Przejdź do treści

3 smaczne przepisy na szaparagi

Szparag daje radę!
Zdjęcie: Agata Deja | www.foodpornveganstyle.blogspot.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
10 rzeczy, które możesz zrobić, aby łatwiej osiągnąć orgazm
Orgazm? Proszę bardzo! Poznaj 10 sposobów, aby łatwiej go osiągnąć
zakochana para
„Nieszczerość tylko pozornie oszczędza komuś przykrości. W rzeczywistości dostarcza jej w nadmiarze, ale z opóźnionym zapłonem”. O szczerości w relacjach rozmawiamy z psycholog Katarzyną Łapińską
Desery
Szefowie kuchni kontra rak piersi. Pink Pudding Challenge promuje zdrowe jedzenie i zapobiega nowotworom
młoda kobieta w czarnych ciuchach stoi na scenie podczas konferencji tedx
„Rak szyjki macicy jest winą chorej” – mocne słowa artystki, której choroba zmieniła życie
„Cała prawda o programie SZMATA 4+” – obrzydliwy mem, który uderza we wszystkie matki

Szparagi. Kiedyś to warzywo uchodzące za ekskluzywne, dostępne jedynie dla zamożnych, dziś jest jednym z najsmaczniejszych i najbardziej popularnych kulinarnych symboli wiosny. Połączymy je z tapenadą, dodamy do azjatyckiej sałatki, zrobimy z nimi zielone tagliatelle. Na majówkę w sam raz!

Kiedy po miesiącach warzywno-owocowej posuchy te zielone pędy otwierają tak długo przez wszystkich wyczekiwany sezon wiosennych nowalijek, należy powitać je z przytupem i na bogato. Dlatego dziś zapraszamy was na szparagową rozpustę. W końcu sezon na nie jest tak krótki, że trzeba się nimi nacieszyć do woli, zwłaszcza że to bogactwo witamin i mikroelementów, za które wdzięczne nam będą nasze kości, włosy i jelita.

Na początek proponujemy łatwą do zrobienia przekąskę, która jest świetną opcją na majówkowy piknik, imprezę lub szybką kolację. Chrupiące paluchy ze szparagami i prostą tapenadą robią się w mig, a z talerza znikają jeszcze szybciej, dlatego najlepiej od razu zrobić podwójną porcję.

Kolejną pozycją w naszym wiosennym menu są szparagi po azjatycku. W połączeniu z lekko orzechowymi ziarnami sorgo, wędzonym tofu i dressingiem z pastą miso smakują wyśmienicie i fajnie chrupią. To bardzo wygodny lunch do pracy, który wystarczy zapakować do pudełka lunchowego i zabrać ze sobą rano.

Na koniec podwójnie zielony makaron z grillowanymi pomidorkami koktajlowymi, orzechowym „parmezanem” i sosem cytrynowo-tymiankowym. To prawdziwa uczta dla oka i podniebienia oraz idealna opcja na niedzielny obiad w rodzinnym gronie lub romantyczną kolację we dwoje.

1. Chrupiące paluchy ze szparagami i tapenadą

Zdjęcie: Agata Deja | www.foodpornveganstyle.blogspot.com

Skladniki na paluchy (ok. 25 sztuk):

– 1 pęczek szparagów (500 g)
– 40×25 cm kawałek ciasta francuskiego (1 arkusz gotowego ciasta)

Tapenada:

– 1 szklanka oliwek (zielonych lub czarnych), wydrylowanych i odsączonych (150 g)
– 1 ząbek czosnku
– 1‒2 łyżki oliwy
– odrobina soku z cytryny

Przygotowanie:

Szparagi myjemy, suszymy i odrywamy zdrewniałe końce. Miksujemy składniki na tapenadę w małym pojemniku blendera lub za pomocą „żyrafy”. Następnie smarujemy ciasto francuskie tapenadą i tniemy na paski o szerokości 1,5 cm, owijamy paskiem łodygę szparaga (tapenadą do wewnątrz) i układamy ją na blasze wyłożonej papierem. Pieczemy w temp. 200°C przez 20 minut. Podajemy od razu.

Szparag daje radę!

2. Azjatycka sałatka ze szparagami, ziarnami sorgo i tofu

Składniki (na 2‒4 porcje):

– 1 szklanka ziaren sorgo (niegotowanych), 200 g
– 1/2 pęczka szparagów
– 1 mały ogórek szklarniowy lub 2 gruntowe
– 1/2 pęczka drobnego szczypiorku
– 1 kostka wędzonego tofu
– 1 cebula
– 1 ząbek czosnku
– garść kiełków fasoli mung
– 1 łyżka sezamu lub posiekanych orzeszków ziemnych
– odrobina oleju do smażenia
– świeża kolendra i sok z limonki do podania (opcjonalnie)

Dressing:

– 1 łyżka jasnej pasty miso
– 2 łyżeczki sosu sojowego (Tamari dla wersji bezglutenowej)
– 1 łyżeczka octu ryżowego lub jabłkowego
– 1 łyżka soku z cytryny
– 1/2 łyżeczki oleju sezamowego

Przygotowanie:

Sorgo moczymy w wodzie przez noc. Następnego dnia ziarna odcedzamy, przepłukujemy i gotujemy w dużej ilości wody przez mniej więcej 40 minut, po czym dokładnie odcedzamy.

W międzyczasie odsączamy dokładnie tofu, ściskając je owinięte w kilka arkuszy papierowego ręcznika. Kroimy je w 1-cm kostkę. Siekamy cebulę, wyciskamy czosnek, myjemy kiełki i szparagi. Ogórka obieramy i kroimy w niedużą kostkę, a szparagi na skos, na 1‒2-cm kawałki.

Podsmażamy cebulę z czosnkiem kilka minut, dodajemy pokrojone szparagi i smażymy 5 minut, następnie dorzucamy kiełki fasoli mung i smażymy 1‒2 minuty, odstawiamy. Mieszamy składniki na dressing. Na końcu łączymy ugotowane ziarna sorgo ze wszystkimi składnikami, polewamy całość dressingiem, dokładnie mieszamy i serwujemy.

Przechowujemy w lodówce do 3 dni.

Szparag daje radę!

3. Zielone tagliatelle ze szparagami

Składniki na makaron (na 2 porcje):

– 1/2 pęczka szparagów (250 g)
– 2 garście pomidorków koktajlowych
– 2 porcje zielonego makaronu tagliatelle (ok. 200 g suchego)
– 1 łyżka oliwy z oliwek extra virgin
– 1 ząbek czosnku
– szczypta soli

Oliwa cytrynowo-tymiankowa: 

– 2 łyżki oliwy z oliwek extra virgin
– 1 łyżka soku z cytryny
– 1 łyżeczka syropu klonowego lub daktylowego
– 1/3 łyżeczki suszonego tymianku
– szczypta soli i pieprzu

Orzechowy „parmezan”:

– garść wybranych orzechów (włoskich, migdałów lub nerkowców)
– 2 łyżki nieaktywnych płatków drożdżowych
– 1/4 łyżeczki różowej soli himalajskiej

Przygotowanie:

Pomidorki myjemy, nadziewamy na patyczki i grillujemy w piekarniku nagrzanym do 200°C przez mniej więcej 15 minut. W międzyczasie gotujemy makaron i odcedzamy. Miksujemy składniki na „parmezan”.

Szparagi myjemy, odrywamy zdrewniałe końce, odcinamy główki, które dodamy na końcu, i tniemy łodygę na cienkie paski za pomocą obieraczki do warzyw lub mandoliny. Przygotowujemy cytrynową oliwę, mieszając dokładnie wszystkie składniki, aż powstanie gładka emulsja.

Na łyżce oliwy podsmażamy wyciśnięty czosnek, po 2 minutach dorzucamy ugotowany makaron, gdy się dobrze zagrzeje i pokryje oliwą, dorzucamy paski szparagów i, energicznie mieszając, smażymy przez 10 minut (w połowie czasu dorzucamy główki szparagów), mieszamy i wykładamy porcje na talerze.

Na górze każdej z nich układamy zgrillowane pomidory i świeże liście tymianku lub bazylii, całość polewamy cytrynową oliwą i posypujemy „parmezanem”.

 

Agata Dejafotografka, kulturoznawczyni, pasjonatka rękodzieła, kuchni roślinnej i filozofii DIY. Prowadzi bloga Food Porn, Vegan Style, na którym udowadnia, że kuchnia roślinna jest bardzo kreatywna, ciekawa, smaczna, kolorowa i zdrowa. Szczególnym uwielbieniem darzy kuchnię azjatycką i dania kuchni RAW.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Sałatka z fenkułem i pomarańczą – prawdziwa bomba witaminy C

Kochamy krupnik! Wybrałyśmy najlepsze przepisy na pyszną zupę w nowej odsłonie

Batatowe ciastka z pomarańczową nutą – przygotujesz je błyskawicznie

Tarta kokosowo-ananasowa – trochę egzotyki zimową porą

Serniczki na zimno z awokado

Seler to samo dobro. Sprawdźcie zatem przepis na selerowy krem z czarnuszką

Detoksowa zupa miso z warzywami – Japończycy wiedzą co dobre. Spróbuj i ty!

Przepis na pieczone gruszki słodko-słone. Sprawdzą się o każdej porze dnia!

Miksujemy: koktajl na przyrost wagi

Chcesz przytyć skutecznie i zdrowo? Wypróbuj nasz koktajl

Wek na rozgrzanie: mus imbirowy

Mus imbirowy – działa przeciwzapalnie i obłędnie smakuje. Skorzystaj z naszego przepisu

Bombonierka na walentynki – brzmi banalnie? Nie wtedy, gdy zrobicie ją sami

Prezent na walentynki? Czekolada!

Prezent na walentynki? Dlaczego nie czekolada? Zróbcie ją wspólnie!