Przejdź do treści

Azjatyckie smaki na talerzu. Przepis na bibimbap – ryż po koreańsku

Zdjęcie: Karolina Wiercigroch | www.dine-dash.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Joga na dobranoc
Joga na dobranoc. Wypróbuj, zanim pójdziesz spać!
Koniec zakochania: teraz pustka i rozstanie czy dojrzała miłość?
przeziębiona kobieta
8 rzeczy, które pogarszają objawy przeziębienia. Wyeliminuj, by nie chorować dłużej
Ty i telefon to nieodłączny duet? Zobacz 5 dolegliwości, które może wywołać smartfon
„Autyzm – wystarczy zrozumieć”. Ucz się tolerancji w najnowszej kampanii mówiącej o spektrum autyzmu

To popularne danie kuchni koreańskiej oznacza “wymieszany ryż”. Brzmi całkiem prosto i faktycznie istota potrawy jest niezbyt skomplikowana. Bibimbap to podawany na ciepło biały ryż z dodatkami. Ale smak, dzięki przyprawom, daleki jest od banalnego!

Podobno tradycyjnie przygotowywano go w wigilię Księżycowego Nowego Roku, kiedy ludzie chcieli pozbyć się resztek przed świątecznymi obchodami. Bibimbap popularny był też wśród rolników w czasie zbiorów, jako najprostszy sposób na przygotowanie posiłku dla dużej grupy osób.

Podstawowymi dodatkami do dania są tzw. namul, czyli przygotowane w odpowiedni sposób warzywa. Najczęściej są smażone, a następnie doprawiane mieszanką oleju sezamowego, pasty doenjang (przygotowywana ze sfermentowanej soi, podobna do miso), czosnku i soli, ale mogą być też surowe, gotowane, suszone albo fermentowane. Do najchętniej używanych należą marchewka, kiełki fasoli, szpinak, koreańska cukinia, rzodkiewka, ogórek i grzyby, ale mamy dużą dowolność w komponowaniu dania. Oprócz warzyw tradycyjny bibimbap podaje się z jajkiem i plastrami mięsa (najczęściej wołowiny) oraz ostrym sosem gochujang.

Warzywnych możliwości jest tak dużo, że łatwo możemy przygotować wegańską wersję dania, wybierając ulubione warzywa (lub takie, które akurat mamy w lodówce). Zgodnie z zasadami koreańskiej kuchni powinniśmy postarać się wykorzystać co najmniej pięć dodatków w różnych kolorach – jest to związane z tradycyjną symboliką, ale przy okazji pomoże nam stworzyć bogaty w różne składniki odżywcze posiłek. Oprócz najpopularniejszych warzyw świetnie sprawdzą się bakłażan, dynia, różne odmiany kapusty, domowe kimchi oraz dowolne liście lub zioła. Można też wykorzystać już gotowe resztki, np. ugotowaną marchewkę lub zamarynowany ogórek z wczorajszego obiadu.

Każdy składnik przygotowujemy i układamy oddzielnie, a tuż przed zjedzeniem wszystko mieszamy. Brzmi jak szaleństwo? Trochę tak, ale jest ku temu kilka powodów. Po pierwsze, tak przygotowane danie wspaniale się prezentuje. Po drugie, różne składniki wymagają trochę innego czasu gotowania. Czasami chcemy też osiągnąć nieco inny smak poszczególnych warzyw. Oczywiście tak naprawdę nic nie stoi na przeszkodzie, żeby przygotować wszystkie warzywa na jednej patelni.

Sos gochujang można kupić w sklepach z orientalną żywnością, ale gotowe sosy często zawierają niepożądane dodatki, np. syrop kukurydziany i liczne konserwanty. Stosunkowo łatwo możemy zrobić sos samodzielnie, najlepiej z grubo mielonej papryki gochugaru, ale możemy zastąpić ją dowolną ostrą papryką w proszku.

Bibimbap

przepis na bibimbap

Zdjęcie: Karolina Wiercigroch | www.dine-dash.com

Składniki (porcja dla 2 osób):

– 250 g ugotowanego ryżu (może być brązowy lub pełnoziarnisty)
– 1 marchewka
– 1/2 szklanki kiełków fasoli mung
– 1 szklanka liści szpinaku
– 2 pieczarki portobello
– 1 ogórek
– 2 łyżki oleju kokosowego
– 2 łyżeczki oleju sezamowego
– 1 łyżka pasty z tamaryndowca
– 1 łyżka mirin
– 1 łyżka octu ryżowego
– 1 łyżeczka pasty doenjang lub miso
– 1 łyżeczka płatków chili
– 1/2 łyżeczki cukru kokosowego
– szczypta soli
– 3 łyżki posiekanego szczypiorku
– łyżeczka czarnego sezamu
– łyżeczka białego sezamu

sos gochujang:

– 2 łyżki ostrej papryki w proszku (najlepiej koreańska gochugaru)
– 2 łyżki pasty z tamaryndowca
– 2 łyżki oleju sezamowego
– 1 łyżeczka pasty doenjang lub miso
– 1 łyżeczka octu ryżowego
– 1 łyżeczka cukru kokosowego

Bagietka, dżemy, jedzenie na stole

Przygotowanie: 

Wszystkie składniki mieszamy, aż powstanie gęsty sos.

Ogórka kroimy na cienkie, podłużne plastry za pomocą obieraczki do warzyw. Mieszamy z octem ryżowym, płatkami chili, łyżką posiekanego szczypiorku i szczyptą soli. Odstawiamy.

Marchewkę obieramy i kroimy na cieniutkie paski. Na patelni lub w woku rozgrzewamy 1/2 łyżki oleju kokosowego. Smażymy paski marchewki przez 1-2 minuty. Zdejmujemy z ognia i mieszamy z czarnym sezamem.

Rozgrzewamy 1/2 łyżki oleju kokosowego. Dodajemy kiełki fasoli i smażymy je przez 1-2 minuty.

Zdejmujemy z ognia, mieszamy z łyżeczką oleju sezamowego, 1/2 łyżeczki pasty doenjang i łyżką posiekanego szczypiorku.

Rozgrzewamy 1/2 łyżki oleju kokosowego. Dodajemy szpinak i smażymy, aż lekko zwiędnie – około 20 sekund. Zdejmujemy z ognia, mieszamy z łyżeczką oleju sezamowego, 1/2 łyżeczki pasty doenjang, łyżeczką białego sezamu i łyżką posiekanego szczypiorku.

Pieczarki kroimy w paski. Rozgrzewamy 1/2 łyżki oleju kokosowego. Dodajemy grzyby i smażymy przez 3-4 minuty. W małej miseczce mieszamy pastę z tamaryndowca, mirin i cukier kokosowy.

Dodajemy do pieczarek i smażymy przez minutę.

Przygotowujemy dwie miski. Na dnie układamy ciepły ryż, na górę dodajemy przygotowane składniki, każdy oddzielnie: ogórek, marchewka, szpinak, kiełki, grzyby oraz sos. Całość mieszamy tuż przed zjedzeniem.

Karolina Wiercigroch – fotografka i stylistka kulinarna, autorka bloga Dine&Dash. Miłośniczka prostego i pięknego jedzenia, bogatych w nowe smaki podróży, sauny i hot jogi. 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

Barbara Falenta z książką "Mamy dla Mamy"

„Nie musisz gotować trzydaniowych obiadów, ani chodzić po domu w sukience i w szpilkach”. Barbara Falenta o macierzyństwie z dystansem i książce „Mamy dla Mamy”

„Nie kąp dziecka codziennie, bo będzie miało za cienką skórę”, „Nie obcinaj mu włosów, bo szybko wyłysieje”. Jak młode mamy powinny reagować na takie porady, wyjaśnia socjolożka

„Jak to możliwe, że nie mam rąk i nogi, a mam chłopaka i pracę, kiedy ona jest zdrowa i ładna, a tego nie ma” – mówi w rozmowie z Hello Zdrowie Aldona Plewińska, modelka inna niż wszystkie

„Miednica to nasze kobiece centrum dowodzenia”. Mięśnie Kegla potrzebują treningu, fizjoterapeutka wyjaśnia jak to robić i w jaki sposób ciało nam się odwdzięczy

Zainteresują cię również:

Chrup, chrup pora!

Zdrowe śniadanie do szkoły: orkiszowy omlet plus sok marchwiowy

Pomysł na małże

Masz ochotę na makaron? Spróbuj małży w towarzystwie koperku i białego wina

Bananowy sernik na zimno

Bananowy nie-sernik na zimno. Pyszny deser bez pieczenia

Mocno czekoladowe brownie z batatów i awokado – moc witamin i składników mineralnych

ryż i mango deser

Ryż kokosowy z mango. Pomysł na śniadanie idealne

Pasztet z czarnej fasoli. Jest o wiele mniej kaloryczny niż klasyczny mięsny

Gulasz vege to jest to!

Wegański gulasz na trzy sposoby. Wypróbuj przepisy od Kasi Bem

zupa rzodkiewkowa

Wiosenna zupa rzodkiewkowa. Róż na talerzu? Brzmi przepysznie

Wegańska sałatka z papają

Wegańska sałatka z papają. Orient na wyciągnięcie ręki!

Słodkie i zdrowe: pancakes z herbatą matcha

Sałatka z pieczoną rzodkiewką i orkiszem

Sałatka z pieczoną rzodkiewką i orkiszem. Pomysł na proste i smaczne śniadanie do pracy

Pieczone awokado z ostrą nutą. Wsadź do piekarnika dalekiego kuzyna popularnej gruszki!

Wiosenna pasta kanapkowa

Przepis na wiosenną pastę kanapkową. W roli głównej zielona nowalijka!

Miksujemy: koktajl na dobry sen

Cierpisz na bezsenność? Zmiksuj koktajl na dobry sen

Skorzystaj z mocy polskich jabłek. Oto przepis na gryczane galette z jabłkami i kozim serem

Bruschetta z pieczonymi warzywami

Bruschetta z pieczonymi warzywami. Aromatyczna przekąska, którą zrobisz w mig!

Zupa szczawiowa z jajkiem przepiórczym

Zupa szczawiowa z jajkiem przepiórczym w towarzystwie chipsa z szynki. Masz ochotę?

Sałatka owsiana z gruszką, kurczakiem i awokado – idealna na koniec zimy

Kurkuma – królowa alternatywnej medycyny indyjskiej. Spróbuj jej w połączeniu z polskimi warzywami

Superduet: topinambur z komosą ryżową

Superduet: topinambur z komosą ryżową. Skomplikowanie tylko brzmi

Makrela – tym razem pieczona

Skuś się na królową wśród ryb! Pieczona makrela z ziołowym aromatycznym kuskusem

W marcu króluje cebula dymka. Poznaj przepis na świetną zupę z dymką w roli głównej

pęczek rzodkiewki

Rzodkiewka – nie tylko do kanapki. Propozycja na obiad z tym warzywem w roli głównej