Przejdź do treści

Azjatyckie smaki na talerzu. Przepis na bibimbap – ryż po koreańsku

Zdjęcie: Karolina Wiercigroch | www.dine-dash.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Gluten w zdrowej diecie – może być czy lepiej sobie darować?
„Gluten w zdrowej diecie – może być czy lepiej sobie darować? – pyta (i odpowiada!) Monika Ciesielska, dietetyczka
Wiesz, jakiej ochrony słonecznej używać na promieniowanie UVA, a jakiej na UVB? I co to jest to PPD? Tłumaczy Ekspert Kosmetyczny
Instagram: https://www.instagram.com/pani_fizjotrener/
Kolor krwi menstruacyjnej może dużo powiedzieć o stanie twojego zdrowia. Wyjaśnia fizjoterapeutka
Liść Damiana - idealne zioło dla małżeństw, par z dłuższym stażem jak i bardzo zapracowanych osób
„Liść damiany łagodnie uspokaja, poprawia nastrój, działa przeciwlękowo, a to się przekłada również na wzmocnienie popędu seksualnego”
kobieta przemawia do publiczności
Stres popijasz kawą? Uważaj na serce. O tym, czy przyspieszone bicie serca jest dla nas groźne, mówi kardiolog

To popularne danie kuchni koreańskiej oznacza “wymieszany ryż”. Brzmi całkiem prosto i faktycznie istota potrawy jest niezbyt skomplikowana. Bibimbap to podawany na ciepło biały ryż z dodatkami. Ale smak, dzięki przyprawom, daleki jest od banalnego!

Podobno tradycyjnie przygotowywano go w wigilię Księżycowego Nowego Roku, kiedy ludzie chcieli pozbyć się resztek przed świątecznymi obchodami. Bibimbap popularny był też wśród rolników w czasie zbiorów, jako najprostszy sposób na przygotowanie posiłku dla dużej grupy osób.

Podstawowymi dodatkami do dania są tzw. namul, czyli przygotowane w odpowiedni sposób warzywa. Najczęściej są smażone, a następnie doprawiane mieszanką oleju sezamowego, pasty doenjang (przygotowywana ze sfermentowanej soi, podobna do miso), czosnku i soli, ale mogą być też surowe, gotowane, suszone albo fermentowane. Do najchętniej używanych należą marchewka, kiełki fasoli, szpinak, koreańska cukinia, rzodkiewka, ogórek i grzyby, ale mamy dużą dowolność w komponowaniu dania. Oprócz warzyw tradycyjny bibimbap podaje się z jajkiem i plastrami mięsa (najczęściej wołowiny) oraz ostrym sosem gochujang.

Warzywnych możliwości jest tak dużo, że łatwo możemy przygotować wegańską wersję dania, wybierając ulubione warzywa (lub takie, które akurat mamy w lodówce). Zgodnie z zasadami koreańskiej kuchni powinniśmy postarać się wykorzystać co najmniej pięć dodatków w różnych kolorach – jest to związane z tradycyjną symboliką, ale przy okazji pomoże nam stworzyć bogaty w różne składniki odżywcze posiłek. Oprócz najpopularniejszych warzyw świetnie sprawdzą się bakłażan, dynia, różne odmiany kapusty, domowe kimchi oraz dowolne liście lub zioła. Można też wykorzystać już gotowe resztki, np. ugotowaną marchewkę lub zamarynowany ogórek z wczorajszego obiadu.

Każdy składnik przygotowujemy i układamy oddzielnie, a tuż przed zjedzeniem wszystko mieszamy. Brzmi jak szaleństwo? Trochę tak, ale jest ku temu kilka powodów. Po pierwsze, tak przygotowane danie wspaniale się prezentuje. Po drugie, różne składniki wymagają trochę innego czasu gotowania. Czasami chcemy też osiągnąć nieco inny smak poszczególnych warzyw. Oczywiście tak naprawdę nic nie stoi na przeszkodzie, żeby przygotować wszystkie warzywa na jednej patelni.

Sos gochujang można kupić w sklepach z orientalną żywnością, ale gotowe sosy często zawierają niepożądane dodatki, np. syrop kukurydziany i liczne konserwanty. Stosunkowo łatwo możemy zrobić sos samodzielnie, najlepiej z grubo mielonej papryki gochugaru, ale możemy zastąpić ją dowolną ostrą papryką w proszku.

Bibimbap

przepis na bibimbap

Zdjęcie: Karolina Wiercigroch | www.dine-dash.com

Składniki (porcja dla 2 osób):

– 250 g ugotowanego ryżu (może być brązowy lub pełnoziarnisty)
– 1 marchewka
– 1/2 szklanki kiełków fasoli mung
– 1 szklanka liści szpinaku
– 2 pieczarki portobello
– 1 ogórek
– 2 łyżki oleju kokosowego
– 2 łyżeczki oleju sezamowego
– 1 łyżka pasty z tamaryndowca
– 1 łyżka mirin
– 1 łyżka octu ryżowego
– 1 łyżeczka pasty doenjang lub miso
– 1 łyżeczka płatków chili
– 1/2 łyżeczki cukru kokosowego
– szczypta soli
– 3 łyżki posiekanego szczypiorku
– łyżeczka czarnego sezamu
– łyżeczka białego sezamu

sos gochujang:

– 2 łyżki ostrej papryki w proszku (najlepiej koreańska gochugaru)
– 2 łyżki pasty z tamaryndowca
– 2 łyżki oleju sezamowego
– 1 łyżeczka pasty doenjang lub miso
– 1 łyżeczka octu ryżowego
– 1 łyżeczka cukru kokosowego

Bagietka, dżemy, jedzenie na stole

Przygotowanie: 

Wszystkie składniki mieszamy, aż powstanie gęsty sos.

Ogórka kroimy na cienkie, podłużne plastry za pomocą obieraczki do warzyw. Mieszamy z octem ryżowym, płatkami chili, łyżką posiekanego szczypiorku i szczyptą soli. Odstawiamy.

Marchewkę obieramy i kroimy na cieniutkie paski. Na patelni lub w woku rozgrzewamy 1/2 łyżki oleju kokosowego. Smażymy paski marchewki przez 1-2 minuty. Zdejmujemy z ognia i mieszamy z czarnym sezamem.

Rozgrzewamy 1/2 łyżki oleju kokosowego. Dodajemy kiełki fasoli i smażymy je przez 1-2 minuty.

Zdejmujemy z ognia, mieszamy z łyżeczką oleju sezamowego, 1/2 łyżeczki pasty doenjang i łyżką posiekanego szczypiorku.

Rozgrzewamy 1/2 łyżki oleju kokosowego. Dodajemy szpinak i smażymy, aż lekko zwiędnie – około 20 sekund. Zdejmujemy z ognia, mieszamy z łyżeczką oleju sezamowego, 1/2 łyżeczki pasty doenjang, łyżeczką białego sezamu i łyżką posiekanego szczypiorku.

Pieczarki kroimy w paski. Rozgrzewamy 1/2 łyżki oleju kokosowego. Dodajemy grzyby i smażymy przez 3-4 minuty. W małej miseczce mieszamy pastę z tamaryndowca, mirin i cukier kokosowy.

Dodajemy do pieczarek i smażymy przez minutę.

Przygotowujemy dwie miski. Na dnie układamy ciepły ryż, na górę dodajemy przygotowane składniki, każdy oddzielnie: ogórek, marchewka, szpinak, kiełki, grzyby oraz sos. Całość mieszamy tuż przed zjedzeniem.

Karolina Wiercigroch – fotografka i stylistka kulinarna, autorka bloga Dine&Dash. Miłośniczka prostego i pięknego jedzenia, bogatych w nowe smaki podróży, sauny i hot jogi. 

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Zdrowo i kolorowo. Jaglany jogurt z owocami lata

Kiszone pomidory . Bomba witaminowa zamknięta w słoiku

borówki

Pannukakku – fiński pieczony naleśnik z borówkami. Można go jeść na ciepło i na zimno

Wegański biszkopt nadziany porzeczkami

Tortilla z bobem i awokado

Tortilla z bobem i awokado

Czarny bez – sprawdź jakie pyszne rzeczy możesz z niego zrobić

Chia fresca - lemoniada z nasionami chia

Chia fresca – lemoniada z nasionami chia. Na upały idealna!

Bruschetta z brzoskwiniami

Bruschetta z brzoskwiniami

Sezon na truskawki w pełni. Oto przepis na pyszne bułeczki z tymi owocami

Wegetariańskie leczo - papryka górą!

Przepis na wegetariańskie leczo z papryką

Mrożone batony z malinami

Idealny na upał: napój herbaciany. Nawilży, schłodzi ciało i nasyci

Sałatka z pomidorów z melasą z granatów

Kisiel brzoskwiniowy z ksylitolem. Idealny na letnie wieczory

Pieczone brzoskwinie z marcepanem. Doskonałe na upały

Bruschetta z bobem i suszonymi pomidorami

Bruschetta z bobem i suszonymi pomidorami. Idealna przekąska na letni wieczór

Wegański jaglany sernik z malinami

Wegański jaglany sernik z malinami

Idealny na upał: koktajl brzoskwiniowy

Czas na desery w zimnej odsłonie. Wegański sernik na zimno z owocami to idealna propozycja na upalny dzień

Idealny na upał: napój arbuzowy

Lody zamiast… śniadania! Pogoda dopisuje, więc czemu nie

Mrożone tartaletki z awokado

Wegański chłodnik z botwinką. Bez mleka i jajek ale z zaskakującymi dodatkami

Krakersy – chrupnij sobie!

Przepis na domowe krakersy ziołowe. Chrupnij sobie na zdrowie!