Przejdź do treści

Bulion, sałatka, a może stir-fry? Algożercy, szykujcie się na ucztę!

Zdjęcie: Agata Deja | www.foodpornveganstyle.blogspot.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Anna Bulczak
Jak trzymać noworodka? Pokazuje położna Anna Bulczak [WIDEO]
Jak dbać o ręce podrażnione ciągłą dezynfekcją? Dermatolożki podpowiadają
Kobieta stoi przy oknie
Nerwobóle (neuralgia) w klatce piersiowej – przyczyny, objawy i leczenie
Topinambur – przepis na danie ze słonecznika bulwiastego
Powiększone węzły chłonne - jakie mogą być przyczyny?
Powiększone węzły chłonne – objawy, przyczyny, leczenie

Algi, glony, wodorosty. Można z nich wyczarować mnóstwo pyszności, a wartością odżywczą biją na głowę większość warzyw. Łapcie trzy unikalne przepisy z ich wykorzystaniem. Bulion, sałatka, a może stir-fry? Algożercy, szykujcie się na ucztę!

Algi, glony, wodorosty. Wykorzystywane są przez człowieka na wiele różnych sposobów od wieków. Jednym z nich jest aspekt kulinarny, w którym traktuje się je podobnie jak warzywa czy zieleninę. Glony łączą w sobie cechy dzikiej roślinności oraz tzw. superfoods. Są niezmodyfikowanym przez człowieka pokarmem o bardzo wysokiej wartości odżywczej. Stanowią cenne źródło białka i składników mineralnych.

A wystarczy jedynie kilka gramów tych zielonych „warzyw” dziennie, aby wzbogacić naszą dietę o spore ilości żelaza, magnezu, wapnia, cynku, potasu, jodu, witaminy A, E oraz witamin z grupy B. Niektóre algi zawierają ich znacznie więcej niż krowie mleko, czerwone mięso albo ryby. Popularne gatunki glonów, najczęściej wykorzystywanych w kuchni to: agar, spirulina, chlorella, nori, wakame, kombu, kelp, hijiki, kelp oraz dulse.

Dostępne są na rynku najczęściej w formie suszonej, jako płatki albo proszek. Te pierwsze, wymagające najczęściej obróbki termicznej, przed gotowaniem zazwyczaj należy namoczyć, a niektóre formy sproszkowane gotowe są do spożycia bezpośrednio z opakowania. Glony można gotować, piec albo smażyć. Zazwyczaj dodaje się je do zup, potrawek albo sałatek. W smaku różnią się między sobą dość znacznie, niektóre są bardzo wyraziste i „morskie”, a niektóre bardzo neutralne. Podczas obróbki termicznej smak niektórych łagodnieje, a smażenie czy pieczenie niektórym z nich dodaje fajnej chrupkości.

Dziś pokażemy wam trzy propozycje, jak smacznie wykorzystać trzy z nich: kombu, wakame oraz nori. Grube plastry kombu zazwyczaj stosuje się do przygotowywania bulionu do zup, u nas, oprócz tej opcji, znajdziecie także sposób, jak je smacznie zjeść, gdy już ten bulion zrobicie. Drugą propozycją jest sałatka z glonami wakame, które traktować można podobnie jak szpinak.

A na koniec jedne z najbardziej znanych alg, popularnych na całym świecie dzięki sushi, wykorzystane zostały tym razem do zrobienia smacznych i pożywnych rolek.

Bulion z glonów kombu i grzybów shitake oraz szybka sałatka z kombu i soczewicy

sałatka z glonami kombu

Zdjęcie: Agata Deja

Składniki na bulion (500 ml bulionu)

– 6 g glonów kombu
– 2 suszone grzyby shitake
– 500 ml wody

Przygotowanie bulionu:

Wrzucamy składniki do średniej wielkości słoika, dolewamy wodę, zakręcamy i wstawiamy do lodówki na kilka godzin, a najlepiej na całą noc. Po tym czasie dokładnie odcedzamy, zachowując płyn, a glony wraz z grzybami wykorzystujemy np. do przygotowania sałatki z przepisu poniżej.

Bulion przechowujemy w słoiku w lodówce do 5 dni, wykorzystujemy jako bazę do różnego rodzaju zup, np. miso, sosów, potrawek, dań typu ramen itd.

Składniki na sałatkę z glonami kombu i grzybami shitake (2 porcje)

– namoczone glony kombu z bulionu powyżej
– namoczone grzyby shitake z bulionu powyżej
– 1,5 szklanki ugotowanej zielonej soczewicy lub fasoli mung (1/2 szklanki suchej)
– 1 cebula
– 1 ząbek czosnku
– 1‒2 łyżeczki sosu sojowego
– czarny pieprz lub chili, do smaku
– 1 łyżka oleju, do smażenia

Przygotowanie sałatki:

Siekamy drobno cebulę, odcedzone glony kombu i grzyby shitake, a czosnek wyciskamy.

Grzejemy olej na patelni, dorzucamy cebulę z czosnkiem i smażymy 3 minuty; następnie dodajemy posiekane glony oraz grzyby i podsmażamy dokładnie, na średnim ogniu, przez mniej więcej 10 minut.

Po tym czasie dorzucamy ugotowaną soczewicę lub inne strączki. Gdy się dokładnie zagrzeją, dolewamy sos sojowy, doprawiamy pieprzem, mieszamy i zdejmujemy z ognia.

Spożywamy jako małą przekąskę, na ciepło lub na zimno, lub wykorzystujemy jako bazę do bogatszej sałatki z dodatkiem kaszy, ryżu lub makaronu. Można też całość zmiksować na gładko i używać jako pastę do chleba albo składnik bazy do roślinnych burgerów. Przechowujemy w słoiku w lodówce do 3 dni.

Stir-fry z makaronem ryżowym i glonami wakame / podsmażany makaron ryżowy z glonami wakame

Składniki (2 porcje):

– 3 g suchych wodorostów wakame
– 100 g makaronu ryżowego typu „wstążki” lub innego
– 1 marchew
– 1 mała cebula
– 2‒3 cm kawałek pora
– 1 ząbek czosnku
– 1 cm kostka korzenia świeżego imbiru
– 1 mała świeża papryczka chili (opcjonalnie)
– 2 łyżki oleju (zwykłego lub jeśli mamy, to ryżowego albo z fistaszków)
– 2 łyżki sosu sojowego
– 1 łyżeczka octu ryżowego lub jabłkowego albo soku z cytryny lub limonki
– 1 łyżeczka cukru lub ksylitolu albo syropu ryżowego
– ziarna sezamu i posiekany szczypiorek, do podania

Przygotowanie:

Suszone wodorosty wakame umieszczamy w słoiku, zalewamy do pełna i odstawiamy do namoczenia na mniej więcej 15 minut. Następnie dokładnie odcedzamy, przepłukujemy, ponownie odcedzamy i siekamy. W międzyczasie przygotowujemy makaron według instrukcji na opakowaniu, po czym dokładnie go odcedzamy.

Siekamy cebulę, pora oraz ostrą papryczkę. Wyciskamy czosnek, a obrany imbir ścieramy.

Marchewkę obieramy i kroimy na cienkie paski, najlepiej za pomocą obieraczki julienne lub mandoliny, ale nożem też wyjdzie. Przygotowujemy resztę składników.

Grzejemy olej w woku lub głębokiej patelni. Dodajemy cebulę, pora, papryczkę chili, czosnek oraz imbir i podsmażamy 5 minut. Następnie dorzucamy marchew oraz glony wakame. Mieszamy dokładnie i podsmażamy następne 5 minut.

Po tym czasie dodajemy przygotowany wcześniej makaron, sos sojowy oraz ocet. Mieszamy ponownie i po kilku minutach, gdy makaron się dokładnie zagrzeje, zdejmujemy z ognia i serwujemy. Przed podaniem posypujemy sezamem i szczypiorkiem.

Makaron dobrze smakuje także na zimno, można go też odgrzać jako zupę w bulionie przedstawionym w poprzednim przepisie. Jeśli nie macie pod ręką glonów wakame, a bardzo chcecie przyrządzić to danie, potnijcie 2 arkusze glonów nori i dodajcie je pod koniec smażenia całości, też wyjdzie smacznie.

Danie przechowujemy w lodówce do 2 dni.

Rolki z glonów nori z czarnym ryżem, szpinakiem i awokado

Składniki (6 sztuk):

– 3 arkusze glonów nori
– 3 szklanki ugotowanego czarnego ryżu (3/4 szklanki suchego), zamiennie można oczywiście użyć klasycznego ryżu do sushi lub brązowego
– 2 garście świeżego szpinaku
– 1 bardzo miękkie awokado
– 6 łyżeczek ziaren sezamu
– odrobina ulubionych kiełków
– odrobina marynowanego imbiru
– odrobina oleju sezamowego (opcjonalnie)
– sos sojowy
– odrobina wasabi, do podania (opcjonalnie)

Przygotowanie:

Gotowanie czarnego ryżu: przepłukujemy go dokładnie i odcedzamy. Wrzucamy do garnka, dodajemy wodę w proporcji 2:1 (2 porcje wody na 1 porcję ryżu), stawiamy na ogniu, zakrywamy i doprowadzamy do wrzenia. Gdy zacznie bulgotać, zmniejszamy ogień i gotujemy przykryty ok. 35 minut, aż wchłonie całą wodę. Następnie na chwilę odstawiamy, aby lepiej napęczniał i ostygł.

W międzyczasie przygotowujemy resztę składników. Przepłukujemy i dokładnie osuszamy szpinak oraz kiełki. Obrane i wypestkowane awokado kroimy wzdłuż na 6 pasków.

Zawijanie rolek:

1. Arkusze nori tniemy nożyczkami na pół.
2. Układamy pasek poziomo na stole i na lewej połowie nakładamy ryż.
3. Ryż delikatnie skrapiamy odrobiną sosu sojowego i opcjonalnie oleju sezamowego, na to nakładamy kilka listków szpinaku, potem dokładamy pasek awokado, odrobinę kiełków, plasterek marynowanego imbiru, a na to sypiemy 1 łyżeczkę sezamu.
4. Następnie zawijamy całość po przekątnej, kierując się w prawą stronę arkusza nori.
5. Podajemy od razu, z sosem sojowym z dodatkiem wasabi albo też bez sosu.

Przechowujemy w lodówce kilka godzin. Rolki smakują i wyglądają najlepiej robione na świeżo, przed podaniem.

 

Agata Dejafotografka, kulturoznawczyni, pasjonatka rękodzieła, kuchni roślinnej i filozofii DIY. Prowadzi bloga Food Porn, Vegan Style, na którym udowadnia, że kuchnia roślinna jest bardzo kreatywna, ciekawa, smaczna, kolorowa i zdrowa. Szczególnym uwielbieniem darzy kuchnię azjatycką i dania kuchni RAW.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Kisiel? Tak, ale domowy!

Kisiel – skład. Na co jest dobry? Przepis na domowy kisiel

Kiszony kalafior

Kiszony kalafior – przepis, wartości odżywcze. Jest zdrowy?

Wegetariańskie leczo z papryki

Leczo z papryki – przepis. Jakie przyprawy do leczo wege?

Owsianka w batonach – idealna jako pierwszy posiłek dnia

Potrawy z jarmużu: przepisy, jak przyrządzić, właściwości

Czosnek marynowany – właściwości. Przepis na czosnek w occie

Pietruszka – jakie ma witaminy, co zrobić z natki pietruszki?

Dyniowe pankejki

Dyniowe pankejki. Posypane orzechami laskowymi i polane syropem klonowym smakują obłędnie!

Muesli/iStockphoto

Muesli – szczęście w proszku. 3 pomysły na zdrowe śniadanie

7 pomysłów na dynię. Sprawdź smakowite przepisy

Cebula dymka – sadzenie i uprawa. Przepis na zupę z dymką

Cierpisz na bezsenność? Zmiksuj koktajl na dobry sen

owoce i warzywa

Koktajl z awokado – przepis na najzdrowsze koktajle

Piekę… kaszę ze śliwkami. Obłędnie pyszna i zdrowa

Co zjeść przed treningiem? Stek wołowy z frytkami z batatów i pastą z awokado

Koniec z ciągłą walką z kilogramami. Poznaj energizującą dietę

Co pić latem? Sprawdź nasz miniprzewodnik po letnich napojach

Smoothie bowl ze śliwkami. Porcja energii na cały dzień

Majonez wegański – przepis. Jak zrobić majonez sojowy?

Malinowe batony z kwaskową nutą. Przekąska idealna na śniadanie, na deser czy przejażdżkę rowerową

Szpinak – przepisy na sałatki, makarony i koktajle

Koktajl po treningu. Przepis na odżywczy shake białkowy

Ogórkowe love. 3 letnie przepisy

Fasolka szparagowa / istock

Fasolka szparagowa – dama do towarzystwa. Mamy trzy pyszne przepisy!

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Poznaj sposoby masturbacji

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

Łóżkowy savoir-vivre. Kilka przykładów fajnych zachowań w sypialni

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Co oznacza obniżona temperatura ciała i jakie są jej przyczyny? Kiedy spadek temperatury może być niebezpieczny?

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Wada wzroku minus czy plus? A może astygmatyzm? Rodzaje wad wzroku

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Orgazm - jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

Orgazm – jak go osiągnąć? 10 sposobów na lepszy orgazm

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.