Przejdź do treści

Co z tą kolacją?

Co z tą kolacją?
Kolacja - ostatni posiłek o 18:00 to mit. Zdjęcie: shutterstock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
kobieta myje twarz
Seks dobry na wszystko, nawet na trądzik? HZ kontra mity #10 Trądzik
Kobieta dekoruje pierniki
8 sposobów na spędzenie świąt bez wyrzutów sumienia
Dobra wiadomość dla chorych na rdzeniowy zanik mięśni – lek na SMA będzie refundowany w Polsce
stół świąteczny
Racjonalne podejście do jedzenia podczas świąt. Dietetyk radzi, jak znaleźć złoty środek
Magiczne portrety chorych dzieci w szpitalach. Zobacz zdjęcia z projektu „Heart Project”

Kolacja to ostatni posiłek, na który powinniście zwrócić szczególną uwagę. Dlaczego? Bo po nim czeka was tylko spanie. Dziś więc o tym, co jeść, żeby nie przytyć, i dlaczego „kolacja o 18.00” to mit.

– Czy w ogóle jeść kolację? Oto kolejne z najczęstszych pytań, jakie zadają nam ci, którzy chcą dbać o linię.  Odpowiedź? Jasne, że jeść – i to obowiązkowo! Ale mądrze, bo to ostatni posiłek, jaki przyjmujecie przed spaniem, w trakcie którego wasze ciało przechodzi na znacznie wolniejsze tory (także metabolizm). Po wcześniejszych posiłkach zwykle macie przed sobą jakiś drobny ruch, co oznacza wydatek energetyczny. Z kolacją bywa odwrotnie. Oczywiście rozumiemy, że to sama przyjemność przyjść do domu po dniu pełnym pracy i zjeść pyszną, sytą kolację, która w wielu przypadkach służy jednocześnie za obiad, i pójść spać. Rozumiemy, ale to wielki błąd, a systematyczność tego rytuału prowadzi do nadwagi lub otyłości.

Ostatni posiłek o 18:00 to mit

Są różnego rodzaju mity na temat tego, że nie powinno się jeść po godzinie osiemnastej, wyeliminować całkowicie węglowodany lub wypijać odżywki zamiast pełnowartościowego posiłku. Jak to wygląda w praktyce? Proste wyjaśnienie. Zjadacie kolację o mitologicznej osiemnastej, po niej okazuje się, że macie w domu jeszcze sporo do zrobienia. Na koniec książka na wyciszenie i okazuje się, że jest 23:00. Wasz organizm dostał ostatni posiłek pięć godzin temu, a najbliższy dostanie za kilkanaście. Dlatego zaplanujcie lekki posiłek na jakiś czas przed snem, abyście nie czuli się ani głodni, ani najedzeni, gdyż wieczorne przejedzenie wpływa na jakość snu oraz poranny apetyt. Nie jedzcie tylko do 18:00, ale też nie sięgajcie po jedzenie tuż przed snem. Dajcie organizmowi trochę czasu, aby strawił ostatni posiłek i przyswoił wartości odżywcze.

Kolacja dla ćwiczących

Jeżeli trenujecie w godzinach późnowieczornych lub o takich porach chodzicie spać i zależy wam na sportowej sylwetce, możecie spożyć odżywkę białkową przed snem, pamiętając jednak o wcześniejszej kolacji. Suplementy to tylko dodatek do pełnowartościowej, zbilansowanej diety./p>

Propozycje kolacji:

Moja propozycja to np. gotowany kurczak/indyk lub łosoś wraz z miksem sałat i do tego dodatek nasion (siemię lniane lub nasiona Chia) lub wasz ulubiony krem, np. z brokuł i szpinaku.

Każdy z nas ma inny tryb życia, chodzi spać o różnych porach więc to jest kwestia indywidualna, aby dobrać do siebie odpowiednią strategię. Kolacja jest tak samo ważnym posiłkiem jak obiad czy śniadanie. Nie zapominajcie o niej i stwórzcie własny system działania. Wpłynie to korzystnie na wasze samopoczucie i utrzymanie odpowiedniej wagi.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy

Zainteresują cię również:

Przepis na fit omlet z bananem – śniadanie mistrzów

Czy owoce faktycznie tuczą?

Czy owoce faktycznie tuczą?

Ćwiczysz? Pamiętaj o witaminach!

Ćwiczysz? Pamiętaj o witaminach!

Jak rozpocząć przygodę z bieganiem?

Co zjeść przed treningiem? Stek wołowy z frytkami z batatów i pastą z awokado

Co zjeść przed treningiem? Stek wołowy z frytkami z batatów i pastą z awokado

Domowy trening z kettlebells

Trening na drabince koordynacyjnej

Ćwiczenia na silny brzuch z kettlebells

Cała prawda o interwałach

Jak trenować z kettlebells?

Weekendowy cheatmeal

Weekendowy cheatmeal

Jak powinna wyglądać rozgrzewka? Krok po kroku