Niniejszy serwis korzysta z plików cookies celem realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies.
Informujemy, iż istnieje możliwość określenia warunków przechowywania lub dostępu do plików cookies za pomocą przeglądarki. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w plikach cookies wybierz opcję Zamknij. W przypadku, gdy nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknij Polityka plików cookies
HelloZdrowie HelloZdrowie HelloZdrowie

Zdrowe jedzenie

Akcja bez glutenu: gryka

Akcja bez glutenu: gryka
Gluten free: kasza gryczana. Zdjęcie: shutterstock

Mam oczy i uszy szeroko otwarte na dobre towarzystwo. Szczególnie lubię miłe panie z szelmowskim uśmiechem i przypinką ‒ szajka bezglutenowa. Wszystkie fajne, choć każda ma swój własny styl.

Jedna blondynka, druga brunetka. Ta druga, lekko przypalana, jest nawet cenniejsza przez swoje alkalizujące uzdolnienia. Gryka – bezpieczna, całkowicie bezglutenowa, o niskim indeksie glikemicznym, wspomaga znacząco organizm nawet przy obniżonym nastroju.

Nie wszyscy znają gryczaną, surową blondynę, choć to z niej właśnie po uprażeniu powstaje jej opalona koleżanka o mocniejszym smaku i głębokim aromacie. Obie panie można stosować zewnętrznie w formie okładów lub znacznie przyjemniej – w pysznych wariacjach kulinarnych.

Gryka poprawia apetyt, wzmacnia i oczyszcza jelita, naczynia krwionośne i włosowate, zwiększa krążenie obwodowe w kończynach, a zmniejsza ogólne ciśnienie krwi. Źródło biologicznie aktywnych związków, mikroelementów, bogata w aminokwasy, błonnik i białko roślinne obniżające poziom cholesterolu we krwi.

Co można z niej wyczarować pysznego?

Mąka ze zmielonych ziaren jest idealna do naleśników na mleku ryżowym czy migdałowym. Można z niej wyczarować pyszny, domowy chleb na zakwasie – również gryczanym. Fajną propozycją będą placki z dodatkiem warzyw czy burgery gryczane z czerwoną cebulką i natką pietruszki. Osobiście jestem fanatyczką makaronu gryczanego ‒ jest łatwy do zrobienia, a świeży smakuje naprawdę niebanalnie w towarzystwie pesto czy tapenady z pachnących pomidorów. Nawet jeśli nie masz czasu zrobić tego cuda samodzielnie, możesz kupić w sklepach z ekojedzeniem makaron gryczany lub japoński gryczany soba. Jedna zasada – czytaj dokładnie skład i wybierz ten najprostszy.

Zapytaj i podziel się wiedzą

Aby zadać pytanie musisz się zalogować
Wyślij