Przejdź do treści

Zostań glonojadem

Zdjęcie: Agata Deja | www.foodpornveganstyle.blogspot.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
kobieta pracuje
Chudnięcie ze stresu jest niebezpieczne! Rozmawiamy z internistą Arkadiuszem Millerem
Gulasz vege to jest to!
Wegański gulasz na trzy sposoby. Wypróbuj przepisy od Kasi Bem
Kochaj siebie i skórę, w której się znajdujesz. Niesamowita galeria zdjęć osób z wyjątkowymi znamionami
Kobieta jest w gabinecie lekarskim, widac jej plecy. Na przeciwko siedzi młoda lekarka, która słucha pacjentki.
„Niektórzy pacjenci w sposób celowy zatajają informacje. Może chcą się przedstawić w lepszym świetle”. Skąd lekarz wie, że pacjent kłamie? Tłumaczy psycholog Milena Marczak
„Wiele kobiet zaczyna trenować, rzucając się na głęboką wodę. Ich psychika nie jest na to przygotowana”.
„Wiele kobiet zaczyna trenować, rzucając się na głęboką wodę. Ich psychika nie jest na to przygotowana”. Rozmawiamy z fizjoterapeutką o kontuzjach

Algi, glony, wodorosty. Można z nich wyczarować mnóstwo pyszności, a wartością odżywczą biją na głowę większość warzyw. Łapcie trzy unikalne przepisy z ich wykorzystaniem. Bulion, sałatka, a może stir-fry? Algożercy, szykujcie się na ucztę!

Algi, glony, wodorosty. Wykorzystywane są przez człowieka na wiele różnych sposobów od wieków. Jednym z nich jest aspekt kulinarny, w którym traktuje się je podobnie jak warzywa czy zieleninę. Glony łączą w sobie cechy dzikiej roślinności oraz tzw. superfoods. Są niezmodyfikowanym przez człowieka pokarmem o bardzo wysokiej wartości odżywczej. Stanowią cenne źródło białka i składników mineralnych. A wystarczy jedynie kilka gramów tych zielonych „warzyw” dziennie, aby wzbogacić naszą dietę o spore ilości żelaza, magnezu, wapnia, cynku, potasu, jodu, witaminy A, E oraz witamin z grupy B. Niektóre algi zawierają ich znacznie więcej niż krowie mleko, czerwone mięso albo ryby. Popularne gatunki glonów, najczęściej wykorzystywanych w kuchni to: agar, spirulina, chlorella, nori, wakame, kombu, kelp, hijiki, kelp oraz dulse. Dostępne są na rynku najczęściej w formie suszonej, jako płatki albo proszek. Te pierwsze, wymagające najczęściej obróbki termicznej, przed gotowaniem zazwyczaj należy namoczyć, a niektóre formy sproszkowane gotowe są do spożycia bezpośrednio z opakowania. Glony można gotować, piec albo smażyć. Zazwyczaj dodaje się je do zup, potrawek albo sałatek. W smaku różnią się między sobą dość znacznie, niektóre są bardzo wyraziste i „morskie”, a niektóre bardzo neutralne. Podczas obróbki termicznej smak niektórych łagodnieje, a smażenie czy pieczenie niektórym z nich dodaje fajnej chrupkości.

Dziś pokażemy wam trzy propozycje, jak smacznie wykorzystać trzy z nich: kombu, wakame oraz nori. Grube plastry kombu zazwyczaj stosuje się do przygotowywania bulionu do zup, u nas, oprócz tej opcji, znajdziecie także sposób, jak je smacznie zjeść, gdy już ten bulion zrobicie. Drugą propozycją jest sałatka z glonami wakame, które traktować można podobnie jak szpinak. A na koniec jedne z najbardziej znanych alg, popularnych na całym świecie dzięki sushi, wykorzystane zostały tym razem do zrobienia smacznych i pożywnych rolek. 

Bulion z glonów kombu i grzybów shitake oraz szybka sałatka z kombu i soczewicy

sałatka z glonami kombu

Zdjęcie: Agata Deja | www.foodpornveganstyle.blogspot.com

Składniki na bulion (500 ml bulionu):

– 6 g glonów kombu
– 2 suszone grzyby shitake
– 500 ml wody

Przygotowanie bulionu:

Wrzucamy składniki do średniej wielkości słoika, dolewamy wodę, zakręcamy i wstawiamy do lodówki na kilka godzin, a najlepiej na całą noc. Po tym czasie dokładnie odcedzamy, zachowując płyn, a glony wraz z grzybami wykorzystujemy np. do przygotowania sałatki z przepisu poniżej.

Bulion przechowujemy w słoiku w lodówce do 5 dni, wykorzystujemy jako bazę do różnego rodzaju zup, np. miso, sosów, potrawek, dań typu ramen itd.

Składniki na sałatkę z glonami kombu i grzybami shitake (2 porcje):

– namoczone glony kombu z bulionu powyżej
– namoczone grzyby shitake z bulionu powyżej
– 1,5 szklanki ugotowanej zielonej soczewicy lub fasoli mung (1/2 szklanki suchej)
– 1 cebula
– 1 ząbek czosnku
– 1‒2 łyżeczki sosu sojowego
– czarny pieprz lub chili, do smaku
– 1 łyżka oleju, do smażenia

Przygotowanie sałatki:

Siekamy drobno cebulę, odcedzone glony kombu i grzyby shitake, a czosnek wyciskamy.

Grzejemy olej na patelni, dorzucamy cebulę z czosnkiem i smażymy 3 minuty; następnie dodajemy posiekane glony oraz grzyby i podsmażamy dokładnie, na średnim ogniu, przez mniej więcej 10 minut.

Po tym czasie dorzucamy ugotowaną soczewicę lub inne strączki. Gdy się dokładnie zagrzeją, dolewamy sos sojowy, doprawiamy pieprzem, mieszamy i zdejmujemy z ognia.

Spożywamy jako małą przekąskę, na ciepło lub na zimno, lub wykorzystujemy jako bazę do bogatszej sałatki z dodatkiem kaszy, ryżu lub makaronu. Można też całość zmiksować na gładko i używać jako pastę do chleba albo składnik bazy do roślinnych burgerów. Przechowujemy w słoiku w lodówce do 3 dni.

Stir-fry z makaronem ryżowym i glonami wakame / podsmażany makaron ryżowy z glonami wakame

Składniki (2 porcje):

– 3 g suchych wodorostów wakame
– 100 g makaronu ryżowego typu „wstążki” lub innego
– 1 marchew
– 1 mała cebula
– 2‒3 cm kawałek pora
– 1 ząbek czosnku
– 1 cm kostka korzenia świeżego imbiru
– 1 mała świeża papryczka chili (opcjonalnie)
– 2 łyżki oleju (zwykłego lub jeśli mamy, to ryżowego albo z fistaszków)
– 2 łyżki sosu sojowego
– 1 łyżeczka octu ryżowego lub jabłkowego albo soku z cytryny lub limonki
– 1 łyżeczka cukru lub ksylitolu albo syropu ryżowego
– ziarna sezamu i posiekany szczypiorek, do podania

Przygotowanie:

Suszone wodorosty wakame umieszczamy w słoiku, zalewamy do pełna i odstawiamy do namoczenia na mniej więcej 15 minut. Następnie dokładnie odcedzamy, przepłukujemy, ponownie odcedzamy i siekamy. W międzyczasie przygotowujemy makaron według instrukcji na opakowaniu, po czym dokładnie go odcedzamy.

Siekamy cebulę, pora oraz ostrą papryczkę. Wyciskamy czosnek, a obrany imbir ścieramy.

Marchewkę obieramy i kroimy na cienkie paski, najlepiej za pomocą obieraczki julienne lub mandoliny, ale nożem też wyjdzie. Przygotowujemy resztę składników.

Grzejemy olej w woku lub głębokiej patelni. Dodajemy cebulę, pora, papryczkę chili, czosnek oraz imbir i podsmażamy 5 minut. Następnie dorzucamy marchew oraz glony wakame. Mieszamy dokładnie i podsmażamy następne 5 minut. Po tym czasie dodajemy przygotowany wcześniej makaron, sos sojowy oraz ocet. Mieszamy ponownie i po kilku minutach, gdy makaron się dokładnie zagrzeje, zdejmujemy z ognia i serwujemy. Przed podaniem posypujemy sezamem i szczypiorkiem.

Makaron dobrze smakuje także na zimno, można go też odgrzać jako zupę w bulionie przedstawionym w poprzednim przepisie. Jeśli nie macie pod ręką glonów wakame, a bardzo chcecie przyrządzić to danie, potnijcie 2 arkusze glonów nori i dodajcie je pod koniec smażenia całości, też wyjdzie smacznie.

Danie przechowujemy w lodówce do 2 dni.

Rolki z glonów nori z czarnym ryżem, szpinakiem i awokado

Składniki (6 sztuk):

– 3 arkusze glonów nori
– 3 szklanki ugotowanego czarnego ryżu (3/4 szklanki suchego), zamiennie można oczywiście użyć klasycznego ryżu do sushi lub brązowego
– 2 garście świeżego szpinaku
– 1 bardzo miękkie awokado
– 6 łyżeczek ziaren sezamu
– odrobina ulubionych kiełków
– odrobina marynowanego imbiru
– odrobina oleju sezamowego (opcjonalnie)
– sos sojowy
– odrobina wasabi, do podania (opcjonalnie)

Przygotowanie:

Gotowanie czarnego ryżu: przepłukujemy go dokładnie i odcedzamy. Wrzucamy do garnka, dodajemy wodę w proporcji 2:1 (2 porcje wody na 1 porcję ryżu), stawiamy na ogniu, zakrywamy i doprowadzamy do wrzenia. Gdy zacznie bulgotać, zmniejszamy ogień i gotujemy przykryty ok. 35 minut, aż wchłonie całą wodę. Następnie na chwilę odstawiamy, aby lepiej napęczniał i ostygł.

W międzyczasie przygotowujemy resztę składników. Przepłukujemy i dokładnie osuszamy szpinak oraz kiełki. Obrane i wypestkowane awokado kroimy wzdłuż na 6 pasków.

Zawijanie rolek:

1. Arkusze nori tniemy nożyczkami na pół.
2. Układamy pasek poziomo na stole i na lewej połowie nakładamy ryż.
3. Ryż delikatnie skrapiamy odrobiną sosu sojowego i opcjonalnie oleju sezamowego, na to nakładamy kilka listków szpinaku, potem dokładamy pasek awokado, odrobinę kiełków, plasterek marynowanego imbiru, a na to sypiemy 1 łyżeczkę sezamu.
4. Następnie zawijamy całość po przekątnej, kierując się w prawą stronę arkusza nori.
5. Podajemy od razu, z sosem sojowym z dodatkiem wasabi albo też bez sosu.

Przechowujemy w lodówce kilka godzin. Rolki smakują i wyglądają najlepiej robione na świeżo, przed podaniem.

 

Agata Dejafotografka, kulturoznawczyni, pasjonatka rękodzieła, kuchni roślinnej i filozofii DIY. Prowadzi bloga Food Porn, Vegan Style, na którym udowadnia, że kuchnia roślinna jest bardzo kreatywna, ciekawa, smaczna, kolorowa i zdrowa. Szczególnym uwielbieniem darzy kuchnię azjatycką i dania kuchni RAW.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Słodkie i zdrowe: pancakes z herbatą matcha

Sałatka z pieczoną rzodkiewką i orkiszem

Sałatka z pieczoną rzodkiewką i orkiszem. Pomysł na proste i smaczne śniadanie do pracy

Pieczone awokado z ostrą nutą. Wsadź do piekarnika dalekiego kuzyna popularnej gruszki!

Wiosenna pasta kanapkowa

Przepis na wiosenną pastę kanapkową. W roli głównej zielona nowalijka!

Miksujemy: koktajl na dobry sen

Cierpisz na bezsenność? Zmiksuj koktajl na dobry sen

Skorzystaj z mocy polskich jabłek. Oto przepis na gryczane galette z jabłkami i kozim serem

Bruschetta z pieczonymi warzywami

Bruschetta z pieczonymi warzywami. Aromatyczna przekąska, którą zrobisz w mig!

Zupa szczawiowa z jajkiem przepiórczym

Zupa szczawiowa z jajkiem przepiórczym w towarzystwie chipsa z szynki. Masz ochotę?

Sałatka owsiana z gruszką, kurczakiem i awokado – idealna na koniec zimy

Kurkuma – królowa alternatywnej medycyny indyjskiej. Spróbuj jej w połączeniu z polskimi warzywami

Superduet: topinambur z komosą ryżową

Superduet: topinambur z komosą ryżową. Skomplikowanie tylko brzmi

Makrela – tym razem pieczona

Skuś się na królową wśród ryb! Pieczona makrela z ziołowym aromatycznym kuskusem

W marcu króluje cebula dymka. Poznaj przepis na świetną zupę z dymką w roli głównej

pęczek rzodkiewki

Rzodkiewka – nie tylko do kanapki. Propozycja na obiad z tym warzywem w roli głównej

Waniliowy budyń z pietruszki

Słodka wariacja na deser – waniliowy budyń z pietruszki. Zdrowy, bo domowy!

Masz ochotę na burgera? Spróbuj pieczarkowego

Kasza jaglana z granatem

Potrzebujesz pełnej miski energii? Mamy na to sposób – pyszną jaglankę z granatem

Masz w lodówce kiszone ogórki? Zobacz, co możesz z nich wyczarować

Pora na pora

Doceń pora! To warzywo zasługuje na uwagę

marchew

Rozgrzej się! Aromatyczna zupa marchewkowa z pikantną nutą

Napar imbirowy

Jest ci zimno i nie masz siły? Oto napar imbirowy na rozgrzewkę

Sałatka z pomarańczami – idealna na lunch albo na kolację. Lekka ale sycąca

Przednówkowa ribollita – królewskie danie z warzyw i chleba razowego

Zupa rybna w tajskiej odsłonie

Zupa rybna w tajskiej odsłonie. Znakomicie rozgrzewa i syci