Przejdź do treści

Godzina siedzenia skraca życie aż o 22 minuty. Zobacz, jak wychodzić sobie zdrowie

Wychodzić sobie zdrowie
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
pływalnia basen
Kąpiel z dreszczykiem, czyli co na nas czeka na publicznych kąpieliskach?
grzyby
Przez kilka godzin trzymałaś grzyby w foliowej reklamówce? Dietetyczka odpowiada, czy nadają się do spożycia
gettyimages.com
Czujesz się zmęczona, masz ciągle ochotę na słodycze, jesteś rozdrażniona… To mogą być objawy insulinooporności
Unikaj psychologicznej pułapki 90:10 a twój dzień będzie lepszy
Instagram.com
„Nie w porządku jest to, że zdjęcia takie jak powyższe oburzają, a to tylko czysta podpaska i ketchup”- młoda feministka podjęła ważny temat

Czy wiecie, że spędzanie większości czasu w pozycji siedzącej jest zabójcze dla waszego kręgosłupa, mięśni stawów i całego organizmu? W dodatku skraca życie. Akcja rozpoczęta – chodzimy!

Sport, aktywność fizyczna, siłownia, bieganie… Dużo się o tym ostatnio pisze i mówi. W Polsce bez dwóch zdań panuje teraz moda na bycie fit. Czy dotyczy to jednak każdego? Zdecydowanie nie. Wczoraj na plenerowym treningu personalnym zaczepiła mnie pewna pani. Zanim się odezwała, długo i bacznie obserwowała sytuację. W końcu pyta: – A do czego potrzebne są te ćwiczenia? Do tańca, gimnastyki?. -Dla zdrowia  ‒ odpowiadam. Po prostu dla zdrowia. Przekrzywiła w głowę w głębokim niezrozumieniu i odeszła. Miała minę, która jasno sugerowała, że powariowaliśmy.

Bo wysiedzisz jajo!

Takich ludzi jak ta pani wciąż jest bardzo dużo. Codziennie na swojej drodze spotykam się z osobami, które mają nadwagę lub są otyłe (w Polsce wskaźniki statystyczne dotyczące problemu wciąż są bardzo wysokie). Kiedy ich mijam, słyszę, że tracą oddech. Ich tętno niebezpiecznie przyśpiesza podczas najbardziej podstawowej czynności życiowej – chodzenia. Oni sami najczęściej nie wiedzą, że to problem, że nie powinno tak być. Złe samopoczucie i wycieńczenie zganiają na karb słabego stanu zdrowia.

A przecież jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy jest ciągłe siedzenie. W pracy – przed komputerem, w domu – przed telewizorem, nawet przed blokiem – na ławce. Ciągle siedzimy! Nie mówię, że każdy ma biegać maratony. Uwierzcie mi na słowo – wystarczy, że zaczniecie chodzić.

Zalety regularnego chodzenia

Plusów jest tak wiele, że nie wiem nawet, od czego zacząć. Regularne spacery przede wszystkim poprawiają kondycję waszego serca i zmniejszają ryzyko chorób. Cukrzyca? Spacery obniżą prawdopodobieństwo jej wystąpienia aż o 60 proc. Cały układ krwionośny będzie pracował lepiej i sprawniej, dbając o żyły i tętnice oraz zaopatrując cały organizm w niezbędne składniki odżywcze oraz tlen. Inaczej będzie pracował układ nerwowy, a dotleniony mózg będzie miał lepszą pamięć. Tak, tak – im więcej siedzicie, tym szybciej zbliża się do was starość.

Kobieta siedząca przy biurku

Siedzenie ma wpływ także na oddychanie. Osoby siedzące po kilka-kilkanaście godzin dziennie za biurkiem są dwukrotnie bardziej narażone na zatorowatość płucną. Osłabia się także krążenie krwi, w wyniku czego mogą powstać zakrzepy w żyłach dolnych partii nóg. Jednak dzięki chodzeniu możecie tego uniknąć. Będziecie miały znacznie lepsze samopoczucie, nie wspominając nawet o tym, że tego typu ruch przyśpieszy metabolizm i wraz ze zmianą nawyków żywieniowych z pewnością będzie sprzymierzeńcem procesu odchudzania.

Nie szukajcie wymówek w braku czasu. Nikt nie każe nikomu chodzić przez dwie godziny. Specjaliści twierdzą, że największe korzyści organizm osiąga z półgodzinnej przechadzki podejmowanej kilka razy w tygodniu. Plus? Chodzić może każdy. Nawet osoba, która waży 200 kg. Dlatego warto wykorzystywać na przechadzki każdą możliwą chwilę.

Jak zacząć?

Jeśli należycie do osób, które z trudem łapią oddech podczas wyjścia do sklepu, powinniście natychmiast wziąć się za aktywność fizyczną. Wiele osób tłumaczy, że choroba nie pozwala im na ruch. W 90 proc. przypadków jest odwrotnie. Brak ruchu nie pozwala poczuć się lepiej. Wysiłek można rozłożyć na raty. 30-minutowy spacer można podzielić na dwie przechadzki trwające kwadrans.

Macie psa? Wybierzcie się z nim na dłuższy spacer. W trakcie takiego wyjścia warto postawić na małe ćwiczenie interwałowe. Od wolnego spaceru przechodzić do marszu, a jeśli jesteście w formie ‒ do truchtu, po chwili znów wróćcie do spaceru, truchtu, marszu itd. Zmienne tempo doskonale wpływa na poprawę kondycji oraz pracę układu krwionośnego, poza tym interwały poprawiają metabolizm.

bieganie

Jeśli poruszacie się środkami transportu miejskiego, wysiądźcie o jeden przystanek wcześniej. Resztę trasy pokonajcie pieszo. Nie bądźcie leniwi – to wasze zdrowie. Dzięki temu dostarczycie mięśniom trochę ruchu, a sobie więcej tlenu. Dokładnie to samo zróbcie z autem. Zaparkujcie samochód w pewnej odległości od miejsca docelowego i przejdźcie się.

Jeśli macie windę, zrezygnujcie z niej. Wchodzenie i schodzenie po schodach uaktywni mięśnie nóg oraz pośladków, poprawi kondycję i będzie okazją do codziennej aktywności fizycznej, która na dodatek nie wymaga wcześniejszego planowania. Poprawę kondycji zauważycie natychmiast! Szukajcie okazji do spacerów na przykład z przyjaciółmi, zamiast zalegać w kawiarni lub z dziećmi – możecie chyba wybrać się do zoo zamiast do kina?

Jeśli zależy wam na bardziej intensywnym treningu, podczas spaceru wybierzcie trasę z przeszkodami w formie schodów. Już podczas 10 minut szybkiego wchodzenia po stopniach możecie spalić około 100 kalorii (podczas powolnego wspinania się na kolejne piętra stracicie ok. 80 kalorii w 10 minut). Możecie także zaopatrzyć się w modne ostatnio krokomierze. Jeśli liczba przebytych kroków nie przekracza 5 tys. dziennie, uważane jest to za oznakę siedzącego trybu życia. Warto dojść przynajmniej do 10 tys. kroków na dobę.

Jeszcze się nie przekonałyście? Pamiętacie, że jeden papieros skraca życie średnio o 11 minut? No właśnie! A godzina siedzenia skraca je aż o 22 minuty. Na szczęście łatwiej się od tego odzwyczaić, więc wstajemy!

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Polecamy

„W Chinach medycyna chińska przygotowuje przyszłych rodziców już rok przed planowaną ciążą. Dzięki temu depresja poporodowa nie zdarza się tam często” – mówi Aneta Rosłon, terapeutka medycyny chińskiej

Milena Nosek

„Znam organizmy, które nie szczędzą sobie cukru, smażenia, jedzą na co i kiedy mają ochotę, osiągają przy tym sukcesy i czują się wspaniale. Pytanie tylko – do kiedy?” – mówi Milena Nosek, dietetyk tancerzy

Hello my Hero. Dominika Jeżewska, Pani Łuska: zaczęłam widzieć więcej szczęścia w łuszczycy, bawić się nią i doceniać, że dzięki niej dbam o wiele bardziej o swój organizm

lady pasztet

„Jestem w ciąży, więc dla mnie najbardziej palące jest to, żeby kobiety wyszły z domów, a żeby do tych domów przyszli faceci” – mówi Katarzyna Barczyk, autorka bloga Lady Pasztet

Zainteresują cię również:

Facebook.com

„Jesteś piękna! Nieważne, czy masz po ciąży wystający brzuch, bliznę po cesarce czy bardziej wiszące cycki” – młoda mama pokazała prawdziwe zdjęcie po porodzie

Kasia Bigos kettlebell

Domowe ćwiczenia z kettlebells. Ten mały sprzęt może czynić prawdziwe cuda

jak być fit na wakacjach

Jak być fit na wakacjach?

Ćwiczenia wszech czasów – przysiad bułgarski

Ćwiczenia wszech czasów – przysiad bułgarski

Judith Butler

Judith Butler: słowo „lesbijka” pojawiło się w mojej głowie w wieku 14 lat, gdy zakochałam się w dziewczynie

Dlaczego zapominamy

Dlaczego zapominamy?

Google Doodle

Google Doodle z René Favaloro! To on jako pierwszy wszczepił bypassy kobiecie

Centymetr i waga

Jak dokonywać pomiarów ciała? Tłumaczy trenerka, Kasia Bigos

„Polki pozwalają, żeby bez końca dokładać im obowiązków. A zdrowy egoizm jest po to, żeby czasem powiedzieć nie” – mówi Karolina Cwalina-Stępniak, autorka książki „#girlstalk Dziewczyny, rozmowy, życie”

nuda

Kiepska pogoda pokrzyżowała twoje plany urlopowe? Zobacz, jak nudzić się w kreatywny sposób

Trening na schodach

Bieganie po schodach – zwiększa kondycję i wydajność organizmu

Pexels.com

Mój partner/partnerka jest DDA (Dorosłe Dziecko Alkoholików). Co mogę zrobić, by żyło nam się lepiej?

Przełam się, zrób mostek

„Byłem zamknięty w ciele, w którym nie chciałem być, w którym czułem się źle i nie wiedziałem jak od tego uciec” – mówi Aleksander, chłopak żyjący w ciele atrakcyjnej dziewczyny

Hinterhaus Productions/Gettyimages

Przed tobą pierwszy raz na siłowni? „Nie wymagaj od siebie za dużo!” – mówi fizjoterapeutka

Przełom w świecie nauki! Uniwersytet Technologiczny w Eindhoven zatrudni wyłącznie kobiety

Jak dbać o ścięgno Achillesa?

10 rzeczy, których lepiej nie robić latem

10 rzeczy, których nie warto robić latem

5 razy TAK dla wakacji solo

Zastanawiasz się, czy wakacje solo to oby na pewno dobry pomysł? Poznaj 5 korzyści płynących z takiego urlopu

Siła bezruchu – trening izometryczny

Siła bezruchu – trening izometryczny

Yoani Sanchez

Yoani Sanchez. Blogerka, która bardzo wkurzyła kubański rząd

Kiedy bolą kolana

Bolą cię kolana podczas treningu? Oto kilka sposobów aby zapobiegać problemom

„Nasze ciało spełnia jakąś rolę. Naszą rolą jest po prostu przytulanie”. Rozmawiamy z dziewczynami, które przytulają za pieniądze

Jak NIE robić deski? Wyjaśnia trenerka, Kasia Bigos