Przejdź do treści

Dieta w insulinooporności

insulinooporność
Jason Briscoe/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Pizza z dynią
Podwójnie dyniowa jesienna pizza. Zachwyca nie tylko kolorem, ale również delikatnością!
Zdrowotne walory jesieni – odczarowujemy jarzębinę!
8 rzeczy, które trzeba wiedzieć o fast foodach
8 rzeczy, które powinnaś wiedzieć o fast foodach
kobieta trenuje jogę
Po treningu odczuwasz ból? Fizjoterapeutka wyjaśnia, co w takiej sytuacji powinnaś zrobić
Przeziębienie, a może coś więcej? Jak rozpoznać czy to nie grypa?

Diagnoza – insulinooporność. Już wiesz, skąd to ciągłe zmęczenie, obniżenie nastroju, problemy z pamięcią i koncentracją czy… nadwaga. Zadajesz sobie pytanie: jak teraz ma wyglądać moja dieta? Czy mam jeść węglowodany? A co z tłuszczami? Czy jeść owoce? Oto wskazówki naszego dietetyka, które rozwieją twoje wątpliwości.

Pozostałe objawy insulinooporności to rozdrażnienie, częste bóle głowy, uczucie zimna, częsta ochota na słodycze, zmiany na skórze (tzw. rogowacenie ciemne). Lista jest długa, ale to nie znaczy, że u każdej osoby z insulinoopornością wystąpią te wszystkie objawy. Nie znaczy też, że będą mieć takie same nasilenie. Każdy przypadek jest inny, inne mogą być wyniki badań, więc inne może być leczenie choroby i dawki leków. To samo dotyczy diety. Jeśli zdiagnozowano u ciebie insulinooporność, musisz wiedzieć jedno: zmiana stylu życia i diety to konieczność. Bez tego nie ma szans, by poczuć się lepiej, a problem będzie się zaostrzał i może się skończyć rozwojem cukrzycy. I nie ma tak, że stosujesz dietę przez tydzień, a potem rezygnujesz.

kosz warzyw

To musi być zmiana na zawsze. Dlatego dieta powinna być „uszyta” na miarę: pod twoje wyniki badań i inne schorzenia, o ile takie współwystępują z insulinoopornością (na przykład PCOS lub hiperlipidemia). Skoro taka dieta ma być stosowana przez całe życie, to oczywiście powinna brać pod uwagę twoje preferencje żywieniowe, czyli być po prostu dla ciebie smaczna. Dieta w insulinooporności to nie głodówka, monodieta oparta na niewielu produktach, którą stosujesz tydzień czy dwa. Pamiętaj, że zdrowe podejście do diety opiera się na zmianie nawyków żywieniowych. A te nie zmienią się w ciągu kilku dni. Na to potrzeba czasu i nakładu twojej pracy. Na pewno prościej jest zacząć od konsultacji z doświadczonym dietetykiem, który postawi na twoją edukację, po to, byś wiedział nie tylko, co możesz zjeść, ale też jak jeść, co łączyć, jak często jeść i dlaczego.

Zasada numer jeden: wyeliminuj cukier

Podstawową zasadą diety w insulinooporności jest eliminacja cukru oraz żywności, która cukier zawiera: słodyczy, batoników, cukierków, ciasteczek, deserków mlecznych i owocowych, soków, nektarów i napojów gazowanych, napojów energetyzujących, jogurtów i serków z cukrem, lodów, pieczywa cukierniczego, słodkich kremów do smarowania pieczywa, słodzonych przetworów owocowych i owocowo-warzywnych. Te produkty wydają ci się pewnie pewniakami, jeśli chodzi o zawartość cukru. Ale są też produkty mniej oczywiste pod tym względem, jak: wędliny, parówki, pieczywo, gotowe obiady, półprodukty do przygotowania dania (np. sosy), muesli, w których składzie znajduje się cukier. Dlatego zawsze czytaj etykiety i omijaj szerokim łukiem żywność z zawartością sacharozy, fruktozy, glukozy i syropu glukozowo-fruktozowego. Lubisz słodki smak i dotychczas często jadłeś słodycze? Być może obawiasz się, że sobie nie poradzisz. Daj sobie szansę, przeczekaj, najcięższe będą pierwsze dni. Po pewnym czasie twój organizm przyzwyczai się do braku słodkiego smaku i będzie ci znacznie łatwiej. Unikaj również żywności typu instant (np. makarony w sosie, zupki w torebkach), produktów mięsnych i rybnych o dużym stopniu przetworzenia, jak np. paluszki rybne, mielonki, pasztety itd.

Bagietka, dżemy, jedzenie na stole

Opieraj dietę na produktach o niskim indeksie glikemicznym

Gotowe produkty zawierające w składzie cukier mają z zasady wysoki indeks glikemiczny. To znaczy, że po ich zjedzeniu wzrasta poziom cukru we krwi, co skutkuje skokiem insuliny, a tego właśnie trzeba uniknąć. Dlatego swoją dietę opieraj na produktach o niskim indeksie glikemicznym (zapoznaj się z tabelami indeksu glikemicznego produktów). Im żywność bogatsza w błonnik pokarmowy, im mniej przetworzona, tym ma niższy indeks glikemiczny. Z produktów zbożowych wybieraj te o jak najmniejszym stopniu przetworzenia: pełnoziarniste pieczywo, nierozgotowane kasze i ciemny ryż, makarony razowe.  Zrezygnuj z białego pieczywa, pieczywa tostowego, białej mąki, rozgotowanych kasz i białego ryżu. Jeśli lubisz jeść płatki na śniadanie, wybieraj jak najmniej przetworzone: owsiane górskie, pełnoziarniste żytnie i gryczane. Nie jedz: słodkich płatków, płatków ryżowych, płatków typu błyskawicznego, gotowych mieszanek typu granola i muesli mającego w składzie cukier lub inne słodziwa. Musisz wiedzieć, że na indeks glikemiczny ma wpływ obróbka kulinarna. Produkty rozgotowane i rozdrobnione mają wyższy indeks glikemiczny. Dlatego nie rozgotowuj kasz, a jeśli decydujesz się zjeść makaron razowy, to powinien być al dente. Co z ziemniakami? Nie powinny stanowić podstawy diety. Jeśli bardzo je lubisz, wybieraj młode ziemniaki gotowane w mundurkach. Ich indeks glikemiczny możesz obniżyć, pozostawiając je ugotowane na kilka godzin w lodówce. Niski indeks glikemiczny mają też bataty.

Niestety, produkty pełnoziarniste nie służą wszystkim, np. mogą wzmagać wzdęcia czy biegunki. Dlatego tak ważne jest, by swojej diety nie opierać na „zaleceniach dla wszystkich” i skonsultować ją z doświadczonym dietetykiem.

Jedz dużo warzyw

Warzywa, warzywa i jeszcze raz warzywa! Są niskokaloryczne, mają niski indeks glikemiczny, zawierają błonnik pokarmowy i wiele cennych związków, które są jedyne w swoim rodzaju i bez których nie ma mowy o zdrowej diecie. Jedz warzywa do każdego posiłku, najlepiej w postaci surowej. Możesz przeczytać, że powinieneś wykluczyć z diety gotowaną marchewkę i buraki, bo mają wyższy indeks glikemiczny niż ich surowe odpowiedniki. Ale to nie tak. Możesz je zjeść, tylko bez przesadnych ilości – mało kto będzie mieć problem z wysoką insuliną po zjedzeniu dobrze zbilansowanego posiłku, w skład którego wchodzą białko, zdrowe tłuszcze i gotowane buraki czy marchew.

Owoce – czemu nie?

Często słyszę, że osoby ze zdiagnozowaną insulinoopornością rezygnują z owoców, bo te są przecież źródłem cukru – fruktozy. Owszem, zawierają fruktozę. Ale mają także dużo błonnika pokarmowego, który ogranicza skoki cukru i insuliny we krwi. Bardzo wiele owoców ma niski indeks glikemiczny. W dodatku owoce zawierają mnóstwo witamin i innych prozdrowotnych związków, dzięki którym wartość diety jest wyższa.

Możesz włączyć do swojej diety świeże, surowe owoce, szczególnie jagodowe: jagody, borówki, maliny, truskawki, jeżyny, wiśnie, agrest, porzeczki oraz jabłka, cytryny, melona czy morele. Możesz też z tych owoców korzystać w postaci mrożonek. Mniej dojrzałe owoce mają niższy indeks glikemiczny niż owoce przejrzałe (czuć też różnicę w smaku – te przejrzałe są znacznie bardziej słodkie). By ograniczyć skok cukru i insuliny po zjedzeniu owoców, dobrze jest je łączyć z białkiem (np. jogurtem naturalnym) i/lub tłuszczami (np. orzechami). Takie połączenie sprawi, że cukier i insulina podniosą się wolniej niż po zjedzeniu samych owoców. Uważaj na owoce kandyzowane i w cukrowych syropach! A owoce suszone jadaj tylko sporadycznie i nigdy jako samodzielną przekąskę.

insulinoopornosc warzywa

Co pić?

Unikaj słodkich napojów, smakowych wód i każdych napojów, które zawierają w składzie cukier. Z diety wyklucz soki owocowe – naturalnie zawierają fruktozę, ale w odróżnieniu od owoców nie zawierają błonnika pokarmowego. Lepszym wyborem niż soki będą miksowane koktajle, ale i te nie powinny składać się z samych owoców – jeśli już zagoszczą w twoim menu, to powinny być z dodatkiem warzyw lub jogurtu bez cukru. Jednak zdecydowanie lepszym posunięciem dla osoby insulinoopornej jest zjedzenie owoców w całości niż wypicie ich w postaci koktajlu. Jeśli lubisz koktajle, nie pij ich pomiędzy posiłkami, możesz wypić je w ramach któregoś głównego posiłku.

Jeśli jesteś kawoszem, to zazwyczaj nie musisz rezygnować z kawy. Nie jest ona jednak zalecana między posiłkami – wypij ją do posiłku. Między posiłkami pij wodę (z dodatkami takimi jak listki mięty czy świeży imbir) albo niesłodzoną herbatę czarną, czerwoną, zieloną, białą i każdą inną, także owocową – pod warunkiem, że nie ma w składzie cukru i innych słodziw oraz suszonych i kandyzowanych owoców.

Czy wyeliminować gluten i nabiał?

W sieci można trafić na wiele sprzecznych informacji. Na przykład o rzekomym wpływie glutenu i nabiału na zaostrzenie insulinooporności. Spotkać się można z opiniami, które jednoznacznie wskazują na konieczność stosowania diety bez glutenu i nabiału. Insulinooporność bez dodatkowych schorzeń, takich jak np. celiakia, alergia na pszenicę i nieceliakalna nadwrażliwość na gluten, nie stanowi wskazania do eliminacji glutenu z diety. Gluten jest zawarty w produktach pełnoziarnistych, a te, jak pisałam wyżej, są wskazane w diecie dla osób z insulinoopornością. Podobnie z nabiałem. Jeśli lubisz nabiał i nie masz innych powodów zdrowotnych (np. alergii) ku temu, by wyeliminować go z diety, po prostu tego nie rób. Nie ma żadnego naukowego dowodu na to, że spożycie nabiału i glutenu nasila insulinooporność. Nie rób tego dla zasady, ponieważ ich eliminacja nie zahamuje rozwoju insulinooporności, a może negatywnie wpłynąć na twój organizm. Diety eliminacyjne przeprowadzane samodzielnie kończą się zwykle dużymi niedoborami, które mają przykre konsekwencje zdrowotne, jak np. spadek odporności organizmu.

miska z warzywami

Śniadania białkowo-tłuszczowe

W diecie dla osoby z insulinoopornością każdy posiłek powinien być zbilansowany pod względem zawartości białek, tłuszczów i węglowodanów. Daje to gwarancję utrzymywania wyrzutów insuliny na stałym poziomie. Dzięki takiemu rozkładowi również zapobiegniesz zbyt dużemu spadkowi cukru we krwi. Ale zdarza się, że niektóre osoby z insulinoopornością mają za wysokie wyniki insuliny i glukozy na czczo. Wtedy pomocne może okazać się wprowadzenie śniadań białkowo-tłuszczowych. Takich, które zawierają w składzie białka (np. jaja), tłuszcze (np. oliwa z oliwek) i sporą ilość warzyw, ale nie zawierają produktów zbożowych. I tu znowu bardzo ważna zasada diety dla osoby z insulinoopornością, czyli indywidualizacja. U jednej osoby śniadania białkowo-tłuszczowe absolutnie się nie sprawdzą, dla innej będzie to bardzo dobre rozwiązanie. Wszystko zależy od twoich wyników badań i samopoczucia po śniadaniu.

Nie ma jednej idealnej diety odpowiedniej dla wszystkich osób, u których zdiagnozowano insulinooporność. Różnice w diecie będą zależeć od wyników badań. Jedna osoba będzie jeść śniadania z węglowodanami, druga powinna ich rano unikać. Szczególne znaczenie ma badanie HOMA-IR. Nieco inaczej będzie się mogła żywić się osoba z HOMA-IR = 3, a inaczej z HOMA-IR = 8.0. Zalecenia są bardziej liberalne dla tych, którzy mają lepsze wyniki badań, natomiast bardziej restrykcyjne dla tych, u których niestety problemy są większe i którzy mają już stan przedcukrzycowy. Oprócz dobrze dobranej diety w insulinooporności ogromne znaczenie ma również higieniczny tryb życia – unikanie stresu, odpowiednia ilość snu i regularna aktywność fizyczna.

 

Małgorzata Różańska – dietetyczka z wykształcenia i zamiłowania. Jest właścicielką Poradni Dietetycznej Foodarea, w której uczy, jak dbać o siebie przez zdrowe odżywiani. Autorka książki „ Super Żywność czyli superfoods po polsku”.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Polecamy

„Szczotkując ciało na sucho, przyspieszamy samooczyszczanie się organizmu. W czasie szczotkowania wykonywany jest peeling, a z organizmu szybko zostają usunięte toksyny”

Ruby Rose: tylko ty wiesz, jaką osobą się urodziłaś i musisz być wolna, by być sobą

„Uwielbiam dzieci i to, co robię, to jest dla tych dzieci, co już chodzą po ziemi i dla tych, które przyjdą na świat. Ale sama nie chcę mieć dziecka. W jakim świecie miałoby żyć?” – mówi Monika Sadkowska, działaczka na rzecz klimatu i praw obywatelskich

„Moje porody były na tyle piękne, że gdy zaczynałam o nich opowiadać, otoczenie brało mnie za dziwoląga” – mówi Beata Meinguer, hipnodula

Zainteresują cię również:

Trawa pszeniczna – zielony superfood

Trawa pszeniczna – zielony superfood

awokado

Chorujesz na astmę? Dietetyczka wymienia składniki, które mogą zaostrzać objawy

węglowodany makaron

Węglowodany nie takie straszne

Chciałbyś przybrać na wadze, ale nie wiesz, co jeść? Dietetyczka podpowiada, jak przytyć skutecznie i zdrowo

Zwracasz uwagę na to, co je twoje dziecko? Te zdjęcia pokazują, co jedzą dzieci z całego świata. Różnorodność jest niesamowita!

Komu owoce mogą szkodzić?

Unsplash.com

Wydaje ci się, że o trzustce wiesz wszystko? Sprawdź te odpowiedzi

Z cholesterolem walcz dietą

Z cholesterolem walcz dietą

istockphoto.com

Chcesz schudnąć? Poznaj 6 zaskakujących trików

miód

5 najlepszych zamienników cukru

Mleko – pić czy nie pić? Rozwiewamy wątpliwości

rożek i makaroniki

7 mitów o cukrzycy, przez które chorujemy

Cukrzyca - rodzaje, objawy, leczenie

Cukrzyca – przyczyny występowania, objawy, zapobieganie

Dieta Kopenhaska

Dieta kopenhaska – na czym polega i jakich efektów możesz się spodziewać?

Trzy kobiey tańczą na plaży. Przed nimi koc a na nim owoce i drink

„Jesteśmy rozpitym narodem i doskonale widać to w gabinetach lekarskich” – mówi dr Małgorzata Ponikowska. Nie wiesz, dlaczego tyjesz? Zajrzyj do swojego kieliszka!

Dieta na urlopie. Jak uniknąć niezdrowych pułapek?

Chcesz mieć piękną i zdrową skórę? Oto produkty, które powinny lądować na twoim talerzu

„Dziękuję Bogu, że tak się to skończyło, że nie mam kawałka stopy. Inaczej pewnie bym się nie ogarnęła” – mówi Michalina Wesołowska. Pięć lat temu powiedzieli jej, że będzie miała problemy z chodzeniem, dziś… tańczy twerk

„Nie polecam grup wsparcia, forów internetowych. Mam bardzo przykre doświadczenia z pacjentami, którzy zostali tam dotkliwie skrytykowani” – mówi Kamila Urbaniak, dietetyk i autorka bloga kreatorniazmian.pl

„Hormony działają na podstawie tego, co jemy. Jeśli nie jemy zgodnie ze swoim metabolicznym IQ, brak nam energii, koncentracji i mamy kłopoty z układem pokarmowym” – mówi health coach Agnieszka Pająk

gettyimages.com

Czujesz się zmęczona, masz ciągle ochotę na słodycze, jesteś rozdrażniona… To mogą być objawy insulinooporności

dieta pcos

Jaka powinna być dieta przy PCOS? Objaśnia dietetyczka z profilu „Niekoniecznie dietetycznie”

5 sygnałów, że należy zbadać cukier we krwi

lewandowska

„Jeżeli ktoś twierdzi, że się wyleczył z Hashimoto, bo zmienił coś w diecie, to jest to tylko dowód anegdotyczny” – mówi Agata Lewandowska, dietetyk i autorka książki „Hashimoto. Dieta i styl życia w chorobie”

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?

Kobieta trzyma w ręce miniaturę nienarodzonego dziecka

Czym jest aborcja eugeniczna? Czy jest legalna w Polsce? Dlaczego budzi kontrowersje?

„Każdy orgazm jest czymś pięknym, jednak ten rodzaj orgazmu jest wyjątkowy”. Seksuolożka o kobiecym wytrysku

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

ucho kobiety

Jak odetkać ucho zatkane: woskowiną, katarem, wodą? Skuteczne domowe sposoby na zatkane ucho

paznokcie

Paznokcie mówią wiele o twoim zdrowiu. Sprawdź, jakie ostrzeżenia mogą ci wysyłać

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

dłonie

Drętwienie palców u rąk – skąd się bierze i co oznacza?

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

https://www.istockphoto.com

To, co wydalamy, wiele mówi o stanie naszego zdrowia. Sprawdź, co trzeba wiedzieć o… kupie

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.