Przejdź do treści

Godzina siedzenia skraca życie aż o 22 minuty. Zobacz, jak wychodzić sobie zdrowie

Wychodzić sobie zdrowie
Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Coraz więcej dzieci z groźną chorobą po przebytym COVID-19. "To jest moment, aby zacząć bić na alarm"
Coraz więcej dzieci z groźną chorobą po przebytym COVID-19. „To jest moment, aby zacząć bić na alarm”
„Ciąg może trwać tygodniami lub nawet miesiącami”. Psychodietetyk opisuje mechanizm działania… cukru
Kobieta sprawdza swój portfel
Ryzyko przeniesienia koronawirusa na banknotach jest niskie, podsumowuje Bank Anglii
Meghan Markle o poronieniu: Ściskając swoje pierworodne dziecko, czułam, że tracę drugie
Maja Staśko: 94 proc. kobiet po gwałcie w Polsce nie zgłasza się na policję. Wstydzi się, boi się reakcji i nie wierzy w skuteczność wymiaru sprawiedliwości

Czy wiecie, że spędzanie większości czasu w pozycji siedzącej jest zabójcze dla waszego kręgosłupa, mięśni stawów i całego organizmu? W dodatku skraca życie. Akcja rozpoczęta – chodzimy!

Sport, aktywność fizyczna, siłownia, bieganie… Dużo się o tym ostatnio pisze i mówi. W Polsce bez dwóch zdań panuje teraz moda na bycie fit. Czy dotyczy to jednak każdego? Zdecydowanie nie. Wczoraj na plenerowym treningu personalnym zaczepiła mnie pewna pani. Zanim się odezwała, długo i bacznie obserwowała sytuację. W końcu pyta: – A do czego potrzebne są te ćwiczenia? Do tańca, gimnastyki?. -Dla zdrowia  ‒ odpowiadam. Po prostu dla zdrowia. Przekrzywiła w głowę w głębokim niezrozumieniu i odeszła. Miała minę, która jasno sugerowała, że powariowaliśmy.

Bo wysiedzisz jajo!

Takich ludzi jak ta pani wciąż jest bardzo dużo. Codziennie na swojej drodze spotykam się z osobami, które mają nadwagę lub są otyłe (w Polsce wskaźniki statystyczne dotyczące problemu wciąż są bardzo wysokie). Kiedy ich mijam, słyszę, że tracą oddech. Ich tętno niebezpiecznie przyśpiesza podczas najbardziej podstawowej czynności życiowej – chodzenia. Oni sami najczęściej nie wiedzą, że to problem, że nie powinno tak być. Złe samopoczucie i wycieńczenie zganiają na karb słabego stanu zdrowia.

A przecież jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy jest ciągłe siedzenie. W pracy – przed komputerem, w domu – przed telewizorem, nawet przed blokiem – na ławce. Ciągle siedzimy! Nie mówię, że każdy ma biegać maratony. Uwierzcie mi na słowo – wystarczy, że zaczniecie chodzić.

Zalety regularnego chodzenia

Plusów jest tak wiele, że nie wiem nawet, od czego zacząć. Regularne spacery przede wszystkim poprawiają kondycję waszego serca i zmniejszają ryzyko chorób. Cukrzyca? Spacery obniżą prawdopodobieństwo jej wystąpienia aż o 60 proc. Cały układ krwionośny będzie pracował lepiej i sprawniej, dbając o żyły i tętnice oraz zaopatrując cały organizm w niezbędne składniki odżywcze oraz tlen. Inaczej będzie pracował układ nerwowy, a dotleniony mózg będzie miał lepszą pamięć. Tak, tak – im więcej siedzicie, tym szybciej zbliża się do was starość.

Kobieta siedząca przy biurku

Siedzenie ma wpływ także na oddychanie. Osoby siedzące po kilka-kilkanaście godzin dziennie za biurkiem są dwukrotnie bardziej narażone na zatorowatość płucną. Osłabia się także krążenie krwi, w wyniku czego mogą powstać zakrzepy w żyłach dolnych partii nóg. Jednak dzięki chodzeniu możecie tego uniknąć. Będziecie miały znacznie lepsze samopoczucie, nie wspominając nawet o tym, że tego typu ruch przyśpieszy metabolizm i wraz ze zmianą nawyków żywieniowych z pewnością będzie sprzymierzeńcem procesu odchudzania.

Nie szukajcie wymówek w braku czasu. Nikt nie każe nikomu chodzić przez dwie godziny. Specjaliści twierdzą, że największe korzyści organizm osiąga z półgodzinnej przechadzki podejmowanej kilka razy w tygodniu. Plus? Chodzić może każdy. Nawet osoba, która waży 200 kg. Dlatego warto wykorzystywać na przechadzki każdą możliwą chwilę.

Jak zacząć?

Jeśli należycie do osób, które z trudem łapią oddech podczas wyjścia do sklepu, powinniście natychmiast wziąć się za aktywność fizyczną. Wiele osób tłumaczy, że choroba nie pozwala im na ruch. W 90 proc. przypadków jest odwrotnie. Brak ruchu nie pozwala poczuć się lepiej. Wysiłek można rozłożyć na raty. 30-minutowy spacer można podzielić na dwie przechadzki trwające kwadrans.

Macie psa? Wybierzcie się z nim na dłuższy spacer. W trakcie takiego wyjścia warto postawić na małe ćwiczenie interwałowe. Od wolnego spaceru przechodzić do marszu, a jeśli jesteście w formie ‒ do truchtu, po chwili znów wróćcie do spaceru, truchtu, marszu itd. Zmienne tempo doskonale wpływa na poprawę kondycji oraz pracę układu krwionośnego, poza tym interwały poprawiają metabolizm.

bieganie

Jeśli poruszacie się środkami transportu miejskiego, wysiądźcie o jeden przystanek wcześniej. Resztę trasy pokonajcie pieszo. Nie bądźcie leniwi – to wasze zdrowie. Dzięki temu dostarczycie mięśniom trochę ruchu, a sobie więcej tlenu. Dokładnie to samo zróbcie z autem. Zaparkujcie samochód w pewnej odległości od miejsca docelowego i przejdźcie się.

Jeśli macie windę, zrezygnujcie z niej. Wchodzenie i schodzenie po schodach uaktywni mięśnie nóg oraz pośladków, poprawi kondycję i będzie okazją do codziennej aktywności fizycznej, która na dodatek nie wymaga wcześniejszego planowania. Poprawę kondycji zauważycie natychmiast! Szukajcie okazji do spacerów na przykład z przyjaciółmi, zamiast zalegać w kawiarni lub z dziećmi – możecie chyba wybrać się do zoo zamiast do kina?

Jeśli zależy wam na bardziej intensywnym treningu, podczas spaceru wybierzcie trasę z przeszkodami w formie schodów. Już podczas 10 minut szybkiego wchodzenia po stopniach możecie spalić około 100 kalorii (podczas powolnego wspinania się na kolejne piętra stracicie ok. 80 kalorii w 10 minut). Możecie także zaopatrzyć się w modne ostatnio krokomierze. Jeśli liczba przebytych kroków nie przekracza 5 tys. dziennie, uważane jest to za oznakę siedzącego trybu życia. Warto dojść przynajmniej do 10 tys. kroków na dobę.

Jeszcze się nie przekonałyście? Pamiętacie, że jeden papieros skraca życie średnio o 11 minut? No właśnie! A godzina siedzenia skraca je aż o 22 minuty. Na szczęście łatwiej się od tego odzwyczaić, więc wstajemy!

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Zainteresują cię również:

„To nie chodzi o plamy na skórze. Wszyscy jesteśmy czymś naznaczeni”. Niezwykła sesja fotograficzna kobiet z bielactwem

Anja Rubik

Anja Rubik o okładce „Vogue Polska”: chciałam, aby sesja oddała nasz bunt i naszą siłę

Lekarka siedzi zmęczona na podłodze

Jak wygląda sytuacja na SOR-ze w czasie pandemii? Lek. Bartosz Fiałek przytacza historie z dyżuru, nie pozostawiając złudzeń

Emma Corrin pozuje na okładce magazynu z nieogolonymi pachami. "Mam nadzieję, że jesteśmy na dobrej drodze, aby owłosienie ciała u kobiet stało się normalne"

Emma Corrin pozuje na okładce magazynu z nieogolonymi pachami. „Mam nadzieję, że jesteśmy na dobrej drodze, aby owłosienie ciała u kobiet stało się normalne”

5 faktów o śmieciach, których nie znałaś. Pokazują, jak dużo odpadów wyrzucamy i jak małą mamy wiedzę na temat segregacji

5 faktów o śmieciach, których nie znałaś. Pokazują, jak małą mamy wiedzę na temat segregacji

Silne nogi to silny mózg? Sprawdź, co mówią badania

Iga Majewska - Warsaw Pilates

„Jako babcia chcę chodzić po górach i jeździć rowerem, więc pilates traktuję jako inwestycję w przyszłość” – mówi Iga Majewska

„Jesteś do niczego”, „Nigdy nie myślisz”, „Nie potrafisz zapamiętać najprostszej rzeczy”. Jak odpowiadać na krytykę innych osób?

Stres działa jak śmieciowe jedzenie. Dlaczego tak się dzieje?

Maja Staśko: Nie wszystkie kobiety mogą być w ciąży. Nie tylko kobiety mogą być w ciąży

awokado na talerzu

Nie daj się nabrać na eko. 5 rad dla tropicieli ekościemy

Ciałobrazy - Natalia Miedziak-Skonieczna

Natalia Miedziak-Skonieczna: „Potrzebujemy innych kobiet, bo one pokazują nam prawdę o nas”

FIFA chce wprowadzić urlop macierzyński dla zawodowych piłkarek. To prawdziwa rewolucja w żeńskim futbolu

FIFA chce wprowadzić urlop macierzyński dla zawodowych piłkarek. To prawdziwa rewolucja w żeńskim futbolu!

"Oczekiwanie, że medytacja przyniesie spokój, wywołuje napięcie". Jak zacząć medytować?

Jak medytować w domu? Sprawdź, jakie wskazówki ma nauczycielka medytacji Maga Korbel [WIDEO]

Warszawskiej klubokawiarni zatrudniającej osoby z autyzmem grozi upadek. „Jesteśmy w tragicznej sytuacji. Bardzo prosimy o pomoc”

Warszawskiej klubokawiarni zatrudniającej osoby z autyzmem grozi upadek. „Jesteśmy w tragicznej sytuacji. Bardzo prosimy o pomoc”

MAKE SEX EASIER: Z penisem przez wieki. Dlaczego dziś „konar musi ustawicznie płonąć”?

Phonebleaching. Czy można wybielić zęby, podłączając się… do telefonu?

Ciałopozytywny ruch? Psychodietetyczka Małgorzata Akkus radzi: Nie szukaj motywacji, tylko pragnienia. Jest silniejsze, pali od środka

Ciałopozytywny ruch? Psychodietetyczka Małgorzata Akkus radzi: Nie szukaj motywacji, tylko pragnienia. Jest silniejsze, pali od środka

„Aby zgodzić się na oddanie narządów swojego dziecka, musisz najpierw je stracić…”. W Polsce transplantologia dziecięca niemal nie istnieje

Żarty z wyglądu kobiet

„Kiedy kobiety wychodzą na ulicę, nazywają nas ‘wieszakowymi pasztetami z wąsem’”. Paulina Zagórska o ocenianiu kompetencji kobiet po wyglądzie

filiżanka z herbatą

Recykling zużytych ekspresówek. Nie wyrzucaj, wykorzystaj

Nie oceniaj wszystkiego. „Na przykładzie pogody zauważyć można, że często oceniamy to, na co nie mamy żadnego wpływu”

Nieekspertka o depresji: gdybym przyszła z wielką, krwawiącą raną w nodze, łatwiej byłoby zrozumieć, że mnie boli

Anna Wyszkoni przeszła koronawirusa. „Krew mnie zalewa, gdy czytam idiotyczne teorie odklejonych postaci zbyt elegancko nazywanych ‚koronasceptykami'”

Najpopularniejsze

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

„Zdarzało się, że nie szłam do pracy, bo nie mogłam przestać się masturbować. Jestem uzależniona od seksu i miłości”

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Dlaczego możesz nie mieć ochoty na seks? Zabójcy libido

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

białe plamy na paznokciach

Białe plamy na paznokciach – co oznaczają i jak się ich pozbyć?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?