Przejdź do treści

Rozgotowałaś ryż? Zrób congee ze szparagami

Zdjęcie: masz.talerz | www.fotografiamasztalerz.pl
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Unsplash
Ocet spirytusowy czy jabłkowy? Sprawdź, czym się od siebie różnią
Tort cytrusowo-szpinakowy
Tort cytrusowo-szpinakowy. Smak, którego nie sposób zapomnieć!
Twój kręgosłup potrzebuje rozluźnienia? Oto kilka pomocnych ćwiczeń, skorzystaj
Ciało bogini za nic się nie wini. Dzięki akcji Aleksandry Domańskiej tysiące kobiet pokochało swoje ciało
Czerniak – 8 rzeczy, których możesz o nim nie wiedzieć

Congee to doskonały przepis dla osób, którym zdarza się rozgotować ryż. To właśnie rozgotowany ryż jest podstawą tego dania. Congee trudno określić jednym słowem. Najlepiej po prostu go spróbujcie.

To trochę kleik, zupa, pudding albo owsianka ryżowa. Chińczycy jedzą takie danie codziennie. Można je podać na słodko z owocami albo w wersji wytrawnej. Zupa porządnie rozgrzeje cię od środka, nasyci i ma doskonały wpływ na jelita. Świetnie sprawdzi się na późne śniadanie, lunch albo kolację. Congee możesz zapakować na wynos. My postanowiliśmy podać je z sezonowymi szparagami, kapustą pak choi, sezamem, orzechami i sosem, który podbije wasze podniebienia.

Ryż, oprócz tego, że dostarcza cennych węglowodanów i syci na długie godziny, to jeszcze poprawia koncentrację. Warto go jeść, bo koi nerwy i reguluje ciśnienie krwi. Zawiera sporo błonnika, który odpowiada za poprawne procesy trawienne. Ma stosunkowo niski indeks glikemiczny (choć rozgotowany będzie miał wyższy), co oznacza, że nie powoduje gwałtownych skoków cukru we krwi, które mogą prowadzić do insulinooporności i cukrzycy. Zawiera sód, potas, wapń, żelazo oraz kwas foliowy. Jest bogaty w witaminę A, D, E, K i C. Do niego dodajmy inne zdrowe składniki i mamy gotowe naprawdę wartościowe danie.

insulinooporność

Congee ze szparagami

przepis-na-congee

Zdjęcie: masz.talerz | www.fotografiamasztalerz.pl

Składniki:

– kilka listków kapusty pak choi
– kilka szparagów
– czubata łyżka masła orzechowego (najlepiej domowego)
– 2 łyżki sosu sojowego
– 2 łyżki syropu klonowego
– 2 łyżki soku z cytryny
– 2 łyżki oleju z pestek dyni
– łyżka wody
– łyżka podprażonych ulubionych orzechów
– 100 g ryżu białego albo brązowego
– 3-4 szklanki wody
– garść szczypiorku (opcjonalnie)
– sól i pieprz do smaku
– olej ryżowy do smażenia
– łyżeczka sezamu

Przygotowanie:

Ryż przepłucz gorącą wodą na sitku. Przełóż do garnka i zalej wodą.

przepis-na-congee

Zdjęcie: masz.talerz | www.fotografiamasztalerz.pl

Gotuj na małym ogniu, aż ryż się rozpadnie i powstanie kleik. To zajmie około 30-40 minut. Pod koniec gotowania dopraw solą oraz pieprzem. Do miseczki włóż masło orzechowe, sos sojowy, olej z pestek dyni, sok z cytryny, wodę i syrop klonowy. Połącz w sos. Pod koniec gotowania ryżu, odłam końcówki szparagów i pokrój je w nieregularne kawałki.

przepis-na-zupe-ryzowa

Zdjęcie: masz.talerz | www.fotografiamasztalerz.pl

Na patelni rozgrzej 2 łyżki oleju, podsmaż krótko szparagi i kapustę. Ryżowy kleik przełóż do miseczki, przykryj warzywami, polej sosem, posyp pokrojonym szczypiorkiem, orzechami i sezamem.

przepis-na-zupe-ryzowa-congee

Zdjęcie: masz.talerz | www.fotografiamasztalerz.pl


masz.talerz – duet fotografów, na co dzień współpracujących z organizacją Slow Food Youth Warsaw, z magazynem Zwykłe Życie, różnymi restauracjami i szefami kuchni. Po więcej zdjęć sięgnijcie na www.fotografiamasztalerz.pl

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

Laurie Penny

Laurie Penny: bez odwagi nasze pokolenie jest skazane na kolejną dekadę politycznego wykluczenia i gównianej muzyki

„Hormony działają na podstawie tego, co jemy. Jeśli nie jemy zgodnie ze swoim metabolicznym IQ, brak nam energii, koncentracji i mamy kłopoty z układem pokarmowym” – mówi dietetyczka Agnieszka Pająk

„Zdarzyło mi się już dyskutować z 14-latką o tym, czy seks analny jest wystarczającym zabezpieczeniem przed ciążą” – mówi Milena Maria Sęp, lekarz rezydent ginekologii i położnictwa

„W Chinach medycyna chińska przygotowuje przyszłych rodziców już rok przed planowaną ciążą. Dzięki temu depresja poporodowa nie zdarza się tam często” – mówi Aneta Rosłon, terapeutka medycyny chińskiej

Zainteresują cię również:

Malinowo – morelowa pyszność pod owsianą kruszonką

Letnia sałatka z kurkami. Odrobina lasu na talerzu

Jabłka na patyku. Uważaj, ten deser może uzależnić!

Sałatkowy dream team: marchewka i olej rzepakowy

Sałatkowy dream team: marchewka i olej rzepakowy

Pizza z kurkami

Orkiszowa letnia pizza z kurkami. Jedz bez wyrzutów sumienia!

wegańskie lody malinowo-porzeczkowe

Wegańskie lody porzeczkowo-malinowe. Smakują bosko!

Truskawkowe żelki. Doskonały smakołyk bez grama chemii

Kukurydziane ciasteczka z pigwą

Kukurydziane ciasteczka z pigwą

Komosa ryżowa zapiekana z brzoskwiniami

Drożdżówki z rabarbarem

Chrupiące drożdżówki z rabarbarem i budyniem

nernik z brzoskwiniami

Przepis na brzoskwiniowy nernik na zimno. Letnia alternatywa dla tradycyjnego sernika

Wegańskie tarty z borówkami

Wegańskie tarty z borówkami

Przepis na creme brule

Jaglano-brzoskwiniowy crème brûlée z malinami

Przepis na aksamitny deser jaglany z jagodami i czereśniami

Unsplash

Kalarepa – schrup ją w sałatce!

Wegańska panna cotta z jeżynami. Bez żelatyny, śmietany i cukru

Marmolada z dzikich mirabelek

Daktyle nadziewane malinami i masłem orzechowym

Letni dżem z jagód. Bez cukru!

Letni dżem z jagód. Bez cukru!

Nie marnuj jedzenia! Cydr ze skórek gruszek

Nie marnuj jedzenia! Cydr ze skórek gruszek

Tian – warzywa w nowej odsłonie. Doskonale sprawdzi się na letnią kolację

Pudding ryżowy z brzoskwiniami

Pudding ryżowy z brzoskwiniami

Omletonaleśnik z czereśniami i twarożkiem

Przepis na omlet z czereśniami i twarożkiem

Pudding chia z musem ananasowym

Pudding chia z musem ananasowym