Przejdź do treści

Przepis na owsiankę według White Plate. Pyszne i zdrowe śniadanie

owsianka
Zdjęcie: Eliza Morawska | White Plate
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
„Nasz organizm nie przeżyje bez tkanki tłuszczowej”. Nie przejmuj się wystającym brzuchem! Fizjoterapeutka tłumaczy, dlaczego to jest zdrowe
istockphoto.com
Chcesz schudnąć? Poznaj 6 zaskakujących trików
Adidas
Adidas Originals wraz z Pharrellem Williamsem i znanymi w środowisku feministycznym działaczkami walczą o prawa kobiet
pexels.com
Często kłócisz się z partnerem? Sprawdź 6 sposobów na to, by wymiana zdań wyszła wam na dobre
Fitness dla oczu. Wypróbuj tych ćwiczeń i ciesz się dobrym wzrokiem przez lata

Owsianka rozgrzewa i odżywia nasz organizm. Podawana na śniadanie doda nam energii na kilka godzin. Skorzystaj z naszego przepisu na owsiankę z dodatkiem kurkumy i ekstraktu z wanilii – będzie pysznie i zdrowo.

Lubię sięgać pamięcią do wspomnień z dzieciństwa i śniadań, jakie wtedy jadłam. Kiedy byłam przedszkolakiem, tuż przed porannym wyjściem z domu modliłam się, żeby tylko nie było kaszy manny… W latach osiemdziesiątych zupa mleczna i pajda chałki grubo posmarowanej masłem i dżemem truskawkowym należały do kanonu śniadań każdego dziecka. Mojego także. Pamiętam, że te przedszkolne, znienawidzone przeze mnie zupy moja babcia potrafiła zamienić w coś smacznego. Najpierw opowieściami – wieczorem planowałyśmy wspólnie, co ugotujemy nazajutrz. „A znasz taką zupę, gdzie pyszne, małe kawałki słodkiej chałki moczy się w ciepłym mleku z cynamonem?” ‒ pytała, a ja oczami wyobraźni widziałam niezwykłe frykasy. Dziś wygląda na to, że potrawy mleczne wyparły wszędobylskie odmiany owsianki, gdzieś po drodze było też muesli albo granola.

Kocham celebrowanie śniadań. Najczęściej w soboty rano, kiedy mamy więcej czasu, przygotowujemy małe porcje różnych dań – miękkie, puszyste omlety, jajecznicę z wędzonym łososiem i pomidorem w sezonie, kanapki, do których mam niezwykłą słabość. Moje ulubione to takie, w których łączą się smaki: słony, słodki, pikantny. W naszym domu obowiązkowo mamy więc różnego rodzaju pikle, kiszonki i słoiki: konfiturę z karmelizowanej cebuli, śliwki w occie, grzybki, chutneye i inne sosy. Kręcimy domowy majonez, szukamy najlepszego ketchupu.

Moja starsza córka od dziecka jest niejadkiem i kiedy nikt jej nie pilnuje, potrafi nie jeść przez wiele godzin. Z doświadczenia i obserwacji widzę, jak głód wpływa na samopoczucie, poziom koncentracji i naukę. Kiedy wraca ze szkoły, od razu potrafię stwierdzić, czy zjadła obiad, czy tym razem znowu coś było nie po jej myśli (ach te kawałki warzyw w zupie!). Dlatego niezwykłą wagę przykładam do tego, żeby rano zjadła solidne śniadanie. Solidne to dla mnie przede wszystkim ciepłe, pełnowartościowe, pożywne i takie, które zapewni jej „paliwo” na kilka godzin. Udało mi się nauczyć moje dzieci jeść kaszę jaglaną, za którą sama też kiedyś nie przepadałam i wiem, że wiele osób po prostu jej nie lubi. Moim zdaniem problem leży tu w jej nieodpowiednim przygotowaniu – za krótko gotowana albo za sucha, niedoprawiona, zimna. O kaszy jaglanej napiszę może innym razem, a dziś chciałabym podzielić się z Wami moim pomysłem na owsiankę.

Bardzo lubię płatki owsiane, często ich używam, dodając je do chleba albo sosu. Moją ulubioną owsiankę robię na dwa sposoby – w wersji mlecznej i bezmlecznej. Musiałam się nauczyć tej drugiej opcji, kiedy okazało się, że moja młodsza córka jest uczulona na nabiał. Szczypta kurkumy, która jest w tym przepisie, dodaje owsiance tego trudno uchwytnego „czegoś” i jest jak sekretny składnik, ale jeśli jej nie masz, możesz ją pominąć.

Do podania można wykorzystać dowolne owoce sezonowe: karmelizowane na patelni gruszki albo morele, świeże czereśnie, borówki albo mus jagodowy ze słoika. Podstawa jednak w tym wypadku jest zawsze podobna i zwykle trzymam się jej, bo moi domownicy jedzą taką wersję bez marudzenia.

Idealna owsianka z sezonowymi owocami

Zdjęcie: Eliza Morawska | White Plate

Składniki (porcja dla 1 osoby):

– 50 g płatków owsianych
– szczypta kurkumy
– 200 ml wody i mleka wymieszanych w dowolnych proporcjach, ja proponuję pół na pół
– ½ łyżeczki naturalnego ekstraktu z wanilii
– 1 łyżka oleju kokosowego
– 1 łyżka masła orzechowego (opcjonalnie)
– 1 banan
– 1 łyżeczka miodu lub syropu klonowego

Przygotowanie:

Jeśli używamy zwykłych płatków owsianych, proponuję wieczorem zalać je wodą (100 ml) i rano uzupełnić resztą płynu. Jeśli używamy drobnych płatków (np. górskich lub błyskawicznych) wystarczy zalać je płynem w garnuszku. Garnuszek postawić na gazie, dodać kurkumę, wanilię i gotować ok. 10 minut. Po tym czasie dodać olej kokosowy, ugniecionego widelcem banana, masło orzechowe. Wymieszać.

Podawać z miodem lub syropem klonowym, można dodatkowo dodać ulubione owoce – borówki, maliny itp. Smacznego!


Eliza Mórawskaautorka bloga whiteplate.com, którego prowadzi od prawie 10 lat. Napisała trzy książki kucharskie: „Słodkie”, „O jabłkach” i „O chlebie”. Na co dzień pisze o jedzeniu, które również fotografuje. Prowadzi warsztaty kulinarne, a jej ulubionym tematem są wypieki, przede wszystkim chleb. Jej bloga odwiedza miesięcznie około 100 tysięcy osób, a na Facebooku śledzi ją prawie 70 tysięcy fanów. Mama dwóch córek, mieszka w Warszawie.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Woda smakowa – zrób ją sama!

bananowe ciasteczka owsiane

Bananowe ciasteczka owsiane. Pyszności na drugie śniadanie

Ciasto na pizzę – zdrowe, bo razowe

Ciasto na pizzę – zdrowe, bo razowe

istockphoto.com

Domowa piekarnia – dwa przepisy na chleb, który zrobisz sama w domu!

Tagliatelle z porem i łososiem

Tagliatelle z porem i łososiem

borowiki

Sezon na borowiki trwa! Wypróbuj ten przepis

Razowe gofry z pomarańczami

Razowe gofry z pomarańczami

Domowe wypieki dla początkujących

Domowe wypieki dla początkujących. Wypróbuj nasze przepisy i przekonaj się, jakie to proste

kiszone ogórki

3 przepisy na kiszone ogórki. Dla początkujących, nieco wtajemniczonych i kiszonkowych wymiataczy

Mleko – pić czy nie pić? Rozwiewamy wątpliwości

marmolada

Zrób sobie marmoladę z twistem

Przepis na domowe suszone pomidory. Świetne do kanapek, sałatek i jako przekąska

Ciastka z sezonowymi owocami. Zrobisz je w kilka minut

istockphoto

Szpinak w super sałatce

Śliwki z kremem kokosowym. Wykwintny smak z zapachem lata

Przepis na jaglany koktajl z malinami. Prawdziwa bomba witaminowa

Piekę… kaszę ze śliwkami. Obłędnie pyszna i zdrowa

Smoothie bowl ze śliwkami. Porcja energii na cały dzień

Ciastka jagodowe bez cukru. Nadają się na wycieczkę, plażę i do pracy!

Złota owsianka z kurkumą

Złota owsianka z kurkumą

Razowe grzanki z malinami

Razowe grzanki z malinami. Zrób sobie królewskie śniadanie!

Szakszuka z botwiny, sera koziego i jajka. To jest pyszne, proste, tanie i zdrowe

Sałatka z komosą ryżową i winogronami

Sałatka z komosą ryżową i winogronami. W sam raz na wzmocnienie odporności!

„Żonom zawsze powtarzam, że smacznie przyrządzony obiad jest podstawą szczęścia domowego i dobrego humoru męża”. Lucyna Ćwierczakiewiczowa i jej „365 obiadów”