Przejdź do treści

Twoje stopy zimą – wystarczy kilka minut, aby poczuły się lepiej. Co trzeba zrobić?

Zdjęcie: iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Niestandardowe modelki na okładkach Glamour. Magazyn zmienia oblicze piękna kobiet!
Paulina Młynarska / fot. Tatiana Jachyra
„Wkurzyłam się maksymalnie. Na was kobiety. Na część z was…” – pisze Paulina Młynarska. Chodzi o dyskusję na temat nowej kampanii, która mówi m.in., że miejsce kobiety jest w kuchni
Przytulające się kobiety - Sisters in arms
Projekt Zuzy Krajewskiej dla Sisters of Europe Polska. Jej zdjęcia pokazują, jak kobiety potrafią się wspierać
Kobieta w sklepie
Mity żywieniowe. Glutaminian sodu, piwo bezalkoholowe, żywność GMO, szpinak. W co na ich temat wierzymy, co nie jest prawdą? Wyjaśnia dietetyczka Anna Reguła
Kobieta idzie z rozłożonym parasolem w ręku
Stres to cichy zabójca? „Stres, którego doświadczasz wpływa na wiele procesów fizjologicznych, w tym trawienie, działanie układu odpornościowego, nastrój, emocje” – tłumaczy lekarka

Gdyby mogły, już uciekłyby do ciepłych krajów… Twoje stopy znoszą długie zimne miesiące jeszcze gorzej od ciebie. Wystarczy jednak, że poświęcisz im kilka minut dziennie, a poczują się dużo lepiej. A ty wraz z nimi!

Zimno, ciężkie buty i mało ruchu – zima to trudny czas dla stóp, które są skomplikowanym biomechanizmem i do prawidłowego funkcjonowania potrzebują codziennej, regularnej aktywności. Nic więc dziwnego, że protestują, puchną i bolą. Na szczęście wystarczy przestrzeganie kilku zasad i parę prostych ćwiczeń, by zachować je w dobrej kondycji. O to, jak dbać o zdrowie stóp, pytamy eksperta, specjalistę fizjoterapii Piotra Turskiego.

Buty to podstawa

– Pierwsza rzecz, o jaką powinniśmy zadbać zimą, to jak najczęstsza zmiana butów. Optymalnie byłoby, żebyśmy mieli inne buty do jazdy samochodem, miękkie i niskie, inne na spacery i jeszcze inne na zmianę w pracy. Najgorsze, co możemy zafundować stopom, to założenie rano sztywnych butów z wysoką cholewką i zdjęcie ich dopiero wieczorem – mówi Piotr Turski.

Wysokie i sztywne kozaki, buty trekkingowe, narciarskie, łyżwy – wszystkie są prawdziwym więzieniem dla kończyn. – Stopa w takim obuwiu jest praktycznie nieruchoma w trakcie chodzenia, a co za tym idzie, mało aktywne są także mięśnie łydki. Tymczasem mięśnie brzuchaty i płaszczkowaty podudzia są częścią tzw. serca obwodowego, rodzaju pompy mięśniowej, która pracując, pompuje krew w kierunku serca. Ruch tych mięśni powoduje odpływ krwi z kończyny – tłumaczy ekspert. – Gdy łydka nie pracuje odpowiednio mocno, krążenie w podudziu jest utrudnione, a wtedy puchną nam nogi i pojawiają się obrzęki.

Kilkukrotna zmiana obuwia w ciągu dnia zmusza mięśnie do pracy i pozwala stopie odżyć. – Bezruch mięśni zmniejsza ilość substancji odżywczych dostarczanych do stawów stóp i sprzyja powstawaniu zmian zwyrodnieniowych. Jeśli nie mamy wyjścia i musimy cały dzień przechodzić w jednych butach, wieczorem zafundujmy stopom kilka ćwiczeń albo je porządnie rozmasujmy. Dobrze zrobi im także kwadrans w ciepłej kąpieli z solą, która je ogrzeje, rozluźni i zwiększy ukrwienie.

Twoje stopy polubią także fakirki, buty z kolcami-wypustkami masującymi podeszwę podczas chodzenia, którymi w zimie możesz zastąpić domowe kapcie. Dobrym pomysłem jest również zakup maty do masażu stóp. Wystarczy kilka minut spaceru dziennie po takiej macie, by uelastycznić mięśnie i pobudzić je do pracy.

Domowy fitness

Ćwiczenia, które utrzymają w formie twoje stopy, możesz wykonywać przez cały dzień. Nie są wymagające, wystarczy kilka minut ruchu, najlepiej kilka razy dziennie. – Kiedy siedzimy przed telewizorem, warto zdjąć kapcie i zrobić wachlarzyk z palców, rozstawiając je maksymalnie na boki 10 razy (można wspomóc się gumką recepturką). Dobrym treningiem dla stóp jest też skakanie na skakance albo zataczanie kółek stopami, kiedy siedzimy bądź leżymy, trzymając nogi na podwyższeniu. Możemy położyć je na stole lub krześle przed kanapą, ważne, by były przynajmniej na wysokości bioder, a najlepiej na wysokości serca. W takiej pozycji należy wykonywać krążenie stopami przez 5 minut dwa razy dziennie – radzi fizjoterapeuta. – Dobrym pomysłem jest też chodzenie po schodach na palcach, wystarczy w ten sposób przejść dwa piętra dwa razy dziennie.

Ale uwaga: po schodach na palcach chodź tylko w górę, chyba że masz sprawność akrobaty – schodząc w ten sposób, łatwo stracić równowagę i upaść.

Na aktywnej stopie

Twoje stopy nie lubią długiego siedzenia za biurkiem. Na szczęście możesz ćwiczyć je także w pracy. Zaopatrz się w piłkę tenisową albo w piłeczkę rehabilitacyjno-relaksacyjną z kolcami, co jakiś czas zdejmij buty i wykonaj rolowanie.

– To proste i bardzo dobre ćwiczenie, którego nie da się przedawkować. Możemy w ten sposób masować stopy całymi dniami – wyjaśnia Piotr Turski. – Polecane jest wszystkim, ale szczególnie osobom mającym skłonność do ostróg piętowych, bo bardzo dobrze rozmasowuje rozcięgno podeszwowe, a właśnie skrócenie jego włókien jest przyczyną powstania ostrogi. Należy jednak pamiętać, by rolując stopy, trzymać palce zadarte do góry. Jeśli wykonamy to ćwiczenie z podwiniętymi, podkurczonymi palcami, tylko pogłębimy napięcie rozcięgna.

Kiedy czekasz, aż drukarka wypluje trzydzieści stron raportu, nie stój bezczynnie, tylko przenoś ciężar ciała raz na jedną stopę, raz na drugą, nie odrywając ich od podłogi. – Kołysząc się w ten sposób, angażujemy mięśnie strzałkowe i piszczelowe, czyli całą łydkę. Można też ćwiczyć mięśnie podudzia, stając na krawędziach stóp – najpierw na zewnętrznej prawej stopy i wewnętrznej lewej, potem odwrotnie – dodaje fizjoterapeuta. – Unikajmy bezruchu również wtedy, gdy stoimy dłużej na mrozie. Stawajmy wtedy na palcach, przenośmy ciężar ciała na pięty, kołyszmy się na boki i ruszajmy palcami w butach. Wymusi to krążenie krwi w stopach, a więc lepiej je odżywi, a przy okazji wraz ze świeżą krwią napłynie do nich ciepło.

Jeszcze więcej ruchu!

Twoim stopom ciągle mało? Wypróbuj kolejne ćwiczenia. – Stojąc, unieś wszystkie palce stopy do góry. Brzmi banalnie, ale dla części osób to ćwiczenie jest prawdziwym wyzwaniem. Podnieś tak palce 5 razy. I drugie ćwiczenie: stojąc, unieś wszystkie palce, a potem opuść i przyciśnij do podłogi paluch. Następnie powtórz manewr, tym razem opuszczając tylko najmniejszy palec. Powtórz 5 razy dla każdego palca, potem zmień stopę.

 

– Takie ćwiczenia pomagają rozruszać mięśnie glistowate i międzykostne, odpowiedzialne za zginanie i prostowanie palców. A gdy nasze palce działają w pełnym zakresie ruchu, łatwiej utrzymać równowagę i prawidłowo stąpać – wyjaśnia nasz ekspert. – Ale uwaga: powszechnie zalecane kiedyś ćwiczenie polegające na podnoszeniu czegoś z podłogi palcami, np. szarfy czy chusteczki, jest niewskazane dla osób dorosłych, ponieważ nasila napięcie w rozcięgnie podeszwowym i patologie związane z jego przeciążeniami.

Twoje stopy są już giętkie jak rosyjskie akrobatki? Pora na rozluźniający masaż. – Najlepiej byłoby masować stopy przynajmniej dwa razy w tygodniu, po 5 minut każdą. Koniecznie należy przy tym powyciągać stawy, czyli złapać po kolei za każdy palec i pociągnąć nim, lekko potrząsając – radzi Piotr Turski. – Zmniejszy to ciśnienie w stawach palców i pozwoli się im odżywić. Taki masaż minimalizuje także uczucie „ściśniętych” stóp, zapobiega powstawaniu ostrogi piętowej i innych zwyrodnień.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kobieta widziana od tułowia w dół, w spódnicy z tiulu i skarpetach w serca

Haluksy. Jak powstają i kiedy zacząć je leczyć? Wyjaśnia ortopeda

zima

Zima pachnie inaczej niż lato. Czym się różni?

Gruszki na stole

Szukasz zimą witamin, dzięki którym będziesz mieć zdrową skórę? Znajdziesz je w gruszce i pietruszce!

kobiety na nartach

Planujesz wyjazd na narty? Trener Marcjan Piotrowski radzi, jak się przygotować do zimowych sportów

figi

Nalewki – dobre przez cały rok! Idealne na ból gardła i trawienie!

owsianka

5 produktów, których lepiej unikać zimą

„Osoba, która nie ma sezonowych zaburzeń nastroju, zimą ma prawo mieć obniżony nastrój i chandrę”. O tym, czym jest fototerapia, mówi psychiatra Anna Antosik-Wójcińska

Moje pierwsze kimchi

Kimchi – poznaj przepis na koreański przysmak. Ma mnóstwo zalet

Biegasz także zimą? Oto kilka wskazówek, jak się właściwie ubierać

Seks zimą – jak go uprawiać, by było nam miło

Krem na zimę - jaki wybrać?

Krem na zimę – jaki wybrać, by nasza skóra była zadowolona?

Kobieta stoi na dworze w grubym swetrze. W rękach trzyma kubek

Zimą też trzeba pić! Wodę oczywiście!

pijąca kobieta

Przemarznięta? Te napoje zimą rozgrzeją twój organizm skuteczniej niż herbata i kawa

zima

Dygoczemy z zimna, bo wychłodzony organizm próbuje się ratować. Jak mu pomóc?

Ryba po grecku

Ryba po grecku w lżejszej odsłonie

kobieta na dworze zimą

Jak zadbać o siebie zimą? Poznaj kilka sprawdzonych sposobów

gwiazda betlejemska

Gwiazda betlejemska – czy wiesz, że jest trująca? Lek. Monika Działowska wyjaśnia, dlaczego

talerz zdrowego jedzenia

Masz zimową chandrę? Jej przyczyną może być dieta. Ekspertka radzi, co jeść, aby poprawić sobie nastrój

5 sytuacji, w których lepiej odpuścić trening. Wyjdzie ci to na zdrowie

Rodzice ubierają dziecko

Te błędy najczęściej popełniamy, ubierając dziecko zimą. Ostrzega lekarz Monika Działowska

szklanki z wodą

Dlaczego zimą szybciej się odwadniamy?

kobieta zimą

Po co jest mróz?

Uśmiechnięta kobieta z kubkiem herbaty

6 dodatków do rozgrzewającej herbaty, które poleca dietetyk. Wzmocnią odporność i poprawią ci nastrój

zima

5 powodów, by wyjść z domu zimą

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

mózg

Chorzy ze stresu – co się dzieje z naszym organizmem w sytuacjach stresowych?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

8 sposobów na podniesienie libido

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Strzykawki i fiolki do badania IGG przy boreliozie

Borelioza IgG – jak interpretować wyniki?

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?