostej nogi. Wykonaj ćwiczenie w dziesięciu powtórzeniach i zrób to samo na drugą stronę.

Unoszenie bioder

Ćwicz jak Jane Fonda

Połóż się na plecach. Proste ręce połóż wzdłuż ciała. Napinając mocno mięśnie pośladkowe, unieś biodra w górę. Zatrzymaj ruch na 3 sekundy i wróć do pozycji wyjściowej.

Unoszenie nogi w klęku podpartym

Ćwicz jak Jane Fonda

Ustaw się w pozycji klęku podpartego. Wyprostuj jedną nogę (stopa – flex). Napinając mocno mięśnie pośladkowe, unieś ją w górę. Zatrzymaj na sekundę za każdym razem, kiedy jesteś w górze. Zrób 10‒15 powtórzeń w trzech seriach na każdą nogę.

Fot: Katarzyna Milewska

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!

Trening – 12 sygnałów, że przesadzasz!

Fizjoterapeuta tłumaczy, jak ćwiczyć, nie wychodząc z domu. Wałek, krzesło, dywan i kanapa to wszystko, czego potrzebujesz

Jak ćwiczyć, nie wychodząc z domu? „Wałek, krzesło, dywan i kanapa to wszystko, czego potrzebujesz” – mówi fizjoterapeuta Mateusz Mróz

Trening z gumą fitness – warto!

Trening z gumą fitness – warto! Wypróbuj te zestawy ćwiczeń

Martwy ciąg – ćwiczenie mistrz!

Martwy ciąg – ćwiczenie mistrz! I wcale nie jest tylko dla facetów

4 powody, dla których należy zrezygnować z treningu

4 powody, dla których należy zrezygnować z treningu

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

Burpees to jedno z najlepszych ćwiczeń w świecie fitness. Podejmij wyzwanie!

Wielkanoc w wersji fit. Podpowiadamy, jak nie stracić zdrowych nawyków w święta

Wielkanoc w wersji fit. Podpowiadamy, jak nie stracić zdrowych nawyków w święta

Jak zrobić szpagat?

Jak dobrze się przygotować, by zrobić szpagat? Podpowiada Kasia Bigos

Ćwiczę, ale wciąż nie chudnę. Dlaczego tak się dzieje? Oto odpowiedź!

Ćwiczę, ale wciąż nie chudnę. Dlaczego tak się dzieje? Oto odpowiedź!

ćwiczenia w domu

Z powodu kwarantanny nie możesz wychodzić do siłowni albo na fitness? Mamy listę miejsc, gdzie wykonasz bezpłatny trening online!

Ćwiczenia w podporze: 5-minutowy trening

Ćwiczenia w podporze. To tylko 5-minutowy trening a twój kręgosłup poczuje znaczną różnicę!

„Staram się pokazać, że bycie fit może być proste i ludzkie – można jeść czekoladę i jednocześnie być w formie” – mówi trenerka Marta Hennig

gruba kobiet na zajęciach fitness, zdjęcie z góry

Zajęcia fitness – jak się w tym połapać? Tłumaczy Kasia Bigos

Motywacja do ćwiczeń – jak ją znaleźć? 5 wskazówek

Motywacja do ćwiczeń – jak ją znaleźć? 5 wskazówek

Trening a zdrowie / istock

Ćwiczenia na receptę. Można wyleczyć się dzięki sportowi?

Ćwiczenia wszech czasów – box jumps. Jak prawidłowo trenować?

Kobieta skacze na skakance

Skakanka na 3 sposoby. Jak trenować skutecznie?

Osoby trenujące

Trening na szóstkę z plusem! Jaki powinien być? Jak efektywnie ćwiczyć?

Kobieta ćwiczy bosu

Trening z bosu. Wzmocnij mięśnie głębokie dzięki prostym ćwiczeniom z piłką bosu!

Ćwiczenia na siłowni / istock

Trening na siłowni może powodować wypadanie włosów? Co mówi trycholożka?

trening

Kardio vs. ciężary – co lepiej spala tłuszcz?

trx

Ćwiczenia złożone to podstawa treningu! Skuś się, nie pożałujesz!

kobieta w stroju sportowym

Mięśnie pamiętają wszystko. Ile potrzeba czasu, by wrócić do formy?

Anna Lewandowska o brzuszkach w ciąży

Anna Lewandowska o trenowaniu mięśni brzucha w ciąży. Czy w ciąży można robić brzuszki?

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Policzek kobiety z włókniakiem miękkim

Włókniak miękki ‒ jakie są jego przyczyny i jak się pozbyć takich zmian?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?