Przejdź do treści

Bulion, sałatka, a może stir-fry? Algożercy, szykujcie się na ucztę!

Zdjęcie: Agata Deja | www.foodpornveganstyle.blogspot.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Jak upiec chleb bezglutenowy? Sprawdzony przepis na chleb bez glutenu
Do kiedy dodatkowy zasiłek opiekuńczy? Ministerstwo podało datę
Do kiedy dodatkowy zasiłek opiekuńczy? Ministerstwo podało datę
Opieka psychiatryczna w Polsce – jaki jest jej stan i jak może to się zmienić po pandemii? 
Analiza stanu opieki psychiatrycznej w Polsce pokazuje, jak bardzo jest źle. Jak może to się zmienić po pandemii? 
krwawnik pospolity, kwiaty
Krwawnik pospolity – ziele o niepospolitym działaniu. Na co pomaga?
Bóle lędźwi w ciąży. Jak może pomóc osteopatia? Wyjaśnia Ewelina Tyszko-Bury
Bóle lędźwi w ciąży. Rozmowa z osteopatką Eweliną Tyszko-Bury

Algi, glony, wodorosty. Można z nich wyczarować mnóstwo pyszności, a wartością odżywczą biją na głowę większość warzyw. Łapcie trzy unikalne przepisy z ich wykorzystaniem. Bulion, sałatka, a może stir-fry? Algożercy, szykujcie się na ucztę!

Algi, glony, wodorosty. Wykorzystywane są przez człowieka na wiele różnych sposobów od wieków. Jednym z nich jest aspekt kulinarny, w którym traktuje się je podobnie jak warzywa czy zieleninę. Glony łączą w sobie cechy dzikiej roślinności oraz tzw. superfoods. Są niezmodyfikowanym przez człowieka pokarmem o bardzo wysokiej wartości odżywczej. Stanowią cenne źródło białka i składników mineralnych.

A wystarczy jedynie kilka gramów tych zielonych „warzyw” dziennie, aby wzbogacić naszą dietę o spore ilości żelaza, magnezu, wapnia, cynku, potasu, jodu, witaminy A, E oraz witamin z grupy B. Niektóre algi zawierają ich znacznie więcej niż krowie mleko, czerwone mięso albo ryby. Popularne gatunki glonów, najczęściej wykorzystywanych w kuchni to: agar, spirulina, chlorella, nori, wakame, kombu, kelp, hijiki, kelp oraz dulse.

Dostępne są na rynku najczęściej w formie suszonej, jako płatki albo proszek. Te pierwsze, wymagające najczęściej obróbki termicznej, przed gotowaniem zazwyczaj należy namoczyć, a niektóre formy sproszkowane gotowe są do spożycia bezpośrednio z opakowania. Glony można gotować, piec albo smażyć. Zazwyczaj dodaje się je do zup, potrawek albo sałatek. W smaku różnią się między sobą dość znacznie, niektóre są bardzo wyraziste i „morskie”, a niektóre bardzo neutralne. Podczas obróbki termicznej smak niektórych łagodnieje, a smażenie czy pieczenie niektórym z nich dodaje fajnej chrupkości.

Dziś pokażemy wam trzy propozycje, jak smacznie wykorzystać trzy z nich: kombu, wakame oraz nori. Grube plastry kombu zazwyczaj stosuje się do przygotowywania bulionu do zup, u nas, oprócz tej opcji, znajdziecie także sposób, jak je smacznie zjeść, gdy już ten bulion zrobicie. Drugą propozycją jest sałatka z glonami wakame, które traktować można podobnie jak szpinak.

A na koniec jedne z najbardziej znanych alg, popularnych na całym świecie dzięki sushi, wykorzystane zostały tym razem do zrobienia smacznych i pożywnych rolek.

Bulion z glonów kombu i grzybów shitake oraz szybka sałatka z kombu i soczewicy

sałatka z glonami kombu

Zdjęcie: Agata Deja

Składniki na bulion (500 ml bulionu)

– 6 g glonów kombu
– 2 suszone grzyby shitake
– 500 ml wody

Przygotowanie bulionu:

Wrzucamy składniki do średniej wielkości słoika, dolewamy wodę, zakręcamy i wstawiamy do lodówki na kilka godzin, a najlepiej na całą noc. Po tym czasie dokładnie odcedzamy, zachowując płyn, a glony wraz z grzybami wykorzystujemy np. do przygotowania sałatki z przepisu poniżej.

Bulion przechowujemy w słoiku w lodówce do 5 dni, wykorzystujemy jako bazę do różnego rodzaju zup, np. miso, sosów, potrawek, dań typu ramen itd.

Składniki na sałatkę z glonami kombu i grzybami shitake (2 porcje)

– namoczone glony kombu z bulionu powyżej
– namoczone grzyby shitake z bulionu powyżej
– 1,5 szklanki ugotowanej zielonej soczewicy lub fasoli mung (1/2 szklanki suchej)
– 1 cebula
– 1 ząbek czosnku
– 1‒2 łyżeczki sosu sojowego
– czarny pieprz lub chili, do smaku
– 1 łyżka oleju, do smażenia

Przygotowanie sałatki:

Siekamy drobno cebulę, odcedzone glony kombu i grzyby shitake, a czosnek wyciskamy.

Grzejemy olej na patelni, dorzucamy cebulę z czosnkiem i smażymy 3 minuty; następnie dodajemy posiekane glony oraz grzyby i podsmażamy dokładnie, na średnim ogniu, przez mniej więcej 10 minut.

Po tym czasie dorzucamy ugotowaną soczewicę lub inne strączki. Gdy się dokładnie zagrzeją, dolewamy sos sojowy, doprawiamy pieprzem, mieszamy i zdejmujemy z ognia.

Spożywamy jako małą przekąskę, na ciepło lub na zimno, lub wykorzystujemy jako bazę do bogatszej sałatki z dodatkiem kaszy, ryżu lub makaronu. Można też całość zmiksować na gładko i używać jako pastę do chleba albo składnik bazy do roślinnych burgerów. Przechowujemy w słoiku w lodówce do 3 dni.

Stir-fry z makaronem ryżowym i glonami wakame / podsmażany makaron ryżowy z glonami wakame

Składniki (2 porcje):

– 3 g suchych wodorostów wakame
– 100 g makaronu ryżowego typu „wstążki” lub innego
– 1 marchew
– 1 mała cebula
– 2‒3 cm kawałek pora
– 1 ząbek czosnku
– 1 cm kostka korzenia świeżego imbiru
– 1 mała świeża papryczka chili (opcjonalnie)
– 2 łyżki oleju (zwykłego lub jeśli mamy, to ryżowego albo z fistaszków)
– 2 łyżki sosu sojowego
– 1 łyżeczka octu ryżowego lub jabłkowego albo soku z cytryny lub limonki
– 1 łyżeczka cukru lub ksylitolu albo syropu ryżowego
– ziarna sezamu i posiekany szczypiorek, do podania

Przygotowanie:

Suszone wodorosty wakame umieszczamy w słoiku, zalewamy do pełna i odstawiamy do namoczenia na mniej więcej 15 minut. Następnie dokładnie odcedzamy, przepłukujemy, ponownie odcedzamy i siekamy. W międzyczasie przygotowujemy makaron według instrukcji na opakowaniu, po czym dokładnie go odcedzamy.

Siekamy cebulę, pora oraz ostrą papryczkę. Wyciskamy czosnek, a obrany imbir ścieramy.

Marchewkę obieramy i kroimy na cienkie paski, najlepiej za pomocą obieraczki julienne lub mandoliny, ale nożem też wyjdzie. Przygotowujemy resztę składników.

Grzejemy olej w woku lub głębokiej patelni. Dodajemy cebulę, pora, papryczkę chili, czosnek oraz imbir i podsmażamy 5 minut. Następnie dorzucamy marchew oraz glony wakame. Mieszamy dokładnie i podsmażamy następne 5 minut.

Po tym czasie dodajemy przygotowany wcześniej makaron, sos sojowy oraz ocet. Mieszamy ponownie i po kilku minutach, gdy makaron się dokładnie zagrzeje, zdejmujemy z ognia i serwujemy. Przed podaniem posypujemy sezamem i szczypiorkiem.

Makaron dobrze smakuje także na zimno, można go też odgrzać jako zupę w bulionie przedstawionym w poprzednim przepisie. Jeśli nie macie pod ręką glonów wakame, a bardzo chcecie przyrządzić to danie, potnijcie 2 arkusze glonów nori i dodajcie je pod koniec smażenia całości, też wyjdzie smacznie.

Danie przechowujemy w lodówce do 2 dni.

Rolki z glonów nori z czarnym ryżem, szpinakiem i awokado

Składniki (6 sztuk):

– 3 arkusze glonów nori
– 3 szklanki ugotowanego czarnego ryżu (3/4 szklanki suchego), zamiennie można oczywiście użyć klasycznego ryżu do sushi lub brązowego
– 2 garście świeżego szpinaku
– 1 bardzo miękkie awokado
– 6 łyżeczek ziaren sezamu
– odrobina ulubionych kiełków
– odrobina marynowanego imbiru
– odrobina oleju sezamowego (opcjonalnie)
– sos sojowy
– odrobina wasabi, do podania (opcjonalnie)

Przygotowanie:

Gotowanie czarnego ryżu: przepłukujemy go dokładnie i odcedzamy. Wrzucamy do garnka, dodajemy wodę w proporcji 2:1 (2 porcje wody na 1 porcję ryżu), stawiamy na ogniu, zakrywamy i doprowadzamy do wrzenia. Gdy zacznie bulgotać, zmniejszamy ogień i gotujemy przykryty ok. 35 minut, aż wchłonie całą wodę. Następnie na chwilę odstawiamy, aby lepiej napęczniał i ostygł.

W międzyczasie przygotowujemy resztę składników. Przepłukujemy i dokładnie osuszamy szpinak oraz kiełki. Obrane i wypestkowane awokado kroimy wzdłuż na 6 pasków.

Zawijanie rolek:

1. Arkusze nori tniemy nożyczkami na pół.
2. Układamy pasek poziomo na stole i na lewej połowie nakładamy ryż.
3. Ryż delikatnie skrapiamy odrobiną sosu sojowego i opcjonalnie oleju sezamowego, na to nakładamy kilka listków szpinaku, potem dokładamy pasek awokado, odrobinę kiełków, plasterek marynowanego imbiru, a na to sypiemy 1 łyżeczkę sezamu.
4. Następnie zawijamy całość po przekątnej, kierując się w prawą stronę arkusza nori.
5. Podajemy od razu, z sosem sojowym z dodatkiem wasabi albo też bez sosu.

Przechowujemy w lodówce kilka godzin. Rolki smakują i wyglądają najlepiej robione na świeżo, przed podaniem.

 

Agata Dejafotografka, kulturoznawczyni, pasjonatka rękodzieła, kuchni roślinnej i filozofii DIY. Prowadzi bloga Food Porn, Vegan Style, na którym udowadnia, że kuchnia roślinna jest bardzo kreatywna, ciekawa, smaczna, kolorowa i zdrowa. Szczególnym uwielbieniem darzy kuchnię azjatycką i dania kuchni RAW.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Czarna soczewica to samo zdrowie. Wypróbuj przepis z pomidorami

Ogórki kiszone - właściwości zdrowotne i 3 niezawodne przepisy

Ogórki kiszone – właściwości zdrowotne i 3 niezawodne przepisy

3 przepisy na wrapy. Dla tych, którym znudziły się kanapki

Ciasto na pizzę – zdrowe, bo razowe

Przepis na ciasto na pizzę. Zdrowe, bo razowe

3 desery z awokado

Carpaccio, trufle, pudding. Przepisy na 3 desery z awokado

Guacamole

Guacamole – poznaj 3 proste przepisy na pastę z awokado

3 nowe pomysły na kalafiora / fot. Agata Deja

Kalafior – przepisy na potrawy. Stek, sałatka i inne pomysły

Mleko roślinne z kartonu vs. mleko roślinne domowe

Mleko roślinne z kartonu vs. mleko roślinne domowe

Rzeżucha: życie po życiu

Rzeżucha: życie po życiu

Jajka faszerowane aioli i chorizo. Tradycja doprawiona szczyptą nowoczesności

Wielkanoc dla dzieciaków – ciasteczkowe jajeczka dla zabawy

Wielkanocna baba orkiszowa. Znacznie zdrowsza niż klasyczna

Wielkanocna baba orkiszowa. Znacznie zdrowsza niż klasyczna

Trzy razy jajka! Sprawdzone przepisy na jajeczne przysmaki

Trzy razy jajka! Sprawdzone przepisy na jajeczne przysmaki

Pasta bezjajeczna na kanapce

Wegańska pasta bezjajeczna. Zdrowe urozmaicenie wielkanocnego jadłospisu

Wegańskie foie gras. Wielkanoc pod znakiem roślinnych potraw

Przepisy na wegańskie pasztety wielkanocne. Mięsożercy też się w nich zakochają!

Przepisy na wegańskie pasztety wielkanocne. Mięsożercy też się w nich zakochają!

Wielkanocne pisanki: zdrowe i pysznie czekoladowe

Domowy chrzan – na poprawę trawienia

Przepis na domowy chrzan na lepsze trawienie. W sam raz na Wielkanoc!

Zakwas – guru wielkanocnego żuru

Zakwas na żurek – guru Wielkanocy. Jak go dobrze zrobić?

Orkiszowy mazurek pistacjowy

Orkiszowy mazurek pistacjowy. Zdrowy deser na Wielkanoc

Śniadaniowe ciastka jaglane

Złote mleko (z kurkumą)

Złote mleko – sprawdź przepisy na mleko z kurkumą i ich właściwości

Miksujemy superfoods! Koktajl z guaraną

Miksujemy superfoods! Koktajl z guaraną

Przepisy z dżemem w roli głównej. Wykorzystajcie zapasy!

Najpopularniejsze

Kortyzol – jak go obniżyć? Objawy i przyczyny podwyższonego poziomu kortyzolu

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko. Czym objawia się ta tajemnicza choroba?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę