Przejdź do treści

Kasza jaglana – bohaterka wszystkich bezglutenowców

Akcja bez glutenu: kasza jaglana
Kasza jaglana ze świeżym majerankiem. Zdjęcie: Maia Sobczak | www.qmamkasze.pl
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
W jakiej pozycji spać, żeby się wyspać?
W jakiej pozycji spać, żeby się dobrze wyspać? Podpowiadamy
Dziewczyna przed komputerem
Myślami ciągle w pracy? O tym jak nie popaść w uzależnienie, porozmawialiśmy z psychologiem Pawłem Dukaczewskim
Wypadanie włosów: jakie są najważniejsze przyczyny?
wielkanoc rodzina
Jak uniknąć przejedzenia w Wielkanoc? 7 sposobów na święta bez problemów trawiennych
matka zmęczona dzieci
Jej deficyt może być przyczyną ciągłego zmęczenia. Poznaj 7 sygnałów niedoboru witaminy B12

Żyje sobie na świecie drobny cwaniaczek. Nie lansuje się na grubą rybę, więc większość osób przymyka oko na jego wybryki. Gluten jest jak cichociemny, przyczajony tygrys czy ukryty smok. Czai się na półce, kryje w słoiku, podstępnie wygląda jak oko Saurona z szafki lub wyziera przez szparę w chlebowniku. Na szczęście jest mnóstwo produktów wolnych od tego spryciarza. Pierwsza dama to kasza jaglana!

Gluten – wróg trawienia

Nadmiar jego towarzystwa może być zwyczajnie niestrawny, okupiony wzdęciami i kiepskim samopoczuciem. Mr. „G” wręcz oblepia jelita, nie dopuszczając do prawidłowego wchłaniania odżywczych związków zawartych w trawionym jedzeniu.

Ten pan powoli, z dnia na dzień, podstępnie wykańcza delikatne kosmki jelitowe, upośledzając wchłanianie życiodajnych składników. Przez jego działanie po jakimś czasie może dojść do nieszczelności jelita, problemu z usuwaniem toksyn z organizmu i w następstwie do całkowitej nietolerancji glutenu, z chorobami autoagresywnymi włącznie.

Mr. G, czyli gluten, jest białkiem zawartym w kleistych rodzajach zbóż, w pszenicy, życie, jęczmieniu i owsie. Są to zboża szeroko wykorzystywane, właściwie codziennie w każdej kuchni. Począwszy od chleba, placków, ciast, płatków, a skończywszy na wypełniaczach w gotowych produktach spożywczych. Najsilniej nasz organizm reaguje na gluten zawarty w oczyszczonej pszenicy, a z niewiadomych powodów ten schowany w owsie jest lepiej tolerowany nawet przez osoby dotknięte całkowitą nietolerancją glutenu – celiakią. Wzdęcia, bolesny i powiększony brzuch, migreny – to znak, że trzeba ograniczyć kontakt z tym tajemniczym panem G.

Kasza jaglana – królowa gluten free

Glutenowym tajniakom mówimy stanowcze NIE! I tu rozpościera się przed nami boska, niczym nieograniczona alternatywa w postaci zbóż bezglutenowych. Nie mniej smacznych, a przy tym o niebo zdrowszych. Na pierwszy ogień sama królowa kasz, czyli kasza jaglana. Trzeba ją bezapelacyjnie wprowadzić do menu – naprawdę warto.

Kasza jaglana powstaje z prosa, wygląda jak drobne żółte koraliki z czarną kropką pośrodku. Jest lekko gorzkawa, słodka, słona i neutralna termicznie. Działa moczopędnie, podprażona delikatnie rozgrzewa, działa również alkalizująco, przeciwgrzybiczo, przeciwbakteryjnie i wymiata wirusy. Osusza nagromadzony w organizmie śluz, polecana przy niestrawności czy biegunkach. Charakteryzuje się wysokim poziomem aminokwasów, krzemu (dla pięknych włosów i dobrego trawienia), witaminy E, lecytyny i antyoksydantów.

Ugotowana w odpowiedni sposób może być nawet zdrowym składnikiem deserów. Zmielona na mąkę stanie się focaccią, chlebem czy naleśnikiem. Zmiksowana z owocami stworzy delikatny krem lub budyń z dodatkiem 100% kakao czy naturalnej wanilii. Jaglanka po prostu poleca się od śniadania po kolację. Na słodko, słono, kwaśno i ostro. Wybór ograniczony właściwie tylko wyobraźnią gotującego! Wypróbujcie trzy oryginalne przepisy!

Trzy przepisy na kaszę jaglaną

Akcja bez glutenu: kasza jaglana

Kasza jaglana ze świeżym majerankiem

– filiżanka kaszy jaglanej
– kawałek świeżego imbiru
– łyżka masła
– łyżka pestek słonecznika
– garść świeżego majeranku
– łyżka sosu sojowego Tamari (bez glutenu)

Kaszę jaglaną płuczę na gęstym sicie, przelewając kilka razy wrzątkiem. Podprażam w suchym garnku, dodaję kawałek imbiru, szczyptę soli i zalewam dwiema filiżankami wrzątku. Gotuję pod przykryciem, aż wchłonie całą wodę.

W tym czasie podprażam słonecznik na małej, suchej patelni. Do miski nakładam 4‒5 łyżek gorącej kaszy, dodaję łyżkę masła, uprażone pestki słonecznika, świeży majeranek i łyżkę sosu sojowego. To jest naprawdę pyszne!

Smoothie jaglane z truskawkami

– 3 łyżki ugotowanej kaszy jaglanej
– kubek obranych i umytych truskawek
– świeża bazylia, 6 listków
– filiżanka mleka migdałowego

Wszystkie składniki miksuję i upajam się tym niezapomnianym smakiem lata…

Jaglanka waniliowa

– filiżanka kaszy jaglanej
– garść rodzynek
– garść pokruszonych migdałów bez skórki
– łyżeczka masła
– mleko jaglane lub ryżowe z wanilią
– szczypta cynamonu
– szczypta kardamonu
– szczypta soli
– starta skórka z limonki

Kaszę przygotowuję w taki sam sposób. Podprażam w garnku, dodaję łyżeczkę klarowanego masła i mleko ryżowe waniliowe w proporcji 1:2. W połowie gotowania dodaję garść rodzynek, migdałów, cynamon, kardamon, sól i skórkę tartą z limonki. Serwuję posypaną sezonowymi owocami, najlepiej lekko kwaśnymi i nieziemsko pachnącymi.

Maia Sobczak – dietetyczka holistyczna, wegetarianka. Uwodzi pięknym, zdrowym i smacznym jedzeniem oraz świadomym podejściem do życia. Ćwiczy jogę, kocha zwierzęta, segreguje śmieci i uważnie obserwuje rzeczywistość.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

problemy skórne na szyi

Czym jest choroba Duhringa? Jak się objawia? Czy da się ją wyleczyć?

Ryż na 3 sposoby. Przepisy na bezglutenowe dania z wykorzystaniem ryżu

Vegan, wege, gluten free, eko – żadne z tych słów nie jest synonimem słowa „zdrowe”. Doktor Ania o tym, co jeść i jak kupować

Bagietka, dżemy, jedzenie na stole

„Jestem na diecie bezglutenowej, bo chcę schudnąć”. Czy to jest zdrowe? Odpowiada dietetyczka Paulina Roziewska

gluten free

Gluten – w czym występuje? W czym jest najwięcej glutenu? Produkty bezglutenowe

gluten free

Uczulenie na gluten – jakie są charakterystyczne objawy u dzieci i dorosłych?

celiakia - ziarna zbóż

Celiakia – objawy agresji immunologicznej u dzieci i dorosłych.

gluten

Jakie produkty zawierają gluten, czyli czego muszą unikać osoby z celiakią?

Świąteczny piernik – bez glutenu, bez cukru!

Świąteczny piernik – bez glutenu, bez cukru!

Nadwrażliwość na gluten – sprawdź, czy to masz

Nadwrażliwość na gluten – sprawdź, czy to masz

O co chodzi z tą pszenicą?

O co chodzi z tą pszenicą?

Akcja bez glutenu: mąka gryczana

Akcja bez glutenu: mąka gryczana

Akcja bez glutenu: mąka ryżowa

Akcja bez glutenu: mąka ryżowa

Święta na bezglutenie

Święta na bezglutenie

Akcja bez glutenu: komosa ryżowa

Zdrowe przepisy z wykorzystaniem komosy ryżowej: warzywny pasztet, domowe gofry

Akcja bez glutenu: amarantus

Akcja bez glutenu: amarantus

Akcja bez glutenu: gryka

Akcja bez glutenu: gryka

Nietolerancja glutenu – co to takiego?

Nietolerancja glutenu – co to takiego?

Dieta bezglutenowa

Zgaga? Refluks? Wzdęcia? Poznaj 5 produktów, których nie lubi twój żołądek

Ćwiczenia oddechowe na trawienie

Ćwiczenia oddechowe na trawienie. Kasia Bem pokazuje, jak dobrze je wykonać

Muffiny z rabarbarem i glazurą tahini

10 wegetariańskich źródeł żelaza

Chleb bez mąki. Wzbogać swoje wielkanocne menu o zdrowe pieczywo