Przejdź do treści

Twoje stopy zimą – wystarczy kilka minut, aby poczuły się lepiej. Co trzeba zrobić?

Zdjęcie: iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kobieta czesze córkę przed lustrem
Myjesz dziecku włosy raz w tygodniu? Ekspert Kosmetyczny ostrzega: droga do łupieżu, świądu jest krótka, a konsekwencją może być nadmierne wypadanie
Czym jest zarażenie afektywne i jak może do niego dojść? Tłumaczy psycholożka Sara Tylka
Czym jest zarażenie afektywne i jak może do niego dojść? Tłumaczy psycholożka Sara Tylka
Anna Boenish apeluje: przerwijmy milczenie na temat gwałtów. Nie ma zgody na obwinianie ofiar i wybielanie przestępców. I nigdy nie będzie
Anna Boenish apeluje: przerwijmy milczenie na temat gwałtów. Nie ma zgody na obwinianie ofiar i wybielanie przestępców
Kobieta podaje drugiej podpaskę
Szkocja pierwszym krajem, w którym środki higieniczne używane podczas okresu będą bezpłatne
dziewczyna z kręconymi włosami
Co musi się znaleźć w szamponie na porost włosów, żeby działał?

Gdyby mogły, już uciekłyby do ciepłych krajów… Twoje stopy znoszą długie zimne miesiące jeszcze gorzej od ciebie. Wystarczy jednak, że poświęcisz im kilka minut dziennie, a poczują się dużo lepiej. A ty wraz z nimi!

Zimno, ciężkie buty i mało ruchu – zima to trudny czas dla stóp, które są skomplikowanym biomechanizmem i do prawidłowego funkcjonowania potrzebują codziennej, regularnej aktywności. Nic więc dziwnego, że protestują, puchną i bolą. Na szczęście wystarczy przestrzeganie kilku zasad i parę prostych ćwiczeń, by zachować je w dobrej kondycji. O to, jak dbać o zdrowie stóp, pytamy eksperta, specjalistę fizjoterapii Piotra Turskiego.

Buty to podstawa

– Pierwsza rzecz, o jaką powinniśmy zadbać zimą, to jak najczęstsza zmiana butów. Optymalnie byłoby, żebyśmy mieli inne buty do jazdy samochodem, miękkie i niskie, inne na spacery i jeszcze inne na zmianę w pracy. Najgorsze, co możemy zafundować stopom, to założenie rano sztywnych butów z wysoką cholewką i zdjęcie ich dopiero wieczorem – mówi Piotr Turski.

Wysokie i sztywne kozaki, buty trekkingowe, narciarskie, łyżwy – wszystkie są prawdziwym więzieniem dla kończyn. – Stopa w takim obuwiu jest praktycznie nieruchoma w trakcie chodzenia, a co za tym idzie, mało aktywne są także mięśnie łydki. Tymczasem mięśnie brzuchaty i płaszczkowaty podudzia są częścią tzw. serca obwodowego, rodzaju pompy mięśniowej, która pracując, pompuje krew w kierunku serca. Ruch tych mięśni powoduje odpływ krwi z kończyny – tłumaczy ekspert. – Gdy łydka nie pracuje odpowiednio mocno, krążenie w podudziu jest utrudnione, a wtedy puchną nam nogi i pojawiają się obrzęki.

Kilkukrotna zmiana obuwia w ciągu dnia zmusza mięśnie do pracy i pozwala stopie odżyć. – Bezruch mięśni zmniejsza ilość substancji odżywczych dostarczanych do stawów stóp i sprzyja powstawaniu zmian zwyrodnieniowych. Jeśli nie mamy wyjścia i musimy cały dzień przechodzić w jednych butach, wieczorem zafundujmy stopom kilka ćwiczeń albo je porządnie rozmasujmy. Dobrze zrobi im także kwadrans w ciepłej kąpieli z solą, która je ogrzeje, rozluźni i zwiększy ukrwienie.

Twoje stopy polubią także fakirki, buty z kolcami-wypustkami masującymi podeszwę podczas chodzenia, którymi w zimie możesz zastąpić domowe kapcie. Dobrym pomysłem jest również zakup maty do masażu stóp. Wystarczy kilka minut spaceru dziennie po takiej macie, by uelastycznić mięśnie i pobudzić je do pracy.

Domowy fitness

Ćwiczenia, które utrzymają w formie twoje stopy, możesz wykonywać przez cały dzień. Nie są wymagające, wystarczy kilka minut ruchu, najlepiej kilka razy dziennie. – Kiedy siedzimy przed telewizorem, warto zdjąć kapcie i zrobić wachlarzyk z palców, rozstawiając je maksymalnie na boki 10 razy (można wspomóc się gumką recepturką). Dobrym treningiem dla stóp jest też skakanie na skakance albo zataczanie kółek stopami, kiedy siedzimy bądź leżymy, trzymając nogi na podwyższeniu. Możemy położyć je na stole lub krześle przed kanapą, ważne, by były przynajmniej na wysokości bioder, a najlepiej na wysokości serca. W takiej pozycji należy wykonywać krążenie stopami przez 5 minut dwa razy dziennie – radzi fizjoterapeuta. – Dobrym pomysłem jest też chodzenie po schodach na palcach, wystarczy w ten sposób przejść dwa piętra dwa razy dziennie.

Ale uwaga: po schodach na palcach chodź tylko w górę, chyba że masz sprawność akrobaty – schodząc w ten sposób, łatwo stracić równowagę i upaść.

Na aktywnej stopie

Twoje stopy nie lubią długiego siedzenia za biurkiem. Na szczęście możesz ćwiczyć je także w pracy. Zaopatrz się w piłkę tenisową albo w piłeczkę rehabilitacyjno-relaksacyjną z kolcami, co jakiś czas zdejmij buty i wykonaj rolowanie.

– To proste i bardzo dobre ćwiczenie, którego nie da się przedawkować. Możemy w ten sposób masować stopy całymi dniami – wyjaśnia Piotr Turski. – Polecane jest wszystkim, ale szczególnie osobom mającym skłonność do ostróg piętowych, bo bardzo dobrze rozmasowuje rozcięgno podeszwowe, a właśnie skrócenie jego włókien jest przyczyną powstania ostrogi. Należy jednak pamiętać, by rolując stopy, trzymać palce zadarte do góry. Jeśli wykonamy to ćwiczenie z podwiniętymi, podkurczonymi palcami, tylko pogłębimy napięcie rozcięgna.

Kiedy czekasz, aż drukarka wypluje trzydzieści stron raportu, nie stój bezczynnie, tylko przenoś ciężar ciała raz na jedną stopę, raz na drugą, nie odrywając ich od podłogi. – Kołysząc się w ten sposób, angażujemy mięśnie strzałkowe i piszczelowe, czyli całą łydkę. Można też ćwiczyć mięśnie podudzia, stając na krawędziach stóp – najpierw na zewnętrznej prawej stopy i wewnętrznej lewej, potem odwrotnie – dodaje fizjoterapeuta. – Unikajmy bezruchu również wtedy, gdy stoimy dłużej na mrozie. Stawajmy wtedy na palcach, przenośmy ciężar ciała na pięty, kołyszmy się na boki i ruszajmy palcami w butach. Wymusi to krążenie krwi w stopach, a więc lepiej je odżywi, a przy okazji wraz ze świeżą krwią napłynie do nich ciepło.

Jeszcze więcej ruchu!

Twoim stopom ciągle mało? Wypróbuj kolejne ćwiczenia. – Stojąc, unieś wszystkie palce stopy do góry. Brzmi banalnie, ale dla części osób to ćwiczenie jest prawdziwym wyzwaniem. Podnieś tak palce 5 razy. I drugie ćwiczenie: stojąc, unieś wszystkie palce, a potem opuść i przyciśnij do podłogi paluch. Następnie powtórz manewr, tym razem opuszczając tylko najmniejszy palec. Powtórz 5 razy dla każdego palca, potem zmień stopę.

 

– Takie ćwiczenia pomagają rozruszać mięśnie glistowate i międzykostne, odpowiedzialne za zginanie i prostowanie palców. A gdy nasze palce działają w pełnym zakresie ruchu, łatwiej utrzymać równowagę i prawidłowo stąpać – wyjaśnia nasz ekspert. – Ale uwaga: powszechnie zalecane kiedyś ćwiczenie polegające na podnoszeniu czegoś z podłogi palcami, np. szarfy czy chusteczki, jest niewskazane dla osób dorosłych, ponieważ nasila napięcie w rozcięgnie podeszwowym i patologie związane z jego przeciążeniami.

Twoje stopy są już giętkie jak rosyjskie akrobatki? Pora na rozluźniający masaż. – Najlepiej byłoby masować stopy przynajmniej dwa razy w tygodniu, po 5 minut każdą. Koniecznie należy przy tym powyciągać stawy, czyli złapać po kolei za każdy palec i pociągnąć nim, lekko potrząsając – radzi Piotr Turski. – Zmniejszy to ciśnienie w stawach palców i pozwoli się im odżywić. Taki masaż minimalizuje także uczucie „ściśniętych” stóp, zapobiega powstawaniu ostrogi piętowej i innych zwyrodnień.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

przegrzewanie organizmu

5 rzeczy, które dzieją się z twoim ciałem, gdy w zimne dni za bardzo podkręcasz ogrzewanie

Przesuszone pięty to zmora wielu kobiet. Jak je wyleczyć i bezwstydnie biegać w domu bez skarpetek?

grzybica stop

Grzybica paznokci – przyczyny, objawy, leczenie, domowe sposoby

Katarzyna Gołębiewska:

„Chodzenie bez obuwia to starożytny i sprawdzony środek leczniczy w przypadku niewłaściwego krążenia krwi, zarówno nadciśnienia jak i niedociśnienia” – mówi Katarzyna Gołębiewska, refleksolog

Jak się ubrać, biegając zimą?

Bieganie zimą – buty, kurtka, odzież. Jak się ubrać?

Chodzenie w szpilkach może szkodzić twojemu zdrowiu

zmarznięta kobieta

Odmrożenia 1 stopnia – przyczyny, objawy, pierwsza pomoc

Czym są modzele i jak je usunąć? Modzele na stopach

haluks na kobiecej stopie

Haluksy – przyczyny, zapobieganie, wkładki, operacja na haluksy

figi

Imbirówka na spirytusie? Przepis na nalewkę na wódce

Erytromelalgia - bolesny rumień kończyn

Erytromelalgia – bolesny rumień kończyn

„Refleksologia opiera się na zależnościach pomiędzy stopą a siedzącą sylwetką człowieka. Refleksologia jest najlepszą formą profilaktyki” – mówi Katarzyna Gołębiewska, refleksolog

kobiece paznokcie

Onycholiza – jak leczyć i jakie są przyczyny tej choroby paznokci?

Nogi kobiety w luźnych spodniach do kostki. W ręku trzyma aparat.

Sprawdź, czy twoje stopy ustawione są prawidłowo. Jak to zrobić i jak je leczyć? Tłumaczy fizjoterapeuta Julian Sobiech

zima

Zima pachnie inaczej niż lato. Czym się różni?

Gruszki na stole

Szukasz witamin, dzięki którym będziesz mieć zdrową skórę? Znajdziesz je w gruszce i pietruszce!

kobiety na nartach

Planujesz wyjazd na narty? Trener Marcjan Piotrowski radzi, jak się przygotować do zimowych sportów

owsianka

5 produktów, których lepiej unikać zimą

„Osoba, która nie ma sezonowych zaburzeń nastroju, zimą ma prawo mieć obniżony nastrój i chandrę”. O tym, czym jest fototerapia, mówi psychiatra Anna Antosik-Wójcińska

Moje pierwsze kimchi

Kimchi – poznaj przepis na koreański przysmak. Ma mnóstwo zalet

Biegasz także zimą? Oto kilka wskazówek, jak się właściwie ubierać

Seks zimą – jak go uprawiać, by było nam miło

Krem na zimę - jaki wybrać?

Krem na zimę – jaki wybrać, by nasza skóra była zadowolona?

Kobieta stoi na dworze w grubym swetrze. W rękach trzyma kubek

Zimą też trzeba pić! Wodę oczywiście!

Najpopularniejsze

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

„Zdarzało się, że nie szłam do pracy, bo nie mogłam przestać się masturbować. Jestem uzależniona od seksu i miłości”

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?