Przejdź do treści

Sezon na szparagi! Wypróbuj 3 smaczne i niezwykle proste przepisy ze szparagami w roli głównej

Szparag daje radę!
Zdjęcie: Agata Deja | www.foodpornveganstyle.blogspot.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Musimy przestać wierzyć w te medyczne mity! Wraz z ekspertami obaliliśmy 10 z nich
Flower photo created by freepik - www.freepik.com
Zastanawiałaś się kiedyś, jak to jest wybierać między ciepłym posiłkiem a komfortem podczas okresu? One tak. I postanowiły coś z tym zrobić!
łóżko para nóg
Jak wywabić plamy po seksie z pościeli? Poznaj kilka przydatnych trików
Które ćwiczenia na macie najlepiej wyrzeźbią twoje ciało? Odpowiada fizjoterapeutka Magdalena Mikołajczyk
Dieta a choroba tarczycy. O najczęściej popełnianych błędach pisze dietetyczka Anna Reguła

Szparagi. Kiedyś to warzywo uchodzące za ekskluzywne, dostępne jedynie dla zamożnych, dziś jest jednym z najsmaczniejszych i najbardziej popularnych kulinarnych symboli wiosny. Połączymy je z tapenadą, dodamy do azjatyckiej sałatki, zrobimy z nimi zielone tagliatelle. Będzie pysznie i zdrowo.

Kiedy po miesiącach warzywno-owocowej posuchy te zielone pędy otwierają tak długo przez wszystkich wyczekiwany sezon wiosennych nowalijek, należy powitać je z przytupem i na bogato. Dlatego dziś zapraszamy was na szparagową rozpustę. W końcu sezon na nie jest tak krótki, że trzeba się nimi nacieszyć do woli, zwłaszcza że to bogactwo witamin i mikroelementów, za które wdzięczne nam będą nasze kości, włosy i jelita.

Na początek proponujemy łatwą do zrobienia przekąskę, która jest świetną opcją na piknik, imprezę lub szybką kolację. Chrupiące paluchy ze szparagami i prostą tapenadą robią się w mig, a z talerza znikają jeszcze szybciej, dlatego najlepiej od razu zrobić podwójną porcję.

Kolejną pozycją w naszym wiosennym menu są szparagi po azjatycku. W połączeniu z lekko orzechowymi ziarnami sorgo, wędzonym tofu i dressingiem z pastą miso smakują wyśmienicie i fajnie chrupią. To bardzo wygodny lunch do pracy, który wystarczy zapakować do pudełka lunchowego i zabrać ze sobą rano.

Na koniec podwójnie zielony makaron z grillowanymi pomidorkami koktajlowymi, orzechowym „parmezanem” i sosem cytrynowo-tymiankowym. To prawdziwa uczta dla oka i podniebienia oraz idealna opcja na niedzielny obiad w rodzinnym gronie lub romantyczną kolację we dwoje.

pesto

Chrupiące paluchy ze szparagami i tapenadą

Zdjęcie: Agata Deja | www.foodpornveganstyle.blogspot.com

Składniki na paluchy (ok. 25 sztuk):

– 1 pęczek szparagów (500 g)
– 40×25 cm kawałek ciasta francuskiego (1 arkusz gotowego ciasta)

Tapenada:

– 1 szklanka oliwek (zielonych lub czarnych), wydrylowanych i odsączonych (150 g)
– 1 ząbek czosnku
– 1‒2 łyżki oliwy
– odrobina soku z cytryny

Przygotowanie:

Szparagi myjemy, suszymy i odrywamy zdrewniałe końce. Miksujemy składniki na tapenadę w małym pojemniku blendera lub za pomocą „żyrafy”. Następnie smarujemy ciasto francuskie tapenadą i tniemy na paski o szerokości 1,5 cm, owijamy paskiem łodygę szparaga (tapenadą do wewnątrz) i układamy ją na blasze wyłożonej papierem. Pieczemy w temp. 200°C przez 20 minut. Podajemy od razu.

Szparag daje radę!

Azjatycka sałatka ze szparagami, ziarnami sorgo i tofu

Składniki (na 2‒4 porcje):

– 1 szklanka ziaren sorgo (niegotowanych), 200 g
– 1/2 pęczka szparagów
– 1 mały ogórek szklarniowy lub 2 gruntowe
– 1/2 pęczka drobnego szczypiorku
– 1 kostka wędzonego tofu
– 1 cebula
– 1 ząbek czosnku
– garść kiełków fasoli mung
– 1 łyżka sezamu lub posiekanych orzeszków ziemnych
– odrobina oleju do smażenia
– świeża kolendra i sok z limonki do podania (opcjonalnie)

Dressing:

– 1 łyżka jasnej pasty miso
– 2 łyżeczki sosu sojowego (Tamari dla wersji bezglutenowej)
– 1 łyżeczka octu ryżowego lub jabłkowego
– 1 łyżka soku z cytryny
– 1/2 łyżeczki oleju sezamowego

Przygotowanie:

Sorgo moczymy w wodzie przez noc. Następnego dnia ziarna odcedzamy, przepłukujemy i gotujemy w dużej ilości wody przez mniej więcej 40 minut, po czym dokładnie odcedzamy.

W międzyczasie odsączamy dokładnie tofu, ściskając je owinięte w kilka arkuszy papierowego ręcznika. Kroimy je w 1-cm kostkę. Siekamy cebulę, wyciskamy czosnek, myjemy kiełki i szparagi. Ogórka obieramy i kroimy w niedużą kostkę, a szparagi na skos, na 1‒2-cm kawałki.

Podsmażamy cebulę z czosnkiem kilka minut, dodajemy pokrojone szparagi i smażymy 5 minut, następnie dorzucamy kiełki fasoli mung i smażymy 1‒2 minuty, odstawiamy. Mieszamy składniki na dressing. Na końcu łączymy ugotowane ziarna sorgo ze wszystkimi składnikami, polewamy całość dressingiem, dokładnie mieszamy i serwujemy.

Przechowujemy w lodówce do 3 dni.

Szparag daje radę!

Zielone tagliatelle ze szparagami

Składniki na makaron (na 2 porcje):

– 1/2 pęczka szparagów (250 g)
– 2 garście pomidorków koktajlowych
– 2 porcje zielonego makaronu tagliatelle (ok. 200 g suchego)
– 1 łyżka oliwy z oliwek extra virgin
– 1 ząbek czosnku
– szczypta soli

Oliwa cytrynowo-tymiankowa: 

– 2 łyżki oliwy z oliwek extra virgin
– 1 łyżka soku z cytryny
– 1 łyżeczka syropu klonowego lub daktylowego
– 1/3 łyżeczki suszonego tymianku
– szczypta soli i pieprzu

Orzechowy „parmezan”:

– garść wybranych orzechów (włoskich, migdałów lub nerkowców)
– 2 łyżki nieaktywnych płatków drożdżowych
– 1/4 łyżeczki różowej soli himalajskiej

Przygotowanie:

Pomidorki myjemy, nadziewamy na patyczki i grillujemy w piekarniku nagrzanym do 200°C przez mniej więcej 15 minut. W międzyczasie gotujemy makaron i odcedzamy. Miksujemy składniki na „parmezan”.

Szparagi myjemy, odrywamy zdrewniałe końce, odcinamy główki, które dodamy na końcu, i tniemy łodygę na cienkie paski za pomocą obieraczki do warzyw lub mandoliny. Przygotowujemy cytrynową oliwę, mieszając dokładnie wszystkie składniki, aż powstanie gładka emulsja.

Na łyżce oliwy podsmażamy wyciśnięty czosnek, po 2 minutach dorzucamy ugotowany makaron, gdy się dobrze zagrzeje i pokryje oliwą, dorzucamy paski szparagów i, energicznie mieszając, smażymy przez 10 minut (w połowie czasu dorzucamy główki szparagów), mieszamy i wykładamy porcje na talerze.

Na górze każdej z nich układamy zgrillowane pomidory i świeże liście tymianku lub bazylii, całość polewamy cytrynową oliwą i posypujemy „parmezanem”.

 

Agata Dejafotografka, kulturoznawczyni, pasjonatka rękodzieła, kuchni roślinnej i filozofii DIY. Prowadzi bloga Food Porn, Vegan Style, na którym udowadnia, że kuchnia roślinna jest bardzo kreatywna, ciekawa, smaczna, kolorowa i zdrowa. Szczególnym uwielbieniem darzy kuchnię azjatycką i dania kuchni RAW.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

Dr Katarzyna Pogoda

„Wielką radość sprawia mi obserwowanie, jak kobiety po leczeniu świetnie się realizują, zmieniają podejście do życia, nabierają sił i energii do działania” – mówi dr Katarzyna Pogoda, onkolog kliniczny

„Nie polecam grup wsparcia, forów internetowych. Mam bardzo przykre doświadczenia z pacjentami, którzy zostali tam dotkliwie skrytykowani” – mówi Kamila Urbaniak, dietetyk i autorka bloga kreatorniazmian.pl

Laurie Penny

Laurie Penny: bez odwagi nasze pokolenie jest skazane na kolejną dekadę politycznego wykluczenia i gównianej muzyki

„Hormony działają na podstawie tego, co jemy. Jeśli nie jemy zgodnie ze swoim metabolicznym IQ, brak nam energii, koncentracji i mamy kłopoty z układem pokarmowym” – mówi health coach Agnieszka Pająk

Zainteresują cię również:

Kotleciki ze świeżej kolby kukurydzy

Sorbety warzywno-owocowe. Idealnie pomogą przetrwać upały!

Tort cytrusowo-szpinakowy

Tort cytrusowo-szpinakowy. Smak, którego nie sposób zapomnieć!

Malinowo – morelowa pyszność pod owsianą kruszonką

Letnia sałatka z kurkami. Odrobina lasu na talerzu

Jabłka na patyku. Uważaj, ten deser może uzależnić!

Sałatkowy dream team: marchewka i olej rzepakowy

Sałatkowy dream team: marchewka i olej rzepakowy

Pizza z kurkami

Orkiszowa letnia pizza z kurkami. Jedz bez wyrzutów sumienia!

wegańskie lody malinowo-porzeczkowe

Wegańskie lody porzeczkowo-malinowe. Smakują bosko!

Truskawkowe żelki. Doskonały smakołyk bez grama chemii

Kukurydziane ciasteczka z pigwą

Kukurydziane ciasteczka z pigwą

Komosa ryżowa zapiekana z brzoskwiniami

Drożdżówki z rabarbarem

Chrupiące drożdżówki z rabarbarem i budyniem

nernik z brzoskwiniami

Przepis na brzoskwiniowy nernik na zimno. Letnia alternatywa dla tradycyjnego sernika

Wegańskie tarty z borówkami

Wegańskie tarty z borówkami

Przepis na creme brule

Jaglano-brzoskwiniowy crème brûlée z malinami

Przepis na aksamitny deser jaglany z jagodami i czereśniami

Unsplash

Kalarepa – schrup ją w sałatce!

Wegańska panna cotta z jeżynami. Bez żelatyny, śmietany i cukru

Marmolada z dzikich mirabelek

Daktyle nadziewane malinami i masłem orzechowym

Letni dżem z jagód. Bez cukru!

Letni dżem z jagód. Bez cukru!

Nie marnuj jedzenia! Cydr ze skórek gruszek

Nie marnuj jedzenia! Cydr ze skórek gruszek

Tian – warzywa w nowej odsłonie. Doskonale sprawdzi się na letnią kolację