Przejdź do treści

Jedzenie, które udaje zdrowe. Poznaj listę 10 spożywczych kameleonów

chleb
Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Co musisz wiedzieć o koronawirusie? Ministerstwo Zdrowia opublikowało wytyczne
Debiut seksualny / istock
Czy znasz różnicę pomiędzy zwrotami: „stracić dziewictwo” a „debiut seksualny”? Psycholożka Małgorzata Iwanek wyjaśnia
Cukier w napojach. GIS podaje, ile go jest w popularnych produktach i przestrzega przed nieprzemyślanymi zakupami
Brak popędu seksualnego / istock
Odczuwasz brak popędu seksualnego? Nie jesteś jedyna. Seksuolog podpowiada, gdzie warto się zgłosić z tym problemem
Kobieyta karmi noworodka piersią
Wskaźniki skutecznego karmienia piersią. Skąd wiadomo, że dziecko się najada? Lekarka wyjaśnia

Ciemny chleb z ziarnami, baton fitness, owocowe smoothie, wędlina z indyka. Brzmi zdrowo, prawda? Podobnie jak przekąski bez tłuszczu, cukru, glutenu czy wegańskie… Ale bywa, że to tylko gra pozorów. Poznaj listę 10 spożywczych kameleonów. I zawsze czytaj etykiety!

Ciemne pieczywo z ziarnami

Ciemne jest zdrowsze niż jasne – wiadomo. Ale ciemne nie zawsze znaczy, że z mąki żytniej czy graham, bo może być pokolorowane np. karmelem. A to, że z ziarnami, nie oznacza, że z pełnymi ziarnami, czyli tymi najzdrowszymi, które obniżają indeks glikemiczny pieczywa. Może być to równie dobrze przetworzona pszenica.

Rafinowana mąka pszenna nie zawiera żadnych wartościowych składników – tylko węglowodany. Spowalnia pracę jelit, podnosi poziom cukru we krwi, wzmaga apetyt. Lepiej wybierać pieczywo, które ma w składzie: mąkę żytnią, razową, graham i mąkę z pełnego przemiału. A także chleb na zakwasie, który jest może nieco ciężej strawny, ale za to zaspokaja głód na dłużej i ma sporo błonnika, który poprawia perystaltykę jelit. Nie kieruj się kolorem, patrz na skład!

wafle ryżowe

Gotowa sałatka

Sałatka to synonim zdrowia. Pod warunkiem że samodzielnie zrobiona! Tymczasem gotowe sałatki do kupienia w sklepach, np. z tuńczykiem, łososiem, kurczakiem, mozzarellą, fetą i najczęściej z grzankami, to bomby kaloryczne, niewiele mniej tuczące niż hamburger z budki z fast foodami. Dlaczego?

Ich składniki typu mięso czy ser niekoniecznie są najwyższej jakości, a najwięcej tłuszczu i cukru kryje się w majonezowym dressingu. Plus oczywiście mały chemik: zagęstniki, stabilizatory, utrwalacze. Pyszne i zdrowe? Niekoniecznie. Jeśli już musisz zjeść gotową sałatkę, nie używaj dodanego do niej sosu, tylko skrop ją sokiem z cytryny i oliwą z oliwek.

Mleczne koktajle i mrożone jogurty

Czy delektując się owocowym smoothie w modnym barze lub kawiarni, na pewno wiesz, co pijesz? Niestety, w wielu miejscach koktajle robi się z proszku. Smakują wspaniale, ale ze zdrowiem mają niewiele wspólnego. Takie smoothie to sproszkowane owoce, mleko i masa cukru, a często także sztuczne aromaty i wzmacniacze smaku. No i solidne 500 kcal w dużej szklance, czyli tyle co… na obiad. Dlatego w knajpie zawsze pytaj o skład i jeśli można, samodzielnie komponuj swój napój.

Najlepsze smoothie zrobisz oczywiście w domu, bo kontrolujesz, z czego jest robione. Zdrowym warzywnym lub owocowym koktajlem można zastępować jeden z posiłków (śniadanie lub kolację), a proteinowe pić po intensywnym treningu, by zregenerować mięśnie. Tutaj znajdziesz przepisy.

Kolejnym spożywczym kameleonem jest mrożony jogurt. Brzmi zdrowiej niż lody, a może mieć tak samo dużo cukru oraz chemiczne dodatki. Szczególnie jeśli kupujesz produkt gotowy lub z maszyny. Uwielbiasz mrożone koktajle? Weź jogurt naturalny, ulubione owoce, trochę stewii, dodaj kostki lodu i zmiksuj. Gotowe!

Batony dla sportowców

Czy batony energetyczne to idealna przekąska przed treningiem lub po nim? Nie zawsze. Wiele z nich zawiera syrop kukurydziany o wysokiej zawartości fruktozy, cukier i tłuszcze nasycone. Dodatkowo taki batonik to nawet 350 kcal! Podobnie sprawy się mają z batonikami typu fit, light itp.

Lekkie może są, gdy niesiesz je w plecaku, ale nie dla żołądka. Zwykle składają się z pompowanego ryżu lub kukurydzy (o wysokim indeksie glikemicznym), a do tego zalane są (niezdrowym i zwiększającym ryzyko zachorowania na cukrzycę) syropem glukozowo-fruktozowym. Po zjedzeniu takiego batonika trzustka oszaleje, a cukier najpierw się podniesie, potem szybko spadnie i… znowu poczujesz głód. Co zatem zamiast? Lepiej przekąsić banana, jabłko albo serek wiejski.

Drobiowa wędlina

 

Szynka z indyka czy z kurczaka to doskonałe źródło chudego białka. Pod warunkiem że nie składa się w połowie z soi, wieprzowego tłuszczu i innych wypełniaczy, a także nie zawiera dziennej dawki sodu. Jaka jest zdrowsza alternatywa? Wędliny kupuj u sprawdzonych producentów lub piecz samodzielnie. Pierś z indyka lub kurczaka (najlepiej zagrodowego, który nie był faszerowany hormonami i antybiotykami) przyprawioną i nasmarowaną olejem po prostu upiecz w piekarniku, a potem krój plastry do kanapek. To nie zajmuje pół dnia i nie wymaga kulinarnych umiejętności!

Sos ze słoika

Makaron (najlepiej pełnoziarnisty, razowy lub orkiszowy) z sosem pomidorowym wydaje się bezpieczną potrawą. Lekką i zdrową. Sos na bazie pomidorów ma dużo witamin A i C oraz likopen, który chroni przed chorobami serca i niektórymi nowotworami. Niestety, są słoiki, które oprócz pomidorów kryją też cukier lub syrop kukurydziany. A także sód, kwas askorbinowy i wypełniacze – po to by przedłużyć trwałość i smak sosu. Niektóre gotowe sosy do makaronu mogą zawierać nawet 900 mg sodu na porcję, czyli ponad połowę zalecanego dziennego spożycia.

Jeśli chcesz czerpać korzyści zdrowotne z makaronu w sosie pomidorowym, rób własne sosy – ze świeżymi pomidorami, bazylią, czosnkiem i odrobiną oliwy z oliwek. Uwaga – podobne pułapki czają się w zupach z puszki. Jednak home made górą…

Granola i chrupiące muesli

Na pierwszy rzut oka wszystko wydaje się w porządku: płatki żytnie i owsiane, suszone owoce i zdrowa dawka tłuszczu z orzechów i nasion. Problemem jest to, że zdrowe składniki pokrywa cukier, miód i melasa. A żeby granola czy muesli miło chrupały i miały fajny smak, piecze się je z tłuszczem. Jedna porcja na śniadanie podana z mlekiem czy jogurtem to nawet 500 kcal i ok. 20 g cukru! Z dodatkiem kokosa, czekolady czy prażonych migdałów to jeszcze ok. 20 g tłuszczu w bonusie. Wystarczy pozbyć się dodatków cukru i tłuszczu, by muesli odzyskało swój zdrowy charakter. I jeść je z chudym jogurtem naturalnym, a nie owocowym dosładzanym. Nie będzie co prawda już takie słodkie i chrupiące, ale za to cukier we krwi nie poszybuje do górnej granicy normy (lub wyżej). Lubisz muesli? Świetnie, to zrób je sobie sama!

Napoje bez cukru

Oczywiście napoje typu light są niskokaloryczne, ale co poza tym? Dietetycy uważają, że tak samo jak napój z cukrem powodują wystrzał insuliny i ‒ co gorsza ‒ obniżają poziom cukru, który wcale nie był podwyższony. A to rozregulowuje metabolizm, wzmaga apetyt i powoduje tycie. Poza tym przesadzanie z napojami słodzonymi słodzikami może doprowadzić do tego, że naturalnie słodkie potrawy, np. owoce ‒ banany, truskawki ‒ będą się wydawać niewystarczająco słodkie.

Bąbelki i cukier? Byle nie razem

Przekąski bezglutenowe i wegańskie

„Bezglutenowy” wcale nie oznacza „zdrowy”. Bo zdrowe są tylko naturalnie bezglutenowe produkty o niskim indeksie glikemicznym, takie jak gryka, ryż brązowy i dziki, warzywa, mięso, ryby, owoce. A wszelkie bezglutenowe ciasteczka, krakersy i inne słodkości najczęściej składają się z rafinowanych zbóż, ryżowej lub kukurydzianej mąki, cukru i tłuszczu.

Podobnie jest z produktami dla wegan, a szczególnie z przekąskami i ciastkami. Mogą zawierać tyle samo kalorii, cukru i tłuszczu co tradycyjne wypieki. To, że coś jest posłodzone cukrem trzcinowym i pieczone na tłuszczu kokosowym, nie oznacza automatycznie, że ma mniej kalorii lub nie podnosi poziomu cukru we krwi jak zwykły cukier. I z takich przekąsek najlepiej zrezygnować bez wyjątku.

0% tłuszczu, 0% cukru

0% tłuszczu i 0% cukru oznacza zazwyczaj więcej wypełniaczy. Jeśli się wyeliminuje z produktu, np. jogurtu, tłuszcz, należy go czymś uzupełnić, aby utrzymać określoną masę. Zwykle jest to woda, ale żeby ją związać, potrzebne są wypełniacze: skrobia modyfikowana, pektyny, guma guar.

Jeśli wyeliminuje się cukier, trzeba go czymś zastąpić, na ogół słodzikiem: aspartamem czy ksylitolem, który wyzwala insulinę, bo trzustka „nabiera się” na słodki smak, sądząc, że cukier we krwi wzrósł. Dlatego zdrowsze i bez szkody dla diety będzie jedzenie jogurtu np. 2% tłuszczu i dorzucenie do niego świeżych owoców. Podobnie bezwartościowe jest mleko 0% tłuszczu, które poza niewielką ilością białka nie da nam witamin rozpuszczalnych w tłuszczach.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Cukier waniliowy czy wanilinowy? Ekspertki z Czytamy Etykiety alarmują, żeby dokładnie czytać etykiety

Uważaj na pączki w dyskontach! Ich skład pozostawia wiele do życzenia!

Jaki skład mają pączki z supermarketów? Ekspertki z Czytamy Etykiety wzięły je pod lupę przed Tłustym Czwartkiem

Opakowania na wynos / istockphoto

Często bierzesz jedzenie na wynos, które pakowane jest w białe pudełko? Pod wpływem ciepła wydzielają się z niego toksyczne substancje

ziemniaki

Kadm w żywności – to trzeba wiedzieć!

kostka bulionowa

Domowa vegeta i kostka bulionowa

Cukier / PSX, Unsplash

Nadmiar cukru zmniejsza płodność!

Przechowywanie żywności / Ella Olsson, Unsplash

Opakowania, które nie szkodzą żywności. W co pakować posiłek, by nie tylko był smaczny, ale i zdrowy?

guma do żucia

Guma do żucia – zdrowa czy nie?

Potrawa z glutaminianem / unsplash

Glutaminian sodu – czy faktycznie jest taki zły? Dietetyczka rozwiewa wszystkie wątpliwości

Dieta śródziemnomorska – jakie są zasady? Dietę śródziemnomorską ocenia ekspert

kobieta je ciastko

O zajadaniu stresu, czyli dlaczego sięgamy po słodycze a nie warzywa, kiedy się denerwujemy

Sylwia Majcher / Arch. prywatne S. Majcher

Sylwia Majcher: statystyczna polska rodzina wyrzuca do kosza co roku jedzenie warte 2500 złotych

Świąteczne resztki - co z nimi zrobić?

Co zrobić z resztkami po świętach? Znana blogerka zdradza sprawdzone patenty

śwęta

10 patentów na zdrowe święta. Wypróbuj i zapomnij o dodatkowych kilogramach!

Tadeusz Muller i Magdalena Bury / Fot. Archiwum HZ

Tadeusz Müller: 70 proc. Polaków nie uprawia sportu. Ci ludzie w połączeniu z zakwaszonym organizmem mają predyspozycje do nowotworów i do chorób układu krążenia

Dziecko przesypuje płatki śniadaniowe z torebki do słoika. Na stole leżą zakupy i słoiki.

Przechowywanie żywności – jak robić to dobrze, aby dłużej utrzymać świeżość i nie wyrzucać jedzenia?

jedzenie nocą

Jedzenie na noc – fatalny nawyk

Metoda BLW (Baby Led Weaning), czyli samodzielne jedzenie przez niemowlęta

Metoda BLW (Baby Led Weaning), czyli samodzielne jedzenie przez niemowlęta

Pranamat, Wimin, KOPI - na co będziemy polowały w Black Friday?

Black Friday 2019: 5 marek, na które polujemy w Czarny Piątek

kobieta na zakupach spożywczych

Dietetyczka kontra singielka, czyli o błędach jednoosobowych zakupów

kobieta podczas joggingu

10 sygnałów, że przesadzasz z dbaniem o zdrowie

Dziewczyny jedzą słodycze i owoce na łóżku

Masz wrażenie, że jesteś więźniem zachcianek? Psychodietetyczka podpowiada, jak możesz to zmienić

kiść pomidorów

8 rzeczy, które warto wiedzieć o GMO

żurawina

Polskie superfoods: nie gorsze, a często tańsze niż ich egotyczne odpowiedniki

Najpopularniejsze

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

8 rzeczy, których organizm kobiety nie wybacza po 30-tce

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Lekarz siedzi przy biurku i wypisuje długopisem skierowania

Jak długo ważne są skierowania na badania lekarskie? Najważniejsze informacje, o których warto pamiętać.

Mama zakleja plaster dziekcu. Na zdjeciu widoczne dłonie na drewnianym stole

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

kobieta, leżąca na łóżku, z bolącym brzuchem

Jak rozpoznać zakażenie owsikami? Czy pasożytów można pozbyć się domowymi sposobami?

„Wyjście z toksycznego związku nie łatwe, ale jest możliwe. I trzeba to zrobić. Dla siebie”. Dr Bogdan Stelmach o niezdrowych relacjach w parze

mózg

Chorzy ze stresu – co się dzieje z naszym organizmem w sytuacjach stresowych?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

kobieta z bólem zęba

Ropień zęba – domowe sposoby na opuchliznę

Ropiejące oczy kobiety

Ropiejące oczy u dzieci i dorosłych – przyczyny i metody leczenia

8 sposobów na podniesienie libido

sen

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

Kobieta trzymająca się za plecy na dole z powodu bólu pleców

Co oznacza ból pleców na dole i jakie podjąć leczenie, by go uśmierzyć?

insulinooporność

Dieta w insulinooporności