Przejdź do treści

Godzina siedzenia skraca życie aż o 22 minuty. Zobacz, jak wychodzić sobie zdrowie

Wychodzić sobie zdrowie
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Pieczona dynia Hokkaido
Przepis na pieczoną dynię Hokkaido. Świetnie sprawdzi się na lunch, obiad albo kolację!
Keira Knightley na premierze "Official Secrets"
Keira Knightley o macierzyństwie: to trzeci raz od porodu, gdy mam uczesane włosy
5 konsekwencji chodzenia do pracy z grypą
5 konsekwencji chodzenia do pracy z grypą
Dieta w endometriozie. Na co zwrócić uwagę, a czego lepiej unikać? Wyjaśnia dietetyczka
Dieta w endometriozie. Na co zwrócić uwagę, a czego lepiej unikać? Wyjaśnia dietetyczka
7 rzeczy, których lepiej nie robić po kłótni z partnerem lub partnerką
7 rzeczy, których lepiej nie robić po kłótni z partnerem lub partnerką

Czy wiecie, że spędzanie większości czasu w pozycji siedzącej jest zabójcze dla waszego kręgosłupa, mięśni stawów i całego organizmu? W dodatku skraca życie. Akcja rozpoczęta – chodzimy!

Sport, aktywność fizyczna, siłownia, bieganie… Dużo się o tym ostatnio pisze i mówi. W Polsce bez dwóch zdań panuje teraz moda na bycie fit. Czy dotyczy to jednak każdego? Zdecydowanie nie. Wczoraj na plenerowym treningu personalnym zaczepiła mnie pewna pani. Zanim się odezwała, długo i bacznie obserwowała sytuację. W końcu pyta: – A do czego potrzebne są te ćwiczenia? Do tańca, gimnastyki?. -Dla zdrowia  ‒ odpowiadam. Po prostu dla zdrowia. Przekrzywiła w głowę w głębokim niezrozumieniu i odeszła. Miała minę, która jasno sugerowała, że powariowaliśmy.

Bo wysiedzisz jajo!

Takich ludzi jak ta pani wciąż jest bardzo dużo. Codziennie na swojej drodze spotykam się z osobami, które mają nadwagę lub są otyłe (w Polsce wskaźniki statystyczne dotyczące problemu wciąż są bardzo wysokie). Kiedy ich mijam, słyszę, że tracą oddech. Ich tętno niebezpiecznie przyśpiesza podczas najbardziej podstawowej czynności życiowej – chodzenia. Oni sami najczęściej nie wiedzą, że to problem, że nie powinno tak być. Złe samopoczucie i wycieńczenie zganiają na karb słabego stanu zdrowia.

A przecież jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy jest ciągłe siedzenie. W pracy – przed komputerem, w domu – przed telewizorem, nawet przed blokiem – na ławce. Ciągle siedzimy! Nie mówię, że każdy ma biegać maratony. Uwierzcie mi na słowo – wystarczy, że zaczniecie chodzić.

Zalety regularnego chodzenia

Plusów jest tak wiele, że nie wiem nawet, od czego zacząć. Regularne spacery przede wszystkim poprawiają kondycję waszego serca i zmniejszają ryzyko chorób. Cukrzyca? Spacery obniżą prawdopodobieństwo jej wystąpienia aż o 60 proc. Cały układ krwionośny będzie pracował lepiej i sprawniej, dbając o żyły i tętnice oraz zaopatrując cały organizm w niezbędne składniki odżywcze oraz tlen. Inaczej będzie pracował układ nerwowy, a dotleniony mózg będzie miał lepszą pamięć. Tak, tak – im więcej siedzicie, tym szybciej zbliża się do was starość.

Kobieta siedząca przy biurku

Siedzenie ma wpływ także na oddychanie. Osoby siedzące po kilka-kilkanaście godzin dziennie za biurkiem są dwukrotnie bardziej narażone na zatorowatość płucną. Osłabia się także krążenie krwi, w wyniku czego mogą powstać zakrzepy w żyłach dolnych partii nóg. Jednak dzięki chodzeniu możecie tego uniknąć. Będziecie miały znacznie lepsze samopoczucie, nie wspominając nawet o tym, że tego typu ruch przyśpieszy metabolizm i wraz ze zmianą nawyków żywieniowych z pewnością będzie sprzymierzeńcem procesu odchudzania.

Nie szukajcie wymówek w braku czasu. Nikt nie każe nikomu chodzić przez dwie godziny. Specjaliści twierdzą, że największe korzyści organizm osiąga z półgodzinnej przechadzki podejmowanej kilka razy w tygodniu. Plus? Chodzić może każdy. Nawet osoba, która waży 200 kg. Dlatego warto wykorzystywać na przechadzki każdą możliwą chwilę.

Jak zacząć?

Jeśli należycie do osób, które z trudem łapią oddech podczas wyjścia do sklepu, powinniście natychmiast wziąć się za aktywność fizyczną. Wiele osób tłumaczy, że choroba nie pozwala im na ruch. W 90 proc. przypadków jest odwrotnie. Brak ruchu nie pozwala poczuć się lepiej. Wysiłek można rozłożyć na raty. 30-minutowy spacer można podzielić na dwie przechadzki trwające kwadrans.

Macie psa? Wybierzcie się z nim na dłuższy spacer. W trakcie takiego wyjścia warto postawić na małe ćwiczenie interwałowe. Od wolnego spaceru przechodzić do marszu, a jeśli jesteście w formie ‒ do truchtu, po chwili znów wróćcie do spaceru, truchtu, marszu itd. Zmienne tempo doskonale wpływa na poprawę kondycji oraz pracę układu krwionośnego, poza tym interwały poprawiają metabolizm.

bieganie

Jeśli poruszacie się środkami transportu miejskiego, wysiądźcie o jeden przystanek wcześniej. Resztę trasy pokonajcie pieszo. Nie bądźcie leniwi – to wasze zdrowie. Dzięki temu dostarczycie mięśniom trochę ruchu, a sobie więcej tlenu. Dokładnie to samo zróbcie z autem. Zaparkujcie samochód w pewnej odległości od miejsca docelowego i przejdźcie się.

Jeśli macie windę, zrezygnujcie z niej. Wchodzenie i schodzenie po schodach uaktywni mięśnie nóg oraz pośladków, poprawi kondycję i będzie okazją do codziennej aktywności fizycznej, która na dodatek nie wymaga wcześniejszego planowania. Poprawę kondycji zauważycie natychmiast! Szukajcie okazji do spacerów na przykład z przyjaciółmi, zamiast zalegać w kawiarni lub z dziećmi – możecie chyba wybrać się do zoo zamiast do kina?

Jeśli zależy wam na bardziej intensywnym treningu, podczas spaceru wybierzcie trasę z przeszkodami w formie schodów. Już podczas 10 minut szybkiego wchodzenia po stopniach możecie spalić około 100 kalorii (podczas powolnego wspinania się na kolejne piętra stracicie ok. 80 kalorii w 10 minut). Możecie także zaopatrzyć się w modne ostatnio krokomierze. Jeśli liczba przebytych kroków nie przekracza 5 tys. dziennie, uważane jest to za oznakę siedzącego trybu życia. Warto dojść przynajmniej do 10 tys. kroków na dobę.

Jeszcze się nie przekonałyście? Pamiętacie, że jeden papieros skraca życie średnio o 11 minut? No właśnie! A godzina siedzenia skraca je aż o 22 minuty. Na szczęście łatwiej się od tego odzwyczaić, więc wstajemy!

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

Bergamotka jest skarbnicą witaminy A i C

„Bergamotka jest prawdziwą skarbnicą witaminy A i C, pomaga przy przeziębieniach, ma pozytywny wpływ na psychikę, pomaga w stresie, ułatwia zasypianie oraz pogłębia sen” – mówi dr Grażyna Pająk

Joga powięziowa

„Na zajęciach jogi powięziowej masz czas, żeby zastanowić się, co się dzieje w twoim ciele, a ciało jest nośnikiem tego, co w głowie i w sercu” – mówi Patrycja Adaszewska, trenerka jogi powięziowej.

„Udowodniono, że kawa wykazuje szereg prozdrowotnych działań na pracę organizmu, dlatego znalazła się piramidzie prawidłowego żywienia”- mówi dr Agnieszka Jarosz

Aneta Cybula

„Jak ktoś dobrze wygląda, ładnie pachnie i umie się wysłowić, to nie może mieć HIV – osoby, które myślą w ten sposób, trafiają do szpitala już na etapie AIDS” – mówi dr Aneta Cybula, specjalistka chorób zakaźnych

Zainteresują cię również:

Siedzący tryb pracy? Dla zdrowia powinnaś spacerować

Co mówi o tobie twój sposób chodzenia?

Zdrowie trzeba sobie wychodzić

Spacer w towarzystwie – darmowy sposób na depresję

Spacer w towarzystwie – darmowy sposób na depresję

Pierwsze buty dla malucha

Pierwsze buty dla malucha

Wszystkie kroki policzone

Wszystkie kroki policzone

Mural w wielkim mieście

Mural w wielkim mieście

10 000 kroków – dacie radę?

10 000 kroków – dacie radę?

Chodzenie pobudza myślenie

Chodzenie pobudza myślenie

Nadmuchiwane buty z Bułgarii

Nadmuchiwane buty z Bułgarii

Robert Korzeniowski pokazuje, jak dobrze chodzić

Robert Korzeniowski pokazuje, jak dobrze chodzić

Wielcy spacerowicze

Wielcy spacerowicze

Wabi-sabi, czyli niedoskonałe jest piękne

Koniec hygge, czas na wabi-sabi. Niedoskonałe jest piękne!

Po co robić przysiady? Nie chodzi tylko o smukłe pośladki

Aktywność po ciąży. Jak wrócić do treningów po ciąży?

W jakim czasie trzeba zużyć kosmetyk, zanim stanie się siedliskiem bakterii?

Jane Fonda aresztowana i zakuta w kajdanki przy Kapitolu w Waszyngtonie

cellulit galeria

Cellulit – mamy go prawie wszystkie, więc po co się go wstydzić? Te dziewczyny przełamały wstyd i dumnie kroczą z pomarańczową skórką!

Rozciąganie pleców na sportowo

Mąż na sali porodowej zmotywował swoją żonę w niezwykły sposób. Film z jego relacją zobaczyło już 2,6 mln osób

Olga Tokarczuk z Literacką Nagrodą Nobla

Olga Tokarczuk laureatką Literackiej Nagrody Nobla!

dziewczyna w sportowym stroju

Kiedy sport osłabia odporność?

Żądamy sprawiedliwości! / istockphoto.com

„Nie chcę iść do więzienia, bo mówię o przemocy”. Wraz z Mają Staśko chcemy sprawiedliwości dla zgwałconej Katarzyny

„Odchudzam się, a nie chudnę!”. Brzmi znajomo? Dowiedz się, z czego to może wynikać

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

paznokcie

Paznokcie mówią wiele o twoim zdrowiu. Sprawdź, jakie ostrzeżenia mogą ci wysyłać

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

https://www.istockphoto.com

To, co wydalamy, wiele mówi o stanie naszego zdrowia. Sprawdź, co trzeba wiedzieć o… kupie

dłonie

Drętwienie palców u rąk – skąd się bierze i co oznacza?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

ucho kobiety

Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą? Skuteczne domowe sposoby na zatkane ucho