Przejdź do treści

10 sprawdzonych sposobów na lepsze trawienie. Przydadzą się nie tylko w Wielkanoc

wielkanocne jedzenie
iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Bolesny obrzęk stóp w ciąży. Jak pomoże osteopatiia?
Bolesny obrzęk stóp w ciąży – jak może pomóc osteopata? Rozmowa z Eweliną Tyszko-Bury
Połóg – pierwsze dni po porodzie
Połóg – co cię może zaskoczyć tuż po porodzie? Opisuje Natalia Białobrzeska
Przyczyny wzdęć i zaparć / istock
Wzdęcia i zaparcia. Masz z nimi problem? Naturoterapeutka wyjaśnia możliwe przyczyny ich występowania
7 sygnałów, że pijesz za dużo wody
koronawirus, transmisja koronawirusa
Dlaczego niektórzy roznoszą koronawirusa bardziej niż inni?

W Wielkanoc zjadamy jednego dnia nawet 4000 kalorii. Zatem jak przetrwać ten czas, żeby nie wylądować na izbie przyjęć z bólem brzucha?

Święta nie są po to, aby bić się w pierś przy każdym zjedzonym jajku i kolejnej łyżce żurku, jednak trzeba mieć świadomość, że wielkanocne menu to dla układu pokarmowego niemal nokautujący cios – jednego dnia zjadamy nawet 4000 kalorii. Choć po zjedzeniu solidnej porcji barszczu, paru jajek z majonezem i kawałka świątecznego mazurka czujesz się jak w błogim letargu, organizm w tym czasie nie śpi, lecz ciężko pracuje.

Intensywny wyrzut insuliny (ma ona za zadanie kontrolować poziom glukozy we krwi po posiłku) powoduje wędrówkę tryptofanu do mózgu, a dzięki niemu zwiększa się produkcja serotoniny i melatoniny – hormonów działających rozluźniająco i usypiająco. I najgorsze, co możesz w tym czasie zrobić, to poddać się temu przejmującemu kontrolę nad ciałem lenistwu. Co na to naukowcy? Oto 10 potwierdzonych naukowo patentów na to, by trawić na szóstkę!

Maszeruj 2 minuty

Chodzenie pobudza trawienie – to hasło najlepiej wbić sobie do głowy. Najlepszy będzie energiczny regularny spacer. Przy okazji po rozciągnięciu stawów i mięśni doświadczysz ponownie rozbudzenia umysłu (badania potwierdzają, że chodzenie wspomaga naszą kreatywność nawet o 60 procent).

Teraz przy stole możesz podbijać świat! Ale co najważniejsze, ruch jest niesamowicie istotny dla:

a) kontroli glukozy we krwi,

b) obniżenia groźnych trójglicerydów, które prowadzą do zatykania naczyń krwionośnych, a w rezultacie zagrażających życiu chorób układu krążenia,

c) obniżenia cholesterolu, który również zatyka naczynia krwionośne.

Wystarczą 2 minuty co 30 minut, żeby nie tylko poczuć się lżej, ale osiągnąć też większe korzyści. Eksperyment pod kierunkiem Ashleigh R. Homer z Uniwersytetu w Otago dowiódł, że takie dawki ruchu wystarczą, by znacznie zmniejszyć poziom szkodliwych trójglicerydów we krwi. 2-minutowe spacery co pół godziny prowadzą też do obniżenia stężenia glukozy i insuliny w organizmie. I dzięki rozruszaniu się po jedzeniu oddala się przykra perspektywa pojawienia się zgagi czy niestrawności.

Herbata z cytryną

Wstań, zamiast siedzieć

Jeśli obawiasz się, że po wyjściu na szybki spacer ominie cię porcja najświeższych rodzinnych plotek, nie szkodzi, po prostu wstań. Dzięki temu strawisz jedzenie szybciej, niż siedząc – spalisz prawie jedną kalorię na minutę więcej. Największe zalety stania widać chociażby w wynikach stężenia glukozy według analizy dr. Johna Buckleya z University of Chester.

Osoby siedzące po posiłku miały w badaniu najwyższy cukier średnio po 152 minutach, a najniższy po 258 minutach – czyli wysoki poziom utrzymywał się przez 105 minut. Zaś badani, którzy stali, najwyższy wynik osiągnęli po 84 minutach, a po 144 minutach cukier wrócił już do dolnego limitu. Co oznacza, że podwyższony poziom utrzymywał się zaledwie przez 60 minut, czyli o prawie połowę krócej niż u siedzących. Pamiętaj, że zbyt duże skoki glukozy i utrzymujący się jej wysoki poziom we krwi mogą prowadzić do insulinooporności oraz cukrzycy.

Jedz zielone liście

Wszystko, co wpływa korzystnie na mikroflorę jelit, będzie ułatwiało trawienie. Oprócz często przywoływanych probiotyków (np. w postaci kefiru czy kwaszonej kapusty lub kwaszonego ogórka, które warto zaserwować na świątecznym stole) naukowcy odkryli, że podobne właściwości mają zielone liściaste warzywa. I to nie dzięki dobrym bakteriom, tylko odkrytemu niedawno cukrowi. Zielenina zawiera monosacharyd o nazwie sulfochinowoza, w skrócie SQ, który napędza do działania dobre bakterie żyjące w jelitach. W ten sposób wzbogaca mikroflorę jelit. Dobrze więc skubnąć między posiłkami liść sałaty.

Jarmuż – 3 przepisy z kultowym warzywem

Postaw na białko

Zamiast po dokładkę ziemniaków sięgnij lepiej po mięso lub inne źródło białka. Jak dowodzą specjaliści, proteiny przyspieszają metabolizm o 15-30 proc. – dla porównania węglowodany o 5-10 proc., tłuszcze o 0-3 proc. Zjedzenie produktów białkowych sprawia też, że czujemy się dłużej najedzeni i mamy mniejsze skłonności do przejadania się. Według obliczeń statystycznie zjadamy o 441 kalorii w ciągu dnia mniej, jeżeli ilość białka w diecie sięga 30 proc. Oczywiście nie możemy też z białkiem przesadzać. Bo najlepsza dieta to dieta zrównoważona.

Pij wodę przed posiłkiem

Jedno z badań przeprowadzonych na Virginia Polytechnic Institute and State University z udziałem dorosłych z nadwagą pokazało, że osoby, które wypijały 2 szklanki wody przed posiłkami, straciły 44 proc. więcej wagi niż pozostałe, które tego nie robiły (po 12 tygodniach obserwacji). To nasuwa wniosek, że wypicie wody przed jedzeniem zarówno przyspiesza pracę układu pokarmowego, jak i chroni nas przed przejedzeniem. Potwierdzają to też inne badania. Nie czekaj z piciem wody na ostatni moment.

Jedz bez pośpiechu

Halo, spokojnie, to nie wyścig. Tylko dzięki zwolnieniu tempa jedzenia możemy spalić więcej kalorii. Jak przeliczył Yuka Hamada z Instytutu Technologii w Tokio, dokładne przeżuwanie posiłku to 10 spalonych kalorii więcej na każde 300 kalorii. Jeśli jemy dokładniej i wolniej, więcej krwi dociera do żołądka i jelit, a układ trawienny pracuje skuteczniej. Z kolei Meena Shah, profesor żywienia z Texas Christian University, sprawdzała, jak się ma szybkość jedzenia do wielkości poszczególnych posiłków. Dowiodła, że jedząc wolniej, zjadamy mniejsze posiłki, zatem nie obciążamy zanadto układu trawiennego.

zioła na stole

Sięgnij po ziołowe wsparcie

Jest wiele ziół i przypraw, które mają potwierdzoną naukowo skuteczność we wspomaganiu układu pokarmowego. Dodatki takie jak imbir, pieprz cayenne, chrzan czy koper przyspieszają trawienie, bo pobudzają wydzielanie śliny, soków żołądkowych, i działają rozluźniająco. Rumianek, goryczka lub mniszek lekarski również stymulują pracę soków żołądkowych, wspierają też rozkład cholesterolu i tłuszczów.

Niestety, nadmiar jedzenia często sprawia, że zaczynają dokuczać nam zaparcia. Doraźnie możesz zastosować np. leki ziołowe na bazie antranoidów, czyli związków roślinnych, mających działanie przeczyszczające, ale nie gwałtowne – co oznacza, że wypicie naparu przed snem przynosi efekt następnego dnia rano. Delikatne działanie wynika z tego, że aktywne związki po wypiciu nie są wchłaniane w przewodzie pokarmowym, lecz dopiero bakterie zamieszkujące jelito grube przekształcają je w aktywny metabolit. Ten z kolei pobudza perystaltykę jelit, ułatwiając pozbycie się uciążliwego bagażu.

Ogranicz alkohol

Niektórym z pewnością trudno wyobrazić sobie święta bez alkoholu, jednak jeśli mowa o trawieniu, alkohol jest na czarnej liście substancji je spowalniających. Niektóre źródła podają, że w towarzystwie solidnych posiłków alkohol spowalnia trawienie nawet o 50 proc. Dla pocieszenia – Szwajcarzy ze Szpitala Uniwersyteckiego w Zurychu dowiedli, że popijanie alkoholem obfitych posiłków nie powoduje objawów, takich jak zgaga, mdłości, wzdęcia czy odbijanie.

Najlepsze ćwiczenia na poprawę metabolizmu

Opanuj nerwy

Stres nie jest sprzymierzeńcem układu pokarmowego – wie to chyba każdy, bo kto z nas nie miał nigdy problemów żołądkowo-jelitowych przed ważnym egzaminem czy spotkaniem. Norweskie badanie z udziałem 40 tys. osób to potwierdza – osoby, które są bardziej narażone na stres, częściej cierpią z powodu choroby refluksowej przełyku. Dzieje się tak, bo pod wpływem napięcia nasz organizm staje się bardziej wrażliwy na kwaśne soki żołądkowe. Stres może również hamować produkcję prostaglandyny, substancji która chroni żołądek przed działaniem kwasu. Wiadomo też, że wiele osób mających refluks doświadcza pogorszenia objawów w wyniku stresu. Krótko mówiąc, jeśli nie chcesz urządzić sobie w żołądku małego piekiełka, trzymaj nerwy na wodzy. Znajdź czas dla siebie, zamiast totalnie ulegać niespokojnym przygotowaniom. Działanie uspokajające, a przy tym wspomagające cały organizm, również układ pokarmowy, mają niektóre zioła, np. żeń-szeń, miłorząb i lukrecja.

Szukaj zdrowszych zamienników

Warto wcześniej trochę pogłówkować nad świątecznymi potrawami i wybrać zdrowsze zamienniki. Tu znajdziesz przepis na nieco lżejszy od tradycyjnego wegański majonez. Zamiast tłustego żurku sprawdź wegański żurek z cieciorką. A na deser jaglany mazurek.

Dobry na pracę układu pokarmowego będzie także chrzan. Tutaj serwujemy przepis na domowy chrzan na poprawę trawienia.

Zobacz także

Pierwsze suplementy od kobiet dla kobiet

Poznaj WIMIN

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Chrzan - właściwości zdrowotne. Lepiej kupić tarty czy korzeń?

Chrzan – właściwości zdrowotne. Lepiej kupić tarty czy korzeń?

Skrobia - jakie ma właściwości i zastosowanie?

Skrobia – jakie ma właściwości i zastosowanie?

Ciasto

Co zrobić z ciastem po świętach? Podpowiada psychodietetyczka dr Anna Januszewicz

Co zrobić ze skorupkami jajek po Wielkanocy? Podpowiadamy, jak je możesz wykorzystać

Co zrobić ze skorupkami jajek po Wielkanocy? Podpowiadamy, jak je możesz wykorzystać

Jak się przejeść i źle poczuć w święta? Oto sprawdzone metody!

Jak się przejeść i źle poczuć w święta? Oto sprawdzone metody!

Wielkanoc to survival dla wątroby. Jak przetrwać te święta?

Wielkanoc to survival dla wątroby. Jak przetrwać te święta?

Rzeżucha: życie po życiu

Rzeżucha: życie po życiu

Wielkanocne obżarstwo i co potem? Jak uniknąć kłopotów z niestrawnością?

Wielkanocne obżarstwo i co potem? Jak uniknąć kłopotów z niestrawnością?

Do stołu: z telefonem czy bez? Na to pytanie odpowiedzieli naukowcy

Do stołu: z telefonem czy bez? Na to pytanie odpowiedzieli naukowcy

Jak uniknąć przejedzenia w Wielkanoc? 7 sposobów na święta bez problemów trawiennych

Jak uniknąć przejedzenia w Wielkanoc? 7 sposobów na święta bez problemów trawiennych

Jak zdrowo i bez uczucia ciężkości przeżyć święta wielkanocne?

Jak zdrowo i bez uczucia ciężkości przeżyć święta wielkanocne?

Stwórz z dzieckiem pisankę! Podpowiadamy, jaką może zrobić trzylatek, pięciolatek i ośmiolatek

Stwórz z dzieckiem pisankę! Podpowiadamy, jaką może zrobić trzylatek, pięciolatek i ośmiolatek

Jajka faszerowane aioli i chorizo. Tradycja doprawiona szczyptą nowoczesności

Farbowanie jajek – naturalne sposoby na barwienie! Sięgnij po produkty, które masz w kuchni

Pielegniarka w kombinezonie ochronnym

Wielkanoc w cieniu zarazy. Poruszające słowa pielęgniarki

Jaglany mazurek lekko tropikalny

Wielkanocny mazurek z kokosem, mango i limonką

Kobieta trzyma w dłoniach pisanki

W jaki sposób sprawdzić, czy jajka są świeże? Czytamy Etykiety pokazują prosty trik!

Wielkanoc dla dzieciaków – ciasteczkowe jajeczka dla zabawy

Wielkanocna baba orkiszowa. Znacznie zdrowsza niż klasyczna

Wielkanocna baba orkiszowa. Znacznie zdrowsza niż klasyczna

Trzy razy jajka! Sprawdzone przepisy na jajeczne przysmaki

Trzy razy jajka! Sprawdzone przepisy na jajeczne przysmaki

Pasta bezjajeczna na kanapce

Wegańska pasta bezjajeczna. Zdrowe urozmaicenie wielkanocnego jadłospisu

Jajka są zdrowe! Warto to sobie przypomnieć przed Wielkanocą

Jajka są zdrowe! Warto to sobie przypomnieć przed Wielkanocą

Wielkanoc w wersji fit. Podpowiadamy, jak nie stracić zdrowych nawyków w święta

Wielkanoc w wersji fit. Podpowiadamy, jak nie stracić zdrowych nawyków w święta

Jajka - wielkanoc

Wielkanoc z jajami. Jak je wybierać, by nie dać się zrobić w jajo i ile to już naprawdę za dużo?

Najpopularniejsze

Kortyzol – jak go obniżyć? Objawy i przyczyny podwyższonego poziomu kortyzolu

Masturbacja może być jeszcze przyjemniejsza. Co robić, aby przenieść doznania na wyższy poziom?

Płatki kwiatków na otwartej dłoni

Zastrzał – 7 domowych sposobów jak sobie z nim poradzić

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

5 rzeczy, które mężczyźni uwielbiają w łóżku

Para na kanapie

Seks analny – co to jest i jakie są najlepsze pozycje analne?

spuchnięta powieka - kobieca powieka

Spuchnięta powieka – przyczyny i leczenie opuchlizny. Domowe sposoby na opuchnięte powieki.

kobieta, ból

Fibromialgia – kiedy boli cię wszystko. Czym objawia się ta tajemnicza choroba?

Ból trzustki - kobieta trzymająca się za brzuch

Ból trzustki – jak boli trzustka i jak odróżnić ból trzustki od bólu żołądka?

Kobieta pokazuje język, na nim jest zaznaczony czerwony punkt

Krosta na języku – przyczyny powstawania, leczenie. Skąd się bierze krosta na języku i jakie ma formy?

kobieta, którą bolą plecy

O czym świadczy ból pod łopatką? Charakter bólu, objawy i możliwe sposoby leczenia

Rak kości – objawy i przyczyny

Rak kości – przyczyny i objawy. Jak je szybko rozpoznać?

Truskawki - produkty bogate w błonnik

Błonnik – w czym jest go dużo? Sprawdź, jakie owoce i warzywa są bogate w błonnik

Kiedy występuje niskie ciśnienie i wysoki puls?

Niskie ciśnienie i wysoki puls – kiedy występują? Co to oznacza?

Regeneracja organizmu po odstawieniu alkoholu. Sprawdź, jakie są efekty, kiedy zrezygnujesz z weekendowego drinka

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Co oznacza drętwienie rąk w nocy i podczas snu?

Kobieta krzywi się z powodu bólu spowodowanego złamanym palcem

Jak rozpoznać złamanie palca – czyli objawy złamanego palca u ręki i stopy?